Hääjärjestelyt ja ehdot vieraille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28013915]Ei vaan on naurettavaa että vanhempi(?) muija tulee kommentoimaan että "niin mut kun meillä olis IIIISOMMAT häät kuin teillä" ikään kuin se tarkoittaisi automaattisesti parempia ja kalliimpia :D[/QUOTE]

Mutta että tää muu keskustelu häistä on ollut ihan asialinjallako :D?

[QUOTE="vieras";28013915]Ei vaan on naurettavaa että vanhempi(?) muija tulee kommentoimaan että "niin mut kun meillä olis IIIISOMMAT häät kuin teillä" ikään kuin se tarkoittaisi automaattisesti parempia ja kalliimpia :D[/QUOTE]

Mistä tiedät, että henkilö on vanhempi? Kuulostaa mun korvissa samanlaiselta teinirehvastelijalta, kuin tässä ketjussa tuo toinenkin. Ja jos ikä oliskin isompi, niin mieli on lapsen, eipä voi muuta sanoa. :)

[QUOTE="vieras";28013925]Ihan rehellisesti kysyen, miksi oletat, että sinun ja sulhosi päivä olisi niin tärkeä jollekin muulle (kuinka 'ykkösvieras' sinun listassasi tahansa onkin)? Mikä tekee teidän päivästänne niin spesiaalin jollekulle muulle?[/QUOTE]

Miksi en saisi olettaa?
Miksi en saisi haluat meille trkeimmät vieraat paikalle, se nyt vaan on vissi ja tosi että jouduttiin lapset jättämään listatsa pois A/ ruoka maksaa siitä huolimatta täyden hinnan oli lapsi tai aikuinen B/ tila jonka me halusimme sinne ei valitettavasti mahdu sitä 200 henkeä joka helposti olisi tullut täyteen jos kaikki kutsutaan perheineen ja avec kutsuina ;)
Miksi olisi vääri olettaa että joku ei halua häihimme, tietenkin jokainen päättää itse tuleeko sitten mutta toki toivon että tuee.
Saavat ihanan vapaaillan tanssin ja hauskapidon ja elävän musiikin kera ;)
Harvoin sitä hauskaa voi lähteä viettämään ilman rahapussiaan joten miksi en voi olettaa meidän häiden olevan se paikka missä he saavat niin syödä kuin juoda ja nauttia siis ihan kunnolla nauttia :)

Myönnän että mielummin kutsun ensisijaisesti kaikki 80 paikkaisen juhlatilamme vain aikuisia koska maksamme pitopalvelulle ruuasta saman annosta kohden tarjoillaan se aikuiselle tai lapselle, joten miksi en saa olla itsekänja vaatia rahoilleni katetta ja ottaa ensisijaisesti aikuisia vieraita jotka antaa jotakin vastalahjaa uokaa ja juhlia vastaan.
Mitä ne muksut antaa, ei mitään.

Ja ihan 100% varmasti se 4 henkinen perhe olisi sen 50€ laittanut kuitenkin kuoreen kutsun heidän lapset mukaantai en, joten miksi en vaatisi tarjoiluun menevään ruokaan jotakin katettakin kun siihen on mahdollisuus.
Tosin jos nyt paljon jäisi tulematta häihimme tämän lapsettomat häät syyn takia niin pelasin senkin varman päälle ja pyysin viimeisimpiä sitovia vastauksi meille tulemaan 31.3 mennessä :)
Näin san vielä hyvällä omallatunnolla täyttää ne paikat jotka kieltäytyivät tulemasta häihimme ja ottaa varasijalla olevat vieraat kattamaan nekin kulut :)
Voin kuullostaa kamalalta mutta oikeasti,
kuka haluaa maksaa toisen lapsen ruokia täysihintaisina kun ei saa katetta?
Tai kuka pitää tyhji paikkoja hääpaikassaan maksaen niistä eikä ota vastaan ne ehkä ei niin ykkös sijalla olevat vieraat.

Minulle on pääasia että saan juhlapaikan täyteen ja en siis maksa turhasta :)

Mun mielestäni lapsettomissa häissä ei ole yhtään mitään vikaa, mutta nämä sun taustasyyt nostattavat hiukset pystyyn. Tarkoitus on siis ainoastaan maksattaa vierailla häät. Loppujen lopuksi ei ole edes väliä, kuka on häissä paikalla, kunhan vaan paikkoja ei jää tyhjiksi, jotta saatte kulut mahdollisimman hyvin katettua vieraiden tuomin rahalahjoin.

