Talolaina + opiskelu + vauva = katastrofi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vauvakuume"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28405286:
Eli sinun ei tarvitse mennä fyysisesti kouluun lainkaan vaan ihan kaikki hoituu kotoa käsin? Sinulla ei ole tenttejä, pakollisia luentoja, seminaareja, ryhmätöitä?

Olen kirjoittanut että osan opintopisteistä tekisin etänä, se on mahdollista. Ja ne koulussa istumiset tapahtuisi sitten myöhemmin elämässä.
Tentitkin ovat iltaisin. Uskon että mies voi sen yhden illan (4h) joka toinen kuukausi olla lasten kanssa, tai sit ne menee mummolaan.

Me tehdään kaikkea mahdollista. Mutta kyllä se on mukava välillä olla vaan. Ja sit kun kuvioissa on lapsi/lapsia, niin kaikesta tulee vaan hankalampaa, raskaampaa. Sitä ei osaa ajatellakaan, kuinka paljon rasittaa esim se, että ensin olet viikon pyörittänyt sitä arkea, kun mies on töissä ja sit tulee viikonloppu ja miehen vapaat ja sitten onkin puusavottaa, mökkielämistä ja retkitunnelmaa, niiden muksujen kanssa. Sit su kotiin, tekeemään sitä samaa kuin aina ja kaikki alkaa taas alusta.
Vaikka se ilman lapsia tuntuu mukavalle vaihtelulle ja lastenkin kanssa ihan hauskalle, vaikkakin monimutkaisemmalle, niin kysy keneltä vaan perheelliseltä, että niiden lasten kanssa tehdyt "lomamatkatkaan" ei tunnu kyl vanhemmista juurikaan lomalta :xmas:

Mutta saa aika tumpelo olla jos oikeasti KAIKKI lomat ja viikonloput menee puutöissä. Mitä olen tuossa muiden puuhommia nähnyt niin ne nyt vain tapahtuu siinä sivussa. Itse puiden kaadot ja pätkimiset tietysti vaatii ihan kunnon viikonlopun tai pari. Mutta klapien teko ja varastoon pistäminen nyt tapahtuu silloin kun on aikaa ja hyvä keli, jopa nainen osaa sen tehdä kun mies on töissä. Ei mitään pakkopullaa jos vain on valmis tekemään edes joskus jotain.

Ja uskon että mökkielämä on ihan kivaa kesällä viikon tai pari viikonloppua. Jotkut tekevät sitä ihan ilman pakottavaa tarvettakin :D

Olen kirjoittanut että osan opintopisteistä tekisin etänä, se on mahdollista. Ja ne koulussa istumiset tapahtuisi sitten myöhemmin elämässä.
Tentitkin ovat iltaisin. Uskon että mies voi sen yhden illan (4h) joka toinen kuukausi olla lasten kanssa, tai sit ne menee mummolaan.

Eli koska se "myöhemmin elämässä" sitten olisi? Monenko vuoden päästä?

Mutta saa aika tumpelo olla jos oikeasti KAIKKI lomat ja viikonloput menee puutöissä. Mitä olen tuossa muiden puuhommia nähnyt niin ne nyt vain tapahtuu siinä sivussa. Itse puiden kaadot ja pätkimiset tietysti vaatii ihan kunnon viikonlopun tai pari. Mutta klapien teko ja varastoon pistäminen nyt tapahtuu silloin kun on aikaa ja hyvä keli, jopa nainen osaa sen tehdä kun mies on töissä. Ei mitään pakkopullaa jos vain on valmis tekemään edes joskus jotain.

Ja uskon että mökkielämä on ihan kivaa kesällä viikon tai pari viikonloppua. Jotkut tekevät sitä ihan ilman pakottavaa tarvettakin :D

Joo, MUTTA edelleen vänkään :D Taloissa on aina jotain muutakin laittamista. Aina. Ja suunnilleen joka viikonlopun saatte kyllä menemään milloin missäkin projektissa. Oikeasti.

