URAÄIDIT: Kysy lastentarhanopelta mitä ikinä mieleesi tulee päiväkodin todellisesta arjesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ellis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vieras";28058458]Mä en tunne kai kuin kaksi uraäitiä, siitä huolimatta että tosi moni tutuista on vienyt lapsen päivähoitoon noin 1v iässä. Syynä opiskelujen jatkuminen tai töihin paluu, ehkä uuden työpaikan löytyminen. Ehkä et sitten puhu mun tutuista jotka on tavallisia työssäkäyviä ihmisiä jotka tarvivat palkkaa elääkseen tai haluavat saada opinnot suoritettua jossain tietyssä ajassa.

Mä ihmettelen miksi puhut vain äideistä. Miksi ura- tai työssäkäyvien isien ei pitäisi miettiä asioita lapsen kannalta? Jos äiti on sen vuoden ollut kotona lapsen kanssa ja isä ei yhtään niin kummalla sun mielestä menee ura tai työ lapsen edelle?[/QUOTE]

No en tiedä sitten millä perusteella itse määrittelet "uraäidit", mutta minusta sellainen on
äiti joka palaa töihin lapsen ollessa alle vuoden tai vain vähän päälle. Sillä silloin lapsi
ei tarvitse kuin sen yhden turvallisen ihmisen hoivan ja suhteen, johon voi luottaa ja
joka antaa aikaa.
Toki isätkin kuuluisi saada mukaan vastuuseen enemmän mitä lapsiin tulee..
Jostain syystä en näkis vuoden ikäiselle parempaa hoitajaa kuin sen oman äidin - ja
varmasti muilla sama "käsitys" ??

Olen viemässä hoitoon 1½ vuoden ikäistä lasta. Teen vuorotyötä eli vapaata tulee myös paljon. Onko sinusta parempi pitää lapsi joka päivä hoidossa, että tottuu rytmiin? Moni ystäväni tätä suosittelee ja pelottelee, että ei pääse mukaan rytmiin, jos on vain muutaman päivän viikossa hoidossa. Mitä mieltä olet?

Minusta on aika väsynyt aloitus. Aina se itse pahuus on uraÄITI. Eihän isällä ole mitään merkitystä näillä aloittajilla. Mun mielestä erikoista ja vanhan asenteellista päiväkodin hoitajalta.

Mä oletan, että kun vien lapseni hoitoon, niin hän saa hyvää hoitoa. Entä se teidän työntekijöiden vastuu omasta työstä ja ammatillisuus? Niillähän ei siis ole mitään tekemistä sillä, että lapsella on hyvin asiat hoidossa, vai?

[QUOTE="mallu";28058469]No en tiedä sitten millä perusteella itse määrittelet "uraäidit", mutta minusta sellainen on
äiti joka palaa töihin lapsen ollessa alle vuoden tai vain vähän päälle. Sillä silloin lapsi
ei tarvitse kuin sen yhden turvallisen ihmisen hoivan ja suhteen, johon voi luottaa ja
joka antaa aikaa.
Toki isätkin kuuluisi saada mukaan vastuuseen enemmän mitä lapsiin tulee..
Jostain syystä en näkis vuoden ikäiselle parempaa hoitajaa kuin sen oman äidin - ja
varmasti muilla sama "käsitys" ??[/QUOTE]

Mun mielestä ura tarkoittaa työtä missä edetään sillä uralla, kilpaillaan ja joudutaan panostamaan siihen että pysytään mukana urakehityksessä. Ura ei välttämättä hirveästi odottele vaikka taloudellisesti pystyisikin olemaan pidempään poissa.

Se että käy vaan tavallisessa työssä siksi että sillä palkalla makselee asumista ja laskuja ei ole mitään uraa. Huvittava ajatus että palaisin töihin vaihtelemaan mummojen vaippoja siksi ettei tuo ura odota, kyllä mä teen sen siksi ettei laskut odota tai että ei haluta elää liian tiukilla.

