Lapsi yksin kotona, onko laillista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras ap";28215932]Kiitos tiedosta, tämän minä halusin tietää, että onko laillista tehdä näin.[/QUOTE]

:)
Älä vain tätä "sossutädin" lausetta mene työkkäriin esittämään perusteluksi, että et voi ottaa työtä vastaan.
Ne nauraa sut pihalle siellä työkkärissä

9v ei ole enään mikään pikkulapsi vaikka pienikokoinen onkin ja tietysti kehittymätön. Lasten tulee oppia tulemaan toimeen myös yksin. Eri asia olisi jättää vasta ekaluokalle mennyt pikkukoululainen, jolle pelkkä koulukin on jo uusi ja jännittävä asia. Kolmannelle luokalle menevä on jo suhteellisen vanha.

On eria asia, jos lapsi olisi yksin 8-17 koko vuoden putkeen, kun pelkän kesän tai vaikka kuukauden. Koko vuosi tietysti mahdoton, koska lapset käyvät koulussa.

Jos äitiä pelottaa, voi toki lähettää kotiin käymään jonkun tuttavan katsomassa että miten pärjää. Lapsi voi kuitenkin tosiaan itsekin soittaa jos joku hätä tulee ja kyllä ne sieltä töistä päästävät jos lapsen tarvitisi vaikka lääkäriin päästä.

Mainittiinko jossain äidin ikä?

Äiti on siis avuton, koska ei keksi mitään muuta kuin kaksi vaihtoehtoa: lapsi täysin yksin kotona tai sitten laki jotta äiti ei joutuisi töihin. Minne unohtunut tukiverkot, kesäleirit, kerhot, lapsen kaverit, yksityiset lasten vahdit?

Varmaankin puhuttiin kyllä lapsen iästä, ja että 9 v saa olla avuton. Mielestäni kyllä ei saa. Monen täysikäisen elämää makselee edelleen äiti ja saattaa tulla siivoomaankin poikansa kämppään, kun tietää, että äiti auttaa. Sanoisin, että seurasta tästä, että nykyään ajatellaan, ettei lapset pärjää yhtään yksin eikä missään. Että ovat ikuisesti pikkulapsia ja pitäisi olla koko ajan paapomassa. Yksin oleminen opettaa.

Itsekin vietin tuon ikäisenä kesäisin päivät yksin. Joskus löytyi puistosta seuraa. Ei siinä ollut mitään ihmeellistä. Äiti oli kai yrittänyt sopia jonkun naapurin kanssa, että jos hätätilanne tulee, niin voi mennä sinne. Ja nykyään on sentään kännykätkin.

Lapsilla on erilaiset taidot, jonkun 9-vuotias ei todellakaan ole valmis moiseen. Useimmat varmaan ovat, monien lapset juoksentelevat muutenkin päivät kavereiden kanssa ulkosalla.

Ikävä tilanne kaiken kaikkiaan, mutta josko vielä yrittäisitte järjestää jotain ohjattua toimintaa edes osaksi päivää/päiviä?
MLL auttaa monessa paikkaa, leikkipuistotoimintaa ehdottaisin minäkin.

Itse olen vielä niin ylisuojeleva että laittelisin tosiaan sellaiset ruuat valmiiksi joiden laittamiseen liittyy kiipeilyä/veitsien kanssa työskentelyä jne.

Lukemista, kavereita, soitat puhelimella tilannepäivityksiä.
Laita tuttavapiirissä viestiä kulkemaan, josko joku voisi tulla teille esim. tentteihin lukemaan pientä palkkiota vastaan.

Älä lietso lapselle sitä pelkoa jota itse tunnet. Voihan olla että hän itse on jo innoissaan kun saa kokeilla yksin oloa?

Luin hutaisemalla. Kyllä yli kuukausi kuulostaa pitkältä ajalta, mutta tuskin ihan joka päivä? Onhan teillä kuitenkin vapaapäivät.

