Alkoholi vauvaperheessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja annelski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mähän kirjoitin: vastuullinen 20-vuotias äiti on enemmän poikkeus kuin sääntö.

Ja just: kerranhan sitä vain ollaan nuoria, joten juhlimista on enemmän, ihan kuin kirjoitit. Miksi pitää hankkia lapsi kun kerran haluaa mennä ja juhlia?

Sun viesteistä kyllä paistaa tosi pahasti läpi, että oot aika keskenkasvuinen itse ;)
Ei millään pahalla. Ja niin kuin jo sanoin, ei se ikä sitä määrittele vaan oma luonne ja asenne. Ja tämä pätee myös suhun :) Oot meinaan ihan jonku 14-vuotiaan tasolla kirjoituksis :D

Jaa, että nytkö sun mielestä pitäisi vetää ihan joku ikä minkä jälkeen vasta saa saada lapsia? :D Ja sä varmaan luulet että 20-vuotiaan juhliminen tarkoittaa aina baarissa käyntiä ja pää aivan sekaisin? Voi kuule, mä pidin montakin iltaa parikymppisenä kavereiden kanssa ihan jonkun kotona, juotiin vähän kuoharia ja juoruiltiin päivän juorut. Kotiin mentiin sitten illalla/yöllä eikä välttämättä edes menty baariin :) Sulla on selvästi vääristynyt kuva nuorista. Oletko jotenkin katkera heille? Minkä ikäinen itse olet? Etkö saanut nuorena elää nuorten elämää ja nyt sitten huudat nuoria vastaan näin kovasti?

Ja sitä paitsi, oletko ihan oikeasti tuota mieltä että kun tullaan äidiksi, niin oma elämä pitää unohtaa ja jäädä kotiin? Katkaista kaverisuhteet ja harmaantua katkeraksi vanhaksi niin kuin sinä? ;)
No jos olet tuota mieltä, niin sano päivämäärä kun tiesit omassa elämässäsi että nyt et tahdo enää elää omaa elämää? Koska sait ensimmäisen lapsesi? Jännä että olet tiennyt koko loppu tulevaisuutesi jo silloin, että et tahdo enää koskaan käydä missään ulkona :D Herran jestas, eihän hyvä ja täydellinen äiti käy missään tai näe ketään! Et varmaan edes kulje kaupassa alkoholien ohitse ettet vaan saa jtn. ilman kautta :D :D :D

Hertta Pesoselle: on eri asia esittää mielipiteensä asiallisesti, kuten aikuiset yleensä tekevät, kuin paasata selvästi asenteellisesti, ivallisesti ja haukkumalla. Et tosiaan anna itsestäsi kovin aikuismaista kuvaa, joten mikä sinä olet ikänsä puolesta nuoria äitejä mollaamaan, kun oma henkinen kehitys on tuota luokkaa.

Sinuna hankkisin apua, jos alkoholi noin ongelma että pienen vauvan äitinä sitä pitää harvasen ilta hörppiä. Ymmärrän juu kohtuukäytön mutta en sitä, että se kuuluu jo osaksi arkea. Ihan puistattaa.

[QUOTE="vieras";28634030]Sun viesteistä kyllä paistaa tosi pahasti läpi, että oot aika keskenkasvuinen itse ;)
Ei millään pahalla. Ja niin kuin jo sanoin, ei se ikä sitä määrittele vaan oma luonne ja asenne. Ja tämä pätee myös suhun :) Oot meinaan ihan jonku 14-vuotiaan tasolla kirjoituksis :D

Jaa, että nytkö sun mielestä pitäisi vetää ihan joku ikä minkä jälkeen vasta saa saada lapsia? :D Ja sä varmaan luulet että 20-vuotiaan juhliminen tarkoittaa aina baarissa käyntiä ja pää aivan sekaisin? Voi kuule, mä pidin montakin iltaa parikymppisenä kavereiden kanssa ihan jonkun kotona, juotiin vähän kuoharia ja juoruiltiin päivän juorut. Kotiin mentiin sitten illalla/yöllä eikä välttämättä edes menty baariin :) Sulla on selvästi vääristynyt kuva nuorista. Oletko jotenkin katkera heille? Minkä ikäinen itse olet? Etkö saanut nuorena elää nuorten elämää ja nyt sitten huudat nuoria vastaan näin kovasti?

