[QUOTE="...";28490792]Kiitos. Mulle suuri ongelma syntyy juuri tästä, että itse vaistoan jonkin olevan vialla, mutta muut (useampi) sanoo mun vain kuvittelevan ja vähän vihaisestikin toteaa, että mitä sä nyt kuvittelet, sun lapsessasi ei ole mitään vikaa, hyväksy se sellaisena kuin on.
Ja tämä tekee mut surulliseksi. Koska hyväksyn kyllä. Mutta kun mä NÄEN että lapsi on erilainen, niin joka kerta kun hän ei mahdu muottiin, mene muiden mukana kuten 90% paikallaolijoista, mut valtaa suru. Että lapsen pitäisi pärjätä ja pinnistellä, jos ei vain pysty. Kun minusta just tämä ei ole lapsen hyväksymistä, jos sulkee silmänsä siltä ettei ole ku muut. Ymmärränkö mitä tarkoitan? En tarkoita persoonallisia juttuja, vaan sitä että mä vaan kaikesta näen, että on niin omansa ettei mahdu porukkaan. Lapset on aika rankkoja toisiaan kohtaan. Lapsi on nyt 2.5v ja mulle tulee ensimmäisenä mieleen asperger tms.[/QUOTE]
Minulla oli TÄYSIN sama tunne, kun oma lapseni ( täytti juuri 4 v.) oli sinun lapsesi ikäinen. Ja vielä lastentarhanopettajan kanssa juttelunkin jälkeen yksi työkaverini melkein vihaisena kysyi että miksi minä haluan nähdä lapsessani vikoja. Ja hän ei ole edes tavannut lastani koskaan...
Itse epäilin alusta alkaen lievää dysfasiaa, ja sitä epäilee nyt ammattilaisetkin, asia selvinnee tässä vuoden sisällä suunnilleen.
Nuo kertomasi fiilikset ovat aivan normaaleja. Ja usko pois-vaikka olet huomannut asian jo nyt, niin sitten kun joku ammattilainen kertoo sinulle juuri kaikki mitä olet ajatellutkin, niin se on aluksi järkytys. Sitten tulee (ainakin itselleni tuli) vähän sellainan ähäskutti-olo, ja teki mieli kertoa kaikille niille jotka olivat huoltani vähätelleet, että ai niin muuten- minä olinkin oikeassa lapseni suhteen.
Aspergerlapset ovat mielestäni muuten aivan ihania juttuineen ja mielenkiinnokohteineen. :heart: Mutta tärkeätä on, että heitä ymmärretään,ja hyväksytään sellaisina kuin he ovat. Voivat olla myös erittäin haastavia kiukkuineen.
Itse ajattelen että olen täällä siksi että kehittyisin henkisesti, ihmisenä. Erityislapsi voi kehittää minua ihmisenä aivan eri tavalla kuin ns. "tavallinen" lapsi. Positiivisella tavalla.