Jos tuttavat/sukulaiset ei kykene katsomaan edes silloin tällöin, niin monesti rahalla asia ratkeaa.

Eihän tuo ole mitenkään poikkeuksellista vaan kesäaikaan useimpien vanhempien ongelma! Jotkut vanhemmat ratkaisee ongelman siten, että eivät ole päivääkään yhtä aikaa lomalla, vaan vuorottelevat ja keplottelevat sen 1-2 viikkoa jotenkin. Toiset palkkaavat esim. jotain nuoria lapsia vahtimaan, ja itse asiassa mieti tätä vaihtoehtoa ja kysy lapsen kavereiden vanhemmilta, onko joillain muilla samanlaisia ongelmia kesän suhteen ja palkatkaa yhdessä? Esim. lestadiolaisperheissä kasvaneet ovat taitavia useammankin lapsen vahtijia ja samalla valmistuu ruuatkin ym. Eikä tarvitse olla täysi-ikäinen vaan ihan 14-15-vuotiaskin pystyy koululaisten kanssa touhuamaan ja katsomaan päältä.
Lisäksi on kesäleirejä ja kesäajan toimintaa esim. kunnilla ja seurakunnilla, niitä kannattaa kysyä. Isovanhemmille ja kummeille tai tädeille tms. voi ehkä joiksikin päiviksi sopia että lapsi tulee kylään. Lapsen kavereiden vanhemmilta voi kysyä joitakin päiviä vaikka pientä korvausta vastaan.
Ei olla uusavuttomia, eihän?

Pärjäähän se tuon ikäinen kun on pakko:( Valitettava tosiasia Suomessa että pienet lapset jätetään heitteille monissa kodeissa kesän ajaksi kun vanhemmat ovat töissä.

[QUOTE="vieras";28215834]Tietääkö kukaan onko laillista jättää 9-vuotiaan lapsen yksin joka päivä 8-9 tuntia yli kuukauden ajan? Tätä nimittäin työvoimatoimisto vaatii karenssin uhalla, lapselle kaikki mahdolliset vaihtoehdot mietitty kesäksi mutta ei pystytä järjestämään asioita niin, että saisi hoitopaikkaa. Kyseessä vielä lapsi joka ei mielestäni pärjää yksin noin pitkään mutta työkkäri pakottaa ottamaan vastaan työtä toiselta paikkakunnalta karenssilla uhaten..[/QUOTE]

Eipä Suomessa muuta vaihtoehtoa oo. Täällä katsotaan että lapsi pärjää 7v+ iästä alkaen yksin.

Kaksi vaihtoehtoa. Itse järjestää päivät niin että lapsi ei ole yksi silloin kun vanhemmat ovat töissä tai jättää se yksin työssäolon ajaksi. Tietysti sitten on se kolmas vaihtoehto karensseineen jos tykkää olla pa.

[QUOTE="vieras";28215989]Varmaankin puhuttiin kyllä lapsen iästä, ja että 9 v saa olla avuton. Mielestäni kyllä ei saa. Monen täysikäisen elämää makselee edelleen äiti ja saattaa tulla siivoomaankin poikansa kämppään, kun tietää, että äiti auttaa. Sanoisin, että seurasta tästä, että nykyään ajatellaan, ettei lapset pärjää yhtään yksin eikä missään. Että ovat ikuisesti pikkulapsia ja pitäisi olla koko ajan paapomassa. Yksin oleminen opettaa.[/QUOTE]

Monessa maassa alle 12vuotiaan jättäminen yksin kotiin on lastensuojelurikos. Monissa maissa lapsista huolehditaan ja heitä hyysätään aikuisikään asti eikä oleteta että alakoululainen osaisi toimia kaikessa yksin ja pärjäisi mainiosti yksin. Kyseisissä maissa lapsilla ja nuorilla on paljon vähemmän masentuneisuutta ja muita mielialaongelmia kuin mitä SUomessa on, jossa ajatellaan että 7v on täysin kypsä olemaan yksin 9 tuntia päivässä ja huolehtimaan itse omista asioistaan.

