yksinhuoltajat, jotka teette yövuoroa - kuinka vanhan lapsen jätätte jo yötyön ajaksi yksin kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen sh ja neljän lapsen äiti, enkä voisi kuvitella jättäväni alakoulu ikäistä lasta yksin yöksi! Minulla on ollut lapsilla osto hoitaja jos mummo tai joku tuttu ei ole voinut lapsia vahtia.

Äitini jätti mut 7v iästä lähtien yksin öisin. Joskaan hän ei mennyt töihin, vaan baariin. Mutta lapsen näkökulmasta katsottuna sillä ei järin suurta eroa ole.

Kyllä mä pärjäsin, sillä hengissä olen edelleen. Mutta en tajua, miten kukaan täysipäinen voisi jättää 7v lapsensa yöksi yksin kotiin. En osaa sanoa minkä ikäisen jättäisin, mutta ei tulisi pieneen mieleenikään jättää vielä tuota meidän 10v lasta yksin kotiin yöksi.

Sen ikäisen teinin, joka osaa jo itse sanoa että uskaltaa ja pärjää -muttei tekisi mitään... hölmöä ilman valvovaa silmää.

Ehkei uskaltaisi ollenkaan, edes teininä, mistäs sen tietää? Onhan täälläkin äitejä, jotka ei uskalla olla yksin (tai lasten kanssakaan) jos mies on yövuorossa töissä -miksi lapsen pitäisi uskaltaa?

Itse olen ollut teini-ikäisenä nukkumassa yöt naapurissa, jossa itseäni 8 vuotta nuoremman lapsen yh-äiti oli yövuorossa sairaalassa. Pientä taskurahaa sain ja kaikki olivat tyytyväisiä.

Itse jättäisin vasta lukiolaisen tai korkeentaan yhdeksäsluikkalaisen. Ajatus pienestä lapsesta yksin kotona puistattaa, muutenkin lapset on herkkiä painajaisille yms. Kuka silloin on rauhoittelemassa lasta? Miten yh voi olla edes hyvällä omallatunnolla töissä miettimättä miten kotona menee?

Äitini jätti mut 7v iästä lähtien yksin öisin. Joskaan hän ei mennyt töihin, vaan baariin. Mutta lapsen näkökulmasta katsottuna sillä ei järin suurta eroa ole.

Kyllä mä pärjäsin, sillä hengissä olen edelleen. Mutta en tajua, miten kukaan täysipäinen voisi jättää 7v lapsensa yöksi yksin kotiin. En osaa sanoa minkä ikäisen jättäisin, mutta ei tulisi pieneen mieleenikään jättää vielä tuota meidän 10v lasta yksin kotiin yöksi.

olen kokenut itse saman. mulle tuli kyllä vähän seuraamuksia siitä, turvattomuutta vielä näin aikuisenakin ja olen nyt aloittanut juttelemaan aiheesta ammattilaisten kanssa.

Mulla on 10-vuotias lapsi joka jo omasta mielestään voisi olla yksin. Toistaiseksi naapurin 16 v tyttö tulee meille yöksi taskurahaa vastaan. Välillä lapsi on ollut naapurissa nukkumassa. Mulla on yövuoroja kuitenkin aika paljon. Sairaanhoitaja olen lasten teholla.

Hyvä naapuri on kyllä kullanarvoinen!

[QUOTE="vieras";28327557]en menisi yötöihin jos mulla alaikäsiä lapsia[/QUOTE]

Noiin peesin näin on menty vuosikymmeniä, vaikka jo isompiakin lapsia. Alaikäiset eivät ole yksin yötä, eivät teinitkään.

[QUOTE="Vieras";28328862]Tytön luokalla yks yh-äiti on jättänyt yövuoron ajaksi ekaluokkalaisen. Hyvin on selvinnyt ja tullut omatoimiseksi. Nyt tyttö jo kolmannella.[/QUOTE]

En olisi noin pientä kyllä millään voinut jättää. Omatoimiseksi ehtii myöhemminkin. Meillä 15v on ollut kaverinsa kanssa yön "yksin" ehkä pari kertaa. Lähinaapurin tuella :)

Yhteistyössä