Miksi ihmiset ei kouluta niitä pikku fifejä!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kampanisu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ärsyttävän pitkiä viestejä, mutta kun on kerran koiranomistajia paikalla, niin muistutan että on ihmisiä, jotka pelkäävät koiria esim. minä (tosin vain vieraita koiria).

Älkää antako niiden kulkea löysällä hihnalla muiden ihmisten vierestä tai jopa hameenhelmojani hi.. lipoen.. thanks

• Tykkää
Reactions: Wolt
"Hermot meinaa mennä pienten koirien omistajien kanssa!! "

"En tarkota sitä että kaikki pikkukoirat olis tämmösiä, mutta harvinaisen monet on."

" Johtuen varmaan yleisimmin siitä että omistajat ei viitti niitä kouluttaa koska "se on niin pieni ei se ole vaarallinen eikä vihanen" "

+ tietty tuo osuva otsikko jo itsessään....

Oma pointtini oli nimenomaan se että ongelma tuskin on koiran koossa, vaan hihnan toisessa päässä. Ihmiset ei osaa kouluttaa pikkufifejään sen huonommin/paremmin kuin ihmiset osaa kouluttaa niitä isompiakaan rotuja. Ja katukuvassa näkyy ihan kaikkea, on hallitsematonta isoa koiraa ja pientä räkyttäjää / vastaavasti taas on isoja ja pieniä jotka osaa käyttäytyä esimerkillisesti.

Totta, oli jo jonnin aikaa kun olin jo alotuksen lukenu ni en muistanu tarkalleen miten meni. Tosiaan se koira pitäs kouluttaa ja ottaa huomioon myös vastaantulijat oli se koira ihan minkä kokonen vaan. Meilläpäin vastaan tulee ikäväkyllä enempi noita ap:n kuvailemia pikkukoiria "mummeleineen". Ehkä vanhemmat ihmiset herkästi ottaa seuraks jonkun pikkukoiran, mut ei sit jaksa/osaa paneutua sen koulutukseen eikä ymmärrä et kaikki vastaantulijat ei halua sitä räksyttävää koiraa luokseen.

Niihin isoihin huonosti käyttäytyviin törmää parhaiten illalla/yöllä klo 22 jälkeen...
Mä monesti vasta tohon aikaan pääsen viemään koiraa lenkille tuohon aikaan ja silloin tulee vastaan kaikenlaisia... Esim niitä jotka joutuu sen ison koiran kanssa hyppäämään ojaan, sitomaan koiran puuhun, kun eivät muuten pärjää. Itseäni huvittaa eräs kunnon bodarin näköinen mies sakemannin kanssa, hän pitää minua ja 13kg koiraani niin pelottavana, että suorastaan juoksee karkuun :D (No, oikeasti minäkin jo pelkään sitä' koiraa, kun omistaja ei tunnu oikein mitenkään egonjatkettaan hallitsevan).

Totta, oli jo jonnin aikaa kun olin jo alotuksen lukenu ni en muistanu tarkalleen miten meni. Tosiaan se koira pitäs kouluttaa ja ottaa huomioon myös vastaantulijat oli se koira ihan minkä kokonen vaan. Meilläpäin vastaan tulee ikäväkyllä enempi noita ap:n kuvailemia pikkukoiria "mummeleineen". Ehkä vanhemmat ihmiset herkästi ottaa seuraks jonkun pikkukoiran, mut ei sit jaksa/osaa paneutua sen koulutukseen eikä ymmärrä et kaikki vastaantulijat ei halua sitä räksyttävää koiraa luokseen.

Jaa, no ehkä tämä on sitten joku maantieteellinen juttu, koska täälläpäin ei ole yhtään mummoa räksyttävän fifin kanssa. Naapurin mummolla on pikkukoira, mutta ne on molemmat KAIKKIEN KAVEREITA. Kirjaimellisesti, sekä mummo että koira on molemmat maailman kilteimpiä. Sitten on toi mun räkyttäjä, mutta itse en ole lähelläkään mummoikää....

Pääsääntöisesti täällä mun mielestä kaikki kulmakunnan koirat osaa käyttäytyä vähintään siedettävän hyvin, ihan häkellyn jos jonkun muun koira räksyttää kuin omani. Mutta eipä sillä, ei räksytyskään tarkoita aina vihamielisyyttä tai agressiivisuutta, se voi olla myös epävarmuutta tai ihan pelkkää iloa ja innostuneisuutta.

[QUOTE="poppis";26557021]Mä olen kylmästi jatkanut kävelyäni, eteenpäin, vaikka näen ettei sitä fleksiä ole lukittu ja koiraa hinata lähemmäksi. Sanon vain "Me harjoitellaan kauniisti ohittamista" Oletan siis tästä selkeästä vihjeestä ymmärtävän, että en halua koirien tapaavan toisiaan nenäkkäin. Omani osaa kyllä ohittaa kauniisti, varsinkin kun kaivan taskusta namipalan :D Jos pikkufifi tai joskus se isompikin fifi silti päästetään minun jalkoihini (ohitustilanteissa itse asetun aina oman ja vieraan koiran väliin) niin kylmästi työnnän sen jaloillani pois. Ei ole koskaan tarvinnut potkia, jatkan vain tasaista askellusta tienreunaa pitkin. Useimmat koirat väistää, kun tajuaa, että toi kävelee päälle ;) Isompia koiria voi joutua työntämään polven avulla kauemmaksi.