Ja sitä paitsi, oletko ihan oikeasti tuota mieltä että kun tullaan äidiksi, niin oma elämä pitää unohtaa ja jäädä kotiin? Katkaista kaverisuhteet ja harmaantua katkeraksi vanhaksi niin kuin sinä? ;)
No jos olet tuota mieltä, niin sano päivämäärä kun tiesit omassa elämässäsi että nyt et tahdo enää elää omaa elämää? Koska sait ensimmäisen lapsesi? Jännä että olet tiennyt koko loppu tulevaisuutesi jo silloin, että et tahdo enää koskaan käydä missään ulkona :D Herran jestas, eihän hyvä ja täydellinen äiti käy missään tai näe ketään! Et varmaan edes kulje kaupassa alkoholien ohitse ettet vaan saa jtn. ilman kautta :D :D :D[/QUOTE]

Dih ja dah ja =) ja niin edelleen, ei tähän voi muuta sanoa enää.....noin minäkin teininä ajattelin että vanhemmat ihmiset on nurisevia akkoja jotka ei edes hiuksiaan pese, ja mä en tod haluu sellaseks ku oon nuori viel!

FYI: dokasin, rellestin ja välitin VAIN hiuksistani, kynsistäni, vaatteistani, meikeistäni ja bailaamisesta. Ja mä kävin ulkona usein. Kunnes sellainen elämä alkoi tuntua merkityksettömältä. En saanut siitä mitään irti.

Sain lapsen ja elämäni prioriteetit muuttuivat täysin.

Kyllä, käyn ulkona. Kyllä, juon alkoholia. Kyllä, välitän itsestäni.

En koe -enkä vauva-aikana kokenut- tarvitsevani "vauva-vapaata" tai "mielenterveyden kannalta tarpeellista baari-iltaa.

Kaverit? Kyllä niitä on. Kuka sanoo että kaverisuhteet pitää katkaista?

Ne teiniäidit, joita olen tavannut, ja heitä on paljon, asettavat ulkona käymiset, dokaamiset, kaverit, kaikki, sen oman vauvansa edelle. Ymmärrätkö-edelle. Vauva ja vauvan tarpeet tulevat vasta joskus sunnuntai-iltana kun on selvitty edellisillan riennoista ja päivitetty kuulumiset facebookiin.

Siinä on se ero.

Me oltiin pienimpien syntymän aikoihin, ja raskausajat, 6v alkoholitta. Oli niin paljon kaikkea muuta, (3 lasta) joskus kävi mielessä että vois ottaa, mutta unohtu hyvin nopeasti.
(piti käydä pullo hakemassa mutta kävelin huomaamattani usein alkon ohi/kerran eivät myyneet, ei ollut näyttää papereita, ajattelin että olkoot!!)

Missään nimessä imettäessä en ottanut alkoholia! Eihän sitä tiedä milloin vaavalla taas nälkä. Vauvat olivat tissitakiaisia, en olis heille tohtinut mitään lypsymaitoa/korviketta pullosta tarjota, niin kauan kuin täysimetys toimi.

Silloin kun mummi otti takiaiset, me nussittiin kunnolla ja nukuttiin, se oli meidän tapa tuulettua=)

• Tykkää
Reactions: Irski
Saatan juoda satunnaisesti muutaman. Imetän silti, pyrin juomaan heti imetyksen jälkeen, jotta ei heti tarvitsisi uudelleen imettää, mutta jos vauva haluaa tissiä aiemmin, niin kyllä sitä saa.

Jekovit D-vitamiinitippa vastaa sitä, että äiti olisi juonut 2 annosta ja imettäisi heti. Päättele siitä.

Käsittääkseni maitoa ei tarvitse pumpata lavuaariin vaikka enemmänkin olisi juonut, kyse on lähinnä siitä, että humalaisena ei ole hyvä käsitellä lasta.

Itse olen sitä mieltä, että on tehnyt turhan nuorena lapset ellei pää kestä ilman baarireissuja kerran kuussa. Juoksut on hyvä juosta ennen kuin on vastuussa pienestä ihmisestä. Kukaan ei vaadi täysin alkoholitonta elämää, mutta kolmen kuukauden ikäisen vauvan vanhemmalla hajoaa pää ellei pääse ryyppäämään...? Se on huolestuttavaa. Toki vauva-aika on raskasta, mutta on järkevämpiäkin keinoja purkaa stressiä kuin ryyppääminen.

