Miksei keisarinleikkausta saa noin vaan?? Tosta vaan????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "MAmi89"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"MAmi89"

Vieras
Miksei sitä keisarinleikkausta voi valita "vaihtoehdokseen" synnytyksessä?

Olen keskustellut tästä asiasta neuvolassa, tai ja mainitsin nyt viimeksi että mä vaan koko ajan sitä tulevasa synnytystä kauhulla ja en nuku ees sen takia. Kysyin voisiko olla mitään mahdollisuutta saada tehdä sitä synnytystä keisarinleikkauksella ja kuulemman sen saa vain hätä tapauksissa. Luulin että sen saa helpommin, kun esim. kaikki julkikkiksetkin aina tekee sen niin iisisti (Britney mm. ?? :D )

Joo, sori jos sekavaa tekstiä. Tästä aikaa jo yöstä vähän "sekasin", kun mulla pyörii vaan päässä kaikki ne synnytyskivut ym. .. :( PElottaa vaan niin koko ajan, ja koen olevani masentunut. : '( :'( :(

Mikä sulla siinä synnytyksessä pelottaa? Ja miksi leikkauksessa ei pelota mikään?

Milloin aloit pelkäämään, mistä se lähti? Vai oletko vain päättänyt, että haluat leikkauksen ja sitten aloit pelkäämäänkin?

mua pelottais ennemminkin se leikkaus :O Kaikki revitään auki kun taas synnytyksessä kaikki tapahtuu luonnollisesti ja palautuukin takas normaaliksi suht nopeaan. Synnytyskipu on kuin kova vatsakipu ja kun se vauva tulee sieltä niin sulla voi siinä vaiheessa olla puudutus

Hah. Mä olisin halunnut normaalin alatiesynntyksen, mutta enpä saanut. Sektio pelotti niin perkeleesti. Nyt mua pelottaa sitten molemmat vaihtoehdot...

Kai sä ymmärrät ettei sektio mikään "helppo homma" oo? Vaikkei siinä tekohetkellä satukkaan.

mua pelottais ennemminkin se leikkaus :O Kaikki revitään auki kun taas synnytyksessä kaikki tapahtuu luonnollisesti ja palautuukin takas normaaliksi suht nopeaan. Synnytyskipu on kuin kova vatsakipu ja kun se vauva tulee sieltä niin sulla voi siinä vaiheessa olla puudutus

Alatiesynnytyksessä on mm. repeämävaara ja joiltakin menee pidätyskyky alatiesynntyyksen vuoksi. Lisäksi alatiesynnytys altistaa lapsen hapenpuutteelle ja muille ongelmille.

No saahan sen kun vetoaa pelkoon. Pyydä lähete pelkopolille... itse kävin juttelemassa kerran kätilön kanssa ja sitten lääkärin kanssa ja sektio luvattiin.

Mä en vaan kestä kipua, enkä ajatustakan. Kaikki vverikokeet ynnämuut mahdottomia. Hammaslääkärisä en ole käynyt yli 10 vuoteen vaikka hampaisiin sattuu.. :(

Lisäksi minulla on lukuisia mielenterveysongelmia -häiriöitä ja ongelmia. Lisäksi odotan tätä lasta täysin yksin ilman minkäänölaista tukiverkostoa. Olen miettinyt itsemurhaakin tämä asian tiimoilta. .. :(

Itse olen pelännyt molemmissa raskauksissa synnytystä juuri matalan kivunsietokyvyn vuoksi. Molemmissa olen synnyttänyt luonnollisesti alakautta siitä huolimatta. Siinä olet oikeassa, että synnyttäminen koskee ja kovaa, mutta minusta ainakin se kipu ei ole samanlaista kuin millaista on sairauksissa, onnettomuuksissa tms. kehon muissa kiputiloissa. Se kipu on sellaista tervettä kipua ja minusta se on helpommin kestettävissä kuin muut kivut. En tiedä kokeeko muut samalla tavalla?

Pyydä pääsyä pelkopolille keskustelemaan asioista ja kerro siellä noista kaikista asioista mitä olet kertonut tännekin. Onko sinulla tukihenkilöä synnytykseen? Ihan sillä, että jos sinulle tehdään keisarinleikkaus niin et ole ihan heti pystyssä sitä vauvaa hoitamassa.. Pitää niitä vauvan nostamisia vältellä leikkaushaavan vuoksi eikä ne hoitajat sitä mielellään ole koko ajan tekemässä (näin olen ymmärtänyt, voin olla väärässäkin)

Oletko ajatellut, että se leikkaushaava mahassa voi tulla todella kipeäksi? Ei ole kivutonta tapaa synnyttää.. Valitettavasti.. Ja kukaan ei voi kertoa sinulle etukäteen kumpi on sinulle se kivuttomampi.

Olen ymmärtänyt, että pääasiallisesti Suomessa synnytykseen kuolevat naiset kuolevat nimenomaan leikkauksesta johtuviin komplikaatioihin? Aapeella tosin taitaa olla muitakin murheita kuin synnytyspelko. Olethan tietoinen, että hoitamattomat hammasongelmat voivat tehdä todella pahaa terveydellistä hallaa?