itselläni samainen homma eli joutuisin jättämään lapseni keskenään kotiin ja joutuisivat huolehtimaan toisistaan keskenään. Molemmat sairastavat diabetesta ja kyselin sosiaalista ja neuvoloista onko juuri oikein että heät pitäisi jättää keskenään. Verensokerien mittaus, hiilareiden laskeminen ja insuliinien pisto on nuorimmaiselle ihan uutta ja ei pistä itse laisinkaan. Tämän vuoksi otan töistä hoitovapaata ja yritämme pärjätä jollain tyylin. =( Mutta lasten ei ainakaan tarvitsisi olla yksin. Lakipykälissä ja sosiaalin yhteistyössä ei ole tässä kohtaa oikein ajateltu esim. yh-äitejä joilla ei ole sukulaisia ja isän kanssa ei voi välttämättä tehdä yhteistyötä, muuten kun luovuttamalla lapset kokonaan hälle, koska on aina varpasillaan tekemisistäni ja etsii virheitä.

Miten teillä voi olla noin avuttomia lapsia jos ei yksin pärjää? Mä tein ton ikäsenä jo ite ruokaa, hauskaa oli. Päivät leikin ulkona kavereiden kanssa. Vaikka te vanhemmat olette uusavuttomia älkää kasvattako lapsistanne samallaisia. En ymmärrä missä pumpulissä teiät on kasvatettu, kyllä ne lapset pärjää ja niiden on hyvä opetella itsenäistymistä ajoissa. Turha tulla itkee, kun 24v. kakara ei osaa ees laskuja maksaa tai lääkäriä varata itellee, näitäkin on kyllä nähty.

Meillä oli puistossa eväineen 9-14. Tykkäsi kovasti, paljon tekemistä. Oli myös jonkun aikaa kaverina yliopisto-opiskelijapoika. Söivät yhdessä tekemääni ruolaa ja välipalat. Poika oli aina 10-15. Eli oli yksin ensin aamulla tai vielä nukkui kaverin tuloon. Neljän jälkeen tulin töistä.

Tervetuloa yksinhuoltajan kesäarkeen! Töistä on lomaa sen mitä on, lapset on joutuneet 1. luokasta asti pärjäämään 1-1,5kk kesässä päivät keskenään. Olen yrittänyt aina järjestää jonkun olemaan edes osan ajasta lasten kanssa. Mutta ei se aina onnistu, itsellä vielä sen verran pieni palkka ettei todellakaan ole ollut rahaa palkata ketään siihen hommaan. Ei tässä ole ollut vaihtoehtoja, itsellä se 4vkoa lomaa, isälläänkin olisi muttei halua "tuhlata koko kesälomaa" lastensa kanssa... Jos asia olisi laitonta, niin sitten pitäisi olla kuntien taholta järjestetty hoito. Näin se vaan menee...

[QUOTE="vieras";28215834]Tietääkö kukaan onko laillista jättää 9-vuotiaan lapsen yksin joka päivä 8-9 tuntia yli kuukauden ajan? Tätä nimittäin työvoimatoimisto vaatii karenssin uhalla, lapselle kaikki mahdolliset vaihtoehdot mietitty kesäksi mutta ei pystytä järjestämään asioita niin, että saisi hoitopaikkaa. Kyseessä vielä lapsi joka ei mielestäni pärjää yksin noin pitkään mutta työkkäri pakottaa ottamaan vastaan työtä toiselta paikkakunnalta karenssilla uhaten..[/QUOTE]

Itse olin 7-vuotiaana yksin kotona jopa 10 tuntia isäni ollessa töissä. Äitiä ei ollut. Pakko oli pärjätä. Ruoka oli valmiina jääkaapissa ja välipalat tehtynä. Sain soittaa isän työpaikalle jos tarvetta oli. Eli eiköhän 9-vuotias pärjää (jos et ole pilalle lellinyt ja opettanut olemaan pärjäämättä yksin).

Yhteistyössä