Onko tämä sitten reilua? Tuli mieleen yhteiset rahat vs omat..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmmmmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmmmmm"

Vieras
Kaverin mies tekee jatkuvasti kovasti ylitöitä ja ystävä sitten hoitaa yhteiset lapset tietenkään mitenkään hyötymättä siitä kun mies tienaa itselleen lisärahaa ylitöissä.
Yhdessä maksavat kaiken 50%, mutta nainen hoitaa lapset 90% ajasta sekä käy töissä.
Ystävän mielestä ei ole reilua, eikä kyllä minustakaan.

Ehdotin että eikö yhteiset rahat olisi helppo, koska sitten ylitöiden hyödyt tulisivat molemmille. Ei kuten nyt, eli mies hyötyy itselleen ja naiselle kasautu yhteisten lasten hoitaminen suurimmaksi osaksi?

Minä sanoisin, että hommaa sitten niillä lisätienesteillään hoitajan hoitamaan 50% ajasta lasten kanssa, jos se kerran puoliksi pakko mennä niin sittenhän se menee! Jotkut ei kyllä yhtään ajattele muita perheessään kuin itseään, onneksi meillä toisin. Yhteiset rahat on juuri siksi ettei sitten tarvitse tuollaisia edes miettiä. Yhteiset rahatkin olisi reilua riippuen järjestelystä, mutta tuo on kyllä epäreilu järjestely ehdottomasti.

Yhteiset ja omat rahat voi järkätä reilulla tavalla, en ole fanaattinen yhteisten rahojen puolustaja siis. :D

Ei ole sinun asiasi puuttua tai edes mielipidettäsi ilmoittaa kaverisi ja hänen miehensä raha-asioista. Sinä et tiedä asiasta kuin kaverisi kertoman ja vaikka tietäisitkin niin silti.

[QUOTE="hehe";28022319]No sittenhän voi niillä ITSE tienaamilla OMILLA rahoillaan hommata hoitajan OMILLE lapsilleen että jaetaan kaikki sitten 50%, miksi vain kulut puoliksi? :)[/QUOTE]

Vaikka niin sitten :)

No ei ole reilua että toiselle kasaantuu kotityöt ja lastenhoito täysin, päivätöiden lisäksi!
Kyllä niistä ylitöistä saatu rahallinen hyöty sitten tulisi valua sinne kotona enemmän töitä tekevällekin.

[QUOTE="vieras";28022327]No ei ole reilua että toiselle kasaantuu kotityöt ja lastenhoito täysin, päivätöiden lisäksi!
Kyllä niistä ylitöistä saatu rahallinen hyöty sitten tulisi valua sinne kotona enemmän töitä tekevällekin.[/QUOTE]

Peesi tähän. Kuten en ymmärrä sitä, jos nainen on kotona hoitovapaalla lasten kanssa ja kuluttaa siihen tällaisessa 50/50 tilanteessa omia säästöjään. Siis josko tilanne on oikeasti tuo niin eikö miehen kuuluisi maksaa naiselle lapsen hoidosta ja ehkä kenties jopa kodinkin hoidosta???

Ei olisi minusta 50/50 -elämään. Harvassa ovat ne perheet, joissa tuo toimii.

Jaa-a. Oli reilua tai, niin minusta toisen tienaamat rahat on toisen tienaamia rahoja.

Mitä mitä? Juurihan tuossa toisessa ketjussa todistettiin monen kirjoittajan voimin, että miehen kertakaikkiaan kuuluu tarjota ravintolassa naiselle sen vuoksi, että hän on mies. :D Ja nyt sitten näin...

Joo sori, et ollut sinä, mutta tuli vaan mieleen, kun nämä peräkkäin luin. :)

EDIT: Ja siis tietysti olen sitä mieltä, että perheessä on yhteiset tulot ja yhteiset menot.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Eedla
eipä kyllä ole tullut mieleenikään vaatia miehen ylitöistä osaani... tosin eipä tuo ole ukkokaan käsiojossa ollut minun ylitöiden jälkeen.

no jokainen tablaa tyylillään ja ahneudella ei joillakin ole rajaa...:xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28022346:
Mitä mitä? Juurihan tuossa toisessa ketjussa todistettiin monen kirjoittajan voimin, että miehen kertakaikkiaan kuuluu tarjota ravintolassa naiselle sen vuoksi, että hän on mies. :D Ja nyt sitten näin...

Joo sori, et ollut sinä, mutta tuli vaan mieleen, kun nämä peräkkäin luin. :)

EDIT: Ja siis tietysti olen sitä mieltä, että perheessä on yhteiset tulot ja yhteiset menot.