Ja oihituksen jälkeen kehun kovaan ääneen miten hienosti ja fiksusti oma fuffeni taas osasi kulkea :D Joskus joudun niille fleksi koirille ärähtämään, kun yrittävät takaapäin tulla omaan koiraan kiinni. Sitten ärähdän omistajalle, että kun minä pidän omani hallinnassa, niin oletan myös muiden pitävän oman koiransa hallinnassa.[/QUOTE]

Peesi. Näin mäkin toimin. Tosin ei enää tarvi namitella kun koira jo 10v. Ottaa pahasti pattiin kun jotkut ei tajua et kun kävelee reippaasti pitäen koiraa lyhyessä hihnassa vierellä niin et itse on oman koiran ja vastaan tulevan koiran välissä, ni sillon ei halua et se toinen koira kirmaa vapaassa flexissä yms. koiran luo. Saa ja pitää kysyä lupa tutustumiseen jos sitä haluaa.

Jaa, no ehkä tämä on sitten joku maantieteellinen juttu, koska täälläpäin ei ole yhtään mummoa räksyttävän fifin kanssa. Naapurin mummolla on pikkukoira, mutta ne on molemmat KAIKKIEN KAVEREITA. Kirjaimellisesti, sekä mummo että koira on molemmat maailman kilteimpiä. Sitten on toi mun räkyttäjä, mutta itse en ole lähelläkään mummoikää....

Pääsääntöisesti täällä mun mielestä kaikki kulmakunnan koirat osaa käyttäytyä vähintään siedettävän hyvin, ihan häkellyn jos jonkun muun koira räksyttää kuin omani. Mutta eipä sillä, ei räksytyskään tarkoita aina vihamielisyyttä tai agressiivisuutta, se voi olla myös epävarmuutta tai ihan pelkkää iloa ja innostuneisuutta.

Voi olla missä sattuu asumaan tai kuten poppis sanoi, isommat omistajiensa hallitsemattomissa olevat koirat ulkoilee yöllä. Olen mäkin ehtinyt nähdä ihan kaikenkokosta huonosti käyttäytyvää koiraa ja oli syy siihen räksytykseen yms. mikä hyvänsä niin omistajien kuuluis niitä hallita ja ottaa vastaantulevat kakslahkeiset ja hännänheiluttajat huomioon.

Olen ison koiran omistaja, mutta ymmärrän tavallaan tän "fifiydenkin". Se että pieni koira pelkää isoja koiria, ei välttämättä johdu huonosta kasvatuksesta, vaan se voi johtua huonoista kokemuksistakin.
Äidilläni on maltankoira, jonka kimppuun kävi isokokoinen koira kun se oli hyvin nuori. Iso koira oli vapaana, ja riepotti pikkukoiraa niin, että äitini koira jouduttiin käyttämään eläinlääkärillä. Tän jälkeen äitini koira on pelännyt kaikkia itseään isompia koiria, se reagoi ensiksikin niin että yrittää vetäytyä remmin päähän, sitten jos on pakko kohdata isompi koira, niin ahdistumalla ja räkyttämällä.
Eikä äitini osaa sitä kouluttaa. Ottaa sen vaan syliin, kun aloittaa tuon.
Jos joku muu taluttaa äitini koiraa, esim. minä, se ei tee tuota. Seuraa ihan nätisti, ujuttautuu ison koiran vastaan tullessa kyllä mun jalkojen viereen ja jopa taakse, mutta ohitustilanteet sujuvat hyvin.

monta kertaa ollut itse koirapuistossa uroksen kanssa, ja kun näen että joku tulee, sanon hänelle että odota hetki, tulen pois täältä koska minulla koira, jolla on niin vahva omistushalu, että alkaa räyhäämään jos tulet, niin jankutetaan vastaan että "ei tässä mitään mun koira on kiltti" joo mutta mikä on niin vaikea tajuta että se ei auta tässä nyt yhtään mitään? ja mikä on niin vaikeaa odottaa se pieni hetki että poistun?

Mua taas risoo kun koirapuistoon tuodaan niitä koiria joiden omistajat tietävät etteivät heidän koirat tule kaikkien kanssa toimeen.. Ja sit sattuu ja tapahtuu. Olen valitettavasti joutunut todistamaan useaa "valtataistelua". Ikävimmissä tapauksissa omistaja ei puutu koiransa toimintaan milläänlailla.

Mua taas risoo kun koirapuistoon tuodaan niitä koiria joiden omistajat tietävät etteivät heidän koirat tule kaikkien kanssa toimeen.. Ja sit sattuu ja tapahtuu. Olen valitettavasti joutunut todistamaan useaa "valtataistelua". Ikävimmissä tapauksissa omistaja ei puutu koiransa toimintaan milläänlailla.

Niinpä. Koirapuistoon saa viedä vaan sosiaalisia, omistajansa hallinnassa olevia koiria. Ei koirapuisto ole mikään tappeluareena, prkl.

Yhteistyössä