Kyllä mekin käytiin parikymppisenä pari kertaa viikossa baarissa. Kellään ei kyllä silloin ollut vauvoja. Nyt kun lapset on kuvioissa käydään ehkä pari kertaa vuodessa.

ei se ole välttämätöntä mennä ryyppämään esim kerran kuukaudessa tai kahdessa. eikä edelleenkään vauvavapaaaika ole pelkkää ryyppäämistä!

ja ei se pää hajoa jos ei pääse ryyppäämään. Esim lenkkeilen melkein päivittäin ja pihalla touhuan(se on ihanaa, nyt on ruvennut nauttimaan pihan hoidostakin) jne niin saapi vähän pää "tuulettua" vaikka onkin vauva lähellä koko ajan. Mutta tarttetaanhan myökin mieheni kanssa sitä laatuaikaa kahdestaan, ilman vauvaa. niinkuin joku sano että se pitää muistaa jo vauvan ollessa pieni että parisuhdekin pitää hoitaa. :) ja ristiäisissäkin pappi sanoi että muistakaa arjen keskellä siitä parisuhteestakin pitää huolta. :) kyllähän se onnistuu arjessakin mutta se on ihan luxusta kun saapi olla ihan kaksistaan ettei tartte koko ajan olla korva höröllä. :)<3

Ja teidän parisuhde hajoaisi jos ette pääsisi ryyppäämään yhdessä lapsen ollessa 3 kk ikäinen? Just. Eiköhän sitä suhdetta ehdi hoitaa silloin kun lapsi nukkuu tai sitten kun lapsi on isompi = voi olla hoidossa paremmin

ai että suhdetta hoidetaan sitten kun lapsi on isompi? epäilisin että siihen mennessä suhteet kariutuu jos sitä hoidetaan vasta sitten!!

jokainen tehköön niinkuin haluaa. myö tehään niinkuin myö halutaan. ja se ei ole vauvalta pois jos se saa välillä leikkiä muidenkin kanssa kuin omien vanhempien kanssa ja nukkua tutun ihmisen luona jo pienenä. :)

joo, on ollut vauvavapaailta ja olen silloin juonut, ketä se haittaa. ja seuraavana aamuna kun ei ollut krapulakaan... kyllä mä tiiän alkoholin vaikutukset ja huonot puolet jne.

kyllä mä itsestäni pidän huolen muutenkin kuin vauvavapaailloilla jos sitä joku epäilee.

Viimeksi muokattu:
Ai, nyt on jo pappikin auktoriteetillaan käskenyt ap:n pistää vauvan yöhoitoon ja ryypätä =)
Mites sen kymmenen annosta juotuasi, lensikö yrjö, vai oletko ihan tottunut tuollaiseen tahtiin?

vastaan nyt tuohon viimeiseen vaikka en haluaisikaan enää vastailla kun täällä on vaan kivitetään kun joku kertoo oman juttunsa, ja jotenkin syyllistetään minua vaikka minä sekä moni muu ei pidä huonona sitä että viedään hoitoon vauva ihmiselle joka tarjos jo het syntymän jälkeen että voi hälle viedä yöksi. ja niitä on muitakin ketkä vie pienen vauvan hoitoon, ja saa miehensä kanssa vapaaillan vauvan hoidossa ja saa iltaa istua!

mä kaipasin tähän keskusteluun muiden tarinoita, en kommentteja omastani tarinasta!

en tarkoittanut että pappi käskenyt ryypätä. vaan sitä että pappi sanoi että parisuhdekin pitää muistaa ja parisuhdetta myö voidaan hoitaa vaikka ollaankin muutama juotu(älkää nyt sanotko että se kymmenen ei oo muutama).

ja vaikka en tartteis vastata: niin ei lentänyt yrjö, hyvin noin kymmenen annosta menee alas kun ottaa ruokaa sekaan ja illan mittaan juo... :D join aika paljon ennen raskautta niin varmasti on keho siihen tottunut...

No sen uskoo että olet juonut ennen raskauttakin paljon.. Tuolla alko määrällä sitä painoakin varmaan on aika paljon? Varsinkin siideri lihottaa ihan kivasti (siitähän nimitys "siiderivalas"). Että kannattaa miettiä myös sitä..

