Suviksiin väsynyt

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saispa vaan lomaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olin nuorena kloppina kesätyössä, jossa yhtenä hommana oli siivota suviseurojen käytössä ollut leirintäalue.

Voi hyvä ihme sitä käytettyjen kondomien ja tyhjien viinapullojen määrää!!! Paskaakin löytyi ihan sieltä nurmikolta, kun oli varmaan teltan takana käyty asioilla.

Tää urbaanilegenda se jaksaa vain elää. Ei niitä pidetä leirintäalueella et jo tuo paljasti tään ploppaukseksi. Ja ne siivoo itse talkoilla jälkesä.
 
Onhan tuossa "urbaanilegendassa" totuuttakin. Ehkä se on paisunut ja värittynyt, aihehan on herkullinen... Lestat, suviseurat ja seksi...

Mutta on pakko sanoa, että nuorena suvisten pikkuteltta-alueella (siellä saa olla vanhemmilta rauhassa, valvoa ja nauttia festaritunnelmasta) telttaillessa tuli harrasteltua yhtä sun toista. Sielähän oli tyttöjen ja poikien telttoja vierivieressä. Naapurissa houkutelevia miehenalkuja.

Kyllä me mentiin telttaan pussailemaan, halailemaan ja pikkusen tunnustelemaan vastakaista sukupuolta. Meno äityi joskus aika villiksi, eikä ollut kovinkaan kaukana, että vaateista vapauduttiin. Kerran sitten kiimassa taas kaulailtiin, halailtiin ja kourittiin ja housutkin poistettiin ja toisiamme tyydyteltiin. Muistan aivan selvästi miltä tuntui lähes vieraan pojan sormet pimpassa. Suviseuroissa! Eikä jääty kiinni.

En usko ollenkaan, että se olis muuttunut siveellisemmäksi. Mitä kauempana metsänlaidassa teltta, sitä tyhmenpi sakki sielä asusti. :D

Sinisilmäisten ihmisten vakuutteluja nämä urbaanilegendaksi nimittelevät. Seksi kiinnostaa ja kiinnijäämisen riski on minimaalinen. Kukaan ei kerro, koska kaikki on itse samassa liemessä. Kiltit ei kerro, koska eivät tajua/usko, mitä siellä tapahtuu. Ei se festarielämäsä juuri poikkea. Musa puuttuu, mutta meillä oli soittimet mukana.
 
[QUOTE="vvieras";28650662]Onks tässä tarkotus ylentää hellareita?[/QUOTE]

Ei. Mietin vaan sitä, että kun kukaan nuori ei oikeasti kuuntele vapaa-aikanaan yhteislaulua, niin miten se toimii sitten käytännössä, että nuoria hirveesti kiinnostais olla niitä veisaamassa. Kun kaikki uskoon liittyvä eristetään muusta elämästä omaksi osa-alueekseen, niin samalla se usko ihan käytännössä erkanee tosielämästä.
 
Minä soisin, että kaikki suurperheen äidit saisivat edes hetken rauhaa joskus. Nuo nuudelit ovatkin hyvää ruokaa tuonne suviksiin. Nötköttiä ei meillä tykätä syödä, mutta nuo Knorrin helpot pasta-ateriat voisi olla myös hyviä. Vaikka ruoka olisi suviksilla edullista ostaa alueelta, niin kyllä siihenkin saa rahaa menemään jos on suuri perhe.
 
Ei. Mietin vaan sitä, että kun kukaan nuori ei oikeasti kuuntele vapaa-aikanaan yhteislaulua, niin miten se toimii sitten käytännössä, että nuoria hirveesti kiinnostais olla niitä veisaamassa. Kun kaikki uskoon liittyvä eristetään muusta elämästä omaksi osa-alueekseen, niin samalla se usko ihan käytännössä erkanee tosielämästä.

