ihmisen tyhmyydellä ei ole mitään rajaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "neku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"neku"

Vieras
... kun tänään neuvolassa huomattiin että sv mitta oli reippaasti yli normaalin rajan. Ensimmäisenä tuli tietenkin mieleen että olen sen itse tehnyt syömällä liikaa makeita herkkuja ja th arveli myös että se on mahdollista, mutta asiaa tutkitaan. Olen vaarantanut oman terveyden, vauvani terveyden ja olen tätä myöten riskisynnyttäjä. Vielä on noin 10 viikkoa jäljellä ja minulla on vielä mahdollisuus vaikuttaa syömällä nyt oikein, mutta kyllä se tekee nyt jo tiukkaa.

Tiesin jo alusta saakka että ylipainoni vuoksi (BMI 33) olisi pakko syödä tosi fiksusti ettei tule sokerijuttuja. Alkuun menikin tosi hyvin, mutta sitten homma repsahti. Ehdin 3-4 viikkoa syödä "holtittomasti" ja heti vaikutus näin iso. Kiitos neuvolan ja tutkimusten muuten olisin jatkanut samaa rataa ja olisin kasvattanut varmasti sokerivauvaa.

Kaiken lisäksi supistelee vietävästi..

No jos sulla on sokerirasitus ollu normaali niin jostain muusta tuo kohdun kasvu johtuu, voihan siellä olla
Reilusti lapsivettä tms.
Eri asia sitten että ei se herkuttelu oo sille vauvallekaan terveellistä vaan huono raskaudenaikainen ruokavalio ja runsas painonnousu altistaa myös lapsen ylipainolle.

Mulla sf-mitta huitelee yläilmoissa ja vauvan painoarvio oli 23+4 jo 950 grammaa, nyt rv 28 menossa ja varmaan joku 1,5 kg nyt. Sokerit ok, rasituskin tehty. Aiemmat lapset normaalikokoisia.

Minullakin oli kaksi ekaa alle 3,5kg ja näissä molemmissa raskauksissa todettu raskausdiabetes.
Kolmannessa taas raskausdiabetesta ei ollut rasitustestien mukaan, mutta jossain rv 25 ultrassa yllätykseksi köllötteli painoarvion mukaan n. 2kg vauva.
Kolmas oli siis sokerivauva, hieman yli 4kg vaikka raskausdiabetestä ei kummassakaan rasituksessa todettu. Koskaan ei voi tietää..
Minullakin muuten huiteli toisessa raskaudessa sf-mitta huimissa lukemissa vaikken lihonut enempää kuin ekassa, ja lähtöpainokin oli pienempi kuin ekassa.
Mitään syytä ei löytynyt mutta toisen lapsen syntymän jälkeen todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta ja sehän lisää nestettä vatsaankin.. veikkaan että johtui siitä.

Iso sf-mitta ei kyllä tarkoita välttämättä isoa vauvaa. Ennemminkin epäilisin mittavirhettä, vauvan asentoa tms. syyksi. Aika paljon olisit saanut makeaa syödä, jos lukema on 3-4viikossa kasvanut roimasti... mutta joo, kyllähän siihen ruokavalioon kannattaa kiinnittää huomiota oli rd:ta tai ei.

[QUOTE="iisa";28467207]Iso sf-mitta ei kyllä tarkoita välttämättä isoa vauvaa. Ennemminkin epäilisin mittavirhettä, vauvan asentoa tms. syyksi. Aika paljon olisit saanut makeaa syödä, jos lukema on 3-4viikossa kasvanut roimasti... mutta joo, kyllähän siihen ruokavalioon kannattaa kiinnittää huomiota oli rd:ta tai ei.[/QUOTE]

Mulla tehty myös useampi ultra

[QUOTE="iisa";28467207]Iso sf-mitta ei kyllä tarkoita välttämättä isoa vauvaa. Ennemminkin epäilisin mittavirhettä, vauvan asentoa tms. syyksi. Aika paljon olisit saanut makeaa syödä, jos lukema on 3-4viikossa kasvanut roimasti... mutta joo, kyllähän siihen ruokavalioon kannattaa kiinnittää huomiota oli rd:ta tai ei.[/QUOTE]

Juu aivan totta, 4 viikkoa sitten sf mitta oli varsin maltiillinen (8 cm vähemmän!!) ja kaikki muutenkin oli hyvin, painoni ja muut. Tänään vauva oli neuvolassa mittauksessa poikittain vaikka näillä viikoilla pitäisi olla jo pää alaspäin.

Mutta kyllä olen ihan oikeasti sitä makeaa mättänyt aivan liikaa. Tämä oli ihan aiheellinen herätys, koitan nyt syödä makean nälkään jotain muuta terveellisempää.

Yhteistyössä