Nyt on asusteltu täällä Kreetalla puoli vuotta! :)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kreetalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oi, olis ihanaa lukea sun blogia, jos sellaisen perustat ja toivottavasti pian perustat! Kiva, kun vastailet täällä kysymyksiin.

Mulla olis sellainen kysymys, että miten Kreetalla tai Kreikassa yleensä feta ym. juustot onko pastöroituja? Kun kovasti tekisi mieli lähteä sinnepäin kesällä ja oon raskaana. :)
 
Ei ole ikävä suomalaisia miehiä, ei sitten yhtään :D
Hmm, voisin kuvailla kaikkia. Aloitetaan Evangelia-esikoisesta, joka ei ehkä ole kovin tyypillinen kreetalainen.
Evangelia on nokkela ja ehtiväinen tyttö, jolla on aina monta rautaa tulessa. Temperamenttiakin tästä tapauksesta löytyy... Evangelia on muun muassa opettanut paikallislapsille pesäpallon säännöt kaikkineen, hän soittaa usein meidän muiden iloksi pianoa ja laulaa kuin enkeli ja monesti tekee myös jotain käsityötä. Sen lisäksi Evangelia värkkää usein upeita taloja taskueläimilleen ja sisustelee nukkekotia. Hän myös kirjoittelee omia lauluja ja runoja. Älyttömän reipas, oikea tehotyttö. Koulussakin on hyvä. Opettelee kreikan kieltä todella tarmokkaasti eikä hevillä lannistu!
Kesällä Suomessa vierailtaessa pitää päästä pesisleirille entisten joukkuekavereidensa kanssa ja jos ollaan esimerkiksi neljä viikkoa, käy harjoittelemassa pesäpalloa kotipaikan pesisseuran joukkueissa ainakin joka toinen päivä kuulemma. Seurassa ollaan ylpeitä, että Kreetalle muutosta huolimatta Eeva jaksaa edelleen harrastaa todella ahkerasti :)
Sanoi, että kun mennään talvella, hän aikoo hiihtää ahkerasti ja osallistua hiihtokilpailuihin. Tytöllä on Suomessa siis edelleen paljon, josta ei tohdi päästää irti. Eikä tarvitsekaan.
Ismène pienoiseni on taas enemmän kreetalainen - letkeä, rento persoona, jonka seurassa viihtyy helposti. Todella hauska lapsi, joka rakastaa viihdyttää muita. Ismène pelailee siskon kanssa pesistä aina välillä, mutta yleensä hän vain leikkii kavereitten kanssa. Onkin suosittu heidän kesken, koska Ismène on hyvin helposti pidettävä tyyppi. Menni laulaa myös todella kauniisti ja tekeekin usein omia rallatuksia. Ismènen vahtiminen on kyllä myöskin kova työ, vaikkei hän seikkailua kaipaakaan, lähtee hyvin helposti livoon...
Ja sitten Sophia, tyypillinen uhmaikäinen, luonteeltaan kiireestä kantapäähän suomalainen. Ihana, rakas tyttö, mutta kova mököttämään ja saa raivareita kuin uhmikset yleensä. Sophia on myös älykäs, keksii halutessaan helposti ratkaisun ongelmaan, joka vaivaa häntä. Tykkää opiskella kieliä, englantia ja kreikkaa, sekä opetella lippujen nimiä. Kiivaasta luonteestan huolimatta Sohvi ei ole kovin vahdittava, ymmärtää hyvin kaikki vaarat ja toimii fiksusti 3-vuotiaaksi. Viisas tyttö.
Xenia vauvani, hän on hyvin tulinen tyttö. Senni huutaa, kiljuu, raivoaa, polkee jalkaa, juoksee pakoon ja itkee. Sekunnin päästä nauraa maha kippurassa. Haastava, mutta äärimmäisen rakastettava tapaus. Kyllä kaikki päivän välikohtaukset unohtuu, kun Senni kuiskaa illalla korvaan, että agápi mama, rakas äiti. Hän oppi sanan agápi eilen ja nyt hän kutsuu kaikkia rakkaikseen. Äärimmäisen hellyyttävä nappisilmä. Kun ollaan Sennin kanssa vaikka miehen ravintolassa, turistit usein kehuvat että onpa hurmaava lapsi. Suomalaisturistien ihmetykseksi saattaa kulkea ympäriinsä hokein vettä vettä mittä mama, kysyvät, että kuulostaa kuin lapsi puhuisi meidän kieltämme :D Vastaan, että niinhän hän puhuu ja olen itsekin suomalainen.
Suurin osa maitotuotteista on pastöroitu, kaikkia ei. Sitä kannattaa kysyä. WC-papereita ei tunnetusti saa laittaa vessanpyttyyn ahtaitten viemärien takia, vaan roskikseen. Katsotaan nyt, josko blogia jossain välissä peruselisin :)
 
