Hoitsut jotka teette yövuoroja, mitä teette hiljaisen vuoron aikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lähihoitaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lähihoitaja"

Vieras
Itse olen töissä sellaisessa paikassa joissa ei yövuoroissa ole montaa juttua mitä pitää laittaa aamuksi valmiiksi ja niihin ei paljoa aikaa mene. Sitten tehdään kierto useamman kerran yössä, mutta siihenkään ei mene älyttömän kauaa jos kaikki on ok. Joskus on todella rauhallisia öitä eikä mitään pahemmin tapahdu.

Itse hiljaisina hetkinä surffailen netissä, luen kirjaa, katson telkkaria tai neulon. Mitä te muut teette?

Joskus on toki vilkkaampia öitä, että porukkaa on hereillä ja tulevat käytäville, joku saattaa kaatua vessareissulla jne. ja silloin ei ehdi mitään omia juttuja edes tekemään.

Miks pitäisikään ehtiä tekemään omia juttuja, sä oot siellä TÖISSÄ. Näyttää olevan yleinen asenne hoitsuilla, että pitäisi pystyä tekemään omia juttuja. Isäni osastollakin hoitsut istuvat fb:ssa päivät pitkät.

[QUOTE="vieras";28612947]Miks pitäisikään ehtiä tekemään omia juttuja, sä oot siellä TÖISSÄ. Näyttää olevan yleinen asenne hoitsuilla, että pitäisi pystyä tekemään omia juttuja. Isäni osastollakin hoitsut istuvat fb:ssa päivät pitkät.[/QUOTE]

Aivan samaa mieltä. Yöhoitajat harvoin hyödyntävät aikaansa muihin töihin. Yöllä olisi usein aikaa tehdä paljon sellaisia asioita mitä päivävuorot eivät ehdi. Siivota ja järjestellä paikkoja esimerkiksi.

[QUOTE="vieras";28612947]Miks pitäisikään ehtiä tekemään omia juttuja, sä oot siellä TÖISSÄ. Näyttää olevan yleinen asenne hoitsuilla, että pitäisi pystyä tekemään omia juttuja. Isäni osastollakin hoitsut istuvat fb:ssa päivät pitkät.[/QUOTE]

Mitä sitten pitäisi tehdä jos ei kerran ole mitään tekemistä? Nyt oli kyse yöstä. Ei päivällä kukaan missään koneella istu muuta kuin kirjaamassa asioita potilaista.

Ei todellakaa ole kyse mistään sellaisesta, että pitäisi ehtiä tekemään omia juttuja vaan niitä tehdään JOS ei ole mitään muuta. Niin pysyy paremmin hereillä kuin istua vain toimettomana.

Tajusitko, että kyse oli yövuorosta? Ei siellä niin ihmeellisiä töitä ole vaan idea on siinä tilanteen valvomisessa. Jotenkinhan se aika pitää saada kulumaan, ettei rupee nukuttamaan.

[QUOTE="vieras";28612955]Aivan samaa mieltä. Yöhoitajat harvoin hyödyntävät aikaansa muihin töihin. Yöllä olisi usein aikaa tehdä paljon sellaisia asioita mitä päivävuorot eivät ehdi. Siivota ja järjestellä paikkoja esimerkiksi.[/QUOTE]

Siivota ja järjestellä mitä? Joka yö? Koita nyt miettiä vähän tarkemmin. Toki laitetaan kuivumassa olleet pyykit hyllyihin yms. ja saatetaan pestä pyykkiä, mutta kun ei tuolla ainakaan yksinkertaisesti ole joka yöksi jotakin ylimääräistä tekemistä.

Se on helppo sanoa kun ei itsellä ole mitään kokemusta tuosta.

[QUOTE="a p";28612970]Siivota ja järjestellä mitä? Joka yö? Koita nyt miettiä vähän tarkemmin. Toki laitetaan kuivumassa olleet pyykit hyllyihin yms. ja saatetaan pestä pyykkiä, mutta kun ei tuolla ainakaan yksinkertaisesti ole joka yöksi jotakin ylimääräistä tekemistä.