Yllättävän iso osa lestadiolaisnuorista tykkää laulaa ja kuunnella niitä puheita ja juttuja sielä. Saarnoja, haastatteluja, alustuksia ja niistä keskusteluja. Kaikki ei halua. Minä en ole koskaan käynyt isossa teltassa sen ikäisenä, kun sain jo siellä itsekseni liikkua. Ei vaan kiinnostanut. En olekaan enää lestadiolainen.

Olin juuri se tyttö, joka makoili teltta-alueella, kuunteli musiikkia korvanapeistaan ja nautti vapaudesta. Jolla oli kortsuja mukana suviseuroisssa. Ja siideriäkin. Joka teki kaiken kielletyn salaa. Joka todellakin halusi kokea ja tuntea. Ja joka haluaa vieläkin. Olen utelias, elämänjanoinen ja räiskyvä. Ei minua saatu muottiin, vaikka sinne muta yritettiin hakata ja pitää. Kapinoin helvetisti. Mitä kovempaa ne yritti, sitä isommin vastustin.
 
Voi sua. :hug: Voisit olla vaikka siskoni, joka tulee tänne pohjoiseen Etelä-Suomesta väsyneenä, raskaana ja pienten lasten kanssa. Ei jaksais lähteä, mutta lähtee kuitenkin, koska ei ole oikein syytä olla lähtemättä.

Vasta puhuimme puhelimessa ja sisko itki. Itsellä ahdisti, kurkkua kuristi, suututti ja pelotti. Miten noin voi hallita. Pelolla hallita. Taivaspaikalla vedättää ja kiristää. Sairasta.
 
[QUOTE="vieras";28651358]Yllättävän iso osa lestadiolaisnuorista tykkää laulaa ja kuunnella niitä puheita ja juttuja sielä. Saarnoja, haastatteluja, alustuksia ja niistä keskusteluja. Kaikki ei halua. Minä en ole koskaan käynyt isossa teltassa sen ikäisenä, kun sain jo siellä itsekseni liikkua. Ei vaan kiinnostanut. En olekaan enää lestadiolainen.

Olin juuri se tyttö, joka makoili teltta-alueella, kuunteli musiikkia korvanapeistaan ja nautti vapaudesta. Jolla oli kortsuja mukana suviseuroisssa. Ja siideriäkin. Joka teki kaiken kielletyn salaa. Joka todellakin halusi kokea ja tuntea. Ja joka haluaa vieläkin. Olen utelias, elämänjanoinen ja räiskyvä. Ei minua saatu muottiin, vaikka sinne muta yritettiin hakata ja pitää. Kapinoin helvetisti. Mitä kovempaa ne yritti, sitä isommin vastustin.[/QUOTE]

Hellareilla nuorilla on paljon omia juttuja. Joskus tuntuu, että mitä vähemmän perinteinen juttu on menossa noin muuten, sitä enemmän porukka on innoissaan itse asiasta, eli Jeesuksesta. Tai siis, että tätä Jeesus-asiaa tuodaan esiin nuorten omalla tavalla, heille tutulla kulttuurilla.
 
Hellareilla nuorilla on paljon omia juttuja. Joskus tuntuu, että mitä vähemmän perinteinen juttu on menossa noin muuten, sitä enemmän porukka on innoissaan itse asiasta, eli Jeesuksesta. Tai siis, että tätä Jeesus-asiaa tuodaan esiin nuorten omalla tavalla, heille tutulla kulttuurilla.

Lestadiolaisilla on eri käytäntö sitten. Nuoriso viihtyy kyllä suviksissa porukoina, laumoina, mutta tykkäävät istua laulamassa ja kuuntelemassa puheita. Vanhemmat ohjeistaakin monesti, että yki puhe ois hyvä kuunnella joka päivä. Ainakin meillä oli noin.
Nuoriso istuu nurmella, juttelee ja kuuntelee suviseurojen antia. Ne, joilla ei sanoma hetkeuta, viihtyvät teltoilla ja autoissa.
 