Mä en vaan kestä kipua, enkä ajatustakan. Kaikki vverikokeet ynnämuut mahdottomia. Hammaslääkärisä en ole käynyt yli 10 vuoteen vaikka hampaisiin sattuu.. :(

Lisäksi minulla on lukuisia mielenterveysongelmia -häiriöitä ja ongelmia. Lisäksi odotan tätä lasta täysin yksin ilman minkäänölaista tukiverkostoa. Olen miettinyt itsemurhaakin tämä asian tiimoilta. .. :(

Oletko käynyt siis neuvolassakaan? Siellä kannattaisi nyt alkaa puhua noista lukuisista ongelmista, mitä sulla on. Pyydä hyvä ihminen apua!

Sinulla on oikeus pelkosektioon, lääkärit eivät voi sitä sinulta kieltää. Itse olen synnyttänyt kolme lasta pelkosektiolla. Ensimmäisen kohdalla sektiosta täytyi tapella ja meinasi kans oma mielenterveys alkaa siinä jo järkkymään. Kahdella muulla kerralla sektio tuli ns. automaattisesti, joka sinänsä harmittaakin että kunnon keskusteluilla olisin todennäköisesti uskaltanut kokeilla alakautta. Esikoisen sektio oli aivan kamala ja esikoinen kärsi hapenpuutteesta sektion takia. Sen jällkeen katosi luottamus sektioihin ja alkoi nekin pelottamaan yhtä paljon. Kaksi muuta sektiota meni hyvä, ainostaan kiinnikkeitä tuli tosi paljon ja avaaminen kesti kauan. Sektioiden takia mulla kohtu niin huonossa kunnossa, että enempää lapsia en saa. Olen myös joutunut käymään leikkausalueen korjausleikkauksessa jo ja edelleen alueella ongelmia ja tilannetta seurataan.

Tästä kaikesta oppineena - ei sektio ole mitenkään helppo synnytys. Itse en olisi pystynyt esikoista alakautta synnyttämään vaikka mikä olisi ollut, mutta muiden kohdalla harmittaa etten edes yrittänyt.

Pelkosektioon on kuitenkin oikeus jokaisella, joten sen saat jos oikeasti et pysty pelon takia synnyttämään. Kannattaa kuitenkin muistaa että sektio on iso leikkaus, josta aiheutuvat ongelmat seuraavat mukana aina. Ongelmat saattaa ilmetä vasta vuosienkin päästä. Leikkaukset on kuitenkin aina riski ja ns. epäluonnollista.

[QUOTE="MAmi89";28201927]Miksei sitä keisarinleikkausta voi valita "vaihtoehdokseen" synnytyksessä?

Olen keskustellut tästä asiasta neuvolassa, tai ja mainitsin nyt viimeksi että mä vaan koko ajan sitä tulevasa synnytystä kauhulla ja en nuku ees sen takia. Kysyin voisiko olla mitään mahdollisuutta saada tehdä sitä synnytystä keisarinleikkauksella ja kuulemman sen saa vain hätä tapauksissa. Luulin että sen saa helpommin, kun esim. kaikki julkikkiksetkin aina tekee sen niin iisisti (Britney mm. ?? :D )

Joo, sori jos sekavaa tekstiä. Tästä aikaa jo yöstä vähän "sekasin", kun mulla pyörii vaan päässä kaikki ne synnytyskivut ym. .. :( PElottaa vaan niin koko ajan, ja koen olevani masentunut. : '( :'( :([/QUOTE]

Kuule miksi sä haluat leikkauksen? siinä on riskit ihan eri luokkaa kuin alatie synnytyksessä! oikeesti multa on poistettu umppari,tähystyksessä. oli hirveän kipeä vatsa sen jälkeen, sit se infektoitu.. bakteereita 1x3cm alueella(märkäpesäke).. parissa päivässä menin tosi naattin kuntoon-> antibiotti tippaan osastolle.. crp 140.. ja verenmyrkytysriski,koska oli auki paikat.

sit sain kiinnikkeitä eli oo kärsinyt vatsakivuista siitä lähtien.

mä en ikinä missään tilanteessa halua keisarileikkaukseen! mm.siksi meille ei enään tule lapsia.

alatie synnytykset.. no kun sä otat epiduraalin ja vaadit sitä tarpeeksi ajoissa! niin selviät vallan mainiosti. ja mikä parasta saat jatkaa normi elämää heti! eikä oo pelkoo että jäis kiinnikekivut loppuelämän riesaksi!

ei oo kivaa makaa kaksinkerroin ja vetää:litalgin,tramalin,panacod,ketorin... ja jos nekään ei auta ni sitten päivystykseen kipupiikkiä hakee. en siis suosittele leikkausta

sektiossa ne kivut tulee jälkikäteen, ite synnyttäny, normaalisti, normaalisti, sektiolla, normaalisti. ja ton viimesimmän viel ilman mittää kipulääkkeitä(ilokaasu oli yhtä tyhjän kans). jos saisin valita et kärsinkö kipuja muutaman tunnin ennen vai monta viikkoo jälkeen, niin ihan ehottomasti muutama tunti ennen

Yksi ystäväni synnytti kaksi viikkoa sitten, oli suunniteltu sektio lonkan takia (tarkkaa syytä en muista, siellä jotain ylimääräistä). Haava tulehtui, monta antibiottikuuria ja särkylääkkeitä. Nostokielto, vaikea hoitaa arkea, kun ei saisi vauvaa nostaa. Lapsi paran vatsa meni sekaisin, kun noi lääkkeet siirtyy osittain äidinmaidon mukana vauvaan.

