Toimiko myyjä oikein? Erikoinen asiakaspalvelu kokemus...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja minä EN ole mykkä, mutta väitän että aika moni muukin sanavalmis olisi häkeltynyt tilanteesta niin ettei olisi keksinyt mitä sanoa.Helppo se on täällä huudella.

Myyjä ei toiminut oikein, mutta periaatteessa se toinen asiakas oli ennen sinua joten jos tarvitsi sitä vahakangasta niin periaatteessa hänellä oli oikeus saada sitä ennen sinua. Hankala tilanne. Myyjän käytös oli kyllä tylyä. Puhumalla tuollaiset asiat hoidetaan.

ei se kangas ollut sen toisen asiakkaan! jos mulla on tuote kädessä ja aijon sen ostaa niin ei sitä kukaan saa siitä ottaa. samahan se olis ruokakauassa jos joku menee kassalle ja alkaa lappamaan takana olevan kärrystä tavaraa hihnalle kun ei ole itse jaksanut kaikkea hakea! mä olin eka joten nää kaikki on mun eka ja te saatte mitä jää!

kyllä itsekin olen tehnyt samalla tavlla kun joku kiva kangas ollut ja sitä juuri ja juuri se parimetriä mitä tartten niin ottanut koko rullan kainaloon ja sit katsellut muita vielä. eikä kukaan ole sitä kädestäni vienyt. kerran eräs nainen tuli katsomaan kangastani ja kysyi et aijonko sen ostaa ja sanoin et joo ja asia jäis siihen vaikka oli kassalla ennen minua.

Vakeita kysymyksiä sekä sinun, toisen asiakkaan sekä myyjän kannalta. Joka tapauksessa jompi kumpi sinä tai se toinen asiakas olisitte suhteutuneet asiaan samalla tavalla närkästyneenä. Ja valittaneet ehkä täällä palstalla. Mitään lakia ei tällaisesta tapauksesta ole olemassa ja myyjän piti ratkaista asia siinä, heti ja lopullisesti. Kummallakaan asiakkaalla ei ollut omistusoikeuttaa tuotteeseen sinä tilanteessa.

Ketjun perusteella voisi sanoa, että teki myyjä niin tai näin ja kumpi tahansa olisi asiakkaista tänne palstalle kirjoittanut, niin palstalaiset olisivat nyt kirjoittajan puolella.

Jos kyse oli rullatavarasta, jota myydään vain myyjän mittaamana ja leikkaamana toimit väärin nappaamalla sen pienenkin pätkän mukaasi kassalle.

tälläisessä tilanteessa seison sen kangasrullan vieressä odottamassa myyjää. varsinkin jos kangasta on jäljellä vähän ja näin osoitan että olen sen itselleni varannut. todennäköisesti se rulla kuitenkin nostetaan pois telineestä leikkaamista varten joten se ja sama kumpi sen tekee, asiakas vai myyjä. eri asia jos alkaa itse leikkaamaan ja mittaamaan. meilläpäin kaikissa kangaskaupoissa on tapana et joko pyydät myyjän apua ja etsitte yhdessä kangasta tai menet itseksesi ja otat rullat joita haluat ja kävelet kassalle ne leikkauttamaan ja maksamaan.

jokatapauksessa myyjän käytös oli törkeää!

[QUOTE="viima";28080766]ei se kangas ollut sen toisen asiakkaan! jos mulla on tuote kädessä ja aijon sen ostaa niin ei sitä kukaan saa siitä ottaa. samahan se olis ruokakauassa jos joku menee kassalle ja alkaa lappamaan takana olevan kärrystä tavaraa hihnalle kun ei ole itse jaksanut kaikkea hakea! mä olin eka joten nää kaikki on mun eka ja te saatte mitä jää!

kyllä itsekin olen tehnyt samalla tavlla kun joku kiva kangas ollut ja sitä juuri ja juuri se parimetriä mitä tartten niin ottanut koko rullan kainaloon ja sit katsellut muita vielä. eikä kukaan ole sitä kädestäni vienyt. kerran eräs nainen tuli katsomaan kangastani ja kysyi et aijonko sen ostaa ja sanoin et joo ja asia jäis siihen vaikka oli kassalla ennen minua.[/QUOTE]

Eipä todellakaan tilanne ole vastaava, jos joku tulee kassalle ja toinen ottaa kärryistä tavaraa. Tilanne ei todellakaan ole sama. Kysymys on toisessa tapauksessa itsepalvelusta ja toisessa palvelumyynnistä, joissa pätee aivan eri käytännöt. Fiksu ihminen oli mennyt vuoroaan odottaen kassalle odottamaan palvelua asianmukaisesti, eikä ole syyllistynyt minkäänlaiseen moitittavuuteen.
Myöskin myyjä on palvellut ensin vuoroaan odottavaa asiakasta.