Miksi se äiti olisi vuoden ikäiselle parempi hoitaja kuin isä? Ei kaikki tuossa vaiheessa enää imetä ja halutessa imetys onnistuu työssäkäydessäkin. Jos mä mietin 2v kotona hoidettua lasta jolla joko äiti on kotona koko sen 2v tai sitten äiti ekan vuoden ja isä tokan niin jälkimmäinen on mun mielestä paljon paremmassa asemassa. Se saa ihan erilaisen suhteen molempiin vanhempiin ja vanhempien suhteeseen, kotitöiden ja vastuun jakamiseen tolla on positiivista vaikutusta. Varmaan erotkin vähenisivät jos molemmat vanhemmista vuorollaan hoitaisivat lasta ja kotia ja sitten taas elättäisivät perhettä.

23 vee ja todella kokenut. :D Todella kokeneeksi voit sanoa itseäsi 20 vuoden työkokemiksella.

Ja mihin tässä keskustelussa jäivät isät? Eihän se nyt yksin äidin valinta ole laittaa lasta pk:iin. Mikseivät uraisät ole pahiksia?

Huvittava keskustelu, johon ei kannattaisi edes kommentoida. Teen sen silti.

[QUOTE="Vieras";28058509]Mun mielestä ura tarkoittaa työtä missä edetään sillä uralla, kilpaillaan ja joudutaan panostamaan siihen että pysytään mukana urakehityksessä. Ura ei välttämättä hirveästi odottele vaikka taloudellisesti pystyisikin olemaan pidempään poissa.

Se että käy vaan tavallisessa työssä siksi että sillä palkalla makselee asumista ja laskuja ei ole mitään uraa. Huvittava ajatus että palaisin töihin vaihtelemaan mummojen vaippoja siksi ettei tuo ura odota, kyllä mä teen sen siksi ettei laskut odota tai että ei haluta elää liian tiukilla.

Miksi se äiti olisi vuoden ikäiselle parempi hoitaja kuin isä? Ei kaikki tuossa vaiheessa enää imetä ja halutessa imetys onnistuu työssäkäydessäkin. Jos mä mietin 2v kotona hoidettua lasta jolla joko äiti on kotona koko sen 2v tai sitten äiti ekan vuoden ja isä tokan niin jälkimmäinen on mun mielestä paljon paremmassa asemassa. Se saa ihan erilaisen suhteen molempiin vanhempiin ja vanhempien suhteeseen, kotitöiden ja vastuun jakamiseen tolla on positiivista vaikutusta. Varmaan erotkin vähenisivät jos molemmat vanhemmista vuorollaan hoitaisivat lasta ja kotia ja sitten taas elättäisivät perhettä.[/QUOTE]

Hyvä pointti!! En ollut ajatellut eroa noin. Jos on kovin akateemisesti koulutettu ja
tähtää pitkälle niin tottakai se on aivan eri asia, kuin vaikka kaupan kassatädin tilanne.
Ymmärrän tosi hyvin, et jos on opiskellut pitkälle tai jos on jo hyvässä asemassa työelämässä
ettei koe järkeväksi ottaa sitä riskiä, että menettää sen ja samalla hyvän toimeentulon
perheelle tulevaisuudessa. Toimisin itekin varmaan niin, mutta en silti alle 1v. kohdalla.

Isä voi erinomaisen hyvin hoitaa... Mikä siinä vaan on että suomessa niin harvoin näkee
koti-isejä?! Ruotsissa se on hyvin normaalia ja jopa odotettavaa. Työnantajat osaavat
odottaa isäksi tulleiden jäävän kotiin, mutta jälleen kerran meillä elää nämä "perinteiset"
mallit vahvana.

Olen viemässä hoitoon 1½ vuoden ikäistä lasta. Teen vuorotyötä eli vapaata tulee myös paljon. Onko sinusta parempi pitää lapsi joka päivä hoidossa, että tottuu rytmiin? Moni ystäväni tätä suosittelee ja pelottelee, että ei pääse mukaan rytmiin, jos on vain muutaman päivän viikossa hoidossa. Mitä mieltä olet?

