Talolaina + opiskelu + vauva = katastrofi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vauvakuume"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Anteeksi, saako pienen tarkennuksen? Teilläkö on siis yksi koira? Ja se puhe pennusta oli vain heitto siihen tyyliin, että ostetaan nyt sitten lohduksi toinen koira, jos ei vauvaa ole varaa thedä?

[QUOTE="hmmm";28405234]Se että sulla jää paljon rahaa säästöön ja miehellä ei mitään voi johtua siitäkin ettet tiedä kaikkia kuluja. Meillä esim mies maksaa täysin vakuutukset ja auton kulut ja jos en tätä tietäisi, saattaisin luulla että mies hassaa rahat johonkin turhaan. Eli pistäkää miehen kanssa ylös kaikki tulot ja menot ja tulot tämän hetken mukaan, ei sen mukaan jos joskus alat taas työskennellä kokopäiväisesti.[/QUOTE]

Tämä on muuten hyvä pointti. Itse en aiemmin tajunnutkaan miten paljon bensaan ja vakuutuksiin menee rahaa, ennen kuin yhteisiä menoja talon ostoa varten räknäiltiin.

Elämässä on kaikkea kummaa.

Tämän tiedän. Aina sattuu ja tapahtuu. Mutta että ihan joka ikinen kuukausi tapahtuu jotain kamalaa. Sitä en vain niele.
Joku kuukausi saattaa mennä vaikka tonni enemmän kuin toisena kuuna. Mutta että 2000€ menee JOKA kuukausi. Ruokien ja vaippojen lisäksi siis lähes tonni muihin kuluihin? Tonni joka kuukausi menee kaikkiin onnettomuuksiin. 12000€ vuodessa.

Täytyy myöntää että oletettavasti olisi aika musertavaa jos kodinkoneita ja autot hajoaisi ihan jatkuvalla syötöllä ja sen lisäksi kaikki lapset JA lemmikit sairastuisivat ym lyhyen aikavälin sisään. Näin toki voi tapahtua ja on varmasti tapahtunutkin joillekin.

Olen vastannut että JOS opiskelu on mahdotonta niin sitä voi lykätä. Se ei ole minulle mikään älyttömän tärkeä asia saada tehtyä NytHeti. Minulla on jo ammatti ja vakituinen työpaikka.

Opiskelulla tarkoitan tietokoneella istumista. Sitä samaa mitä tulee tehtyä silloin kun on esim. facessa tai tällä palstalla.
Niin ja oppikirjojen ja -materiaalien lukemista. Se on suurin piirtein yhtä hankalaa kuin sanomalehden tai romaanin lukeminen. Varmasti on niitäkin kotiäitejä jotka lukevat kirjoja tai palstailevat.

Eli sinun ei tarvitse mennä fyysisesti kouluun lainkaan vaan ihan kaikki hoituu kotoa käsin? Sinulla ei ole tenttejä, pakollisia luentoja, seminaareja, ryhmätöitä?

Jos tosiaan pudotat pois tuon opiskelun, niin asiahan on ihan eri. Silloin sinulla on enemmän sekä aikaa lapsille että rahaa talon ylläpitoon ja lainaan.

[QUOTE="Vieras";28405243]Anteeksi, saako pienen tarkennuksen? Teilläkö on siis yksi koira? Ja se puhe pennusta oli vain heitto siihen tyyliin, että ostetaan nyt sitten lohduksi toinen koira, jos ei vauvaa ole varaa thedä?[/QUOTE]

Kyllä. Tosin siihenkään ei ole varaa. Ei nykyisenkään ylläpitoon kai.

Tämän tiedän. Aina sattuu ja tapahtuu. Mutta että ihan joka ikinen kuukausi tapahtuu jotain kamalaa. Sitä en vain niele.
Joku kuukausi saattaa mennä vaikka tonni enemmän kuin toisena kuuna. Mutta että 2000€ menee JOKA kuukausi. Ruokien ja vaippojen lisäksi siis lähes tonni muihin kuluihin? Tonni joka kuukausi menee kaikkiin onnettomuuksiin. 12000€ vuodessa.

Täytyy myöntää että oletettavasti olisi aika musertavaa jos kodinkoneita ja autot hajoaisi ihan jatkuvalla syötöllä ja sen lisäksi kaikki lapset JA lemmikit sairastuisivat ym lyhyen aikavälin sisään. Näin toki voi tapahtua ja on varmasti tapahtunutkin joillekin.

