[QUOTE="viima";28080859]jos tuotteet on palvelumyynnisssä niin silloin sen tulee olla merkitty tai tuotteiden tulee olla ns tiskin takana. jos kaupassa on kangas ja siinä ei lue et vain palvelumyynti niin sori vaan en voi tietää et ei saa koskea. kannattaa selvyyden vuoksi laittaa nämä tuotteet lasin taakse ja vain myyjän ulottuville niin ei tule näin törkeitä epäselvyyksiä.
kuten joku sanoi. olisiko asikas voinut käydä poimimassa muitakin tuotteita toisten kädestä? jaa viimeinen servettiapketti ja ulkolyhty, kiitos mulle. mistä sen tietää mikä on myyjän annettavissa oleva tavara ja mikä itsepalvelutavara. kannattaa käydä ottaan mallia venäjältä jossa kaikki tavarat on tiskin takana niin ei tule epäselvyyksiä.[/QUOTE]
Ei ole oltava merkitty tai tiskin takana. Kyllä ihmisten täytyy ymmärtää asioita ilman, että asiakkaita laitetaan koppiin odottamaan vuoroaan tai tuotteet vanhaan Alkon tapaan tiskin taakse ja alle hyllyihin. Epäselvyyksiä tulee vaikkapa Alennusmyynneisää, joissa oman kokemukseni mukaan ämmät repivät tavaroita toisten käsistä ja ovat jopa käsirysyssä keskenään. Yleensä tuotteet, jotka mitataaan punnitaan, valmistellaan asiakkaalle ovat selvästi palvelumyyntiä.
Ei ole juurikaan eroa ostatko vahakangasta metrin vai lattianpäällystettä metrin silloin kun se on telineessä. Myyjä tulee antamaan asiakkaan vuorolla halutun tuoteen, eikä rulla kädessä kuljeskella ympäri taloa.
Kuten jo aikaisemmin ketjussa totesin, se toinen asiakas oli kohteliaasti odottanut vuoroaan saadakseen myyjän mittaamaan kangasta, jonka hän oli valinnut.
Hänellä on yhtä suuri syy saada se kankaanpätkä itselleen.
Kyllä nykykajan ihmiset saavat aikaan riidan aivan mistä tahansa tällä minä-itse -ensin mentaliteetilla, jossa vielä väitellään oikeudesta olla epäkohtelias.
Todellakaan ei ole missään esitetty lakia tai pykälää, jolla kumpikaan pystyisi osoittamaan oikeuden tuohon kankaanpalaan.
Olisiko vielä myyjän pitänyt kehottaa asiakkaita repimään kangasrullaa toisiltaan ja ratkaisemaan siten sen saantioikeus.