Useimmat vanhemmat tekee tuolloin niin, että lapsi on vapaina päivinä kotihoidossa,
eli he ovat ns. puolipäiväisiä. Ymmärrän et ikävää jos lapsella menee unirytmit sekaisin yms.
mutta on se noin pienelle parempi (varsinkin jos on ISO lapsiryhmä) ettei tarvitse joka
arkipäivä siellä pk:ssa olla. Onko kyseessä kunnallinen pk? :)

[QUOTE="joo";28058497]Minusta on aika väsynyt aloitus. Aina se itse pahuus on uraÄITI. Eihän isällä ole mitään merkitystä näillä aloittajilla. Mun mielestä erikoista ja vanhan asenteellista päiväkodin hoitajalta.

Mä oletan, että kun vien lapseni hoitoon, niin hän saa hyvää hoitoa. Entä se teidän työntekijöiden vastuu omasta työstä ja ammatillisuus? Niillähän ei siis ole mitään tekemistä sillä, että lapsella on hyvin asiat hoidossa, vai?[/QUOTE]

Meillä työntekijöille on ilman muuta täysi vastuu lapsistanne hoitopäivän ajan ym.
Mutta toivoisin äitien ajattelevan enemmän sitä sen pienen ihmisen etua ja todellisia tarpeita
mitä ei voi kiistää. Kiintymyssuhde ja rauhallinen/turvallinen kasvuympäristö.
Niitä ei voi tarpeeksi peräänkuuluttaa.
Toki jos isästä siihen on, hän voi jäädä kotiin ja hoitaa sen hyvin, mutta suomessa se
ei ole kovin yleistä? Joten lähinnä siksi ei tullut mieleen..

Alkuperäinen kirjoittaja äääp;28058645:
Jotenkin kuvittelisi että pätevällä lastentarhanopella olisi luovempia ratkaisuja ongelmaan kuin sama vanha jankutus.

No joo.. Eipä sitä sen kauniimmin tai luovemmin voi ilmaista ja itse olen vielä suvaitsevainen :9
Minusta pk on hyväksi riittävän vanhalle lapselle, mutta EI vuosikkaalle!
Ei niitä hokkuspokkus ratkaisuja varmaan taivaalta tupsahda ellei perhe priorisoi
ja lopeta pistämästä lapsensa hoitovastuuta muille. näin suoraan sanottuna.

Ei tuota oikein sivuuttamattakaan voi olla...?
Puolessa vuodessa on monta työpäivää. Työpäivien aikana näkee paljon ja myös kuulee muilta hoitajilta.

Kysyn: mikä on sinusta hienointa tässä lapselle tässä päiväkodissa?

[QUOTE="jep";28057947]joo, alottaja ehkä puolen vuoden työkokemuksensa kanssa vähän väärä henkilö vastailemaan miten asiat menee..[/QUOTE]

Lapset ovat menneet 1v6kk ja 1v7kk iässä hoitoon. Meillä on aivan ihana hoitopaikka, koskaa ei itketä mennessä tia tullessa, lapset ja hoitajat ovat mukavia. Ruoka maistuu, päiväunet sujuu, ilta kotona.

Ihana hoitopaikka.

HUOM.. valinnat tehdään siinä vaiheessa kun otetaan velkaa.. ei ole mitään pakkoja tässä asiassa.
Vastuu ja valinta on itsellä, sitä ei mikään muuta. Näin omallakin kohdallani, ilmanmuuta.

[QUOTE="vieras";28057937]No en mä ainakaa pohtinu että onko se just se paras paikka mutta kun liikaa velkaa nii pakko tehä jotkut asiat.[/QUOTE]

Hieno juttu että lapsesi viihtyy - niin ku varmasti suurin osa lapsista päivähoidossa :)
Ainoa mitä vastaan siis olen on liian nuorten lapsien vieminen sinne päiväkotiin!
lapset saa tosi paljon päivähoidosta, ystäviä, ihania kokemuksia ja virikkeitä. MUTTA vuoden ikäinen
lapsi kärsii siitä päiväkotiympäristöstä, valitettavasti.

