Avuton tuore äiti kysyy, auttakaa kiitos!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja daysari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

daysari

Vieras
Mulla on 3kuinen vauva, joka on ollut nyt täysimetyksellä. Mulla on ensi viikolla yksi meno, jossa kestää 3-4 tuntia. Periaatteessa siis yhden syöttövälin. Nyt oon alkanut stressaamaan, että miten mies hoitelee syöttämisen sillä aikaa kun olen tuolla tapahtumassa, jos nyt kuitenkin vauvalla nälkä yllättää. Mies ei voi olla kotona vauvan kanssa, koska lähtevät minulle kuljettajaksi vieraaseen kaupunkiin, enkä voi missään tapauksessa ottaa vauvaa mukaankaan sinne itse tapahtumaan. Olen siis ihan avuttomana täällä!

Pumppaanko maitoa varuiksi mukaan tuttipulloon (en tiedä suostuuko edes juomaan/säilyykö pumpattu maito autossa ilman kylmälaukkua kuinka kauan??)

vai

laitanko tuttelit mukaan (ei ole koskaan juonut korviketta) ja kärsiikö imetys tai vauvan maha tästä tuttelin juottamisesta??

Olen miettinyt jopa että jätän menemättä koko juttuun eli asia on jo saanut aivan kohtuuttomat mittasuhteet mun päässä! auttakaa!

Jos nyt aloittaisit antamaan vähän korviketta joka päivä, niin ei ole sitten kamala shokki ilman äitiä ja väärää maitoa :) Eli tottuu pikkuhiljaa pullosta juomiseej akorvikkeen makuun. Voihan tuo olla tarpeen muussakkin tilanteessa kuin ensi viikolla ;)

Sinun tapauksessa antaisin korviketta. Meillä ei ole ainakaan muutoin täysimetys kaatunut satunnaisiin korvikeaterioihin. Jos olisi mahdollisuus pitää maito kylmässä pumppaisin. Meidän vauvalle ei ainakaan mitään vatsavaivaa ole tullut.

Eiku mä olen ollut niin innoissani nyt tästä imetyksen onnistumisesta, että jotenkin harmittaa antaa sitä korviketta edes sitä yhtä kertaa :(

kuulostaako jo vähän liian fanaattiselta?

[QUOTE="siili";28475859]Jos nyt aloittaisit antamaan vähän korviketta joka päivä, niin ei ole sitten kamala shokki ilman äitiä ja väärää maitoa :) Eli tottuu pikkuhiljaa pullosta juomiseej akorvikkeen makuun. Voihan tuo olla tarpeen muussakkin tilanteessa kuin ensi viikolla ;)[/QUOTE]
Mä en kyllä tekis näin. Jos alat joka päivä antamaan korviketta se voi jo suurella todennäköisyydellä haitata imetystä, jos siis sitä haluat jatkaa.

Ei tosiaan yhden kerran korvikkeen antaminen häiritse imetystä. Jos siis sitä suostuu pullosta syömään, tosin kyllä meillä kaikki vauvat on sieltä pullosta sitä maitoa syöneet jos äiti ei ole paikalla imettämässä (oon lasten sh.)

Minä tekisin ehkä näin:

Pumppaisin/lypsäisin annoksen maitoa ja pakastaisin sen. Ja se mukaan, ehtisi sulaa siinä odotellessa..
Tai sitten just ennen pumppais/lypsäis maidon, en tiedä -luultavasti säilyy sen aikaa.
Molemmissa tapauksissa vois heittää pois jos ei tarvikaan.

Tietty täytyis kanssa testata suostuuko pullolle? Vai luonnistuisko mieheltä hörpyttäminen?

Etkä kuulosta yhtään fanaattiselta, ihan samalta kuin itsekin kuulostin.. :)

Meillä vaan oli lyhyempi aika ja maidot jäi käyttämättä.... :D

Hyvin se menee (ja vaikka korvikeeseen päätyisitkin niin ei se maailmaa kaada.. :) ).

Eiku mä olen ollut niin innoissani nyt tästä imetyksen onnistumisesta, että jotenkin harmittaa antaa sitä korviketta edes sitä yhtä kertaa :(

kuulostaako jo vähän liian fanaattiselta?

Ihana. :D Kuulostat. Pulloa voi ja kannattaa käyttää, jos haluaa tai on pakko irrottautua vauvasta välillä. Pumppaa ja kokeile. Ja jos vauva ei rauhoitu pullollekaan isän kanssa, niin tuo aika ei häntä vahingoita. Hän huutaa, kunnes saavut kera maitohinkkien. Siihen kannattaa varautua myös.

Korvike olisi helpoin vaihtoehto tuon säilyvyyden kannalta, eikä yksi kerta imetykseen vaikuta. Joillekin vauvoille saattaa tulla vatsanpuruja korvikkeesta.

Mä olen juottanut vauvoilleni lypsymaitoa, kun olen ollu jossain reissussa ja imetys ei siis vielä 3-4kk ikäisellä vauvalla onnistunut.

