Puhelimien kerääminen pois klo 21

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -.-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No ite en kyllä ota puhelimia lapsilta pois. Kun lapset komennetaan nukkumaan tietävät, ettei puhelimiin tietokoneisiin tms. kosketa. Eikä meillä muutenkaan lapset kamalasti puhelimen kanssa "touhua".

[QUOTE="vieras";28138686]Niin, mikä siinä oli hauskaa?

Ei täällä kaikki ole jo toinen jalka haudassa-iässä kuten sinä.[/QUOTE]

Minustakin se oli hupaisa kommenti, ja ei ole haudassa mikään osa minua vielä.
Lapsuuteni on lankapuhelinlapsuus, ei pelin peliä, eikä aluksi edes näppäimiä, vaan se valintalevy...

• Tykkää
Reactions: Björn
Hyvä tapa aikuisillekin on, ettei puhelimella viestitellä eikä soitella enää klo 21 jälkeen, ellei ole tärkeää asiaa. Mun mielestä on hyvä opettaa lapset tähän. Sen vuoksi puhelimien kerääminen on ok.

[QUOTE="vieras";28138750]Ok, en vaan ymmärtänyt asian huvittavuutta kun en koe itseäni enää kovin nuoreksi näin kolmekymppisenä. :D[/QUOTE]

Jos sä olet nyt 30, niin sulla on ollut matopelillä varustettu puhelin 15-17-vuotiaana. Lapsi?

Harvemmalla lapsena nokian omistaneena omaa vielä teiniä. Meillä oli lankapuhelin, olen 36 ja teini täyttää 17

Eivätkä myöskään juuri teini-iän ohittaneita pissiksiä kuten sinä.

[QUOTE="vieras";28138517]No musta puhelimien kerääminen ilman, että on tehnyt mitään väärää, on vähän väärin. Jos lapset käyttäytyneet hyvin, niin ei mielestäni pitäisi puhelimiakaan missään vaiheessa viedä. Jos taas eivät ole käyttäytyneet hyvin, niin ihan oikeutettua.[/QUOTE]

Miksi se olisi väärin, mitä ne niillä nukkuessaan tekee?:rolleyes:

Tai no minäpä kerron mitä ne tekee, kun te vanhemmat luulette lapsienne nukkuvan niin meillä ainakin 4.lk tytöllä tulee viestiä ihan yömyöhään, ihan arkenakin!:cool:

Tarkoitan yömyöhällä ihan siinä 00:30, tästä kyllä kilahdin eräälle tytölle, tyttöni tekstiviesti ääni ei ole tavallinen piippaus, vaan mp3 musaa, joten olipas kiva herätä yöllä kun hänen kamunsa päättää vähän tekstailla?:mad:

En mä nää siinä mitää pahaa jos kerää puhelimet pois, nukkupaahan lapsukaiset paremmin, ei tule tekstailtua kamujen kanssa iltasella.;):D

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Hyvähän se vain on. Niin teen itsekin, kun lapsi tulee siihen ikään. Juuri lähetin facebookissa sähköpostia 12-vuotiaalle kummitytölle kouluaamun vastaisena yönä 23 jälkeen, ja olin todella yllättynyt kun hän vastasi heti.

Kyllä aikuinen saa roikkua netissä niin kauan kuin haluaa, mutta lapsi tarvitsee kehittyäkseen (etenkin aivot) unta, ja lasten ja nuorten jatkuva univaja on nykyään ihan tutkittu tosiseikka.

• Tykkää
Reactions: Rockwood
Minusta se on oikein hyvä idea. Asun ulkomailla ja aikaeron vuoksi olen usein netissä silloin kun Suomessa on yö. Joskus sukulaislapset näyttävät olevan Facebookissa keskellä yötä ja vanhemmat ovat autuaan tietämättömiä. Lapset tietysti itse kieltävät olevansa yöllä netissä puhelimella, ja vanhemmat luottavat. Eivätkä lapset jää kiinni kun eivät äidit ja isät ole siellä itse yöllä tarkistamassa...

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;28138774:
Jos sä olet nyt 30, niin sulla on ollut matopelillä varustettu puhelin 15-17-vuotiaana. Lapsi?

Kyllä, 15-vuotiaana tapahtuneet asiat kuuluvat lapsuuteeni, kuten mainitsin.
ap:kin aloituksessaan puhuu lapsista, 15-vuotiaasta.

Mutta tämä jänkkääminen menee jo ihan typeräksi.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;28138782:
Harvemmalla lapsena nokian omistaneena omaa vielä teiniä. Meillä oli lankapuhelin, olen 36 ja teini täyttää 17

Ei varmaan olekaan...
Ja mikäköhän tämän mielenkiintoisen faktan pointti oli?
Ja miten tämä liittyy mihinkään?

Keskustelin tämän äidin kanssa, niin hän sanoi että oli katsonut jostain ohjelmasta, että "puhelimista tuleva sähkömagneettinen säteily ja sen laitteen lähellä aivoja pitäminen vaikeuttaa unen saantia merkittävästi"

Nukkumaanmenoaika ei siis ole klo 9 ainakaan vanhemmalta, mutta haluaa kerätä puhelimet pois, että saisivat unta. Ongelma ei siis ole, että käyttäisivät sitä pitkälle puoleen yöhön, vaan se että käyttää puhelinta liian lähellä nukkumaanmenoaikaa, koska hänen mukaansa se vaikeuttaa nukkumista.

T. ap

No kaikki tuollaiset akviteetit (pelaaminen, tv:n/videoiden katselu yms) tulisi lopettaa tuntia paria ennen nukkumaan menoa, ettei niistä olisi haittaa sille unensaannille.

Juu ja meillä kerätään myöskin puhelimet pois, 11 v katselisi puhelimella youtubesta videoita sängyssään, jos vaan saisi. Puhelimen säteilyn vaaroista ei mitään täysin varmaa tietoa ole, mutta kaiken varalta on parempi, ettei ne puhelimet ole siellä sängyssä jossain pään vieressä.

No, tapansa kullakin, eikä tuo tapa mitenkään huono ole.

Ja siis en mäkään käsitä sitä, että kun penskat menee nukkumaan, niinitsekin pitäs ilmeisesti mennä. Meillä on ainakin aikuisille ja lapsille ihan omat säännöt ja aikataulut.

ma oon 14-vuotias penikka ja mun mutsipllii kans mun puhelimen aina ennen nukkumaab menoo. siis hei kelatkaa jos tei lapsen huonees syttyis tuli palo nii se ei pysty soittaa 112... tai jos joku kaveri yrittets raiskata ja se pttis soittaaa sille lapselle jolla ei oo puhelinta nii se ei pystyid vastaamaa... ootte iha sekasi omg

Yhteistyössä