Se on helppo sanoa kun ei itsellä ole mitään kokemusta tuosta.[/QUOTE]

Yövuoroista kokemusta yli 5 vuoden ajan. Yöhoitajat voivat todellakin tehdä vaikka mitä hyödyllistä, mutta se vaatii oma-aloitteellisuusta ja keskustelua esimiehen ja työyhteisön kanssa siitä mitä tehtäviä voi siirtää yövuoroon. Minä esimerkiksi hoidin aina yövuoroissa kaikki osaston lääketilaukset, huolehdin, että lääkekaapeissa ei ole vanhentuneita lääkkeitä. Teen kaikki omien asiakkaiden paperityöt öisin jne.

Toikin ehkä riippuu niin paikasta kuinka paljon "ylimääräistä" aikaa on... itse olen akuuttiosastolla töissä ja osastolle tulee välillä päivystyksestä uusia potilaita öisin ja siellä on tietty yököille määritelty omat tehtävät mitä öisin tulee tehdä. Itse nykyään teen lähinnä aamuja, joten varmaan toisaalta nauttisin noista yövuoroista sillä monesti ne on kuitenkin suhteessa aamuun/iltaan rauhallisempia mutta toisinaan öisin tapahtuu paljon. Aamuisin jää usein iltapäivän kahvitauko väliin, välillä aamun kahvitaukokin jää ja joskus lounastaukoa pääsee pitämään klo.13.30 ja kyllä sitä jonkun kerran on töistä lähtenyt kotia kokonaan lounastaukoa pitämättä.

Mut yövuoroin voisi esim. päivittää oman vastuualueen asioita kansioihin/nettiin.

Opiskelu aikana olin eri paikkakunnalla vuodeosastolla harjoittelussa ja siellä yövuorot oli kyl melko rauhallisia. Jaoin siellä öisin lääkkeet valmiiksi, kierrettiin ja jossain vaiheessa istuttiin alas juomaan teetä ja kateltiin hetken telkkua. Toiseksi yöksi otin käsityön mukaan.

Itse en ole hoitaja mutta miettisin, että varmaan sielä kannattaa olla aika hiljaa, ettei kenenkään uni häiriinny. Se jonkin verran rajoittaa tekemistä.

Tämä ainakin itselläni rajoittaa aikalailla öisin niitä töidenkin tekemistä. Tekemätöntä työtä osastolla lööytyisi, mutta esim. siivoamisesta tulee melua, häiritsevää melua saataa syntyä ylimääräisestä liikumisesta jne.

Pareitöitä teen hiljaisina yöinä, myös paljon kiinostavaa opiskeltavaa löytyy vaikkapa netistä, nettiä jaksan myös lukea/selata pidempään kuin kirjoja tai lehtiä. Sitten tv:tä, kirjoja, lehtiä, käsitöitä... ja joskus jopa torkkumista esim. nojatuolissa (erityisen väsyneenä en suosittele).

En ole hoitsu, mutta en osaa olla toimetonna työpaikalla. Todennäköisesti päivittäisin jotain potilasohjeita tai pyytäisin esimiestä antamaan töitä. Jos mitään työtä ei järjestyisi, niin tekisin jotain käsitöitä omalle osastolle tai muille osastoille käyttöön. Periaatteella, jos työnantaja ajasta palkkaa maksaa niin siitä pitää jotain näkyvää hyötyä työpaikan eteen olla.

[QUOTE="vieras";28613070]En ole hoitsu, mutta en osaa olla toimetonna työpaikalla. Todennäköisesti päivittäisin jotain potilasohjeita tai pyytäisin esimiestä antamaan töitä. Jos mitään työtä ei järjestyisi, niin tekisin jotain käsitöitä omalle osastolle tai muille osastoille käyttöön. Periaatteella, jos työnantaja ajasta palkkaa maksaa niin siitä pitää jotain näkyvää hyötyä työpaikan eteen olla.[/QUOTE]

Harmi kun et ole hoitaja. Ihana asenne sinulla. Käsityöt osastojen käyttöön kuulostaa mukavalta ajatukselta. Joskus saatan itse askarrella vaikka syntymäpäiväkortin yöllä asiakkaalle, minkä hoitajat saavat antaa päivällä. Pieniä tekoja, mutta suuria vaikutuksia.