Monta kaveria, jotka ovat synnyttäneet alateitse, ovat olleet muutaman päivän päästä kunnossa ja täysin toimintakykyisiä.

Yksi kavereistani kävi pelkopolilla puhumassa, suosittelen sitä ap:llekin riippumatta siitä, miten synnytys sitten tapahtuukin.

Alatiesynnytyksessä on mm. repeämävaara ja joiltakin menee pidätyskyky alatiesynntyyksen vuoksi. Lisäksi alatiesynnytys altistaa lapsen hapenpuutteelle ja muille ongelmille.

Ja leikkaus on iso avoleikkaus, joka aiheuttaa vaaran myös. Haava ei umpeudu, veritulppa, viilto vauvaan... Kumpikin on ajallansa tarpeen, ei niitä kannataisi pelätä kun on lapsen tekoon ryhtynyt. Mutta mikään pieni operaatia se leikkauskaan ei ole.

ja jos sektio olisi automaattisesti turvallisempi, niin miksi sitten lääkärit suosittelevat alatiesynnytystä ensisijaiseksi. ja huom, te herne nokassa, tää ei koske sektioita jotka tehdään esim perätilan takia tai ahtaan lantion tai muun fyysisen syyn perusteella

Jos kipua pelkäät sectio on vielä pahempi. Se vaatii etukäteen ylimääräisiä verikokeita ja itse leikkauksessa sinuun pistetään useita letkuja ja mittareita joihin olet muutaman päivän sidottuna ja leikkauksen ajan olet puudutettuna käytännössä kaulasta alaspäin. Jälkikäteen olet todella kipeä monta päivää, pahimmillaan menee useita viikkoja ennen kuin kykenee mihinkään normaalitoimintaankaan. Ensimmäisen viikon ajan et saa vauvaa syliin jos joku ei sitä sinulle syliin nosta.

Olen menossa kolmanteen sektioon, enkä todellakaan haluaisi. Koitan käydä neuvotteluja josko mitenkään saisin synnyttää alateitse. Pääsisi niin paljon vähemmällä kivulla ja vaivalla. Voihan alatiesynnytyksessä revetä, mutta leikkauksessa revitään joka tapauksessa kolme kerrosta vatsaa auki melkoisen leveältä alueelta.

Koska sectio on iso leikkaus ja pääsääntöisesti alatiesynnytystä huomattavasti suurempi terveysriski. Itsessään leikkaukseen liittyy esim vuotoriski, leikkauksen jälkeiseen aikaan esim veritulppa- ja infektioriski. Myöhemmin kiinnikkeet voivat aiheuttaa ongelmia. Vauvalle alatiesynnytyksen stressi on hyväksi, pääsääntöisesti.
Ja kyllä, leikkaus on yhteiskunnalle kallis, vaatii paljon henkilökuntaa ja lisää selvästi hoitopäiviä.

miten olet ajatellut vauvan kanssa kestää ja jaksaa? oletko hakenut jo apua? toivottavasti.vaikka perhetyöntekijä käymään teillä....
arjen pyörittäminen ei ole kuin tanssia vain, jos vaikka lapsella koliikki tms huutoja tulee vaikka hampaista,allergioiden tms tms vuoksi tulevaisuudesta.

sektiossa olet alussa kyljelläsi ja sinua pidetään paikoillasi selkä kaarella kun selkärankaan pistetään kaksi kertaa erittäin kivuliiasti, kipupumpun kanyyli ja epiduraali,eivät mitään herkkuhetkiä. sen jälkeen kun olet leikattu lapsi on vierihoidossa silti mutta nousta et saa 24h.jokainen liike sattuu,saatika jos yskäiset HUH!
2-3vrk kun olet ollut osastolla pitää sinun sitten itse kantaa lapsi sieltä pois ja voin luvata että nostot seur.viikkon-2 erittäin kivuliaita.
normi farkkuja tms et päälle saa kun ne painaa haavan seutua.

jos olet yksin miten olet ajatellut nostella vauvaa ja kauppakasseja kun et saisi nostaa 4kg painavampaa seur viikkoina?

Eroja tietenkin on, mutta noin niinkuin keskimääräisesti alatiesynnytys toipumisineen on se helpompi. Itse en ole sektiolla synnyttänyt, mutta tällaisen kuvan olen saanut. Tietenkin se itse synnytys on hieman kivuliaampi alatiesynnytyksenä, riippuu tietenkin puudutteista, mutta toipumisaika on lyhyempi ja vähemmän hankala.

Yhteistyössä