Tuli muuten mieleen, että voiko tonne suviseuroihin mennä kuka vaan?
Vai pitääkö siellä näyttää joku lestadiolaispassi :D? Olis joskus hauska mennä kuunteleen ja katseleen sitä porukkaa!
Maksaako ne?

ei kysellä passeja eikä maksa mitään, evlut-kirkon vääräuskoisia työntekijöitä tosin käännnyttivät kuulemma takavuosina
 
Viimeksi muokattu:
Tälleen aikuisenakin menin kyllä konffassa vaan nuortentilaisuuksiin ja kävin gospelrekalla kuuntelemassa niitä räppiporukoita. En oikein tykkää yhteislauluista. Tuntuisi oudolta että uskonelämä olisi niin erotettua normaalielämästä.
 
Tuli muuten mieleen, että voiko tonne suviseuroihin mennä kuka vaan?
Vai pitääkö siellä näyttää joku lestadiolaispassi :D? Olis joskus hauska mennä kuunteleen ja katseleen sitä porukkaa!
Maksaako ne?

Voi mennä eikä maksa paitsi, jos majoitut alueella. Kukaan ei kysele mitään passeja ja paljon siellä käy muitakin, kuin lestoja. Sinne, vaan lampsit isoatelttaa ja lippuriviä kohti, niin kaseltavaa riittää..
 
[QUOTE="vieras";28651267]Onhan tuossa "urbaanilegendassa" totuuttakin. Ehkä se on paisunut ja värittynyt, aihehan on herkullinen... Lestat, suviseurat ja seksi...

Mutta on pakko sanoa, että nuorena suvisten pikkuteltta-alueella (siellä saa olla vanhemmilta rauhassa, valvoa ja nauttia festaritunnelmasta) telttaillessa tuli harrasteltua yhtä sun toista. Sielähän oli tyttöjen ja poikien telttoja vierivieressä. Naapurissa houkutelevia miehenalkuja.

Kyllä me mentiin telttaan pussailemaan, halailemaan ja pikkusen tunnustelemaan vastakaista sukupuolta. Meno äityi joskus aika villiksi, eikä ollut kovinkaan kaukana, että vaateista vapauduttiin. Kerran sitten kiimassa taas kaulailtiin, halailtiin ja kourittiin ja housutkin poistettiin ja toisiamme tyydyteltiin. Muistan aivan selvästi miltä tuntui lähes vieraan pojan sormet pimpassa. Suviseuroissa! Eikä jääty kiinni.

En usko ollenkaan, että se olis muuttunut siveellisemmäksi. Mitä kauempana metsänlaidassa teltta, sitä tyhmenpi sakki sielä asusti. :D

Sinisilmäisten ihmisten vakuutteluja nämä urbaanilegendaksi nimittelevät. Seksi kiinnostaa ja kiinnijäämisen riski on minimaalinen. Kukaan ei kerro, koska kaikki on itse samassa liemessä. Kiltit ei kerro, koska eivät tajua/usko, mitä siellä tapahtuu. Ei se festarielämäsä juuri poikkea. Musa puuttuu, mutta meillä oli soittimet mukana.[/QUOTE]

Nykyäänhän noita pikkuteltta-alueita ei enää ole.
 
Tälleen aikuisenakin menin kyllä konffassa vaan nuortentilaisuuksiin ja kävin gospelrekalla kuuntelemassa niitä räppiporukoita. En oikein tykkää yhteislauluista. Tuntuisi oudolta että uskonelämä olisi niin erotettua normaalielämästä.

Siis lestadiolaisen normielämä on tuota. Aika paljon ne kieltäytyy tekemästä/kokemasta/näkemästä/kuulemasta. Ja se usko on ykkönen. Mikään ei mene sen edelle. Kaikki asiat katsotaan uskon kautta. Että voinko osallistua, voinko toimia näin uskovaisena.