Onneksi kaikki hääparit eivät ole yhtä laskelmoivia.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Kun se tosiaan on VAIN yksi päivä, hääpärin päivä, johon on kutsuttu ystäviä ja sukulaisia, niin miksi sitä ei voi pitää hääparin päivänä. Miksi rahaa ei voi viedä sille ystävälle tai sukulaiselle lahjaksi, koska he sitä toivovat ja se heitä ilahduttaisi... Tämä on jotenkin todella surullista, ettei sille läheiselle voi suoda sitä yhtä päivää niin kuin hän sitä toivoisi..
Jos ystäväni järjestäisi häät, olisin onnellinen hänen puolestaan, veisin juuri sen lahjan mitä hän pyytäisi, jättäisin lapset kotiin jos suinkin vain mahdollista, koska tämä on hänen päivänsä. Yksi ainoa päivä, joka on ikimuistoinen ja tärkeä päivä ystävälleni.. Tekisin kyllä kaikkeni, että omalta osaltani ilahduttaisin häntä, koska hän on ystäväni.

Jos minut kutsuttaisiin juhannushaihin, ilman lapsia, tukko rahaa mukanani, kieltaytyisin. Oli kutsuja kuka tahansa. Juhannus on minulle perhepyha ja perhe menee muun edelle.

Kukin tehkoon juhlastaan (?) omansa nakoisen, mutta jos kutsutuille annetut reunaehdot eivat kutsuttuja miellyta tai ovat mahdottomat, ei voi mitaan. Onhan se kaikille mukavampaa, etta vieraat ovat paikalla siksi, etta aidosti niin haluavat ja nauttivat tilaisuudesta, lman, etta takaraivossa jyskyttaa ajatus siita, kuinka lapset parjaavat lapsenvahdin kanssa ja kuinka kalliiksi sekin tulee tms.

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja voi itsekkyyttä;28014213:
Kun se tosiaan on VAIN yksi päivä, hääpärin päivä, johon on kutsuttu ystäviä ja sukulaisia, niin miksi sitä ei voi pitää hääparin päivänä. Miksi rahaa ei voi viedä sille ystävälle tai sukulaiselle lahjaksi, koska he sitä toivovat ja se heitä ilahduttaisi... Tämä on jotenkin todella surullista, ettei sille läheiselle voi suoda sitä yhtä päivää niin kuin hän sitä toivoisi..
Jos ystäväni järjestäisi häät, olisin onnellinen hänen puolestaan, veisin juuri sen lahjan mitä hän pyytäisi, jättäisin lapset kotiin jos suinkin vain mahdollista, koska tämä on hänen päivänsä. Yksi ainoa päivä, joka on ikimuistoinen ja tärkeä päivä ystävälleni.. Tekisin kyllä kaikkeni, että omalta osaltani ilahduttaisin häntä, koska hän on ystäväni.

Aivan kuin minun näppikseltäni :)

Ihmettelin itsekkin, että onko tosiaan niin hankala saada lapsenvahtia yhdeksi päiväksi/muutamaksi tunniksi? Eikö teilllä ole ystäviä tai sukua auttamassa? :O

Ite oon viime kesänä ollu kolmissä häissä ja yhteenkään en puolivuotiasta raahannut mukaan. Olisi tympääntynyt kirkossa, eikä tod ymmärrä vielä juhlia, joissa on vaan aikuisia ja isompia muksuja. Kummallista miten hankalaa pitää tehdä sinne häihin LÄHTEMISESTÄ. Jääkää kotiin jos on noin vaikeaa elää sosiaalista elämää lapsen saannin jälkeen. IMO. :)

[QUOTE="hehee";28014132]Mun mielestäni lapsettomissa häissä ei ole yhtään mitään vikaa, mutta nämä sun taustasyyt nostattavat hiukset pystyyn. Tarkoitus on siis ainoastaan maksattaa vierailla häät. Loppujen lopuksi ei ole edes väliä, kuka on häissä paikalla, kunhan vaan paikkoja ei jää tyhjiksi, jotta saatte kulut mahdollisimman hyvin katettua vieraiden tuomin rahalahjoin.

Onneksi kaikki hääparit eivät ole yhtä laskelmoivia.[/QUOTE]

Komppaan täysin ja en todellakaan ymmärrä, että vierailla yritetään "saada katetta". Kuulostaa todella inhottavalta. Ja ihan oikeasti, kuka laskee että minkä verran kukanenkin vieras antaa? Meillä oli myös toiveena, että ei saataisi hirveästi tavaraa, koska oltiin muuttamassa pian ulkomaille. Ei mulla siltikään ole mitään käsitystä siitä minkä verran kukanenkin antoi ja kaikki tavaralahjatkin olivat ihania (saatiin mm. kolme ihan meitä varten taiteiltua taulua).