Että edelleen suosittelen sitä, että hankitte jommat kummat ensin, talon ja ne remppa yms projektit TAI ne lapset. Ja opettelette elämään niiden kanssa sujuvasti ensin.

Montakos miestä sulla olikaan siellä mettällä, niitä puita pitää olla aika monta traktorikuormallista. Isäni lämmittää vallan puilla pientä tönöään ja talvessa menee 20 heittomottia kepeästi, tavalliseen traktorin peräkärryyn menee noin 8 heittomottia. Isällä talossa on neliöitä noin 60.

• Tykkää
Reactions: moekoe
Että edelleen suosittelen sitä, että hankitte jommat kummat ensin, talon ja ne remppa yms projektit TAI ne lapset. Ja opettelette elämään niiden kanssa sujuvasti ensin.

Näin tapahtuu ihan väkisinkin :) Talo on ihan nyt lähiaikojen projekti. Pillerien lopettaminen sitten seuraava projekti jossain vaiheessa kun taloprojekti on alkanut rullaamaan radallaan.
EI kuitenkaan vasta 10-15 vuoden päästä.

[QUOTE="vieras";28405481]Montakos miestä sulla olikaan siellä mettällä, niitä puita pitää olla aika monta traktorikuormallista. Isäni lämmittää vallan puilla pientä tönöään ja talvessa menee 20 heittomottia kepeästi, tavalliseen traktorin peräkärryyn menee noin 8 heittomottia. Isällä talossa on neliöitä noin 60.[/QUOTE]

Meillä oli puutalkoot tossa talvella, klapit vielä tekemättä ja puutkin omalla tontilla. Meillä oli 2 ammattimetsuria ja kunnon nostokauhat yms ja 3 apumiestä ja silti meni (talkoolaisten ja oman miehen työaikataulujen takia) sen 4 viikonloppua. Tosin yhtenä viikonloppuna ei tehty mitään, kun metsurit oli muissa töissä koneineen, yhtenä sunnuntaina kuormaajasta katkesi hihna jo aamupäivällä ja hommat jäi siihen.

Minkäs kokonen se mökin mettä on? Montako vuotta sieltä voi käydä puita hakemassa. Meillä on metsää noin 100 hehtaaria ja sieltä löytyy kyllä aina polttopuita.

- Koululla selväksi opintosuunnitelma loppuajalle:
- voitko saada tulevat harjoittelut korvatuksi nykyisellä työkokemuksella`?
- paljonko voi suorittaa pelkästään tenttimällä, ilman läsnäoloa?
- paljonko voit tehdä laajempina etätehtävinä?

Kouluilla on sama tavoite kuin opiskelijoilla: saada opiskelijat valmistumaan. Kun ajoissa kertoo elämäntilanteestaan, joustoa on mahdollista saada suoritustapoihin. Esim. laajat kirjallisuusesseet ovat jopa tehokkaampi tapa opiskella kuin luentotyyppinen opetus.

- Tarvitsetteko vauva-ajalle isomman asunnon? Vauva ei paljon tilaa vie. Sinuna lykkäisin omakotihaaveita kunnes vauva/lapset ovat vähän isompia. Me muutimme okt:oon kun oli 1 vauva + taapero. Heti syksyllä (haravointiaikaan) tuli valmiiksi huollettua vuokra-asuntoa ikävä ;)

Itse olen opiskellut kun olin raskaana/lapset pieniä. Hyvin se onnistui, kun tentit lähellä (kesto max 3 tuntia), kirjastoreissulla kulkivat lapset mukana, kirjoja luin lattialla lasten leikkiessä vieressä / puistonpenkillä, koneella saattoi hyvin kirjottaa tehtäviä iltaisin lasten nukkuessa...

- Täytyy muistaa, että kuviossa painaa paitsi omat voimavarat, myös tulevan isän voimavarat. Aina pitää varautua myös mahdollisiin ongelmiin: lapsen tarpeet ovat etusijalla. Jos lapsi on erityistarpeinen, kaiken muun suunnittelun on mentävä sen ohitse.

