Hymytyttö ja hymypoika patsaat palkittiin lapseni koulussa ja kaikkea muutakin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "näin on"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
että ei ole kyllä tämän palstan äo kovinkaan suuri :) ja nyt en tarkoita aloittajaa.
Jotenkin viestin pointti jää piikittelyhalun alle tai sitten ei vain useampikaan tajua lukemaansa. Tästä kuitenkin kun selviää täysin mitä aloittaja tarkoittaa.

Yksi meidän lapsista on saanut hymy-patsaan ja todellakaan ei olle mukana missään aktiivisesti mukana. Yleensä nuo hymytytöt ja -pojat menee oikeaan kohteeseen. Mutta on kyllä tullut nähtyä sellainen juttu, että vanhempainyhdistys on jakanut stipendin "hyvälle kaverille", siinä on kyllä räikeästi vedetty sukulaisella. Kukaan ei yhden lapseni luokasta olisi varmaan sitä antanut saajalle, joka kaikkien mielestä on kaikkea muuta kuin hyvä ja kiva kaveri, oikea koulukiusaaja, jolta puuttuvat opettajan mukaan kaikki sosiaaliset taidot, kun on noita kiusaamisjuttuja selvitelty. Oli kyllä luokan oppilailla tyrmistyneet ilmeet, kun saaja ilmoitettiin, mutta kyllä sielläkin osattiin laskea yhteen, että mikä sukulainen siellä myöntäjissä oli mukana.

Ei hymypatsaita jaeta sen perusteella kuka pärjää parhaiten kouluaineissa vaan sen perusteella kuka on mukavin. Sori nyt vaan, mutta ilmeisesti ne seiskan oppilaat on ollut sun kympin lapsia mukavampia.

Mä taas kuulun vanhempainyhdistykseen.

Vinkkinä ap:lle, että siihen kuuluu jokainen koululaisen huoltaja automaattisesti.

No, kuulun vanhempainyhdistyksen hallitukseenkin. Me jaettiin koulun, kaupungin ja muitten lisäksi omat stipendit. Me ei päätetty niitä vastaanottajia, vaan kerrottiin koululle mitä me annettaan, ja opettajat itse ne kohteet päättivät.

peeäs. Mun lapseni eivät ole saaneet yhtään stipendiä, harrastuksistaan tai koulumenestyksistään huolimatta.

Mä oon itseasiassa sitä mieltä, että stipendeja pitäis entistä enemmän jakaa sillä perusteella, että ne jaetaan sille oppilaalle joka omien taitojensa puitteissa tekee eniten duunia, ei sille joka saa parhaat numerot. Kympin oppilas voi selvitä paljon pienemmällä työllä, kun seiskan oppilas, Järkevämpää olis se, että huomioitais ne, jotka yrittää parhaansa ja petraa hommiaan, eikä ne joille hommat on helppoja.

Ja itse olen ollut just sellainen, joka on aina saanut stipendejä, koska sain kymppejä, oli kyse sitten taideaineista tai tieteistä. Ja voin ihan rehellisestä sanoa, että mun ei niiden eteen tarvinnut tehdä oikeastaan mitään.

[QUOTE="vieras";28541696]Yksi meidän lapsista on saanut hymy-patsaan ja todellakaan ei olle mukana missään aktiivisesti mukana. Yleensä nuo hymytytöt ja -pojat menee oikeaan kohteeseen. Mutta on kyllä tullut nähtyä sellainen juttu, että vanhempainyhdistys on jakanut stipendin "hyvälle kaverille", siinä on kyllä räikeästi vedetty sukulaisella. Kukaan ei yhden lapseni luokasta olisi varmaan sitä antanut saajalle, joka kaikkien mielestä on kaikkea muuta kuin hyvä ja kiva kaveri, oikea koulukiusaaja, jolta puuttuvat opettajan mukaan kaikki sosiaaliset taidot, kun on noita kiusaamisjuttuja selvitelty. Oli kyllä luokan oppilailla tyrmistyneet ilmeet, kun saaja ilmoitettiin, mutta kyllä sielläkin osattiin laskea yhteen, että mikä sukulainen siellä myöntäjissä oli mukana.[/QUOTE]

Kantsis selvittää, että kuka sen saajan päättää, meillä ja isomman lapsen koulussa se päätös tulee opettajilta, vaikka vanhempainyhdistys jakaa sen stipendin.