Jos toivoo, että on itse pääosassa, niin joutaa kyllä maksaa sen oman päivänsä ihan itse. Ällöttävää. (Eri asia jos joku haluaa lahjana osallistua nimenomaan häiden järjestämiseen, meillä molempien vanhemmat halusivat lahjana osallistua ruokien ja juomien kustannuksiin.)

• Tykkää
En jaksa tuota häähössötystä uudelleen joten päätimme avomieheni kanssa mennä ulkomailla kahdestaan naimisiin :)
Ei tartte kuunnella kenenkään kiukuttelua, miettiä hääjärjestelyitä, ketä kutsuu ym(tosin saatan saada marmatusta vanhemmiltani etteivät ole kutsuttu häihin) mutta tällä kertaa teen niin kuin minusta tuntuu hyvälle.
On hyvin rento ja hyvä mieli, suosittelen :)

Ihme nurinaa täällä. Morsiuspari päättää haluaako juhlaansa lapsia vai ei. He voivat toivoa lahjaksi rahaa, mutta sitä ei ole kenenkään pakko antaa. Jokainen kutsuttu voi päättää haluaako juhlaan osallistua vai ei. Ei tässä pidä kenenkään tai minkään osapuolen pahastua mistään.

• Tykkää
En usko ettei kukaan saisi lapsenvahtia jos halusi ;) Rahalla saa ja hevosella pääsee ;) Moni vaan laittaa takosyyksi tuon kun ei lapset saa tulla mukaan, ei he olisi muutenkaan tulleet ;) Surullista kutsujien kannalta kun kuitenkin nähneet vaivaa laittaneet kutsut ym.

En usko ettei kukaan saisi lapsenvahtia jos halusi ;) Rahalla saa ja hevosella pääsee ;) Moni vaan laittaa takosyyksi tuon kun ei lapset saa tulla mukaan, ei he olisi muutenkaan tulleet ;) Surullista kutsujien kannalta kun kuitenkin nähneet vaivaa laittaneet kutsut ym.

Siksihan on tapana ilmoittaa etukateen, onko tulossa vai ei. Mitaan syita tai tekosyita ei tarvitse esittaa.

Ihmettelin itsekkin, että onko tosiaan niin hankala saada lapsenvahtia yhdeksi päiväksi/muutamaksi tunniksi? Eikö teilllä ole ystäviä tai sukua auttamassa? :O

Ite oon viime kesänä ollu kolmissä häissä ja yhteenkään en puolivuotiasta raahannut mukaan. Olisi tympääntynyt kirkossa, eikä tod ymmärrä vielä juhlia, joissa on vaan aikuisia ja isompia muksuja. Kummallista miten hankalaa pitää tehdä sinne häihin LÄHTEMISESTÄ. Jääkää kotiin jos on noin vaikeaa elää sosiaalista elämää lapsen saannin jälkeen. IMO. :)

Mä en jättäisi mun puolivuotiasta koko päiväksi, illaksi ja alkuyöksi hoitoon, silti mulla on sosiaalista elämään. Vauva vaan menee tollasten pirskeiden edelle. IMO :) Aika harvat häät kumminkaan kestää vain pari tuntia... ainakaan ne missä minä olen ollut.

Vierailla häiden maksattaminen on tökeröä, rahan pyytäminen on tökeröä. Super tökeröä kutsua polttareihin mutta ei häihin :O Lapsettomat häät on ihan fine jos joku tykkää, mutta ei voi olettaa että kaikki sellaisiin pääsee. Juhannushäät on toinen juttu... saa toki pitää jos tykkää, mutta turha kyrsiintyä jos porukkaa ei tulekkaan paikalle. Toki hääpäivä on hääPARIN päivä (vaikka monet morsiammet pitää sitä omana prinsessapäivänään), mutta ei kai kukaan aikuinen ihminen silti oleta että kaikki muut maailman ihmiset elää sinä päivänä just niinkuin hääpari käskee. Itselleni ihan vieras ajatus.

