kokemuksia ehkäisykapselista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 20
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

20

Vieras
Onko kellään ollut käsivarteen laitettavaa ehkäisykapselia? Onko ollut toimiva, minkälaisia kokemuksia ja suositteletteko?
Olen 20.v nainen ja mietin seuraavaa ehkäisykeinoa jos pääsisi pillereistä eroon. Kannattaako vaihtaa kapseliin?
Voiko kapseli lähteä "liikkeelle" vai pysyykö se paikallaan?

Kiitos:)

Mulla on ollut Jadelle kapselit 5vuotta ennen kuopusta ja nyt kohta vuoden ja ei ole mitään huonoa sanottavaa. Tuon 5 vuoden aikana menkat pysyi 4 vuotta poissa ja viimeisen vuoden tuli 2-3 kk välein, nyt tulee n.3kk välein.
Sitä en tiedä voiko nuo lähteä liikkeelle, mutta en usko ja sen kyllä huomaa jos ne liikkuu koska ne tuntuu ihon läpi.
Nexplanon kapselista olen kuullut huonoja kokemuksia, naama kukkii, kiukuttaa jne. mutta tästä jadellesta en ole keltään kuullut mitään huonoa.

Moikka,
Mulla oli pari vuotta ehkäisykapseli käytössä ja hyvin toimi alku vaikeuksien jälkeen. Tosiaan laiton jälkeen oli tiputteluvuotoa ainakin kuukauden verran, mutta kun se sitten loppui, niin käytännössä mulla jäi menkat pois koko siksi aikaa, kun kapseli oli. Kahden vuoden jälkeen tuli vauvakuume ja kapseli poistettiin. Nopesti palasi sitten oma rytmi kuukautiskiertoon. Tää oli siis mulle hyvä vaihtoehto, kun migreenin takia melkein kaikki hormonaalinen ehkäisy oli pannassa ja minipillereitä en halunnut ottaa / en luottanut niiden tehoon (ja omaan muistiin ottaa ne aina samaan aikaan päivästä..). Oman kokemuksen perusteella suosittelen, mutta on toki käyttäjäkohtaista, että miten oma kroppa siihen reagoi. Niin ja mulla ainakin pysyi hyvin paikallaan se kapseli. Oli ehkä jopa vähän "tiukassa" poistettaessa (mutta eu sattunut).

Mulla on ollut nexplanon nyt reilun puoli vuotta ja minulle on sopinut todella hyvin. Olen 22-vuotias eikä ole lasten teko hetkeen mielessä. Söin nelisen vuotta yasminelleja mutta halusin lopettaa estrogeenin käytön ja en jaksanut enää päivittäisiä pillereitä.

Minulla oli jonkun verran aknea ennen pillereiden aloitusta ja kapselin asentamisen jälkeen naama rupesikin melko pahasti kukkimaan. Tilanne kuitenkin tasoittui muutaman kuukauden jälkeen. Veikkaankin että se johtui yasminellejen lopettamisesta eikä niinkään nexplanonista. Vuotoja ollut noin parin-kolmen kuukauden välein ja tunnen olevani oma itseni eikä pahoja mielialavaihteluita ole ollut. Toki yksilöllistä :)
Ja kapseli ei voi lähteä liikkeelle kun on oikein asennettu. Pystyt tunnustelemaan sitä ihon alta ja se voidaan paikantaa esim. röntgenillä.

Yhteistyössä