Ei ole ikävä suomalaisia miehiä, ei sitten yhtään :D
Hmm, voisin kuvailla kaikkia. Aloitetaan Evangelia-esikoisesta, joka ei ehkä ole kovin tyypillinen kreetalainen.
Evangelia on nokkela ja ehtiväinen tyttö, jolla on aina monta rautaa tulessa. Temperamenttiakin tästä tapauksesta löytyy... Evangelia on muun muassa opettanut paikallislapsille pesäpallon säännöt kaikkineen, hän soittaa usein meidän muiden iloksi pianoa ja laulaa kuin enkeli ja monesti tekee myös jotain käsityötä. Sen lisäksi Evangelia värkkää usein upeita taloja taskueläimilleen ja sisustelee nukkekotia. Hän myös kirjoittelee omia lauluja ja runoja. Älyttömän reipas, oikea tehotyttö. Koulussakin on hyvä. Opettelee kreikan kieltä todella tarmokkaasti eikä hevillä lannistu!
Kesällä Suomessa vierailtaessa pitää päästä pesisleirille entisten joukkuekavereidensa kanssa ja jos ollaan esimerkiksi neljä viikkoa, käy harjoittelemassa pesäpalloa kotipaikan pesisseuran joukkueissa ainakin joka toinen päivä kuulemma. Seurassa ollaan ylpeitä, että Kreetalle muutosta huolimatta Eeva jaksaa edelleen harrastaa todella ahkerasti :)
Sanoi, että kun mennään talvella, hän aikoo hiihtää ahkerasti ja osallistua hiihtokilpailuihin. Tytöllä on Suomessa siis edelleen paljon, josta ei tohdi päästää irti. Eikä tarvitsekaan.
Ismène pienoiseni on taas enemmän kreetalainen - letkeä, rento persoona, jonka seurassa viihtyy helposti. Todella hauska lapsi, joka rakastaa viihdyttää muita. Ismène pelailee siskon kanssa pesistä aina välillä, mutta yleensä hän vain leikkii kavereitten kanssa. Onkin suosittu heidän kesken, koska Ismène on hyvin helposti pidettävä tyyppi. Menni laulaa myös todella kauniisti ja tekeekin usein omia rallatuksia. Ismènen vahtiminen on kyllä myöskin kova työ, vaikkei hän seikkailua kaipaakaan, lähtee hyvin helposti livoon...
Ja sitten Sophia, tyypillinen uhmaikäinen, luonteeltaan kiireestä kantapäähän suomalainen. Ihana, rakas tyttö, mutta kova mököttämään ja saa raivareita kuin uhmikset yleensä. Sophia on myös älykäs, keksii halutessaan helposti ratkaisun ongelmaan, joka vaivaa häntä. Tykkää opiskella kieliä, englantia ja kreikkaa, sekä opetella lippujen nimiä. Kiivaasta luonteestan huolimatta Sohvi ei ole kovin vahdittava, ymmärtää hyvin kaikki vaarat ja toimii fiksusti 3-vuotiaaksi. Viisas tyttö.
Xenia vauvani, hän on hyvin tulinen tyttö. Senni huutaa, kiljuu, raivoaa, polkee jalkaa, juoksee pakoon ja itkee. Sekunnin päästä nauraa maha kippurassa. Haastava, mutta äärimmäisen rakastettava tapaus. Kyllä kaikki päivän välikohtaukset unohtuu, kun Senni kuiskaa illalla korvaan, että agápi mama, rakas äiti. Hän oppi sanan agápi eilen ja nyt hän kutsuu kaikkia rakkaikseen. Äärimmäisen hellyyttävä nappisilmä. Kun ollaan Sennin kanssa vaikka miehen ravintolassa, turistit usein kehuvat että onpa hurmaava lapsi. Suomalaisturistien ihmetykseksi saattaa kulkea ympäriinsä hokein vettä vettä mittä mama, kysyvät, että kuulostaa kuin lapsi puhuisi meidän kieltämme :D Vastaan, että niinhän hän puhuu ja olen itsekin suomalainen.
Suurin osa maitotuotteista on pastöroitu, kaikkia ei. Sitä kannattaa kysyä. WC-papereita ei tunnetusti saa laittaa vessanpyttyyn ahtaitten viemärien takia, vaan roskikseen. Katsotaan nyt, josko blogia jossain välissä peruselisin :)

Esikoisesi on selkeesti tosi kiintynyt Suomeen ja suomalaisiin lajeihin. Hänen äitinään pysyisin kyllä Suomessa ihan vaan sen takia, jos lapsi tykkää noin paljon hiihdosta ja pesiksestä. Mutta kukin tyylillään.
Lapsillanne on kauniit nimet. Onko ne itse keksitty vai tulevatko suvusta? Millainen on tyttöjen nimeämisperinne Kreikassa?
 