Ennenkuin niitä voi alkaa klapeiksi tekemään, sitä ennen ne pitää kaataa, karsia ja kuljettaa mettästä pois. Siinä on suurin työ, äkkiäkös ne klapeiksi pistää, siinä ei kauaa nokka tuhise.

[QUOTE="vieras";28405481]Montakos miestä sulla olikaan siellä mettällä, niitä puita pitää olla aika monta traktorikuormallista. Isäni lämmittää vallan puilla pientä tönöään ja talvessa menee 20 heittomottia kepeästi, tavalliseen traktorin peräkärryyn menee noin 8 heittomottia. Isällä talossa on neliöitä noin 60.[/QUOTE]

:O Tuttu tuolta maalta lämmittää talonsa ja vuoden ympäri puusaunansa 2 traktorikärrillisellä.

"Karkeasti sanottuna mänty tai kuusi antaa tilavuudeksi 1m3:n, kun pituus on 24 m ja d1,3, eli rinnankorkeusläpimitta n.35cm. Siis noin suurinpiirtein. "
http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=15704&sid=bec7af6d357b8dd6cd1ee4955318422e

Ja wikissä lukee että kuutio on 1,5 heittomottia. Eli 20 heittomottia on noin 13 tuonkokoista puuta. Eli esim. 20 puun kaataminen, perkaaminen ja paloittelu ei onnistu talkooporukassa?

Tätä en siis tiedä, mutta voisi kuvitella että onnistuisi. Mutta ehkä ei.

Mä haluaisin nähdä kun sä kahden pienen lapsen kanssa niitä puita kaadat. Se on ihan hirvittävän helppo suunnitella mitä kaikkea sitten lasten kanssa tekee ja mihin kaikkialle menee kun on aikaa kun ei tarvii töissä käydä. Mutta kyllä se käytäntö on ihan eri. Meidän lapset syö kahden tunnin välein. Eli tosi usein pitää tehdä ruokaa, siivota pöytää ja siihen kun yhdistää ulkoilun ja pakolliset kotihommat niin siinä se päivä sitten meneekin. Enkä näitten vipeltäjien kanssa kyllä puuhommia tekis.

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28405559:
Niin, eli miten kauan ajattelit, että olet kotona heidän kanssaan? Miten monta vuotta opintoja on mahdollista siirtää?

Haluaisin että nuorin olisi ainakin 2v. Tosin palstalta on selvinnyt että tarhaanhan lapsi menee väkisinkin 9kk iässä. Ehkä se todellinen ikä on siis jossain tuossa välissä?

Koulussahan saa olla 7vuotta (+välivuodet?). Ja meidän OPS muuttui juuri, joten on aika todennäköistä että pisteet pysyvät tuoreina vaikka joutuisikin "aloittamaan uudestaan". Mikä nyt on aika todella epätodennäköistä.

[QUOTE="vieras";28405590]Mä haluaisin nähdä kun sä kahden pienen lapsen kanssa niitä puita kaadat..[/QUOTE]

Jos minä kirjoitan että jopa vaimo voi tehdä klapeja ja kantaa varastoon, niin automaattisestiko se tarkoittaa puiden kaatamista? Outoa.

Ne lapset OIKEASTI tekevät asioista mutkikkaampia, ei mahdottomia mutta moninkertaisesti haastavampia. Sitä ei pysty ymmärtämään ennen kuin ne lapset ovat olemassa ja sen itse kokee. Kyllä se niin vaan menee, että ensimmäiset vuodet ne lapset tarvitsevat yhden vanhemman valvomaan ja hoitamaan kokoaikaisesti. Ei niitä voi päästää juoksentelmaan minkään klapikoneen lähistölle.

Ja sekin vielä, että lapset tuppaavat sairastelemaan ja penteleet vielä tartuttavat vanhempansakin useimmiten, eli jos on suunniteltu, että polttopuut tehdään seuraavan parin viikonlopun aikana, niin voipa olla että koko perhe makaa oksennustaudissa, seuraavana viikonloppuna olisikin siskon tytön ristiäiset ja seuraavana tulvii yllättäen vessanpytty ja sitä sitten fiksaillaan jne jne. Lopulta sinne puusavotalle mennään hermot riekaleina ja hirveellä kiireellä. Mulla ei ole kokemusta klapien teosta, mutta noin meillä tuppaa menemään pienemmätkin hommat lasten kanssa, ja ihan rivarissa asutaan...

