Toimiko myyjä oikein? Erikoinen asiakaspalvelu kokemus...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="...";28081542]Ihan sama, se toinen asiakas oli ennen aloittajaa jonottamassa ko. tuotetta.
Se, että aloittaja rynnii nappaamaan tuotteen (jota ei saisi ottaa hyllystä) itselleen, ei muuta asiaa miksikään.[/QUOTE]

Miettikää nyt oikeasti.
Tilanne on sama kuin jos jonottaisi esim. kahvilan jonossa, ja näkisi, että siellä vitriinissä on vain yksi munkki jäljellä. Vitriini olisi siis sellainen, jossa ei ole luukkuja asiakkaan puolella, vaan myyjä antaa sieltä halutun tuotteen. Aloittajan tapaan asiakas rynnisi sinne tiskin taakse ja nappaisi sen munkin itselleen ja asettuisi takaisin jonoon.... ja sitten ihmettelisi, kun myyjä olisi vähän tympeä.

[QUOTE="viima";28081491]tässä nyt pitäsi ehkä tietää et mikä sääntö tässä kaupassa oikein on. onko siellä hyllyn päässä et odota vuoroasi, vain myyjä saa nostella pakkoja, jonotus kassan kautta. jos ei niin mistä helvetistä voi tietää miten missäkin liikkeessä toimitaan? ja itse tosiaan törötän sen kankaani vieressä ja odotan vuoroani jos pakka niin iso etten saa sitä nostettua leikkuupöydälle. tämä toinen asiakas ei ole eleellänkään osoittanut varanneensa kankaan hyllystä.[/QUOTE]

Totta - emmekä myöskään voi tietää, päätikö tuo toinen asiakas vasta siinä jonossa ostaa tuota kangasta kun näki sen toisen käsissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;28081549:
Ihmisen käyttäytymistä säätelee yleensä normit. Ethän sä mäkkärissäkään mene suoraan pöytään istumaan, ja odota, että sulle tuotaisiin ruokalista, josta voit tilata, vaan menet suoraan tiskille, kuten muutkin.

öh. hiukka eriasia. siellä ei tietääkseni ole niitä kanawräppejä ja hamppareita ympäriinsä ja vain tietyt tuotteet saa myyjän luvalla ottaa.
ja en ole itse koskaan törmännyt tilanteeseen et täytyy odottaa et myyjä ottaa jonkun kankaan hyllystä.

[QUOTE="...";28081562] Aloittajan tapaan asiakas rynnisi sinne tiskin taakse ja nappaisi sen munkin itselleen ja asettuisi takaisin jonoon.... ja sitten ihmettelisi, kun myyjä olisi vähän tympeä.[/QUOTE]

mutta jos se kangas ei kerta ollut missään tiskin takana vaan ihan hyllyssä roikkumassa. vähän kuin se servettipaketti ja ulkolyhty.

[QUOTE="viima";28081574]öh. hiukka eriasia. siellä ei tietääkseni ole niitä kanawräppejä ja hamppareita ympäriinsä ja vain tietyt tuotteet saa myyjän luvalla ottaa.
ja en ole itse koskaan törmännyt tilanteeseen et täytyy odottaa et myyjä ottaa jonkun kankaan hyllystä.[/QUOTE]

Eihän esim. kukkakaupassakaan mennä suoraan repimään maljakoista ihan mitä kukkia haluaa, vaan kukat pyydetään myyjältä.

Se surullisen kuuluisa suun avaaminen olis voinu auttaa "Hei, mä meinasin ostaa tän lopun kankaan - tarvin ainakin xxx metriä, minkä verran sä tarvisit jos siitä sit kuitenkin riittäis meille molemmille?"

Ei se myyjäkään voinut tietää et mitä ap on suunnitellut jos ei sitä ääneen sano.