Myönnän että mielummin kutsun ensisijaisesti kaikki 80 paikkaisen juhlatilamme vain aikuisia koska maksamme pitopalvelulle ruuasta saman annosta kohden tarjoillaan se aikuiselle tai lapselle, joten miksi en saa olla itsekänja vaatia rahoilleni katetta ja ottaa ensisijaisesti aikuisia vieraita jotka antaa jotakin vastalahjaa uokaa ja juhlia vastaan.
Mitä ne muksut antaa, ei mitään.
Ja ihan 100% varmasti se 4 henkinen perhe olisi sen 50€ laittanut kuitenkin kuoreen kutsun heidän lapset mukaantai en, joten miksi en vaatisi tarjoiluun menevään ruokaan jotakin katettakin kun siihen on mahdollisuus.
Tosin jos nyt paljon jäisi tulematta häihimme tämän lapsettomat häät syyn takia niin pelasin senkin varman päälle ja pyysin viimeisimpiä sitovia vastauksi meille tulemaan 31.3 mennessä :)
Näin san vielä hyvällä omallatunnolla täyttää ne paikat jotka kieltäytyivät tulemasta häihimme ja ottaa varasijalla olevat vieraat kattamaan nekin kulut :)
Voin kuullostaa kamalalta mutta oikeasti,
kuka haluaa maksaa toisen lapsen ruokia täysihintaisina kun ei saa katetta?
Tai kuka pitää tyhji paikkoja hääpaikassaan maksaen niistä eikä ota vastaan ne ehkä ei niin ykkös sijalla olevat vieraat.
Minulle on pääasia että saan juhlapaikan täyteen ja en siis maksa turhasta :)

Vaikka kannatankin lapsettomia häitä niin tämä kuulostaa ihan kauhealta!

Mä olen useasti käyttänyt lapsenvahtiongelmaa tekosyynä sillä, miksi en pääse häihin. Täällä anonyymisti voin sen paljastaa, että oikeasti en kestä katsella toisten onnea ja hienoa elämää. Varsinkin tämä tulee esille lapsettomissa häissä, koska silloin ei morsiusparilla ole lapsia. Nämä 30-kymppiset ovat uraihmisiä, joilla on hienot autot ja asunnot. Häät vain korostavat sitä miten hyvin heillä menee ja minä en sitä oikeasti kestä.

Itse sain ensimmäisen lapsen 19-vuotiaana. Toinen tuli heti perään ja minulla jäi opiskelut. 25-vuotiaana aloitin opiskelemaan kokiksi, mutta opinnot jäivät. Olen tällä hetkellä työttömänä ja lasten kanssa kotona. Mies on vaihtunut, eikä tämän nykyisenkään kanssa tästä hommasta taida mitään tulla... valitettavasti. Erosta on puhuttu jo moneen kertaan.

Niin EN todellakaan kestä tulla katsomaan sitä, miten merkonomi Minna ja insinööri Jukka juhlistavat kymmenvuotista yhdessäoloaan hääjuhlalla. Jossa juodaan kalliita juomia ja syödään kalliita ruokia. Tiedän ettei mulla ole koskaan sellaiseen mahdollisuutta ja KYLLÄ olen kateellinen. Sanon mieluummin jääväni kotiin lasten kanssa.

[QUOTE="Jaana";28014443]Mä olen useasti käyttänyt lapsenvahtiongelmaa tekosyynä sillä, miksi en pääse häihin. Täällä anonyymisti voin sen paljastaa, että oikeasti en kestä katsella toisten onnea ja hienoa elämää. Varsinkin tämä tulee esille lapsettomissa häissä, koska silloin ei morsiusparilla ole lapsia. Nämä 30-kymppiset ovat uraihmisiä, joilla on hienot autot ja asunnot. Häät vain korostavat sitä miten hyvin heillä menee ja minä en sitä oikeasti kestä.

Itse sain ensimmäisen lapsen 19-vuotiaana. Toinen tuli heti perään ja minulla jäi opiskelut. 25-vuotiaana aloitin opiskelemaan kokiksi, mutta opinnot jäivät. Olen tällä hetkellä työttömänä ja lasten kanssa kotona. Mies on vaihtunut, eikä tämän nykyisenkään kanssa tästä hommasta taida mitään tulla... valitettavasti. Erosta on puhuttu jo moneen kertaan.

Niin EN todellakaan kestä tulla katsomaan sitä, miten merkonomi Minna ja insinööri Jukka juhlistavat kymmenvuotista yhdessäoloaan hääjuhlalla. Jossa juodaan kalliita juomia ja syödään kalliita ruokia. Tiedän ettei mulla ole koskaan sellaiseen mahdollisuutta ja KYLLÄ olen kateellinen. Sanon mieluummin jääväni kotiin lasten kanssa.[/QUOTE]

Hyvä että tunnustit! Ensimmäinen totuuden torvi.