[QUOTE="vieras";28613070]En ole hoitsu, mutta en osaa olla toimetonna työpaikalla. Todennäköisesti päivittäisin jotain potilasohjeita tai pyytäisin esimiestä antamaan töitä. Jos mitään työtä ei järjestyisi, niin tekisin jotain käsitöitä omalle osastolle tai muille osastoille käyttöön. Periaatteella, jos työnantaja ajasta palkkaa maksaa niin siitä pitää jotain näkyvää hyötyä työpaikan eteen olla.[/QUOTE]

Sen verran rasittavia yövuorot jo itsessään ovat että esimies on antanut luvan siihen että mitään ylimääräistä ei ole pakko tehdä.

Käsitöiden tekemistä työpaikalle monesti rajoittaa se että määrärahoja ei materiaaleihin/välineisiin ole ja harva hoitaja haluaa tehdä omista materiaaleista. Tiettyjä töitä voi joissakin paikoissa rajoittaa sekin että yövuoroja ei kovin usein tule ja toisen aloittamaan potilasohjetta tms. voi olla hakala seuraavan jatkaa.

Riippuu tietysti paljon osastosta jolla työskentelee.
Mulla osastot vaihtelee, mutta nyt vuodeosastolla ollessani en todellakaan öisin tee mitään ihmeellistä
keksittyä hommaa. Teen ne työt, jotka kuuluu ja muuten kuluttelen aikaa.
Ei meillä ainakaan ole mitään ylimääräisiä yöhommia tehtäväksi.
Joskut potilaat pitää mukavasti liikkeessä koko yön, mutta muulloin on vaan luettava, surffailtava netissä,
katsottava telkkaa...

Ihanteellistahan se olisi jos kiireen voisi hoitotyössä tasata, jos ei tarvitsi aamuvuorossa yrittää saada töitä tehtyä nopeasti ennen aamupalaa tai ennen lounasta, jos kaikki ei olisi menossa nukkumaan suunnilleen samaan aikaa (parin tunnin sisällä), jos päivät olisi samanlaisia eikä tarvitsisi varautua siihen että toisinaan on rauhallista toisinaan niin kiire että pakollisiakin töitä on siirettävä tuonnemmaksi.

Yövuoroista kokemusta yli 5 vuoden ajan. Yöhoitajat voivat todellakin tehdä vaikka mitä hyödyllistä, mutta se vaatii oma-aloitteellisuusta ja keskustelua esimiehen ja työyhteisön kanssa siitä mitä tehtäviä voi siirtää yövuoroon. Minä esimerkiksi hoidin aina yövuoroissa kaikki osaston lääketilaukset, huolehdin, että lääkekaapeissa ei ole vanhentuneita lääkkeitä. Teen kaikki omien asiakkaiden paperityöt öisin jne.

Meillä tehtiin aiemmin yövuorossa lääketilaukset, kun haipro otettiin käyttöön, huomattiin, että lääkkeenjsossa sattui todella paljon virheitä.....siirryttiin jakamaan iltavuorossa---> virheet väheni huomattavasti. Lääketilaukset tehään edelleen yöllä.
Jos on rauhallista, nukun. Yleensä ei ole, eli ihan potilastyötä riittää koko yöksi, joskus niin, ettei koko yönä kärkeen syömään tai edes vessaan! Aika rupunen on palkka siitä ilosta, että laukkaa koko yön pitkin sairaalaa....mitään "ylimääräistä" en jaksa yövuorossa tehdä...

Huomaa, et moni tässä ketjussa töistä viisasteleva ei ole hoitoalalla töissä :kieh: Ensinnäkään yöllä ei voi tehdä mitään meluisaa, kolisevaa, kitisevää mitään mistä lähtee ääntä isommin koska siellä ne POTILAAT NUKKUU. Toiseksi, ei voi aloittaa mitään isompaa projektia koska on YKSIN töissä, jätä siinä sitten suursiivous ja potilaskansion päivittäminen kesken kun tapahtuu jotaki ja oot siellä osastolla yksin. Ei siellä ihan oikeesti voi tehdä muuta kukin odotella, että jotaki tapahtuu tai sitten toivoa, ettei mitään isompaa hässäkkää tapahdu. Vanhusosastoilla mummot heräilee aamuyöstä ja niitä pitää vahtia vessaan jne. riippuu siitä missä on töissä.
Oon ollu töissä paikoissa joissa saa esimiehen luvalla nukkua jos on hilljaista jos ei haluu nukkua voi lukea kirjaa tai katsella leffaa tai olla facebookissa ja huom esimiehen luvalla.
Sitte on paikkoja esim. palvelukoteja joissa yökkö selvittelee pyykkiä yms. Riippuu paikasta. Tässä ketjussa vaan on älykääpiöitä trollaamassa kun eivät mitään mistään tiedä :) Ja tokihan se käy kateeksi, et saa palkkaa siitä että homma on vaan sitä valvonta hommaa jos ei mitään tapahdu.