Toki jokainen vie lapsensa hoitoon silloin kun itse haluaa tai sitä tarvii, vähän hassulta tuntuu vain nämä että vauva itse haluaa 2kk iässä yökylään ja leikkimään tuttavien/sukulaisten luo. Ainakin omilla lapsillani se äidin syli on tuossa vaiheessa ollut se paras ja turvallisin paikka vaikka olenkin omasta halustani ja/tai omista syistäni jättänyt heitä isänsä hoitoon. Toisaalta tuossa vaiheessa imetettiin "jatkuvasti" ja elettiin niin symbioosissa että erossaolot vauvoista tekivät jo niin pahaa ettei mitkään juomaan lähtemiset olisi voineet vähempää kiinnostaa. Muutama kuukausi eteenpäin on jo ollut paljon helpompi jättää vauva pidemmäksi aikaa ja alta vuoden ikäisinä olen kaikista ollut yötä erossa.

Mutta tosissaan meitä on erilaisia, niin vauvoja kuin vanhempiakin. Halusihan yhden tutun vauvakin alta 2 viikon iässä mennä yökylään tuttuun ja turvalliseen mummolaan äidin lähtiessä baariin lepäämään. Pääasiahan että vauvalla on turvallinen hoitaja, todennäköisesti äidit sitten tulkitsevat noita vauvojen viestejä eri tavoilla. Oma kuopukseni on seurallista ja iloista sorttia, varmasti alle 3kk iässä jo naureskeli ja "jutteli" kaupankassalle samoin kuin kelle hyvänsä joka häneen huomioa kiinnitti. Vaikka tuota kaupankassaa nähtiin useamman kerran viikossa ja hän saattoi olla vauvalle jollain lailla tuttu naama, niin en osannut tulkita tuota vielä niin että vauva olisi halunnut yökylään tämän kaupankassan luo. Vaikka sitten yökyläily hyvässä lykyssä olisi noin tyytyväiseltä ja rauhalliselta vauvalta mennytkin ihan ok.

Viimeksi muokattu:
Niin just, ryyppäsit paljon ennen raskautta ja tulit raskaaksi vahingossa yhden yön kännipanosta? Säälittävää. Koittaisit nyt edes olla ihminen ja pistää lapsesi alkoholin edelle!

Mutta tosissaan meitä on erilaisia, niin vauvoja kuin vanhempiakin. Halusihan yhden tutun vauvakin alta 2 viikon iässä mennä yökylään tuttuun ja turvalliseen mummolaan äidin lähtiessä baariin lepäämään. Pääasiahan että vauvalla on turvallinen hoitaja, todennäköisesti äidit sitten tulkitsevat noita vauvojen viestejä eri tavoilla. Oma kuopukseni on seurallista ja iloista sorttia, varmasti alle 3kk iässä jo naureskeli ja "jutteli" kaupankassalle samoin kuin kelle hyvänsä joka häneen huomioa kiinnitti. Vaikka tuota kaupankassaa nähtiin useamman kerran viikossa ja hän saattoi olla vauvalle jollain lailla tuttu naama, niin en osannut tulkita tuota vielä niin että vauva olisi halunnut yökylään tämän kaupankassan luo. Vaikka sitten yökyläily hyvässä lykyssä olisi noin tyytyväiseltä ja rauhalliselta vauvalta mennytkin ihan ok.

Ihana :D

En lähde tuomitsemaan ketään, mutta omasta kokemuksesta sen verran, että itse en ainakaan malttanut olla pois vauvan luota. Esikoinen taisi olla yli 3kk ennenkuin maltoin jättää edes pariksi tunniksi päivällä äitini hoitoon. Vauvan ollessa 6kk lähdin parhaan ystäväni kanssa tuulettumaan, kyllä.. sinne baariin. Mutta eron hetki jo teki vähän pahaa, vaikka vauva jäi ihan isänsä hoiviin yöksi. Baarissakin ajattelin suurimman osan aikaa vain vauvaa, enkä malttanut olla edes loppuun saakka iltaa istumassa. Toinen vauva on nyt kuukauden, enkä ole lähdössä viihteelle kyllä pitkään aikaan vielä. Tää aika on niin ainutlaatuista ja menee liian nopeasti ohi.