[QUOTE="...";28081562]Miettikää nyt oikeasti.
Tilanne on sama kuin jos jonottaisi esim. kahvilan jonossa, ja näkisi, että siellä vitriinissä on vain yksi munkki jäljellä. Vitriini olisi siis sellainen, jossa ei ole luukkuja asiakkaan puolella, vaan myyjä antaa sieltä halutun tuotteen. Aloittajan tapaan asiakas rynnisi sinne tiskin taakse ja nappaisi sen munkin itselleen ja asettuisi takaisin jonoon.... ja sitten ihmettelisi, kun myyjä olisi vähän tympeä.[/QUOTE]

Mieti itse. Kuvitellaan, että vitriini on sellainen josta asiakas ottaa munkin ja vitriini on tietysti auki myös toiselta puolelta, että myyjäkin pääsee käsiksi tuotteisiin. Olet jonossa ja olet ottanut tarjottimellesi viimeisen munkin. Kun edelläsi oleva rouva tulee kassalle, myyjä kysyy häneltä: "saako kahvin lisäksi olla muuta?". "Ottaisin tuon munkin", sanoo rouva osoittaen tarjottimellasi olevaa munkkia. Myyjä katsoo sinua vihaisena, nappaa munkin tarjottimeltasi ja myy sen edelläsi olleelle rouvalle...

Sama voi tapahtua missä tahansa kaupassa. Jos toinen asiakas haluaa suklaamuroja ja sinä juuri otit viimeisen paketin hyllystä niin ei muroja sinun käsistä oteta ja anneta toiselle asiakkaalle. Ihan sama kenen vuoro on tai mistä tuotteesta on kyse.

Ottamalla kangasrullan käteensä osoittaa jo, että olet aikeissa ostaa sitä kangasta. Myyjä oli täysi idiootti.

Näin!

[QUOTE="viima";28081585]mutta jos se kangas ei kerta ollut missään tiskin takana vaan ihan hyllyssä roikkumassa. vähän kuin se servettipaketti ja ulkolyhty.[/QUOTE]

Usko nyt, ei tuollaisia irtotavaroita voi verrata. Ne ostetaan kappaleittain, kun taas kangasta ostetaan vain pieni osa pakkaa. Näin ollen ei ole toivottavaa, että jokainen metrin kangasta haluava ottaaa sen pakan kainaloonsa ja kuskaa ympäri kauppaa, jotta muutkin voisivat sitä halutessaan ostaa ja katsoa.

Olisi hyvä, jos aloittaja voisi kertoa, mikä kauppa oli kyseessä.
On todennäköistä, että siellä on ollut se tavallinen ilmoitus siitä, että pyydä myyjä leikkaamaan kangasta, mutta aloittaja ei vain ole huomannut sitä tai ei ole halunnut siitä välittää.

[QUOTE="viima";28081491]tässä nyt pitäsi ehkä tietää et mikä sääntö tässä kaupassa oikein on. onko siellä hyllyn päässä et odota vuoroasi, vain myyjä saa nostella pakkoja, jonotus kassan kautta. jos ei niin mistä helvetistä voi tietää miten missäkin liikkeessä toimitaan? ja itse tosiaan törötän sen kankaani vieressä ja odotan vuoroani jos pakka niin iso etten saa sitä nostettua leikkuupöydälle. tämä toinen asiakas ei ole eleellänkään osoittanut varanneensa kankaan hyllystä.[/QUOTE]

En ole koskaan nähnyt kaupoissa asiakkaille jaettavia sääntöjä. Oletko sinä "Viima"? Jotenkin tuntuu, että "ap":lle sekä "Viima"lle tämä asia on noussut elämää suuremmaksi (lienevätkö sitten sama tyyppi ja vielä jollakin muulla nickillä).

Myyjän on pitänyt ratkaista asia jollakin tavalla ja en oikein usko, että hän mitään sanomatta on tempaissut kangasrullan ap:n käsistä. Näille tyypeille pitäisi varmaan perustaa joku "pakka-asiamiehen" virka, jonka haltijalle voisi valittaa.
Eikö oikeasti aikuisilla ihmisillä ole muuta tekemistä kuin valittaa tällaisista asioista.
Nyt juttuun ovat tuleet jo mukaan munkit ja kanawrapitkin. Kohta kai teepussit ja käytetyt tampoonit.