Jos mies kutsuu, on vanhojen tapojen mukaan kohteliasta tarjota, mutta ei pakollista :) Mutta jos haluaa puolittaa laskun, kannattaa olla tosi hyvä tyyppi :D

Mitä tulee tähän aiheeseen tässä ketjussa, niin en käsitä naisia joilla on mielestään käyttöoikeus toisen tienaamiin rahoihin. En vaan käsitä. Että on puolisoita, joilla on käyttöoikeus jopa toisen säästöihin. Ei hemmetti.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28022364:
Esimerkiksi siksi, että ne runsaat ylityöt eivät todennäköisesti olisi olleet mahdollisia, ellei se toinen olisi sillä aikaa hoitanut ne lapset.

Mutta jos se toinen sitten saa koko tilin, niin mitä väliä?

:D

eipä kyllä ole tullut mieleenikään vaatia miehen ylitöistä osaani... tosin eipä tuo ole ukkokaan käsiojossa ollut minun ylitöiden jälkeen.

Niin no otetaan esimerkiksi mun kaverin perhe:

Kaverin mies tekee ylitöitä lähes joka ilta. Kaveri ei pääse edes jumppaan tai mihinkään. Ei KOSKAAN omaa aikaa, kun on kerta niitä YHTEISIÄ lapsia, mutta yksinään ne hoitaa.

Ja tämä on sun mielestä ok ja tätä ei pidä laskea mihinkään?? Ei tietenkään silloin, kun on täysin tossu idiootti. Minua ei ainakaan yksinään mies noin kohtelisi.

[QUOTE="vieras";28022369]Koska se on reilua ja tasapuolista, ja reiluus on yksi kulmakivistä parisuhteessa.
Ei vaimoakaan saa orjuuttaa rahanahneuden vuoksi kohtuuttomasti.[/QUOTE]

Reilua ja tasapuolista olisi se, että toinen tekee välillä ylitöitä ja välillä ei, jolloin se toinenkin saa sitä omaa aikaa.

Mutta rahajutut erikseen sitten.

No niin, ja mikä kohta sitten on siinä epäreilua jos molemmilla on satunnaisia ylitöitä?
Eihän siinä kumpikaan kanna toista enemmän työtaakkaa!

Nyt puhuttiin tilanteesta jossa TOINEN tekee ylitöitä ja paljon. Yllättävää että juuri sinä ymmärsit väärin.

Minun mielestä on ok, jos menot pistetään puoliksi. Aloituksen tapauksessa miehen ylityöt ovat mahdollisia siksi, että vaimo hoitaa lapset. Jos menot pistetään puoliksi, niin sitten myös kotityöt ja lastenhoito pitäisi laittaa myös.

• Tykkää
Reactions: Neljän Äiti
No mun mielestä itse tienaamat rahat saa käyttää itseensä miten tahtoo.. siis heti sen jälkeen, kun perheen pakolliset menot on hoidettu ja kunhan kaikilla on sapuskaa pöydässä ja ehjät vaatteet päällä.
Jos toinen on kateellinen toisen hassailurahoista, niin voi itse miettiä miten tienata omaan pussiin saman.

Noh, eihän tuo reilulle kuulosta mutta ei se rahojen jakaminen muuttaisi sitä mitenkään, että nainen hoitaa surimmaksi osaksi lapset. Joten enemmänkin oikea ratkaisu olisi se, että mies vähentäisi töitä tai palkkaisi hoitajan että vaimolla on mahdollisuus omiiin menoihin.

Jos mies ja nainen menee yhteen, perustaa yhteisen kodin ja perheen niin silloin pitää olla kaikki yhteistä, myös rahat. Itse en vois ikinä kuvitellakaan olevani avioliitossa jossa joitain asioita jaotellaan sun ja mun- menetelmällä. Mun mielestäni esim. menojen jakaminen pilkuntarkasti puoliksi kuuluu vain kämppäkavereille, ei avioliittoon.

Reilua ja tasapuolista olisi se, että toinen tekee välillä ylitöitä ja välillä ei, jolloin se toinenkin saa sitä omaa aikaa.

Mutta rahajutut erikseen sitten.

Ehkäpä jonkun täytyy niitä lapsiakin jossain välissä ajatella, eikä niin että molemmat vuorotellen kilpaa painaa ylitöitä rahankiilto silmissä.

Väliaikainen tilanne ja satunnaiset ylityöt ei varmasti ongelmia aiheuttaisikaan ja tätäkään aloitusta ei olisi tehty.

• Tykkää
Reactions: Neljän Äiti

Yhteistyössä