[QUOTE="Jaana";28014443]Mä olen useasti käyttänyt lapsenvahtiongelmaa tekosyynä sillä, miksi en pääse häihin. Täällä anonyymisti voin sen paljastaa, että oikeasti en kestä katsella toisten onnea ja hienoa elämää. Varsinkin tämä tulee esille lapsettomissa häissä, koska silloin ei morsiusparilla ole lapsia. Nämä 30-kymppiset ovat uraihmisiä, joilla on hienot autot ja asunnot. Häät vain korostavat sitä miten hyvin heillä menee ja minä en sitä oikeasti kestä.

Niin EN todellakaan kestä tulla katsomaan sitä, miten merkonomi Minna ja insinööri Jukka juhlistavat kymmenvuotista yhdessäoloaan hääjuhlalla. Jossa juodaan kalliita juomia ja syödään kalliita ruokia. Tiedän ettei mulla ole koskaan sellaiseen mahdollisuutta ja KYLLÄ olen kateellinen. Sanon mieluummin jääväni kotiin lasten kanssa.[/QUOTE]

Onpa ikävä, että sulla ei ole ollut mahdollisuutta juhlia omia häitäsi :( Ja ymmärrän täysin, ettei välttämättä tuolla taustalla halua lähteä katsomaan ihmisten onnea. Mutta toisaalta, etkö juuri tuolla taustalla voisi lähteä sinne hemmottelemaan itseäsi? Saat syödä ja juoda ilmaiseksi ja nauttia päivästä, kyllähän meidänkin häissä on tarkoitus, että myös vieraat nauttii juhlista! Eihän ne muuten ole itsellekään mieluisat, jos vieraat istuu naama happamana pöydissä...

Toivon sydämestäni, että sua vastaan kävelee se unelmien mies ja voitte järjestää hääjuhlan itsellenne. Olet vielä nuori, aikaa on kyllä kun minäkään en koe ikäloppu morsian olevan vaikka hyvässä iässä olenkin... :)

Ehkä se on jollain kotiäidillä eri tilanne, että kaipaa iltoja ilman lapsia.

Mulla ainakin pääsyy, miksi en osallistuisi lapsettomiin häihin, on se, että olen jo työn takia liian paljon poissa perheen luota. Vapaa-aikani haluan olla perheeni ja lasteni kanssa.

Meillä ei ole sellaisia sukulaisia tai ystäviä, joille lapsikatraamme voisi jättää. Olkaa te onnellisia, joilla on toisenlainen tilanne, mutta ei kannata sättiä niitä, joilla on tässä suhteessa elämä hankalampaa.

[QUOTE="vieras";28008382]Tämä on sellainen Bridezilla-ilmiö, jonka tunnistavat kaikki muut paitsi ko. morsio. Joka ei tajua, että juhlan on tarkoitus olla juhlaa ja kivaa muillekin kuin Arvon Prinsessalle.[/QUOTE]

Jeps! Ja aina sanovat, että ne on meidän häät ja me tehdään niin kuin me halutaan. Mä sanoisin, että mitä enemmän hääparia "sanelee" erilaisia ehtoja häävieraille, sitä useampi vieraista joutuu kieltäytymään kutsusta tai toimimaan ehtojen vastaisesti.

Onneksi meillä ei ole ollut vaativia häitä. Meidän tutut on pitäneet ihan perinteisiä hääjuhlia, joissa on ollut suku, ystäviä ja ne lapsetkin ihan kutsuttuina :). Samoin on ollut lahjalistat saatavilla tai toiveet muuten tiedossa. Rahaa ei ole yksikään toivonut.

Mä tykkään ihan noista perinteisistä hääkuvioista eli mm. nää nykyajan lapsettomat häät tai kaverihäät on täysin vieras ajatus.

[QUOTE="Vieras";28015813]
Mä tykkään ihan noista perinteisistä hääkuvioista eli mm. nää nykyajan lapsettomat häät tai kaverihäät on täysin vieras ajatus.[/QUOTE]

Ei se ihan vain nykyajan juttu ole, yksi sukulainen piti lapsettomat häät 80-luvun alussa. Silti yksi väkisin kinusi lapsensa sinne mukaan, muiden lapset jäi suosiolla kotiin. Ja tämä yksi oli juuri niitä vanhempia joiden takia lapsettomia häitä pidetään, kun ei sen lapsia kielletty koskaan ja ne just riekkui ja häiritsi kaikissa juhlissa miten sattui.

Yhteistyössä