Perintöasiaa...Auttakaa tässä ja kertokaa jos tiedätte...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Epätietoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Epätietoinen"

Vieras
Itse en oo perehtyny noihin perintöasioihin...Mutta nyt kiinnostais tietää OIKEESTI miten nuo perintö jutut menee.
Mieheni on ainoa lapsi ja isänsä kuoli viime kesänä,äitinsä elää edelleen =) Pikkuisen on ollut epäilys että mahdollisesti jonkunlainen perintö olisi miehelleni tulossa,mutta hän itse vaan kiistää ettei saa oikeen mitään.Noh,nyt saapui viikolla perintövero lappu,maksu siis miehelleni ja muutamia tonneja joutuu maksamaan tuota veroa...Olin kauhuissani että miten me saadaan edes tuo maksettua jne.jne.?!?!Nooh,mutta asia hoituu..kuulemma.En tajua noista mitään mutta tänään kuulin että jos ei perintöä ole tulossa niin ei silloin perintöveroakaan makseta?!Joten kuulemma jos ja kun mieheni tuon muutaman tonnin joutuu maksamaan,niin ei olisi kuulemma kyseessä mikään pikku summakaan..siis perinnöstä!Onko näin?katsotaan koska mieheni puhuu minulle tästä koko asiasta....

Tietenkään ei makseta perintöveroa, jos ei ole perintöä tulossakaan. Mutta milloin se tulee, onkin sitten jo toinen juttu. Jos appivanhemmillasi on omistusasunto, niin miehesi perii siitä asunnosta puolet. Puolet kuuluu avio-oikeuden myötä anopillesi. Anopillasi on oikeus asua kodissaan kuolemaansa asti, joten perintöä voi siis joutua odottamaan siihen asti. Vero maksetaan kuitenkin jo nyt, vaikka anoppi eläisi vielä 20 vuotta.

20 000€ "kärsii" periä ilman perintöveroa, eli aika paljon taitaa todellisuudessa miehellesi perintöä tullut jos muutamia tonneja joutuu perintöveroa maksamaan.

[QUOTE="vieras";28137685]http://prosentti.vero.fi/Pelalaskuri/EtusivuPerintovero.aspx

Tuostapa ne oleelliset tiedot löytyvät... Taitaa miehesi vähän salata sinulta asioita??[/QUOTE]
Tai sitten ei varsinaisesti salaa vaan mitään perintöä - siis rahaksi muutettavaa - ei ole vielä tulossa vaan vasta sitten, kun ap:n anoppikin on kuollut. Toki omistusoikeus puolikkaaseen anopin asunnosta, mutta rahallista hyötyä siitä ei ole ennenkuin anoppikin on kuollut.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28137681:
Tietenkään ei makseta perintöveroa, jos ei ole perintöä tulossakaan. Mutta milloin se tulee, onkin sitten jo toinen juttu. Jos appivanhemmillasi on omistusasunto, niin miehesi perii siitä asunnosta puolet. Puolet kuuluu avio-oikeuden myötä anopillesi. Anopillasi on oikeus asua kodissaan kuolemaansa asti, joten perintöä voi siis joutua odottamaan siihen asti. Vero maksetaan kuitenkin jo nyt, vaikka anoppi eläisi vielä 20 vuotta.
joo, noissahan monesti tulee niitä ongelmia, kun ei sitä rahaa löydy, ja sitä taloa ei voi realisoida.
Mutta koska ap:n mies noin salamyhkäisesti vain toteaa, että "asia hoituu", ja välttelee asiasta puhumista, niin tuntuis että sitä perintöä sitten voi olla rahanakin. Miksi sitten haluaa pimittää ne sulta...

Alkuperäinen kirjoittaja Määä;28137713:
joo, noissahan monesti tulee niitä ongelmia, kun ei sitä rahaa löydy, ja sitä taloa ei voi realisoida.
Mutta koska ap:n mies noin salamyhkäisesti vain toteaa, että "asia hoituu", ja välttelee asiasta puhumista, niin tuntuis että sitä perintöä sitten voi olla rahanakin. Miksi sitten haluaa pimittää ne sulta...
Jos äiti on hyvin toimeentuleva tai hänellä on säästöjä, niin miehen "asia hoituu" toteamus tarkoittaa todennäköisesti sitä, että äiti auttaa perintöveron maksamisessa. Jos veroa on useampi tonni, niin äidin apu pitää tehdä epäsuorasti esim. elantokuluja maksamalla tai lainaamalla rahat, jotta siitä ei mene lahjaveroa.

