V
"vieras"
Vieras
Koko ajan toitotetaan joka puolelta
"jos viet lapsesi hoitoon, olet surkea äiti"
"miksi menet töihin, etkä hoida lapsiasi kotona"
"miksi sinulla voisi olla joskus tylsää lasten kanssa, etkö rakasta heitä".
"minä olen ainakin hyvä äiti, enkä vie lapsia koskaan hoitoon"
"minä en voisi edes kuvitella edes pientä matkaa ilman lapsia, olenhan hyvä äiti"
"En nauttisi ajasta ilman lapsiani"
"mikset kestä kuten mammat -70 luvulla, olet surkea, säälittävä äiti"
"miksi tarvitsisit helpomman elämän kuin vuosikymmeniä sitten"
"miksi harrastaisit jotain yksin"
"miksi teit perheen, jos et jaksa olla heidän kanssaan joka hetki"
"kyllä minä vain olen lasteni kanssa joka hetki ja nautin joka hetkestä"
"jos et kestä pikkulapsiaikaa, olet surkea äiti"
"jos et kestä uhmaikäistä, miksi teit ne lapset, etkö tiennyt"
"miksi sinulla on neljä lasta, jos haluat jo nyt mennä töihin"
"minä ainakaan tarvitse mitään kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa, olen nyt äiti"
Öh joo, kärjistetysti, mutta mikä ihme täällä äideillä välillä on?
Minulle lapset ovat tärkeitä, mutta kyllä minä kaipaan välillä sitä omaa rauhaa. Sitä, että saisin vaikka harrastaa rauhassa, käydä lenkillä ihan yksin, olla elokuvissa miehen kanssa kahdestaan, käydä vaikka viikonloppulomalla ulkomailla miehen kanssa ihan kahdestaan.
Voisin kuvitella, että suomalaisten masentunut ilmapiiri johtuu nimenomaan siitä, että on pakko olla hyvä äiti myös muiden silmissä. On oltava emoäiti, joka ei irtaudu koskaan ja ei tarvitse ulkopuolista apua.
Jos unohtaa täysin oman itsensä ja oman elämänsä, tottakai sitä turhautuu ja masentuu vaikkei edes itse huomaisi. Muuttuu mäkättäväksi emännäksi, jolla ei ole muuta kuin ne lapset ja mitä ne lapset nyt taas tekivät. Tietysti aivan pienten lasten kanssa sitä vaan joutuu olla väkisinkin vähän symbioosissa, mutta on enemmän kuin parempi laittaa lapsi vaikka hoitoon tuttavalle jo muutaman kuukauden ikäisenä ja lähteä vaikka miehen kanssa käymään leffassa. Ei se lapsi siitä vahingoitu, kunhan hoitaja on tuttu ja turvallinen.
Äiti ja isä voivat myös lähteä kylpylälomalle ihan kahdestaan ilman lapsia, jos vaan saavat hoidon järjestettyä. Ei ole mitenkään huono asia, ettei lapset pääse mukaan sillä kertaa.
"jos viet lapsesi hoitoon, olet surkea äiti"
"miksi menet töihin, etkä hoida lapsiasi kotona"
"miksi sinulla voisi olla joskus tylsää lasten kanssa, etkö rakasta heitä".
"minä olen ainakin hyvä äiti, enkä vie lapsia koskaan hoitoon"
"minä en voisi edes kuvitella edes pientä matkaa ilman lapsia, olenhan hyvä äiti"
"En nauttisi ajasta ilman lapsiani"
"mikset kestä kuten mammat -70 luvulla, olet surkea, säälittävä äiti"
"miksi tarvitsisit helpomman elämän kuin vuosikymmeniä sitten"
"miksi harrastaisit jotain yksin"
"miksi teit perheen, jos et jaksa olla heidän kanssaan joka hetki"
"kyllä minä vain olen lasteni kanssa joka hetki ja nautin joka hetkestä"
"jos et kestä pikkulapsiaikaa, olet surkea äiti"
"jos et kestä uhmaikäistä, miksi teit ne lapset, etkö tiennyt"
"miksi sinulla on neljä lasta, jos haluat jo nyt mennä töihin"
"minä ainakaan tarvitse mitään kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa, olen nyt äiti"
Öh joo, kärjistetysti, mutta mikä ihme täällä äideillä välillä on?
Minulle lapset ovat tärkeitä, mutta kyllä minä kaipaan välillä sitä omaa rauhaa. Sitä, että saisin vaikka harrastaa rauhassa, käydä lenkillä ihan yksin, olla elokuvissa miehen kanssa kahdestaan, käydä vaikka viikonloppulomalla ulkomailla miehen kanssa ihan kahdestaan.
Voisin kuvitella, että suomalaisten masentunut ilmapiiri johtuu nimenomaan siitä, että on pakko olla hyvä äiti myös muiden silmissä. On oltava emoäiti, joka ei irtaudu koskaan ja ei tarvitse ulkopuolista apua.
Jos unohtaa täysin oman itsensä ja oman elämänsä, tottakai sitä turhautuu ja masentuu vaikkei edes itse huomaisi. Muuttuu mäkättäväksi emännäksi, jolla ei ole muuta kuin ne lapset ja mitä ne lapset nyt taas tekivät. Tietysti aivan pienten lasten kanssa sitä vaan joutuu olla väkisinkin vähän symbioosissa, mutta on enemmän kuin parempi laittaa lapsi vaikka hoitoon tuttavalle jo muutaman kuukauden ikäisenä ja lähteä vaikka miehen kanssa käymään leffassa. Ei se lapsi siitä vahingoitu, kunhan hoitaja on tuttu ja turvallinen.
Äiti ja isä voivat myös lähteä kylpylälomalle ihan kahdestaan ilman lapsia, jos vaan saavat hoidon järjestettyä. Ei ole mitenkään huono asia, ettei lapset pääse mukaan sillä kertaa.