• Tykkää
Onnistuu talkooporukassa hyvinkin, meillä kaadettiin tosta 32 mäntyä ja kaikkiaan 9 koivua, mäntyjen rinnanympysläpimitta oli keskimäärin 34cm. Koivut oli reilusti isompia. Ja ne on nyt runkoina tossa. Ne on talveksi 2014-2015. Männyistä tehdään mm lato ja pihasauna. Tai se sauna on vielä mietinnässä.

Opiskeletko AP AMK:ssa? Olen suorittanut kaksi tutkintoa AMK:ssa iltaopiskeluna töiden ohessa ja voin sanoa, että opintoihin kuului erittäin paljon ryhmä ja seminaaritöitä. Varsinkin toisella kerralla suurin osa kursseista toteutettiin seminaarimuotoisina ryhmätöinä. Niitä ei ollut mahdollista tehdä etänä.

Eli jos AMK:ssa opiskelet niin laske että joudut olemaan koululla paljon enemmän kuin pelkät tentit. AMK ei ole etäkoulu jossa koko tutkinnon voisi lukea etänä. Joitakin kursseja voi mutta useimmille kursseille pyrstön paikalle hilaaminen vaaditaan.

Jos minä kirjoitan että jopa vaimo voi tehdä klapeja ja kantaa varastoon, niin automaattisestiko se tarkoittaa puiden kaatamista? Outoa.

Ei vaan mietin miten ajattelit yhdistää kaksi lasta tuohon puuhommaan. Kyllä niitä lapsia pitää vahtia ja väittäisin kahden lapsen kokemuksella että kaikki hommat on kätevämpi tehdä niin, että toinen tekee ja toinen vahtii niitä lapsia jossain muualla joten toisella on edes työrauha.

Älä haukkaa liian suurta palaa. Meillä oli esikoinen vaativa vauva ja mulla ei kyllä jäänyt aikaa/voimia yhtään mihinkään ekan vuoden aikana kun yöt oli mitä oli ja päivätkin yhtä huutoa. Siinä olis kyllä jäänyt klapit pinoamatta.

• Tykkää
[QUOTE="vieras";28405641]Ei vaan mietin miten ajattelit yhdistää kaksi lasta tuohon puuhommaan.[/QUOTE]

Varmaan samalla tavalla kuin muihinkin askareisiin?
Ihan ilman lapsiakin työjärjestys olisi luultavasti se että miehet tekevät vaativat työt ja naiset siivoilevat ja touhuilevat ja pitävät huolen että ruokaa ja juotavaa on tarjolla.

[QUOTE="vieras";28405641]Ei vaan mietin miten ajattelit yhdistää kaksi lasta tuohon puuhommaan. Kyllä niitä lapsia pitää vahtia ja väittäisin kahden lapsen kokemuksella että kaikki hommat on kätevämpi tehdä niin, että toinen tekee ja toinen vahtii niitä lapsia jossain muualla joten toisella on edes työrauha.

Älä haukkaa liian suurta palaa. Meillä oli esikoinen vaativa vauva ja mulla ei kyllä jäänyt aikaa/voimia yhtään mihinkään ekan vuoden aikana kun yöt oli mitä oli ja päivätkin yhtä huutoa. Siinä olis kyllä jäänyt klapit pinoamatta.[/QUOTE]

+ Lisänä mukav stressi siitä, että kun olis PAKKO saada ne klapit pinoon ja suojaan, nyt kun ne on taas kuivat.... Ennen kuin kastuvat taas yms yms

Ota ap pari kaverin muksua vaikka viikonlopuksi mökille, perustatte puutarhan ja vaikka hoidatte sitä klapien siirtelyä siellä mökin pihassa vaikka vajasta grillikatokseen. Muksut max sen 5v vanhin.

Yhteistyössä