Okkei...Joo,näin mä pikkusen oon aattellutkin asioiden olevan :/ Sanoi siis että puhuu äitinsä kanssa jos pystyy auttamaan tuossa vero asiassa pikkuisen ja itse maksaa sitten osan..Tiedän juu että omistavat asunnon jossa anoppi asuu ja on maksettu siis jo.Samoin taitaa olla autonkin laita että maksut on piakkoin jo hoidettu...Njaah,mmiksikö salaa asian minulta???NIINPÄ!En tajuu...Aina on mukamas niin peeaa ettei pysty maitoakaan kaupasta ostaan(on töissä ja paremmat tulot ku mulla jne.)mut perintöhän tulee sit juu aikanaan...

Sait jo hyvät ja oikeat vastaukset. Eli tosiaankin, perintöä ei liene vielä odotettavissa, koska lesken oikeus takaa avioliitossa olleille aina sen, että leski voi jäädä asumaan kotiinsa vaikka elämänsä loppuun saakka. Se on sitten hänen asiansa, jos perintöä aletaan jo jakaa.

[QUOTE="epätietoinen";28137746]Okkei...Joo,näin mä pikkusen oon aattellutkin asioiden olevan :/ Sanoi siis että puhuu äitinsä kanssa jos pystyy auttamaan tuossa vero asiassa pikkuisen ja itse maksaa sitten osan..Tiedän juu että omistavat asunnon jossa anoppi asuu ja on maksettu siis jo.Samoin taitaa olla autonkin laita että maksut on piakkoin jo hoidettu...Njaah,mmiksikö salaa asian minulta???NIINPÄ!En tajuu...Aina on mukamas niin peeaa ettei pysty maitoakaan kaupasta ostaan(on töissä ja paremmat tulot ku mulla jne.)mut perintöhän tulee sit juu aikanaan...[/QUOTE]
Onko kyse kuitenkaan salaamisesta vai vaan asenteesta? Mä ainakin voisin varsin hyvin sanoa, että "en saa oikein mitään" tuossa tilanteessa, jossa tosiaan ei vielä saa muuta kuin nimellisen omistusoikeuden puolikkaaseen äitinsä asunnosta.

Mitä merkitystä sillä on, onko miehelle tulossa rahaa vai ei, eivät ne sinun rahojasi ole kuitenkaan? Mies tekee rahoillaan mitä tykkää ja kertoo niistä jos haluaa.

Juu,ei olekaan mitään sen suurempaa merkitystä asialla muuten ku että ollaan kuitenkin aviossa ja monta yhteistä lasta,yhteinen asunto jne.jne.Ei salailua,avoimuutta asioitten hoitoon ja sen semmoista.Ihan sama mulle miten rahansa käyttää mutta olisi mukavampaa jos puhuu asioista niinku ne ovat eikä salaile.Tullaan toimeen jo näinkin ja hienoa jos saa paljon rahaa,kunhan on rehellinen mulle...That's it! ;)

Mitä merkitystä sillä on, onko miehelle tulossa rahaa vai ei, eivät ne sinun rahojasi ole kuitenkaan? Mies tekee rahoillaan mitä tykkää ja kertoo niistä jos haluaa.

Juuri näinkin se on. Mieheni peri juuri isänsä ja tulossa on sievoiset summat. Välillisesti se on kivaa minullekin, teoriassa. Käytännössä tiedän, että mieheni vain tallettaa rahat korkeakorkoiselle tilille, jossa ne odottavat, että hänen lapsensa perii. Yhteisiä lapsia meillä ei ole. Mutta ap:n tilannettahan emme tiedä. Jos on yhteisiä lapsia, niin tavallaan se koskee ap:a. Onhan se hyvä tietää mitä lapset ovat perimässä ja ovatko jotain. Nämä ovat arkoja ja mutkikkaita kuvioita. Itse en ole mitenkään sekaantunut asiaan. Yhteistä omaisuutta ollaan hankittu, mutta sehän ei tähän kuulu mitenkään.