Tunnen muuten myös erään, joka vei viisiviikkoisen vauvan yökylään, että pääsi miehensä kanssa juhlimaan. Mutta meitä on moneen junaan. Ehkä se oli heille paras tapa toimia.

vastaan nyt tuohon viimeiseen vaikka en haluaisikaan enää vastailla kun täällä on vaan kivitetään kun joku kertoo oman juttunsa, ja jotenkin syyllistetään minua vaikka minä sekä moni muu ei pidä huonona sitä että viedään hoitoon vauva ihmiselle joka tarjos jo het syntymän jälkeen että voi hälle viedä yöksi. ja niitä on muitakin ketkä vie pienen vauvan hoitoon, ja saa miehensä kanssa vapaaillan vauvan hoidossa ja saa iltaa istua!

mä kaipasin tähän keskusteluun muiden tarinoita, en kommentteja omastani tarinasta!

en tarkoittanut että pappi käskenyt ryypätä. vaan sitä että pappi sanoi että parisuhdekin pitää muistaa ja parisuhdetta myö voidaan hoitaa vaikka ollaankin muutama juotu(älkää nyt sanotko että se kymmenen ei oo muutama).

ja vaikka en tartteis vastata: niin ei lentänyt yrjö, hyvin noin kymmenen annosta menee alas kun ottaa ruokaa sekaan ja illan mittaan juo... :D join aika paljon ennen raskautta niin varmasti on keho siihen tottunut...

Alkoholin suurkuluttaja siis, huomaan, ja teini.

Dih ja dah ja =) ja niin edelleen, ei tähän voi muuta sanoa enää.....noin minäkin teininä ajattelin että vanhemmat ihmiset on nurisevia akkoja jotka ei edes hiuksiaan pese, ja mä en tod haluu sellaseks ku oon nuori viel!

FYI: dokasin, rellestin ja välitin VAIN hiuksistani, kynsistäni, vaatteistani, meikeistäni ja bailaamisesta. Ja mä kävin ulkona usein. Kunnes sellainen elämä alkoi tuntua merkityksettömältä. En saanut siitä mitään irti.

Sain lapsen ja elämäni prioriteetit muuttuivat täysin.

Kyllä, käyn ulkona. Kyllä, juon alkoholia. Kyllä, välitän itsestäni.

En koe -enkä vauva-aikana kokenut- tarvitsevani "vauva-vapaata" tai "mielenterveyden kannalta tarpeellista baari-iltaa.

Kaverit? Kyllä niitä on. Kuka sanoo että kaverisuhteet pitää katkaista?

Ne teiniäidit, joita olen tavannut, ja heitä on paljon, asettavat ulkona käymiset, dokaamiset, kaverit, kaikki, sen oman vauvansa edelle. Ymmärrätkö-edelle. Vauva ja vauvan tarpeet tulevat vasta joskus sunnuntai-iltana kun on selvitty edellisillan riennoista ja päivitetty kuulumiset facebookiin.

Siinä on se ero.

Tämähän selittää paljon. :D

Jos ja kun sä olet itse ollut nuorempana ihminen, jolla ei kiinnosta muu kuin bailaus ja ulkonäkö, niin kai sä vedät puoleesikin muita samankaltaisia pintaliitäjäpersoonia iästä riippumatta, eli tutustut sitten näihin bilettäviin teiniäiteihin.
Mä en ole ikinä tuntenut kuvailemasi kaltaisia nuoria, vaikka joitain sellaisia tiedänkin.
Ei vain kiinnosta olla tekemisissä ihmisten kanssa, jotka eivät esimerkiksi ole kunnianhimoisia, yhteiskunnallisesti tippaakaan valveutuneita jne, vaan elämän sisältönä toimii ulkonäkö, bileet ja miehet.

Tähänkin voisi laittaa, että yleistyksesi koskevat lähinnä tuttavapiiriäsi, ei yleisesti nuoria äitejä.
Ainakaan jos 20-25-vuotiaista puhutaan. Teiniäidit (13-19) voivat ollakin hyvin itsekkäitä, sillä heidän aivotkaan eivät ole välttämättä vielä saavuttaneet sitä kehitysvaihetta, että olisi kykeneväinen kasvatusvastuuseen ja tietynlaiseen empatiaan.

Jokainen valitsee itse piirinsä missä liikkuu, toiset tapaa enemmän itsekkäitä bilettäjiä, toiset eivät ikinä. :)
Ellei sitten ole jossain nuorten vanhempien kriisikeskuksessa tai vastaavassa töissä, mutta sen tapaisissa työskentelevät varmaankin tajuavat kohtaavansa vain ongelmaisia ihmisiä, ei taviksia.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä