miksi pikkukoirista puhutaan melkein aina räksyttäjinä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ennakkoluuloton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ennakkoluuloton

Vieras
Tuli vaan mieleen näin kahden pikkukoiran omistajana, että miksi kaikkien oletusarvo on, että pikkukoirat ovat kouluttamattomia räksyjä? Teettekö yleensäkin tuollaisia yleistyksiä kaikesta, vai onko tämäkin niitä seikkoja joissa muutama yksilö pilaa kaikkien maineen? Entä missä menee raja, alle minkä säkäkorkeuden koirat ovat pikkuisia? Eikö teidän mielestänne pikkukoirissa ole rotujen välillä vaihtelua tuossa haukkumisen määrässä?

Itselläni on kaksi alle 30cm säkäkorkeudeltaan olevaa koiraa. Jätän tässä vaiheessa tarkoituksella rodun kertomatta välttääkseni ennakkoluuloja. Meillä koirat on sellaista rotua joka on alunperin jalostettu hienostorouvien hälytyskelloksi, eli rotunsa puolesta ovat kyllä haukkuherkkiä. Meillä kuitenkin koirat on opetettu niin, että vain silloin kuin vieraita tulee, saa tervehtiä haukkumalla, mutta se on lopetettava käskystä. Lisäksi leikkiessä musta on ihan ok että koirat haukahtelevat toisilleen, mutta esim. ihmisten komentaminen tai turha vahtiminen haukkuen on kiellettyä. Samoin meidän koirat on hyvin treenattu ohitustilanteisiin, niin että vaikka toinen koiramme rakastaa, ja toinen pelkää isoja koiria, ne kävelevät lenkillä siivosti ohi, haukkumatta. Koiran kuuluu saada haukkua, se on niiden kommunikointia, mutta mun mielestä laumanjohtaja saa määrätä ne tilanteet joissa haukutaan ja kuinka paljon.

Tuossa kouluttamaton pikkuräksy-yleistyksessä mua eniten ottaa päähän että oikeasti mun kokemuksen mukaan suurin osa pientenkin koirien omistajista oikeasti kyllä kouluttaa koiransa. Meillä harrastetaan toisen koiran kanssa agoilitya ja toisen kanssa tokoa. Näyttelyissä käydään silloin tllöin. Pelkästään noissa harrastuksissa tarvitaan muutakin kuin vain peruskoulutus, ja mun tuntemista pikkukoirien omistajista yli puolet harrastaa koiransa kanssa jotain. Samoin meidän lähikoirapuistossa pienten puolella yleensä käyttäydytään paremmin kuin isojen puolella, esim. mun aikana pienten puolella ei olla tapeltu kertaakaan tai louskutettu aidan takaa jokaiselle ohikulkijalle.

Erikseen sitten ovat nämä parishilton-, tuksu- tai venakkomilanna-tyyppiset eukot joille ei oikeasti pitäisi luovuttaa tamagochia vaativampaa lemmikkiä. Valitettavasti pikkukoirat ovat myös tyhjäpääbimbojen suosiossa, mutta tuskin niistä kukaan nauttii elämästään ilman rajoja ja huolenpitoa, riittävää ulkoilutusta tai oikein muutakaan tekemistä. Ja kaikkihan me tiedämme että kun koira tylsistyy, se keksii itse itselleen tekemistä, vaikka sitten sitä räkyttämistä, saahan sillä silti huomiota ihmiseltään...

tuota ei se minusta ole mikään koulutuksen puute,tai ylipäätään koulutus kysymys. tietyt rodut on vaan sellasia räksy räksy. usien ne on niitä pieni koiria, mutta esimerkiksi pystykorvat(vaikak karjalankarhukoira ja suomenpystykorva räksyttää jonnin verran vaikak ne on keskikokoisia).

mutta useinmtien se räksy on pieni koira! käääpiövillakoirat on hyviä räksyttää,samaten pienet pystykorvat, ja useat muutkin

Mielestäni kyseessä ikävä yleistys ja taustalla ehkä osin asenteellisuuttakin pienikokoisia koiria kohtaan.