Mä tein niin, että lypsin maitoa Ainun kertakäyttöiseen pussiin/ pusseihin. Yhteen isoon ja etukäteen jäähdytettyyn ruokatermospulloon laitoin nämä pussit sekä jäisiä pakastevihanneksia. Toiseen termospulloon laitoin kuumaa vettä, jossa sitten huljuttelin näitä maitopusseja.

(Omaksi evääksi sitten söin nämä pakastevihannekset jonkun kuppikeiton lisänä)

Ei kannata tehdä asiasta liian isoa ongelmaa. Todennäköisesti vauva nukkuu autossa ihan kivasti, jos siinä on ilmastointi ja aurinkosuojat tai sitten otatte vaunut mukaan. Tuon ikäiselle voi kokeilla jo maissinaksuja, jos ne veisi vauvan ajatuksia pois tissistä.

Kirjoitit, ettet voi ottaa vauvaa tilaisuuteen mukaan. Onko sieltä kuitenkin mhdollisuus poistua hetkeksi imettämään, jos tilanne sen vaatii? Ts. löytyykö jotain taukoa tms? Toisalta vauva saattaa myös nukkua ihan onnellisena sen 3-4 tuntia, jos isä vaikka kävelee vaunujen kanssa pitkin kaupunkia. Tosin tuo aika voi pistää miehen jalat vähän maitohapoille :D

Mä pumppaisin ja antaisin miehen hörpyttää. Kyllä se hörppää jos on kauhea nälkä.
Mä jätin mun tytön ekan kerran kun se oli 6kk, ja jätin pumpattua maitoa sille. Selvisi 8 tuntia syömättä ;) eli ei kyllä suostunut mihinkään... Vaikka oltiin treenattu.

En pääse poistumaan sieltä mitenkään, kyseessä on yliopiston pääsykokeet. Kiitos rohkaisevista viesteistänne! Olin ehkä eniten huolissani siitä, että imetys menee pilalle eikä vauva nyt sitten enää korvikesatsin jälkeen "ole täysimetyksellä", mistä olen ollut niin ylpeä. :( Yhtä kaikki, ehkä lähden sillä ajatuksella, että kokeilen nyt kaikessa rauhassa pulloa kotona rintamaidolla. Ja sitten kun on tositilanne päällä - vieras kaupunki, panikoiva mies ja punaisena huutava baby niin taisteluvälineenä on se korviketetra. Sitähän voi siis juottaa ihan lämmittämättäkin?!

lypsä vaan maitoa etukäteen, samalla tavalla sen antaminen onnistuu kuin korvikkeenkin. eikä ärsytä mahaa. se on tosiasia ettei vauvan suolisto ole valmis lehmänmaidon proteiinille, ja limakalvolta menee 6vkoa aikaa toipua :( muista lehmänmaidon aikaisen käytön haitoista puhumattakaan.
eikä missään nimessä mitään pulloon ja korvikkeeseen totuttelua jo nyt ajoissa, se juuri on omiaan haittaamaan imetystä. maidontuotanto häiriintyy jo kerran päivässä tapahtuvasta pullottelusta.

tämän ei ole tarkoitus olla mikään korvikeruokintaa herjaava kirjoitus, mutta en voi kuin päivitellä teidän antamianne ohjeita imetyksestä innostuneelle äidille. :)

eli lypsä omaa maitoa vauvalle siksi aikaa, sen voi myös hörpyttää jos ei ime pullosta.

pumppaisin ja pakastaisin. mies voisi sitten sulatella. Vaikka kylmäkallen viereen pakettiin taikka pullossa semmosen jäädytettävän viinipullonjäädyttäjän sisään tms.

itse ajattelen, että täysimetyksessä nimenomaan tärkeää ettei anna sitä korviketta (sillä tuleeko tissistä vai pullosta se äidinmaito ei sitten ole joka kerta väliä). Ajattelen, että yhdestäkin korvikekerrasta se vauvan mahan bakteerikanta muuttuu kun sopeutuu saatavaan ruokavalioon.

(ja siis _täysimetyksessä_ tärkeää. jos joku ei katso täysimetystä omalla kohdallaan oleelliseksi niin siihen jokaisen omaan valintaan minulla ei ole suuria tunteita suuntaan tai toiseen. älkää siis hermostuko turhaan.)

En altistais noin pientä maitoproteiinille jos ei oo pakko. Koittaisin pumpata vaikka pakkaseen, pumpatulla maidolla voi sitten myös harjotella pullosta juottamista. Jos otat pakkasesta maitoa mukaan niin ei se kovin nopeasti sula/mene pilalle huoneeblämmössäkään.

Sä oot "kätilö" varmaan yks syy siihen kun meidän osastolle tulee aliravittuja vauvoja, jotka saa vaan vähän maitoa, kun olet synnärillä kieltänyt antamasta lisämaitoa, vaikka rintamaitoa ei tulisikaan tarpeeksi, ja saanut äidit uskomaan, että korvike on erittäin pahasta.