[QUOTE="viima";28080795]tälläisessä tilanteessa seison sen kangasrullan vieressä odottamassa myyjää. varsinkin jos kangasta on jäljellä vähän ja näin osoitan että olen sen itselleni varannut. todennäköisesti se rulla kuitenkin nostetaan pois telineestä leikkaamista varten joten se ja sama kumpi sen tekee, asiakas vai myyjä. eri asia jos alkaa itse leikkaamaan ja mittaamaan. meilläpäin kaikissa kangaskaupoissa on tapana et joko pyydät myyjän apua ja etsitte yhdessä kangasta tai menet itseksesi ja otat rullat joita haluat ja kävelet kassalle ne leikkauttamaan ja maksamaan.

jokatapauksessa myyjän käytös oli törkeää![/QUOTE]

Samaa mieltä. Ei tavaroita revitä asiakkaiden käsistä, edes kangaskaupoissa. Harmillinen tilanne toki toisen asikkaan kannalta, mutta koska aloittaja oli kangaspakan varannut, ei se enää ollut vapaana.

Tässä on vielä yksi näkökanta, joka pitää liikkeen ja myyjän kannalta ottaa huomioon. Jos rullassa on enemmän kangasta kuin ostaja tarvitsee ja hän varaaa mukaan ottaen koko kangasmäärän ja pitää sitä varattuna, on tuote kokonaan pois muiden asiakkaiden valikoimista. Saattaa olla, että sitä samaa kangasta olisi moni muukin halunnut hypistellä ja valita sieltä telineestä. Tämä on tietysti teorisointia, mutta yksi näkökanta tähän asiakaskäyttäytymiseen.

[QUOTE="vieras";28080810]Eipä todellakaan tilanne ole vastaava, jos joku tulee kassalle ja toinen ottaa kärryistä tavaraa. Tilanne ei todellakaan ole sama. Kysymys on toisessa tapauksessa itsepalvelusta ja toisessa palvelumyynnistä, joissa pätee aivan eri käytännöt. Fiksu ihminen oli mennyt vuoroaan odottaen kassalle odottamaan palvelua asianmukaisesti, eikä ole syyllistynyt minkäänlaiseen moitittavuuteen.
Myöskin myyjä on palvellut ensin vuoroaan odottavaa asiakasta.[/QUOTE]

jos tuotteet on palvelumyynnisssä niin silloin sen tulee olla merkitty tai tuotteiden tulee olla ns tiskin takana. jos kaupassa on kangas ja siinä ei lue et vain palvelumyynti niin sori vaan en voi tietää et ei saa koskea. kannattaa selvyyden vuoksi laittaa nämä tuotteet lasin taakse ja vain myyjän ulottuville niin ei tule näin törkeitä epäselvyyksiä.

kuten joku sanoi. olisiko asikas voinut käydä poimimassa muitakin tuotteita toisten kädestä? jaa viimeinen servettiapketti ja ulkolyhty, kiitos mulle. mistä sen tietää mikä on myyjän annettavissa oleva tavara ja mikä itsepalvelutavara. kannattaa käydä ottaan mallia venäjältä jossa kaikki tavarat on tiskin takana niin ei tule epäselvyyksiä.

[QUOTE="vieras";28080826]Tässä on vielä yksi näkökanta, joka pitää liikkeen ja myyjän kannalta ottaa huomioon. Jos rullassa on enemmän kangasta kuin ostaja tarvitsee ja hän varaaa mukaan ottaen koko kangasmäärän ja pitää sitä varattuna, on tuote kokonaan pois muiden asiakkaiden valikoimista. Saattaa olla, että sitä samaa kangasta olisi moni muukin halunnut hypistellä ja valita sieltä telineestä. Tämä on tietysti teorisointia, mutta yksi näkökanta tähän asiakaskäyttäytymiseen.[/QUOTE]

tässä tapauksessa kangasta oli jäljellä todella vähän. itse ainakin jos huomaan et jollakin on rulla kainalossa jota tahdon itsekin jään odottamaan että edellinen saa mitä haluaa ja otan itse mitä jää. jos kangasta on paljon ja edellisellä asiakkaalla kestää ja kestää niin voin kysyä et saanko ottaa tuota kangasta välistä kun mulla on hiukan kiire, vai aijotko ostaa sen kaiken.

kirjastossa tapahtunut vastaava tilanne, luin jotain suosittua kirjaa joka oli ilmeisesti hyllyn viimoinen kirja, en ollut varannut tai lainannut kirjaa istuin siis vain kirjastossa lukemassa. möykkä kuulu jo kaukaa kun joku arvokkaan näköinen rouva vaati saada juuri sen kirjan jota ei ollut hyllyssä asiakaspalvelija sanoi :"kirja on viellä täällä kirjastossa mutta joku sitä lukee" no itkupotkuraivarit kesti vaikka kuinka pitkään, vihdoin arvokas rouva huomasi että minä luenkyseistä kirjaa ja alko vaatimaan sitä minulta. totesin ystävällisesti että olin jo aikoja sitten alkanut lukemaan sitä ja jne. nainen marssi pois, jonkun ajanpäästä joku asiakasalvelia tuli luokseni ja totesi "anna nyt vaa se kirja tänne!" että näin :).