No eihän sen tarvitse olla kuin se kattoremontti, joka vie viisinumeroisen summan ja siinä on maksamista jo useammalle kuukaudelle. Vaikka mikään muu ei menisi muutamaan vuoteen rikki, niin tuo vie jo pitkän ajan säästöt.

[QUOTE="vieras";28405295]Vaihda varakkaampi mies tilalle niin saat talon, koirat ja vauvat heti.[/QUOTE]

sama tuli mulle mieleen. Etenkin kun mies ei taida kaikista suunnitelmista tietääkään tai olla samaa mieltä.

[QUOTE="hmmm";28405234]Se että sulla jää paljon rahaa säästöön ja miehellä ei mitään voi johtua siitäkin ettet tiedä kaikkia kuluja. Meillä esim mies maksaa täysin vakuutukset ja auton kulut ja jos en tätä tietäisi, saattaisin luulla että mies hassaa rahat johonkin turhaan. Eli pistäkää miehen kanssa ylös kaikki tulot ja menot ja tulot tämän hetken mukaan, ei sen mukaan jos joskus alat taas työskennellä kokopäiväisesti.[/QUOTE]

Meillä mies maksaa netin ja lehtitilauksen. Eli n. 30€/kk. Itse maksan omat menot, myös autokulut.

Miehellä on tällä hetkellä onnettomuuden ja p*skan vakuutusyhtiön takia mielettömät lääkäri- ja leikkauslaskut joita makselee pois. Senkin takia ei nyt ole hirveästi varaa säästää. Ne rahat kyllä pitäisi joskus saada takaisin, mutta vakuutusyhtiö nyt on hankala ja kestää oletettavasti vielä ainakin vuosi siinäkin.

Ei JOKA kuukausi. Mutta sitten kun niin käy, niin muksujen kanssa ei seuraavaa liksaa odotella, jos jääkaappi, lämminvesivaraaja tms hajoaa. Yllättävä sähköongelma saattaa niellä sen 4000 euroa. Jostain autojutusta puhumattakaan.

Jos sulla jää talon menojen jälkeen se 2000 käteen kaikkeen muuhun. Ja pelaat varman päälle ja budjetoit ruokakauppaan ja vaatteisiin ja muuhun sen tonnin. Ja säästät loput niin nou hätä. Mut sitä säästöä pitää olla jo etukäteen. Jos sä siellä omalla pihallas haluut vaikka laittaa kesäkukkia niin äkkiä jonnekin puutarhamyymälään sen satasen kaks saa laitettua. Sellaiseen normielämään sen rahan saa menemään.

Jos lasket, että ne perustarpeet saatte tyydytettyä, niin voin sanoa, että todella alkaa ahdistaa semmoinen eläminen. Jokainen kukkaostos, jokainen ravintolakäynti tarvii laskea ja suunnitella.

[QUOTE="Vieras";28405294]Sinulla on tosi vahvat defenssit nyt päällä.[/QUOTE]

:D on. Mietin tätä illalla ennen nukkumaanmenoa koira kainalossa ja alkoi kyllä ärsyttämään aika kovaa.

[QUOTE="vieras";28405361]Kesälomatko se mies sitten niitä puita tekisi, onko ne metsät kuinka kaukana ja onko teillä työvälineet ja kuljetusvälineet niihin?[/QUOTE]

Metsät on kesämökin vieressä (kilometrejä kutakuinkin 70km tästä kaupungista jos sillä on jotain merkitystä). Ja kuljetusvälineet ja laitteet on.

Mitä yleensä ihmiset tekevät viikonloppuisin ja lomilla? Pelkkää löhöilyä? Ei ikinä mitään hyödyllistä?

[QUOTE="hmmm";28405362]kai olet keskustellut miehenkin kanssa ja olette samoilla linjoilla?[/QUOTE]

Koirasta? Talosta? Vauvasta? Vai mistä?
Koira on hänelle OK, oikein rakas hänellekin. Talo on hänelle pakollinen, melkeimpä tärkeämpi kuin minulle. Lapsia hän haluaa, ei tosin tiedä milloin. Mutta jos sanon hänelle että joo, lapset tulee kun lainat on maksettu, niin saattaa tulla vähän silmienpyörittelyä häneltäkin :D

Metsät on kesämökin vieressä (kilometrejä kutakuinkin 70km tästä kaupungista jos sillä on jotain merkitystä). Ja kuljetusvälineet ja laitteet on.