Perunkirjoitus on tehty ja miehelläkö ei ole hajuakaan perinnöstä. Kyllähän tieto perinnöstä olisi pitänyt tulla. Perunkirjoituksessa on varat ja velat eriteltu. Kannattaisko miehen jutella äidinsä kanssa mitä omaisuutta vanhemmilla oli. Puolet niistä on miehesi, jos miehen isällä ei testamettia ole kenenkään hyväksi ja kun äiti kuolee niin kaikki on miehen.

[QUOTE="epätietoinen";28137814]Juu,ei olekaan mitään sen suurempaa merkitystä asialla muuten ku että ollaan kuitenkin aviossa ja monta yhteistä lasta,yhteinen asunto jne.jne.Ei salailua,avoimuutta asioitten hoitoon ja sen semmoista.Ihan sama mulle miten rahansa käyttää mutta olisi mukavampaa jos puhuu asioista niinku ne ovat eikä salaile.Tullaan toimeen jo näinkin ja hienoa jos saa paljon rahaa,kunhan on rehellinen mulle...That's it! ;)[/QUOTE]
Jospa miehesi ei tiennyt, että vero pitää maksaa jo nyt, vaikka hyödyn perinnöstään saa joskus myöhemmin? Eikä myöskään miellä perinnöksi sellaista,mille ei saa tehdä mitään?

[QUOTE="vieras";28137832]Perunkirjoitus on tehty ja miehelläkö ei ole hajuakaan perinnöstä. Kyllähän tieto perinnöstä olisi pitänyt tulla. Perunkirjoituksessa on varat ja velat eriteltu. Kannattaisko miehen jutella äidinsä kanssa mitä omaisuutta vanhemmilla oli. Puolet niistä on miehesi, jos miehen isällä ei testamettia ole kenenkään hyväksi ja kun äiti kuolee niin kaikki on miehen.[/QUOTE]

Niin kyllä jos perunkirjoitus on tehty, tieto on jo. Puolet omaisuudesta on miehen vain teoriassa, koska avioliitossa leski saa jäädä asumaan yhteiseen asuntoon niin pitkäksi aikaa kuin tahtoo. Myöskään asunnon irtaimistoa eivät voi perilliset vaatia itselleen lesken siinä viekä asuessa. Testamentilla ei voi kumota tätä lakia. Se on eri asia sitten, kun anoppikin on kuollut.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28137839:
Jospa miehesi ei tiennyt, että vero pitää maksaa jo nyt, vaikka hyödyn perinnöstään saa joskus myöhemmin? Eikä myöskään miellä perinnöksi sellaista,mille ei saa tehdä mitään?

Miten muuten menee se, että jos perinnön arvo muuttuu myöhemmin? Nyt on maksettu jonkun arvon mukaan, mutta myöhemmin vaikka asunnon arvo laskee jostain syystä.

[QUOTE="vieras";28137848]Miten muuten menee se, että jos perinnön arvo muuttuu myöhemmin? Nyt on maksettu jonkun arvon mukaan, mutta myöhemmin vaikka asunnon arvo laskee jostain syystä.[/QUOTE]
Ei vaikuta mitenkään asiaan. Perintövero maksetaan sen mukaan, mikä asunnon arvo on ollut veron määräytymishetkellä. Ja sen puolikkaan asunnonhan ap:n mies kyllä periikin nyt, mutta sille perinnölleen hän ei voi tehdä mitään niin kauan, kun äitinsä haluaa asua ko asunnossa. Mitä tapahtuu asunnon arvolle joskus tulevaisuudessa, ei vaikuta asiaan lainkaan.

Minusta on kummaa, jos parisuhteessa ei voi puhua avoimesti raha-asioista. Ap:n tapauksessa vaemasti ap:lle olisi riittänyt, jos puoliso olisi todennut perivänsä osan vanhempiensa asunnosta ja siitä syystä maksaa perintöveroa... Ja jos olisikin perinyt vaikka 10 000 euroa rahaa niin miksi ei sitä voisi kertoa? Vaikka se ei ap:n elämään tuo perintö vaikuttaisi mitenkään, niin olisihan se lohdullista varmasti tietää, että rahaa on miehellä jemmassa jos jotain vakavampaa tapahtuu perheessä.