[QUOTE="...";28081616]Usko nyt, ei tuollaisia irtotavaroita voi verrata. Ne ostetaan kappaleittain, kun taas kangasta ostetaan vain pieni osa pakkaa. Näin ollen ei ole toivottavaa, että jokainen metrin kangasta haluava ottaaa sen pakan kainaloonsa ja kuskaa ympäri kauppaa, jotta muutkin voisivat sitä halutessaan ostaa ja katsoa.[/QUOTE]

mut täytyy sun jotenkin osoittaa et sä sitä haluat varsinkin jos sitä on pakassa vähän. ja itse olen ainakin aina ottanut sen pakan kainalooni ja mennyt leikkauttamaan siitä haluamani palasen ja koskaan ei kukaan ole asiasta valittanut. kun olen palani saanut saa seuraava ottaa. siihen nyt ei mene kuin minuutti kun sellaisen leikkaa. ja entä jos sullaonkin se viimeinen lyhty kourassa. ja joku ennen sua kauppaan astunut haluaakin sen tai katsoa ja koskea sitä. onko se sit kans et ole hyvä tässä on. mä haluan nähdä tän kaupan jossa on näin henkilökohtainen palvelu et sil myyjällä on aikaa jokaisen kanssa erikseen mennä valkkaamaan niitä kankaita ja kannella niitä eessuntaassun.

äh. mä en jaksa jankata. en ole itse koskaan tälläiseen kauppaan törmännyt.

Miettikää paljonko se ensimmäinen asiakas olisi suuttunut, jos hän on tullut liikkeeseen, valinnut haluamansa kankaan, mennyt jonottomaan vuoroaan myyjälle että tämä tulee leikkaamaan sen halutun pätkän, ja sillä välin ap porhaltaa liikkeeseen ja vie koko rullan.

Olisiko silloin tämä ensimmäisenä tullut asiakas väärässä, ja sanoisitte että voi voi?

Miettikää paljonko se ensimmäinen asiakas olisi suuttunut, jos hän on tullut liikkeeseen, valinnut haluamansa kankaan, mennyt jonottomaan vuoroaan myyjälle että tämä tulee leikkaamaan sen halutun pätkän, ja sillä välin ap porhaltaa liikkeeseen ja vie koko rullan.

Olisiko silloin tämä ensimmäisenä tullut asiakas väärässä, ja sanoisitte että voi voi?

Ei kaupoissa voi varailla mitään tavaroita käymällä katsomassa tavaraa ja miettimällä sitä. Sen sijaa tavaran voi varata ottamalla sen haltuunsa.

[QUOTE="alkup";28080611]Palveli joo, mutta tuote oli minulla kädessä varattuna jo.[/QUOTE]

Jonon ohi ei voi varata mitään. Esim. Raxissa ei voi varata pöytää jonon ohi. Tämä tarkoittaa teoriassa, että jos A ja B molemmat haluavat syödä Raxissa, mutta A vie viimeisen paikan, hänellä on oikeus siihen, jos hän on ennen B:tä paikalla.

• Tykkää
Reactions: lissukka.
Ei kaupoissa voi varailla mitään tavaroita käymällä katsomassa tavaraa ja miettimällä sitä. Sen sijaa tavaran voi varata ottamalla sen haltuunsa.

EI voi varata, vaan voi jonottaa asiallisesti vuoroaan myyjälle.
OIkeasti, menetkö sinäkin kukkakaupassa repimään yksittäiset kukat sieltä maljakoista ja kaapeista kouraasi vai jonotatko vuoroasi asiallisesti, ja odotat, että myyjä se siihen kimppuun sitoo.

• Tykkää
Reactions: lissukka.
Minusta kyllä niitä kankaita ei oteta sieltä telineestä irti. Jos se olisi yleinen käytäntö niin varmasti toinen asiakas olisi ottanut myös ja varannut itselleen. Joten todellakin eri asia, kuin mainitsemasi lyhty. Mistä tiedät miten kauan toinen asiakas oli odottanut myyjää ja kangasta.

Ei niitä tolleen oteta ja varailla. Olisit ostanut aiemmin. Nyt se oli loppu. Sua nyt vain harmittaa, kun loppui nenäsi edestä. Joskus niin käy, älä mussuta =)

[QUOTE="viima";28081666]mut täytyy sun jotenkin osoittaa et sä sitä haluat varsinkin jos sitä on pakassa vähän. ja itse olen ainakin aina ottanut sen pakan kainalooni ja mennyt leikkauttamaan siitä haluamani palasen ja koskaan ei kukaan ole asiasta valittanut. kun olen palani saanut saa seuraava ottaa. siihen nyt ei mene kuin minuutti kun sellaisen leikkaa. ja entä jos sullaonkin se viimeinen lyhty kourassa. ja joku ennen sua kauppaan astunut haluaakin sen tai katsoa ja koskea sitä. onko se sit kans et ole hyvä tässä on. mä haluan nähdä tän kaupan jossa on näin henkilökohtainen palvelu et sil myyjällä on aikaa jokaisen kanssa erikseen mennä valkkaamaan niitä kankaita ja kannella niitä eessuntaassun.