Harvemmin enää räksyttäviä koiria kokoon ja rotuun katsomatta tapaa. Nykyään ihmiset taitavat kouluttaa koiriaan paremmin kuin aikaisemmin, jotta niiden kanssa on helpompi kulkea yleisillä paikoilla. Ja pienikokoinen koira on varustettu yleensä valtavan suurella luonteella, joten ehdottomasti tarvitsee kouluttaa, jotta ei joudu minikokoisen tyrannin palvelijaksi.

Mulla on ollut 2 affenpinseriä ja ne ei kyllä todellakaan räkyttäneet, koska mä niitä kielsin sen. Ne oli muutenkin opetettu siihen, että niiden kanssa kehtaa liikkua kaupungilla.
Ja kovassa se haukku niillä oli, kääpiösnautserilta peritty vahti on aika tiukassa, mutta noille riitti ovikellon soidessa se painava vuf, ja sit tyytyivät olemaan.

Mutta kyllä mäkin olen enemmän tavannut pikkukoiria jotka käyttäytyy huonosti kuin niitä hyvin toimivia.

Minulla myös pikkukoira. Ei räkytä turhaan, mutta kyllähän koirat joskus haukkuvat. MYÖS ne isommat.
Se on semmosta turhan uhoamista näiltä ison koiran omistajilta.

Yhtälailla ne keskikokoiset ja isotkin osaa haukkua louskuttaa, mutta lenkitetäänkö niitä sitten harvemmin, kun yleensä katukuvassa niitä ei nää? Tässäkin taajamassa on koiira vaikka kuinka, mutta yleensä lenkeillä tapaa vain pieniä koiria.

Haukkuminen on laumakäyttäytymistä. Kaikki koirat haukkuu, toiset enemmän toiset vähemmän. Mä luulen, että tämä johtuu siitä, että pikkukoiran haukku on kimeää ja häiritsee enemmän. Varsinkin vahtikoirat haukkuu ja paljon. Meillä on tipsuja jotka ovat (hassua mutta ne ovat vahtikoiria) meillä tipsu vahtii ja haukkuu.
Naapurissa asuu kaksi ajokoiraa ja ne vasta haukkuu. Aamut ja illat, oli joku kotona tai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja mäyriäisten omistaja;28206557:
Yhtälailla ne keskikokoiset ja isotkin osaa haukkua louskuttaa, mutta lenkitetäänkö niitä sitten harvemmin, kun yleensä katukuvassa niitä ei nää? Tässäkin taajamassa on koiira vaikka kuinka, mutta yleensä lenkeillä tapaa vain pieniä koiria.

Sanopa muuta! Mikä on sen ärsyttävämpää kuin kuunnella ison koiran louskuttamista tunnista toiseen?! Siinä räksyttäjien hetken räksytys kyllä jää toiseksi. Tuo louskuttaja kun häiritsee koko naapurustoa ja kuuluu vielä kauas!

Haukkuminen on laumakäyttäytymistä. Kaikki koirat haukkuu, toiset enemmän toiset vähemmän. Mä luulen, että tämä johtuu siitä, että pikkukoiran haukku on kimeää ja häiritsee enemmän. Varsinkin vahtikoirat haukkuu ja paljon. Meillä on tipsuja jotka ovat (hassua mutta ne ovat vahtikoiria) meillä tipsu vahtii ja haukkuu.
Naapurissa asuu kaksi ajokoiraa ja ne vasta haukkuu. Aamut ja illat, oli joku kotona tai ei.

Mun koira ei hauku. Se täyttää viikon päästä vuoden, ja on päästänyt elämänsä aikana ehkä viisi haukahduksen tapaista ääntä.

Mun koira ei hauku. Se täyttää viikon päästä vuoden, ja on päästänyt elämänsä aikana ehkä viisi haukahduksen tapaista ääntä.