Kyllä minäkin tiedän paljonko mieheni tienaa jaettä hänellä on n. 30 000 euroa säästössä. Minulla on 5000 euroa säästöjä (joista mies tietää). Mulla ei ole mitään osaa eikä arpaa miehen säästöihin, hän itse päättää niiden käytöstä.. Mutta kyllähän se helpottaa oloa kun tietää että rahaa on jos jotain tapahtuu.

[QUOTE="vieras";28137864]Minusta on kummaa, jos parisuhteessa ei voi puhua avoimesti raha-asioista. Ap:n tapauksessa vaemasti ap:lle olisi riittänyt, jos puoliso olisi todennut perivänsä osan vanhempiensa asunnosta ja siitä syystä maksaa perintöveroa... Ja jos olisikin perinyt vaikka 10 000 euroa rahaa niin miksi ei sitä voisi kertoa? Vaikka se ei ap:n elämään tuo perintö vaikuttaisi mitenkään, niin olisihan se lohdullista varmasti tietää, että rahaa on miehellä jemmassa jos jotain vakavampaa tapahtuu perheessä.

Kyllä minäkin tiedän paljonko mieheni tienaa jaettä hänellä on n. 30 000 euroa säästössä. Minulla on 5000 euroa säästöjä (joista mies tietää). Mulla ei ole mitään osaa eikä arpaa miehen säästöihin, hän itse päättää niiden käytöstä.. Mutta kyllähän se helpottaa oloa kun tietää että rahaa on jos jotain tapahtuu.[/QUOTE]
jospa ap:n mies pimittää, koska ei halua käyttää sitä perheeseensä. Jos ei kerran viitsi edes maitoa ostaa kun on p.a.
Maksatko ap suurenkin osan teidän elämästä ja ruokakuluista? Ja mies keräilee säästöjä?

Niin kyllä jos perunkirjoitus on tehty, tieto on jo. Puolet omaisuudesta on miehen vain teoriassa, koska avioliitossa leski saa jäädä asumaan yhteiseen asuntoon niin pitkäksi aikaa kuin tahtoo. Myöskään asunnon irtaimistoa eivät voi perilliset vaatia itselleen lesken siinä viekä asuessa. Testamentilla ei voi kumota tätä lakia. Se on eri asia sitten, kun anoppikin on kuollut.

Ei ole teoriassa, vaan ihan oikeasti ne on miehen, mutta leskellä on tiettyjä oikeuksia. Aika jännää sitten, että mies kiistää ettei perintöä ole tulossa.

[QUOTE="vieras";28137923]Ei ole teoriassa, vaan ihan oikeasti ne on miehen, mutta leskellä on tiettyjä oikeuksia. Aika jännää sitten, että mies kiistää ettei perintöä ole tulossa.[/QUOTE]
Mä voisin hyvin kuvitella miehen kiistävän siksi, ettei hän miellä tuota puolikasta asuntoa - josta hänelle ei ole mitään hyötyä - perintönä. Mä nimittäin itse ajattelen juuri niin, että perintö on jotain sellaista, jolle voi halutessaan tehdä jotain. Myydä, käyttää lainan vakuutena tms.

miehen vanhemmat ei ole tehneet testamenttia joka jättää lapsen aviopuolison ulkopuolelle on ap:lle oikeus osuuteen miehen perinnöstä ja näyttää mies tietävän tämän ja siksi esim eron varalta haluaa pimittää tietoa. Joutuisi maksamaan osuuden ex-vaimolle eron sattuessa. Avioliiton aikana peritty raha ei ole kokonaisuudessaan miehen yksin.

No mutta mitenkä tällaisessa tilanteessa sitten meneteltäsiin? Puolet talosta peritty, johon jää leski asumaan niin pitkäksi aikaa, kuin tahtoo vaikka loppuelämäkseen. Perijälle tulee perintövero jota ei pysty maksamaan, eikä ole omaisuutta? Miten talolle siinä tapauksessa käy? Ihan helposti monellekin voisi tulla tällainen tilanne kohdalle.