äh. mä en jaksa jankata. en ole itse koskaan tälläiseen kauppaan törmännyt.[/QUOTE]

Sellaisiakin kauppoja on. Yleensä näissä lukee tavaran luona lappu, jossa sanotaan, että pyydä myyjä paikalle leikkaamaan kangasta. Niitä ei leikata itse eikä itse revitä irti ja roudata ympäri kauppaa etsiessä myyjää.

Sen sijaa tavaran voi varata ottamalla sen haltuunsa.

Itse asiassa ei voi. Jos A menee pöytään ja B kassalle, B on oikeutettu ko. pöytään, A ei, jos se on viimeinen paikka. Ratkaisevaa on, missä järjestyksessä myyjää lähestytään, ei yksilön omat toimet.

Tai yhtä hyvin postissa ei voi toimia niin, että otat viimeisen kirjekuoren ja joku, joka on painanut jonotusnappia ennen sinua, tarvitsee sitä. Hänellä on oikeus palveluun ensimmäisenä. Muutenhan kuka tahansa voisi "ottaa haltuun" kaikenlaista vaikka jonoa olisi miten paljon.

Mistä ihmeestä te muka tiedätte, että kyseisessä kaupassa kankaita ei saisi viedä itse leikattavaksi? Eihän ap edes kertonut mikä liike on kyseessä! Siinä kangaskaupassa, jossa minä asioin olen aina ottanut rullat itse hyllystä, ja niin tekevät muutkin asiakkaat.

[QUOTE="vieras";28081831]Mistä ihmeestä te muka tiedätte, että kyseisessä kaupassa kankaita ei saisi viedä itse leikattavaksi? Eihän ap edes kertonut mikä liike on kyseessä! Siinä kangaskaupassa, jossa minä asioin olen aina ottanut rullat itse hyllystä, ja niin tekevät muutkin asiakkaat.[/QUOTE]

Kangaskaupoissa tuo onkin normaali käytäntö. Sen sijaan lähestulkoon kaikissa muissa kaupoissa metritavaran tulee myyjä mittaamaan ja leikkaamaan.

Esim ostin rautakaupasta metritavarana myytävää ketjua, ja siellä oli lappi, jossa luki, että pyydä myyjä mittaamaan. Samoin ostin syksykkä Jyskistä vahakangasta ja siellä oli lappu, että pyydä myyjä paikalle mittaamaan.

[QUOTE="mies";28081778]Itse asiassa ei voi. Jos A menee pöytään ja B kassalle, B on oikeutettu ko. pöytään, A ei, jos se on viimeinen paikka. Ratkaisevaa on, missä järjestyksessä myyjää lähestytään, ei yksilön omat toimet.

Tai yhtä hyvin postissa ei voi toimia niin, että otat viimeisen kirjekuoren ja joku, joka on painanut jonotusnappia ennen sinua, tarvitsee sitä. Hänellä on oikeus palveluun ensimmäisenä. Muutenhan kuka tahansa voisi "ottaa haltuun" kaikenlaista vaikka jonoa olisi miten paljon.[/QUOTE]

Selvä - eli sinun ostoskoristasi saa vapaasti ottaa tavaroita kun olet kaupassa...

[QUOTE="viima";28081574]öh. hiukka eriasia. siellä ei tietääkseni ole niitä kanawräppejä ja hamppareita ympäriinsä ja vain tietyt tuotteet saa myyjän luvalla ottaa.
ja en ole itse koskaan törmännyt tilanteeseen et täytyy odottaa et myyjä ottaa jonkun kankaan hyllystä.[/QUOTE]

Missasit totaalisesti pointin.

Mutta nyt alankin ymmärtää asennettasi, jos asioit pääasiassa vain automarketeissa; siellähän tuo itsepalvelusysteemi on oikea tapa toimia.

Yhteistyössä