Meidän tuo vanhempi koira oli vuoden ikäinen kun oppi haukkumaan. Meille tuli se staffin puolikas ja se oli kova haukkumaan. Nykyisin Nuppu haukkuu vain vahtiessaan kotia ja suojellessaan pentua lenkeillä. Muutoin haukkuu erittäin harvoin. Juttelee kyllä paljon.

Meidän tuo vanhempi koira oli vuoden ikäinen kun oppi haukkumaan. Meille tuli se staffin puolikas ja se oli kova haukkumaan. Nykyisin Nuppu haukkuu vain vahtiessaan kotia ja suojellessaan pentua lenkeillä. Muutoin haukkuu erittäin harvoin. Juttelee kyllä paljon.

Älä ny hemmetti sano, että toi vielä opettelis haukkumaan :D No, jospa tulisi emoonsa, joka ei ikinä oppinut haukkumaan.

Meillä on kolme pientä koiraa ja yksin kulkiessa ei ole mitään ongelmaa, mutta jos koko lauman kanssa on liikenteessä niin kyllä silloin pöllöillään ja jos yksi aloittaa, niin muut seuraa perässä. Välillä oikein narttu yllyttää haukkumaan, vaikka mitään ei ole näkyvissä niin saa sillä sitten muut mukaan.

Joukossa tyhmyys tiivistyy, ainakin meillä. :)

Samalla tavalla kuin kaikki rotikat on tappajia.

Myönnän yleistäväni pikkukoiria koskien aika herkästi, vaikka älähdänkin aina kun rotikoista ja sakemanneista puhutaan yleistäen.

Ehkä se on se ääni..... kun pienestä kropasta ei irtoa kumeaa ääntä :D

No pikkukoirien ääni on monesti sellanen...no ärsyttävä, vaikka tokihan monet isotkin koirat haukkuu paljon, mut se vaan ei joteskin ole niin ärsyttävän kuuloista. Mut tää on vaan mun mielipide

Minä, koiraihmisenä, joudun valitettavasti olemaan samaa mieltä. En perusta sanomisiani muutamaan yksilöön, mutta kun tapais edes YHDEN koulutetun ja räksyttämättömän, niin olis jo aika kiva! Ja mun mielestä pikkukoira on kissan kokoinen :D

Mulla 4 pientä koiraa, joista terrieri on kovaääninen ja ainakin vielä tuo pentu, mutta nuo kaksi aikuista karvakasaa on varsin hiljaisia. Haukkuvat kyllä jos meille joku tulee, mutta hiljenevät myös nopeasti. Pihalla ovat ihan hiljaa paitsi jos joskus menee joku koira ohi, niin toinen noista voi jotain sanoa, mutta aika harvoin ja toinen on oikeastaan aina mykkä, ei se oikein edes osaa haukkua :)
Toi terrieri on ärsyttävän äänekäs ja se ärsyttää minuakin, kun tuolla pihalla haukkuu kaikki ohikulkijat, lenkillä taas ei juurikaan ääntä pidä, koska minä en anna siihen lupaa.
Pentu taas yrittää lenkillä haukkua kaikki, mutta se nyt onkin vielä ihan kakara ja ei oikein ymmärrä miten pitää toimia, mutta eiköhän tuo tuosta tokene ajan kanssa.

Fakta nyt vaan on se, että enemmän niitä räksyttäviä yksilöitä löytyy pienistä, kuin isoista koirista.

Ison koiran kohdalla puhutaan yleensä haukkumisesta ja pienen räksyttämisestä, koska se ääni, mikä pikkukoiran kitusista lähtee, on vaan jotenkin niin jäätävän ärsyttävä, ettei tosikaan. Se ääni kun on tyypillisesti varsin kimakka ja joidenkin yksilöiden kohdalla se ihan oikeasti ottaa korviin.