[QUOTE="viima";28080859]jos tuotteet on palvelumyynnisssä niin silloin sen tulee olla merkitty tai tuotteiden tulee olla ns tiskin takana. jos kaupassa on kangas ja siinä ei lue et vain palvelumyynti niin sori vaan en voi tietää et ei saa koskea. kannattaa selvyyden vuoksi laittaa nämä tuotteet lasin taakse ja vain myyjän ulottuville niin ei tule näin törkeitä epäselvyyksiä.

kuten joku sanoi. olisiko asikas voinut käydä poimimassa muitakin tuotteita toisten kädestä? jaa viimeinen servettiapketti ja ulkolyhty, kiitos mulle. mistä sen tietää mikä on myyjän annettavissa oleva tavara ja mikä itsepalvelutavara. kannattaa käydä ottaan mallia venäjältä jossa kaikki tavarat on tiskin takana niin ei tule epäselvyyksiä.[/QUOTE]

Ei ole oltava merkitty tai tiskin takana. Kyllä ihmisten täytyy ymmärtää asioita ilman, että asiakkaita laitetaan koppiin odottamaan vuoroaan tai tuotteet vanhaan Alkon tapaan tiskin taakse ja alle hyllyihin. Epäselvyyksiä tulee vaikkapa Alennusmyynneisää, joissa oman kokemukseni mukaan ämmät repivät tavaroita toisten käsistä ja ovat jopa käsirysyssä keskenään. Yleensä tuotteet, jotka mitataaan punnitaan, valmistellaan asiakkaalle ovat selvästi palvelumyyntiä.

Ei ole juurikaan eroa ostatko vahakangasta metrin vai lattianpäällystettä metrin silloin kun se on telineessä. Myyjä tulee antamaan asiakkaan vuorolla halutun tuoteen, eikä rulla kädessä kuljeskella ympäri taloa.

Kuten jo aikaisemmin ketjussa totesin, se toinen asiakas oli kohteliaasti odottanut vuoroaan saadakseen myyjän mittaamaan kangasta, jonka hän oli valinnut.

Hänellä on yhtä suuri syy saada se kankaanpätkä itselleen.

Kyllä nykykajan ihmiset saavat aikaan riidan aivan mistä tahansa tällä minä-itse -ensin mentaliteetilla, jossa vielä väitellään oikeudesta olla epäkohtelias.

Todellakaan ei ole missään esitetty lakia tai pykälää, jolla kumpikaan pystyisi osoittamaan oikeuden tuohon kankaanpalaan.

Olisiko vielä myyjän pitänyt kehottaa asiakkaita repimään kangasrullaa toisiltaan ja ratkaisemaan siten sen saantioikeus.

[QUOTE="vieras";28080819]Samaa mieltä. Ei tavaroita revitä asiakkaiden käsistä, edes kangaskaupoissa. Harmillinen tilanne toki toisen asikkaan kannalta, mutta koska aloittaja oli kangaspakan varannut, ei se enää ollut vapaana.[/QUOTE]

Aloittajalla ei ole oikeutta varata liikkeen omistamaa tuotetta ilman liikkeen hyväksyntää. Joten myyjällä on oikeus päättää kenelle hän sen myy. Tämä on yksiselitteisen selvä asia. Loukkaantua toki saa ja harmistua, mutta mitään OIKEUTTA sen tuotteen varaamiseen ilman henkilökunnan suostumusta ei asiakkalla ole.

Luultavasti myyjä erehtyi, ja luuli että olette samaa seuruetta ja pidit kangaspakkaa tämän toisen asiakkaan puolesta. Jos hän osoitti pakkaa ja sanoi että otan tuota kangasta, ja sinä mitään sanomatta annat pakan myyjälle, on ihan inhimillistä että hän käsitti tilanteen väärin.