Anteeksi nyt vaan, mutta voi v***u osaa näistä vastauksista!
Jos on esim. pienkodissa/dementiakodissa yökkönä, siellä todellakin on niitä hiljasia öitä. Ap: teksti kuulosti kovin tutulta ;). Niihin "pakollisiin" töihin kuuluu esim. lääkkeiden jako, aamupalan valmistus, pyykkihuolto, yleisten tilojen lattioiden pesu, kierrot ja vessatukset. Nää siis ne mitä joka yö on hoidettava. Yökön tehtävä todellakin on VALVOa niitä öitä siellä. Ja jos sitä tekee 7 yötä peräkkäin, ja ne kaikki on hiljasia, niin mitä hittoa siellä pitäis tehdä? Kattoja ruveta kuuraamaan? Tajuatteko te, ette silloin on YÖ, asukkaat nukkuu, joten melkolailla hiljaakin on oleskeltava. Sitten tosissaan on niitä hulluja öitä, kun saa pää kolmantena jalkana juosta koko yön.

Mä luin, olin koneella, kattelin tv:tä, mitä nyt milloinkin keksi että sai ajan kulumaan ja pysyi valppaana hereillä.

Ja arvon mammat on hyviä ja alkaa ite tekeen niitä öitä, ku se on niin pirun helppoa. Miksiköhän sitten aina, kun joku meistä vakiyököistä sairastui, se oli katastrofi kun ei sijaisia meinannu saada ei puusta ei maasta?! Lomista puhumattakaan..

Itse en ole hoitaja mutta miettisin, että varmaan sielä kannattaa olla aika hiljaa, ettei kenenkään uni häiriinny. Se jonkin verran rajoittaa tekemistä.

Niin.

Itsekkään en ole hoitaja, mutta uskoisin että eiköhän siellä jossain säännöissäkin lue ettei esim. humpaksi saa laittaa tai häiritä kovaäänisellä trumpetti -harjoittelulla?

Paperitöitä myös varmasti ainakin osalta löytyy..

[QUOTE="vieras";28612955]Aivan samaa mieltä. Yöhoitajat harvoin hyödyntävät aikaansa muihin töihin. Yöllä olisi usein aikaa tehdä paljon sellaisia asioita mitä päivävuorot eivät ehdi. Siivota ja järjestellä paikkoja esimerkiksi.[/QUOTE]

Olen kyllä ihan täsyin samaa mieltä.

Sama asia myös, kun kaupoissa kassat niin kiireisinä ja asiakkaitten jonot kasvaa. Vieressä sitten pari kassaa tyhjillään (ilman myyjää) ja vartiat seisoo aulassa.
Miksi nämä vartijat eivät voisi muuten mennä siihen vapaille kassoille palvelemaan, kun vaan seistä tönöttävät ulko-ovien läheisyydessä?
Hoitavat muutenkin myyjien työt, vievät koreja, kasaavat ostoskärryjä ja neuvovat asiakkaita. Eikö olisi paljon parempaa käyttöä niillekkin poijille, kun purkaisivat jonoja lyhentäen palveluaikaa ruuhkissa?

välillä on niin hirmusia yövuoroja, että kellot soi yhtenään. Kun oot kuudetta kertaa käyttämässä samaa potilasta wc:ssä ja samaan aikaan soittaa neljä muuta - kaikki vessaan menossa niin eipä tarvi ekstratekemistä miettiä. Jos välillä on rauhallisempia öitä niin niistä yrittää jotenkin"nauttia" ettei koko ajan tarvii olla liitämässä pää viidentenä jalkana. Ja ihan hyvällä omalla tunnolla nostan sillon jalat hetkeks ylös ja pidän reilun ruokatauon tai katon tv:tä.

Yhteistyössä