Mutta se pikkukoiran räksytys ei suinkaan aina johdu koiran kouluttamattomuudesta. Pieni koira räksyttää monesti ihan jo siksi, että se on pienen kokonsa vuoksi altavastaajana. Ei tokikaan aina (meillä pikkupiski veti rotikkaa henkisellä kapasiteetillaat turpiin 6-0), mutta hyvin usein. Pieni koira koittaa siis kompensoida sillä äänenkäytöllään sitä pientä kokoaan sellaisissa tilanteissa, joissa se kokee olevansa uhattuna. Ison koiran tullessa kohti, pikkukoira saattaa käyttää ääntään, jonka avulla se ilmoittaa, että ison koiran on pare pysyä poissa jne. Ei koira tyhmä ole, kyllä se ymmärtää sen, että se on samankokoinen, kuin "vastustajan" pää.

Meillä oli jokunen aika sitten viikon hoidossa pikkupiski, jonka kohdalla tuntui, että sen elämäntehtävänä on räksyttää. Jos lapseni lähestyivät tuota koiraa, se räksytti (koska pelkäsi), jos ovikello soi, se räksytti (kotona sillä on lupa toimia näin), jos tiputin lusikan vahingossa lattialle, se räksytti (koska se on lähtökohtaisesti ns. ääniherkkä). Tuntui, että oli kyseessä mikä tahansa asia, koira reagoi siihen räksyttämällä.

Ja koulutettu tuo koira on. Se kisaa kahdessa lajissa, sekä harrastaa myös kolmea muuta lajia harrastelumielessä. Tuon koiran omistaja on toisen koiransa kanssa MM-tasolla, joten kyse ei ole siitä, etteikö omistaja osaisi tai viitsisi kouluttaa koiraansa. Tietyssä määrin tuota voi muokata, mutta jokaisen yksilön kohdalla se ei ole mahdollista siinä määrin, mitä ehkä toivoa saattaa.

Tosin pitää muistaa se, että vaikka minä koin tuon koiran jatkuvan räksyttämisen häiritsevänä, enkä omalta koiraltani hyväksy mm. ovikellon haukkumista, on se räksyttäminen tässä kohtaa asia, joka ei tuota koiran omistajaa häiritse pätkääkään. Vaan itseasiassa jopa päinvastoin. Hänen mielestään koiran kuuluu ilmoittaa, jos pihalla liikkuu joku ja siksi tätä toimintoa on koiralla jopa vahvistettu.

Mulla on se lähtökohta, että meillä ei haukuta, ellen ole erikseen käskenyt koiraa haukkumaan. Niillä ei siis ole lupaa ilmoittaa jos joku on pihalla tai ovella. Siinä kohtaa saavat toki nostaa mekkalan, jos joku vieras tulee sisälle ilman, että minä tai joku muu perheenjäsen hänet on sisään laskenut.
Myöskään remmilenkillä ei kenenkään tarvitse aukoa naamaansa vastaantuleville, oli tilanne sitten mikä tahansa. Ja tämä sama sääntö on meillä pätenyt koiraan, kuin koiraan, riippumatta siitä, onko sitä elopainoa 6 tai 50 kiloa.

En kuitenkaan väitä saavani koiraa, kuin koiraa hiljaiseksi. En nimittäin saisi koskaan tuota meillä hoidossa ollutta koiraa tukkimaan leipäläppäänsä ns. pysyvästi.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;28206908:
Samalla tavalla kuin kaikki rotikat on tappajia.

Myönnän yleistäväni pikkukoiria koskien aika herkästi, vaikka älähdänkin aina kun rotikoista ja sakemanneista puhutaan yleistäen.

Ehkä se on se ääni..... kun pienestä kropasta ei irtoa kumeaa ääntä :D

itse asiassa meidän toinen koira haukkuu niin matalasti että ihmiset odottaa äänen perusteella isompaa koiraa ennen kuin avaan oven. :D

Yhteistyössä