Itse käytin maidonkerääjää aina imettäessä toisessa rinnassa. Alkuvaiheessa ei yksi kuppi riittänyt imetykseen, maitoa saattoi herua toisesta rinnasta jopa 0,5-1dl. Toki maidontulo tasoittui, mutta silti sain pakastimen täyteen maitoa hätävaraksi :).

Meillä annettiin jonkun kerran pullosta (äidin)maitoa ihan harjoituksen vuoksi, mutta myös 3 kk vauva kieltäytyi pullosta. Jatkoin silti pakastuspuuhia, mikä olikin hyvä, koska sairastuin äkillisesti, enkä pystynyt muutamaan päivään imettämään. Siihen nälkään lapselle kelpasi jo pullokin ja maitoa oli monen päivän ellei viikon tarpeiksi ;) (siinä vaiheessa meni n. 1l/pv)

Mulla oli vauva 4kk ja täysimetyksellä kun olin pääsykokeissa. Mies tuli koululle vauvan kanssa ja koitin imettää vielä just ennen kokeen alkamista. Olin pumpannut maitoa ja mies syötti sitä ruiskulla vauvan suuhun jonkin verran silloin kun vauva oli vielä hyväntuulinen eikä itkenyt nälkää, sit piti hereillä ja menivät vaunulenkille ja piti vaunut koko ajan liikkeessä eli oli aika lailla takuuvarmat unet kunnes pääsin kokeesta. Hyvin se menee!

Vierasta korviketta en alkais noin lyhyen jutun takia antamaan tai totuttamaan, jos et saa pumpattua niin imetys just ennen koetta ja kyllä se sit hyvin sujuu!

Voi kauhea jos olis itse ollut edes esikoisen kanssa noin fanaattinen, ettei yhden yhtä kertaa voi antaa korviketta! Mulla ei nimittäin edes heru pumpulle kuin puolen tunnin pumppauksella ehkä 20ml, sitähän olis ollut ihan jumissa koko imetysajan! Meillä on nyt se tilanne, että opetetaan vauvaa pullolle (ikää 3kk). Täysimetyksellä on menty ja pulloa yritetty ajoittain antaa, mutta kun en ole missään käynyt niin jotenkin se on aina unohtunut se harjoittelu. Nyt kun vauveli on noinkin iso, alkaa mulla kaatua seinät päälle ja ihan pakko päästä jo tuulettumaan joten opetellaan taas sitä pulloa pikkuhiljaa. Kerran olin vaan niin pitkään poissa, että vauvalle tuli oikeasti nälkä ja olihan tuo korvike sitten maistunut :) Enkä usko, että yksikään lapsi kieltäytyy pullosta jos tulee oikeasti nälkä.

Mutta joo, kukin tyylillään, mutta ei se imetys kyllä yhdestä pullokerrasta karahda. Eikä sen vauvan suolistokaan nyt lopullisesti ole mennyttä kamaa, vaikka sitä korviketta antaiskin. :)

Mulla on 3kuinen vauva, joka on ollut nyt täysimetyksellä. Mulla on ensi viikolla yksi meno, jossa kestää 3-4 tuntia. Periaatteessa siis yhden syöttövälin. Nyt oon alkanut stressaamaan, että miten mies hoitelee syöttämisen sillä aikaa kun olen tuolla tapahtumassa, jos nyt kuitenkin vauvalla nälkä yllättää. Mies ei voi olla kotona vauvan kanssa, koska lähtevät minulle kuljettajaksi vieraaseen kaupunkiin, enkä voi missään tapauksessa ottaa vauvaa mukaankaan sinne itse tapahtumaan. Olen siis ihan avuttomana täällä!

Pumppaanko maitoa varuiksi mukaan tuttipulloon (en tiedä suostuuko edes juomaan/säilyykö pumpattu maito autossa ilman kylmälaukkua kuinka kauan??)

vai

laitanko tuttelit mukaan (ei ole koskaan juonut korviketta) ja kärsiikö imetys tai vauvan maha tästä tuttelin juottamisesta??

Olen miettinyt jopa että jätän menemättä koko juttuun eli asia on jo saanut aivan kohtuuttomat mittasuhteet mun päässä! auttakaa!

Tissihikeä pulloon pumpaten vaan ja kylmälaukkuun, lämmittää voi vaikka missä esim. ravintolassa tai huoltoasemalla, jne. Kyllä se äidinmaito on aina äidinmaitoa ja jos maidontuontanto on kohdillaan niin kannattaa jatkaa sillä! En vaihtaisi korvikkeeseen!

Me oltiin kokoajan menossa kun naperot oli vaaveleita, ihan hienosti ne pärjäs isukinkin kanssa.

Kyllä sulta noi turhat ressit jää pois ajan kanssa, noi tollaset epävarmuudet naurattaa varmaan muutaman hetken päästä:D

Yhteistyössä