[QUOTE="hmmm";28542983]Kunpa ne stipendit jaettaisiinkin koulumenestyksen mukaan.[/QUOTE]

Vielä parempaa, jos ne jaettaisiin oppilaan sen hetkisten kykyjen mukaan suhteutetun koulumenestyksen perusteella...

Kumpi kaipaa enemmän kannustusta, se jolle oppiminen on helppoa vai se joka saa ihan tosissaan tehdä töitä?

Meidän lasten alakoulussa stipendejä jaetaan muun kuin parhaan todistuksen mukaan. Mielestäni on tosi kiva, että erityisesti tsempanneelle ja oikeasti itsensä ylittäneelle annetaan palkinto kovasta työstä. Tämä siitäkin huolimatta, että omalla tyttärellä on ollut luokan paras todistus aina. Nyt kutosen päättyessä myös luokan paras todistus huomioidaan ja tyttöä jännittääkin kovasti, onko nyt hänen vuoronsa pokata stipendi :)

Hymytyttö/-poika patsaista tosiaan luokkakaveri äänestävät ja sellaisen sai meidän neiti nro 2 pari vuotta sitten.

Harrastusjutuissa on kauden päätteeksi palkittu useampi. Meritteinä ainakin ahkerin, kehittyjä ja tsemppari. Lisäksi nyt tämän isoimman päättäisissä kaikki saivat jonkun vähän humoristisen palkinnon tyyliin kauden ilopilleri. Kaikilla oli hyvä mieli :)

Ihan normaalia.. tuolleen oppii sen kylmän tosiasian, että suhteilla ja hyvällä pärställä pärjää. Näin mulle pentuna isä ohjeisti ja lohdutteli, kun en saanut stipendejä vaikka olin se kympin tyttö, tosin niitä hiljaisia ja kiusattuja. Ysillä sain yhden stipendin lopulta. Ne pahimmat öykkärit ja kiusaajat sai jo parikyt vuotta sitten isoimmat stipendit ja patsaat, koska muuten olis ollut seuraava syksy kahta kauheampi takuulla meille hikareille.. - totta muuten ettei esim. mun tarvinnut juuri päätäni vaivata numeroiden eteen ja sen opet tajus ja ei kai sitä tarvitse palkita tekemättä muuta kuin kuunnella vähä tunnilla ja vetää täydet pisteet lähes kaikesta.. :D

Musta on hyvä, että lapsi oppii jo elämän realiteetit pienenä eikä oleta ettei Suomessakin olisi tiettyä luokkajakoa.. ja "raha menee rahan luo helposti ja muiden on tehtävä töitä sen eteen enempi" ;) näillä eväillä oon pärjännyt ja rahani ansainnut. Eikä tarvi kielioppia vääntää silloin kun siitä ei mulle makseta..

[QUOTE="vieras";28543171]Ihan normaalia.. tuolleen oppii sen kylmän tosiasian, että suhteilla ja hyvällä pärställä pärjää. Näin mulle pentuna isä ohjeisti ja lohdutteli, kun en saanut stipendejä vaikka olin se kympin tyttö, tosin niitä hiljaisia ja kiusattuja. Ysillä sain yhden stipendin lopulta. Ne pahimmat öykkärit ja kiusaajat sai jo parikyt vuotta sitten isoimmat stipendit ja patsaat, koska muuten olis ollut seuraava syksy kahta kauheampi takuulla meille hikareille.. - totta muuten ettei esim. mun tarvinnut juuri päätäni vaivata numeroiden eteen ja sen opet tajus ja ei kai sitä tarvitse palkita tekemättä muuta kuin kuunnella vähä tunnilla ja vetää täydet pisteet lähes kaikesta.. :D