Räppiä ei siis kuunnella, musiikko ei saa olla rytmikästä. Klassinen musiikki on hyvä ja marssimusiikk sopii. Samoin virret ja siioninlaulut. Lapsille lastenlauluja, perinteisiä. Ei mitään pöllörokkia edes. Se on syntiä.
 
[QUOTE="vieras";28651762]Siis lestadiolaisen normielämä on tuota. Aika paljon ne kieltäytyy tekemästä/kokemasta/näkemästä/kuulemasta. Ja se usko on ykkönen. Mikään ei mene sen edelle. Kaikki asiat katsotaan uskon kautta. Että voinko osallistua, voinko toimia näin uskovaisena.

Räppiä ei siis kuunnella, musiikko ei saa olla rytmikästä. Klassinen musiikki on hyvä ja marssimusiikk sopii. Samoin virret ja siioninlaulut. Lapsille lastenlauluja, perinteisiä. Ei mitään pöllörokkia edes. Se on syntiä.[/QUOTE]

kaikki tanssimiseen viekoitteleva musiikki on synnillistä koska tanssiminen johtaa vääjäämättä löysiin sukupuolisuhteisiin
 
Voi mennä eikä maksa paitsi, jos majoitut alueella. Kukaan ei kysele mitään passeja ja paljon siellä käy muitakin, kuin lestoja. Sinne, vaan lampsit isoatelttaa ja lippuriviä kohti, niin kaseltavaa riittää..

Me oltiin kerran kattelemassa miehen kanssa kun suviseurat oli jossain Keski-Pohjanmaalla, ja vaikka oltiin uskiksii ( Kansanlähetys) niin kyllä oli niin himskatin tylsää puhetta ja veisuuta kaiuttimista, että lähdettiin aika pian pois.

Helluntailaisten juhannuskonferenssissa ihan eri meininki.
 
[QUOTE="vieras";28651762]Siis lestadiolaisen normielämä on tuota. Aika paljon ne kieltäytyy tekemästä/kokemasta/näkemästä/kuulemasta. Ja se usko on ykkönen. Mikään ei mene sen edelle. Kaikki asiat katsotaan uskon kautta. Että voinko osallistua, voinko toimia näin uskovaisena.

Räppiä ei siis kuunnella, musiikko ei saa olla rytmikästä. Klassinen musiikki on hyvä ja marssimusiikk sopii. Samoin virret ja siioninlaulut. Lapsille lastenlauluja, perinteisiä. Ei mitään pöllörokkia edes. Se on syntiä.[/QUOTE]

Se on kyllä kiva ja erittäin hyvä, että usko on ykkönen. Sen kuuluukin olla.
 
Tuli muuten mieleen, että voiko tonne suviseuroihin mennä kuka vaan?
Vai pitääkö siellä näyttää joku lestadiolaispassi :D? Olis joskus hauska mennä kuunteleen ja katseleen sitä porukkaa!
Maksaako ne?

Mä en ole lestadiolainen ikinä ollutkaan, mutta sukulaisissani on heihin kuuluvia, joten sen vuoksi olen suviseuroissa ollut monen monta kertaa. Lapsena siellä mummun kanssa yövyinkin, mutta näin aikuisena ollaan käyty siellä noita sukulaisia tapaamassa päiväseltään, jos ovat seurat sattuneet naapuripaikkakunnille. Hyvät välit heihin on =) , vaikka ollaankin elämänkatsomuksiltamme niin erilaisia.

Kannattaa käydä ihmettelemässä ainakin sitä ihmismäärää. Ruokakin on ihan hyvää, joten omia eväitäkään ei välttämättä tarvitse.
 
[QUOTE="vieras";28651770]Montako vuotta ne on olleet poissa? Onko siellä muutettu käytäntöjä juuri tuon vallattomuuden vuoksi???? Muistan kyllä, että meininki oli villiä.[/QUOTE]

Aika kaun. Kai ne loppu siks, ku telttoja on niin vähän enää käytössä, varsinkaan ilman autoa.
 

Yhteistyössä