No joo.. Eipä sitä sen kauniimmin tai luovemmin voi ilmaista ja itse olen vielä suvaitsevainen :9
Minusta pk on hyväksi riittävän vanhalle lapselle, mutta EI vuosikkaalle!
Ei niitä hokkuspokkus ratkaisuja varmaan taivaalta tupsahda ellei perhe priorisoi
ja lopeta pistämästä lapsensa hoitovastuuta muille. näin suoraan sanottuna.

Jos en keksi asiassa mitään uutta sanottavaa tyytyisin siihen että samat asiat on toistettu jo lähes miljoonaan kertaan täälläkin. Jos se ei menen perille 999 999:llä kerralla ei se mene perille vaikka sen sanoisi vielä kerran samalla tavalla.

Tuo aloittajan määrittely uraäidille on erikoinen.
Uraäitikö ei ole äiti, joka on vaikkapa ministeri, mutta lasta hoitaa äitiysloman jälkeen (joka kestää 4 kk) lapsen isä ja mummot? Lapsihan ei mene päiväkotiin tuolloin.
Mutta uraäiti on tarjoilija, joka palaa töihin kun lapsi 1v ja lapsi päiväkotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja äääp;28058693:
Jos en keksi asiassa mitään uutta sanottavaa tyytyisin siihen että samat asiat on toistettu jo lähes miljoonaan kertaan täälläkin. Jos se ei menen perille 999 999:llä kerralla ei se mene perille vaikka sen sanoisi vielä kerran samalla tavalla.

aloitin vasta käymään täällä joten ei ole kokemuksia tästä kuumasta aiheesta! :D

Tätä ketjua lukiessani mulle tuli kauhea olo. En täysin ymmärrä ap:n pointtia miksi edes aloituksen teki. Toki asioita voi pohtia eri kanteilta jne, mutta syyllistät niin kovasti työssä käyviä äitejä että pahaa tekee! Oletkohan valinnut ammattisi oikein...?

paljon tärkeämpää keskustella siitä, miten saisi enemmän resursseja sinne päivähoitoon, jotta kaikenikäiset hoitoa tarvitsevat lapset ja ne hoitotädit ja -sedät olisivat tyytyväisiä olosuhteisiinsa.

Ensimmäiseksi kannattaisin vanhempainrahakauden pidentämistä 1,5 vuoden ikäisiin asti (mieluiten toki 2 vuoden ikään, mutta siihen tuskin olisi ikinä varaa). Siten siivoutuisivat ne pienimmät pois subjektiivisen hoidon ääreltä.

Seuraava askel olisi määritellä lapsiryhmien maksimikoot tarpeeksi pieniksi lainsäädännöllä. Nythän on vain suositus aikuinen/ lapsi -suhteesta. Ideaalia olisi jos alle 3-vuotiailla olisi 8 lasta maksimi, ja isommilla 14. Tuo toki olisi liian kallista, joten 12 pienillä ja 21 isoilla olisi sekin saavutus jos lainsäädäntö estäisi tuon ylittämisen kaikissa tilanteissa. Nythän monissa kunnissa on ratkaistu hoitopaikkojen puutetta isontamalla ryhmäkokoja lisäämällä aikuisten määrää.

Lisäksi sijaisten käyttämisestä sairastapauksissa yms. pitäisi tehdä ehdoton määräys, mitään tilapäisiä ylityksiä lapsimäärässä ei saisi sallia ilman suuria sakkoja kunnalle; tilapäisestä kun tulee automaattisesti käytäntö.

Itse olisi valmis osallistumaan edellisen rahoittamiseen nostamalla päivähoitotaksoja selvästi, mutta laskutus tuntiperusteisena. Ennaltailmoitetuista vapaapäivistä ei tarvitisi maksaa - varmasti kannustaisi laiskoja vanhempia antamaan lomaa lapselle.

Edelleen tulisi kalliiksi kunnille, mutta kyse on arvovalinnasta. Haluammeko panostaa lapsiin vai haluammeko vain säilöä heitä?

Hei ap. Mulla on kysymys: Onko muutkin lto:t noin tyhmiä, että kuvittelevat pelkästään lapsen iän vaikuttavan perheen ratkaisuihin vanhempien urakehityksestä ja hoitokuvioista? Luuletteko kaikki, että perheissä tehdään valinta lasten hoitoon menosta puhtaasti lapsen ikää tuijotaen? Luuletko, että vanhempien urakehitys ei voisi vaikuttaa lapsen ja koko perheen hyvinvointiin positiivisesti?

Alkuperäinen kirjoittaja uraäiti;28058739:
Hei ap. Mulla on kysymys: Onko muutkin lto:t noin tyhmiä, että kuvittelevat pelkästään lapsen iän vaikuttavan perheen ratkaisuihin vanhempien urakehityksestä ja hoitokuvioista? Luuletteko kaikki, että perheissä tehdään valinta lasten hoitoon menosta puhtaasti lapsen ikää tuijotaen? Luuletko, että vanhempien urakehitys ei voisi vaikuttaa lapsen ja koko perheen hyvinvointiin positiivisesti?

Hei! Lto:na ja aikuisena ihmisenä, ajattelen tätä asiaa ehdottomasti sen heikomman
osapuolen eli lapsen kannalta. Tässä keskustelussa on kyse pienimmistä lapsista siellä
päiväkotimaailmassa. Tuo ikäasia ammattilaisena on ymmärrettävästi aika tärkeä, sillä
lapsihan on pienenä HIEMAN erilainen mitä sitten jo taaperoiässä ja siitä eteenpäin.
Varmaan sen olet huomannut? Koko perheen ja myös aivan koko yhteiskunnan etu on
hyvinvoivat ja terveet lapset.

Ja tottakai tiedän että teillä perheillä vaikuttaa päätökseen tuoda pikkuisia hoitoon
raha - ja vielä kerran raha :) Tässähän on puhuttu siitä jo monesti!
Selvä asia, mutta tosiaan lapsen näkökulmasta ja aidosti sitä mikä sille
pienelle lapsella on HYVÄKSI ja mikä ympäristö ei, on kyse!

Hei! Lto:na ja aikuisena ihmisenä, ajattelen tätä asiaa ehdottomasti sen heikomman
osapuolen eli lapsen kannalta. Tässä keskustelussa on kyse pienimmistä lapsista siellä
päiväkotimaailmassa. Tuo ikäasia ammattilaisena on ymmärrettävästi aika tärkeä, sillä
lapsihan on pienenä HIEMAN erilainen mitä sitten jo taaperoiässä ja siitä eteenpäin.
Varmaan sen olet huomannut? Koko perheen ja myös aivan koko yhteiskunnan etu on
hyvinvoivat ja terveet lapset.

Ja tottakai tiedän että teillä perheillä vaikuttaa päätökseen tuoda pikkuisia hoitoon
raha - ja vielä kerran raha :) Tässähän on puhuttu siitä jo monesti!
Selvä asia, mutta tosiaan lapsen näkökulmasta ja aidosti sitä mikä sille
pienelle lapsella on HYVÄKSI ja mikä ympäristö ei, on kyse!

Sulla on täysin väärä asenne. Miten olet ehtinyt katkeroitua työssäsi noin äkkiä kun takana on vasta hitunen työuraa? Jos tosiaan ajattelisit LASTA niin tukisit täysillä hänen vanhempiensa valintoja. vaikka olen 'vain' pph niin uskallan sanoa sen ääneen: et ole tarpeeksi hyvä omassa ammatissasi.

Yhteistyössä