Musta on hyvä, että lapsi oppii jo elämän realiteetit pienenä eikä oleta ettei Suomessakin olisi tiettyä luokkajakoa.. ja "raha menee rahan luo helposti ja muiden on tehtävä töitä sen eteen enempi" ;) näillä eväillä oon pärjännyt ja rahani ansainnut. Eikä tarvi kielioppia vääntää silloin kun siitä ei mulle makseta..[/QUOTE]

Mä en ollut koskaan öykkäri tai kiusaaja, vaan tosi köyhän perheen lapsi, joka sai kyllä myös sen hymytyttöpatsaankin, olin kiltti ja kohtelias kaikille. Voi tietty olla, että sain niitä stipendejä osittain myös säälistä, kun kai siellä koko kunta tiesi perheen taloudellisen tilanteen :)

Hyvä maine tai hyvä pärstä tai hyvä suku, niistä mulla ei ollut mitään :)

Kuten edellä mainittu hymytyttö ja -poika patsaan valitsee luokka itse. Eli sen saamiseen vaikuttaa lapsen suhteet muihin lapsiin. Monesti se yritetään antaa sellaiselle joka on oikeasti kaikkien kaveri.

Ja mitä tulee noihin stipendeihin, niin rahan jakava taho määrittelee kenelle se kuuluu antaa. Ja itse olen huomannut, että joko ne on yksittäisestä aineessa pärjännyt tai sitten parhaiten petrannut. Varmaan harvemmin niitä jaetaan puhtaasti keskiarvon mukaan.

Minunkin poikani vetelee luokan parhaita numeroita, eikä ole mitään palkintoja kuulunut. Mutta ei kai mitään palkintoa nykyään jaetakaan silkan parhaan keskiarvon perusteella. Kyllä meillä ainakin kevätjuhlassa painotettiin, että stipendin voi saada omaa henkilökohtaista tasoa nostamalla, oli se taso mikä vaan. Se onkin parempi! Sitten on kaikenlaisia "reilu kaveri"- ym. tipentejä, joita tietysti myös toivoo omalle lapselle, mutta elämän karu totuushan on se että vain yksi luokasta voi sen saada.

Mutta jos ap:n koulun tapauksessa tosiaan palkinnon myöntämisperusteena oli "tunnollisin harkoissa kävijä" ja saaja ei oikeasti ollut tunnollisin, kyllähän se minuakin ihmetyttää. Eikö tosiaan ollut muita perusteita? Jos katsottiin sitäkin mitä harkoissa tehtiin, ei pelkästään miten usein oli paikalla?

Kantsis selvittää, että kuka sen saajan päättää, meillä ja isomman lapsen koulussa se päätös tulee opettajilta, vaikka vanhempainyhdistys jakaa sen stipendin.

Tuolla kertaa sen päätti ja jakoi vanhempainyhdistys ja samalla periaatteella menee yhä. Menee vanhempainyhdistyksen aktiivien lapsille tai heidän kavereilleen. Opettaja ei tuota olisi kyseiselle lapselle myöntänyt, jonka tiesi oman lapseni koulukiusaajaksi ja joka totesi lapselta puuttuvan sosiaaliset taidot.

[QUOTE="Lehtori";28541476]Rakas "aapee", opettele kirjoittamaan.

Rakas "lehtori" heti kun koulujärjestelmä oppii oikeasti arvostelemaan lapsia sen mukaan kuin he on.[/QUOTE]

"Koulujärjestelmä" ei ARVOSTELE ketään, ei koskaan. Siihen ei koulussa ole kenelläkään oikeutta! Yksi syy sille, miksi opettajat ja rehtorit ovat virkasuhteessa eikä työsuhteessa, on se, että heidän työhönsä kuuluu arvioida (evaluoida) miten opiskelija on saavuttanut opetussuunnitelmassa asetetut tavoitteet.

Yhteistyössä