Mitä yleensä ihmiset tekevät viikonloppuisin ja lomilla? Pelkkää löhöilyä? Ei ikinä mitään hyödyllistä?

Silläpä kysyinkin, meillä mies yhden myrskyvaurion latvoja perkasi puolitalvea kaiken vapaa-aikansa metsässä, ja sinne metsäänkään ei ollut kuin 3 km matkaa. Ei sekään ollut ilmasta touhua ja vei kovasti aikaa, työviikon jälkeen mettässä ja sitten töihin. Kuljetuskaan ei ollut ilmasta vaikka ittellä on sitä varten pelit ja vehkeet. Traktorista meni yhdellä hakureissulla rengat, maksoi muistaakseni hunajaa uusi rengas, ja muutamaa vuotta myöhemmin katkesi traktori, ei ollut halpaa sekään korjaaminen.

[QUOTE="hmmm";28405389]Jossain aiemmassa viestissä sanoit että mies käy kaupassa ja ostaa ruokaa. Nyt mies maksaa vain 30 euroa kuussa ja sinä ilmeisesti kaiken muun?[/QUOTE]

Täh?
Siis nuo on ne mitä hän maksaa ja minä en. Muuten molemmat maksaa oman osuutensa. Minä oman puhelinlaskun, hän oman. Minä omat autokulut, hän omansa. Minä puolet vuokrasta, hän puolet. Minä puolet ruokaostoista, hän puolet.

Joo, hän tykkää törsätä ruoka- ja rautakaupassa tilipäivänä, mutta ne eivät ole pakollisia menoja, vaikkakin ihan hyödyllisiä omalla tavallaan. Mutta jos kulut nousee, niin tietysti hän ei tuota enää tee. Mahdotontahan se ois ilman visan vingutusta.

En jaksanut kaikkia yhdeksää sivua lukea, mutta mulla ei nyt mene ihan jakeluun että miksi se okt pitää hankkia just nyt? Jos teillä on noin kohtuulliset asumiskulut nyt niin miksi ette hanki sitä vauvaa (/vauvoja) nyt, käyt koulut loppuun lastenhoidon ohella, ja sitten kun menet töihin takaisin, teillä on varaa maksaa sitä taloa.

Mulla on aina ollut opinnot päällä lasten saannin jälkeen, yhden puolivuotisjakson otin esikoisen syntymän jälkeen kokonaan vapaaksi. Kuopuksen synnyttyä tein opparia amk:uun, ja nyt jatkan opintoja yliopistossa. Yleensä mulla on myös ollut osa-aikainen työ siihen lisäksi. Mutta meille ei ookaan tärkeetä se iso talo. Asutaan halvassa opiskelija-asunnossa kunnes molemmat valmistutaan ja aletaan tienata kunnolla ja sitten katellaan sitä omistusasuntoa. Ei meillä tulot päätä huimaa, eikä tällä hetkellä jää mitään säästöön (korjaantuu kun työtilanteet paranee molemmilla). Kiirettä pitää jne, mutta tää on tilapäistä. Mutta joo, jos olis vielä se asuntolaina niin sit vois jo vähän huimata. :D

Me tehdään kaikkea mahdollista. Mutta kyllä se on mukava välillä olla vaan. Ja sit kun kuvioissa on lapsi/lapsia, niin kaikesta tulee vaan hankalampaa, raskaampaa. Sitä ei osaa ajatellakaan, kuinka paljon rasittaa esim se, että ensin olet viikon pyörittänyt sitä arkea, kun mies on töissä ja sit tulee viikonloppu ja miehen vapaat ja sitten onkin puusavottaa, mökkielämistä ja retkitunnelmaa, niiden muksujen kanssa. Sit su kotiin, tekeemään sitä samaa kuin aina ja kaikki alkaa taas alusta.
Vaikka se ilman lapsia tuntuu mukavalle vaihtelulle ja lastenkin kanssa ihan hauskalle, vaikkakin monimutkaisemmalle, niin kysy keneltä vaan perheelliseltä, että niiden lasten kanssa tehdyt "lomamatkatkaan" ei tunnu kyl vanhemmista juurikaan lomalta :xmas:

Yhteistyössä