Kyllä huomaa katkeruuden ja kateuden niin monista näistä viesteistä....
Kiitos ap kun kerroit elämästäsi, tosi mielenkiintoista! Kuulostaa mukavalta paikalta ja leppoisalta elämältä. Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi, jos laittelet blogia pystyyn tulen taatusti siellä joskus piipahtamaan! :)
 
Kiitos ihanasta viestistä ex-ulkkis!
Ja joo finlandia, tyttö on kovin kiintynyt pesikseen ja hiihtoon - talvella mennäänkin Suomeen pariksi kuukaudeksi ihan vaan hiihtämään :) Jossain vaiheessa hänen myötään Suomeen paluukin edessä.
Nimeäminen on perinteistä, lapsia nimetään usein pyhimysten mukaan ja top 10-lista on pysynyt lähes samana vuosia. Nimet tulevat usein sukulaisilta. Esikoistytölle tulee nimeksi usein äidinäidin nimi. Minun tai miehen suvuista tulleet nimet tikkukirjaimilla. Meillä siis Evangelia IIRIS AMBROSIA , ISMÈNE Petra ANGELIKI, SOPHIA AADA Akeldama ja Xenia Aava ADRASTEIA.
 
Kiitos ihanasta viestistä ex-ulkkis!
Ja joo finlandia, tyttö on kovin kiintynyt pesikseen ja hiihtoon - talvella mennäänkin Suomeen pariksi kuukaudeksi ihan vaan hiihtämään :) Jossain vaiheessa hänen myötään Suomeen paluukin edessä.
Nimeäminen on perinteistä, lapsia nimetään usein pyhimysten mukaan ja top 10-lista on pysynyt lähes samana vuosia. Nimet tulevat usein sukulaisilta. Esikoistytölle tulee nimeksi usein äidinäidin nimi. Minun tai miehen suvuista tulleet nimet tikkukirjaimilla. Meillä siis Evangelia IIRIS AMBROSIA , ISMÈNE Petra ANGELIKI, SOPHIA AADA Akeldama ja Xenia Aava ADRASTEIA.

Ja "suominiminä" käytössä myös nuo toiset nimet. Suomessa pääosin kutsutaan Eevaksi, Menniksi/Petraksi, Sohviksi ja Senniksi. Minulle tytöt on edelleen Eeva, Menni, Sohvi ja Senni :)
 
Miten siesta menee käytännössä paikallisilla? Tuleeko lapset siksi aikaa kotiin ja haetaanko pienet lapset hoidosta kotiin ja viedään taas siestan jälkeen hoitoon?
 
Talven opiskelut voi hoitaa kotona tai lähteä talviloman aikaan.
Kiitos ---*! :)
Kaverit ja ystävät on käyneet kaikki moikkaamassa, kaikki ovat halunneet yöpyä mieluiten hotellissa :) Siellä kun on uima-allaskin, jota meidän perhe saa kyllä käyttää erityisluvalla, niin on saatu siellä sitten kaikki yhdessä puljata :D
 
Voi että, onpas ihana lukea tätä ketjua! Laita ihmeessä blogi pystyyn, musta tulee hyvin aktiivinen blogin seuraaja sitten! Tykätään koko perhe ihan hirmuisesti Kreetasta ja Kreikasta yleensä.

Ensi kesälle ollaan kaavailtu 3-4 viikon lomaa Kreikassa ja luultavasti Kreetalla. Onko järkevää vuokrata jotain taloa tuoksi ajaksi ja onko sellaisia vuokrattavia taloja miten tarjolla? Tänä kesänä jää meillä reissut väliin, kun oon sen verran pitkällä raskaana, etten pääsisi pian enää lentämään.
 
Jassas vaan kaikille ;)
Oi, vautsi Hellumarei! Kuukauden loman ajaksi talon vuokraus olisi viisasta. Ajattelitteko jotain turistikohdetta kuten Hania tai Platanias vai sellaista rauhallisempaa, aidommin kreetalaista? Vuokrataloja on melko hyvin saatavilla ja niitä löytyy ihan googlaamallakin. Homeawayn, Wimdun, kreeta.infon ja Interhomen ilmoitukset kannattaa tsekata :)
Voi, Elafonisi on hieno paikka! Itsekin käydään siellä lähemmäs kerran kuukauteen snorklailemassa :D Aurinko on polttava, eli UV-vaatteet on kätevät. Haniassa ja Plataniaksessa hyvät valikoimat. Meduusoja siellä on reippaasti ja violetit/pinkit polttaa ja se tosissaan kirvelee ja sattuu. Meillä kokenut tämän koko perhe... Kannattaa kertoa lapsille, etteivät mene niitä sörkkimään. Hauskaa reissua!
 
Joo viestiketju näyttää olevan jo vuoden vanha... No ei se kai mitään. Sitä vaan uteliaana tulin kyselemään että aiemmin puhuit blogista? Olisi aivan mahtavaa (jos sinulla siis on blogi) että linkkaisit sen tänne :) täällä innokas Kreeta-fani, varmasti saisit uuden lukijan! Muutenkin olisi ihanaa kuulla perheenne kuulumisia, miten on mennyt ja mitä nyt kuuluu?:)
 

Yhteistyössä