Jos kangasta olisi annettu alkuperäiselle, tällä palstalla se ensin liikkeessä ollut, kiltisti vuoroaan odottanut asiakas kertoisi kuinka törkeästi myyjä toimi, kun hän tuli liikkeeseen, valitsi haluamansa kankaan ja meni jonoon odottamaan vuoroaan, ja sitten joku myöhemmin liikkeeseen tullut narttu nappasi kylmästi pakan kainaloon ja kehtasi omia sen itselleen, ja myyjä vielä antoi sen sille vaikka minä olin ensin!

Tuskin se ensimmäinen asiakas siinä jonossa keksi että minä muuten haluan sitten sitä kangasta jonka seuraava asiakas keksii kantaa tähän tiskille. Eiköhän hän ollut etukäteen käynyt kankaan valitsemassa ja mennyt odottamaan vuoroaan, ja sen jälkeen ap on mennyt hyllylle ottamaan sen pakan itselleen.

Olisi mmielenkiintoista kuulla myös sen toisen asiakkaan sekä myyjän näkemys tilanteesta. Voisi taas kerran asia saada uusia piirteitä ja eri näkökulman. Myyjänkin käytös voisi olla toisen näkökannalta asiallista. Näissä avauksissa, kun usein tarina on väritetty aika rankasti.

[QUOTE="vieras";28081166]Aloittajalla ei ole oikeutta varata liikkeen omistamaa tuotetta ilman liikkeen hyväksyntää. Joten myyjällä on oikeus päättää kenelle hän sen myy. Tämä on yksiselitteisen selvä asia. Loukkaantua toki saa ja harmistua, mutta mitään OIKEUTTA sen tuotteen varaamiseen ilman henkilökunnan suostumusta ei asiakkalla ole.[/QUOTE]

eli kaupassa kuin kaupassa kukatahansa mua ennen kassalla jonottava voi tulla ottamaan tuotteen mun kädestä ja sen on ok. selväpyy. täytyypä tämä muistaa.v

[QUOTE="No niin";28081170]Luultavasti myyjä erehtyi, ja luuli että olette samaa seuruetta ja pidit kangaspakkaa tämän toisen asiakkaan puolesta. Jos hän osoitti pakkaa ja sanoi että otan tuota kangasta, ja sinä mitään sanomatta annat pakan myyjälle, on ihan inhimillistä että hän käsitti tilanteen väärin.[/QUOTE]

Näin minäkin tuon tilanteen näkisin. Miksi tässä syytetään myyjää tökeröstä käyttäytymisestä, eikä sitä toista asiakasta? Eikö se olisi ollut asiakkaiden välinen asia sopia, kummalleko tuote kuuluu. Myyjähän teki vain työtään.

[QUOTE="vieras";28081153]

Ei ole juurikaan eroa ostatko vahakangasta metrin vai lattianpäällystettä metrin silloin kun se on telineessä. Myyjä tulee antamaan asiakkaan vuorolla halutun tuoteen, eikä rulla kädessä kuljeskella ympäri taloa.[/QUOTE]

mä en ole yhdessäkään kangaskaupassa koskaan odottanut et myyjä tulee antamaan mulle hyllystä kangaspakan ja leikkaa siitä pätkän. aina olen itse nostanut haluamani rullan leikkuupöydälle ja odottanut siinä et myyjä sen mittaa ja leikkaa jonka jälkeen yhdessä menemme kassalle jotta saan tuotteen maksaa. missä on tälläinen kaupa joissa jonotetaan vuoroa kassalla? ja onkosiel vuoronumerot vai?

Mä en kyllä ymmärrä miten kukaan voi pitää myyjän käytöstä tai sen toisen asiakkaan käytöstä oikeutettuna. Jos joku on ehtinyt jo jonkin tuotteen itselleen ottaa, niin ei sitä myyjä tai toinen asiakas voi välistä vetää. Toisen asiakaan ois pitänyt sanoa, että tulin tuota samaista kangasta ostamaan, mutta näyttää rullassa olevan niin vähän ettei taida riittää molemmille ja ammattitaitoisen myyjän olisi pitänyt osata kaupata jommalle kummalle uusi kangas. Mä en ois kehdannut toisena asiakkaana edes ostaa sitä kangasta jos se oli jo joku itselleen ottanut.
Mitä puhumattomuuteen tulee, niin kyllä mä ainakin välillä järkytyn niin pahasti ihmisten käytöksestä, etten saa sanaani suusta.

[QUOTE="viima";28081252]eli kaupassa kuin kaupassa kukatahansa mua ennen kassalla jonottava voi tulla ottamaan tuotteen mun kädestä ja sen on ok. selväpyy. täytyypä tämä muistaa.v[/QUOTE]

No ei tietenkään. Mutta jos joku sen sinun kädestäsi nappaa, ei se ole mitenkään sen myyjän syy, joka sen tuotteen sitten tälle napanneelle asiakkaalle myy.

Yhteistyössä