Suviksiin väsynyt

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saispa vaan lomaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aika kaun. Kai ne loppu siks, ku telttoja on niin vähän enää käytössä, varsinkaan ilman autoa.

Telttaileeko teinit siis porukoidensa vieressä? Säälittää jopa. Suviksissa oli niin kivaa. :D

Ihan takuulla tuota on muutettu siksi, että kukaan ei tarvis kortsuja. Oi niitä aikoja. Vaikka en halua sinne palata, mutta on kiva joskus kavereiden kanssa muistella aikoja noita. :)
 
Mutta tanssihan kuningan Daavidkin, kun ylisti. Ei kai Jumala olis luonut ihmisille tanssimaan haluavia jalkoja, jos ei saisi tanssia. Ihan pienet vauvatkin tanssii, heti kun oppii seisomaan.

en tunne lestadiuksen opinkappaleita niin tarkoin että osaisin edellä mainittua tarkemmin perustella miksi tanssiminen on synnillistä

VL opetushan ei pohjaa raamattuun vaan heidän omiin perinteisiinsä
 
en tunne lestadiuksen opinkappaleita niin tarkoin että osaisin edellä mainittua tarkemmin perustella miksi tanssiminen on synnillistä

VL opetushan ei pohjaa raamattuun vaan heidän omiin perinteisiinsä

No, onhan munkin kotona aika lailla opetettu, ettei saa tanssia. Ajat muuttuu, nykyisin äiti ja isä käy katsomassa aina kaikki vatsatanssinäytökset, missä mä ja mun sisko ollaan. kehuvat meitä, kuinka ollaan hyviä ja isä laittaa aina puvun päälle, kun tulee näytökseen. ;)

Ja olihan rummutkin väärin, mutta jos mä soitan rumpua, niin se onkin yhtäkkiä isän mielestä ihan jees ja oon taitava jne.:D
 
No, onhan munkin kotona aika lailla opetettu, ettei saa tanssia. Ajat muuttuu, nykyisin äiti ja isä käy katsomassa aina kaikki vatsatanssinäytökset, missä mä ja mun sisko ollaan. kehuvat meitä, kuinka ollaan hyviä ja isä laittaa aina puvun päälle, kun tulee näytökseen. ;)

Ja olihan rummutkin väärin, mutta jos mä soitan rumpua, niin se onkin yhtäkkiä isän mielestä ihan jees ja oon taitava jne.:D

sun isä on siis joustavampi kuin lestadiuksen seuraajat, heille ominaista on että opetus ei muutu vaan pysyy siinä mihin Laestadius sen 1800-luvulla asetti
 
No, onhan munkin kotona aika lailla opetettu, ettei saa tanssia. Ajat muuttuu, nykyisin äiti ja isä käy katsomassa aina kaikki vatsatanssinäytökset, missä mä ja mun sisko ollaan. kehuvat meitä, kuinka ollaan hyviä ja isä laittaa aina puvun päälle, kun tulee näytökseen. ;)

Ja olihan rummutkin väärin, mutta jos mä soitan rumpua, niin se onkin yhtäkkiä isän mielestä ihan jees ja oon taitava jne.:D

Noilla ne kieltäytymiset on ehdottomia. Rummut on väärin, joten niitä ei ole. Tanssi on väärin, joten pyyhitään se elämästä. Minä en saanut urheilla kilpaa. Olisin ollut lahjakas lumilaudalla. Harrastin lajia (harrastan vieläkin ja se on osin työnikin) paljon ja olin siinä taitava, nautin siitä suunnattomasti ja minua pyydettiin valmennukseen. En päässyt. Se kiellettiin.

Elokuvat, telkkari on syntiä, meikkaaminen ja hiustevärjääminen samoin. Korvakorut, syntiä. Paljon syntiä... Esiaviollinen seksi, syntiä...

Onnekseni omasin huonon synnintunnon. Harrastelin yhtä sun toista hyvillä mielin salaa.
 
Koskeeko kaikki kiellot vain naisia??? miehiä ne ei kosketa?

Esim meikkaaminen, "hyvältä näyttäminen", korut yms.?

Minulla on työkaverina lestadiolaismies. Värjää hiuksiaan, käy aika tiheään parturissa ajattamassa partansa, korvakoru korvassa.

Ikää 19v ja häät kuukauden päästä hällä... Ja siis itse olen nainen.

Miksi siis miehét saavat tällätä itseään?
 
[QUOTE="...";28651890]Koskeeko kaikki kiellot vain naisia??? miehiä ne ei kosketa?

Esim meikkaaminen, "hyvältä näyttäminen", korut yms.?

Minulla on työkaverina lestadiolaismies. Värjää hiuksiaan, käy aika tiheään parturissa ajattamassa partansa, korvakoru korvassa.

Ikää 19v ja häät kuukauden päästä hällä... Ja siis itse olen nainen.

Miksi siis miehét saavat tällätä itseään?[/QUOTE]

Eivät saa. Ei saa olla korvakoruja, eikä hiuksia värjätä. Uskon työkaverisi olevan esikoislestadiolainen tai jotain muuta haaraa. Suviseuraporukkaa tämä ei ole, ei voi olla.
 
[QUOTE="vieras";28651905]Eivät saa. Ei saa olla korvakoruja, eikä hiuksia värjätä. Uskon työkaverisi olevan esikoislestadiolainen tai jotain muuta haaraa. Suviseuraporukkaa tämä ei ole, ei voi olla.[/QUOTE]

Seuroihin sanoo olevansa menossa. Ottaa kuulemma korvakorun pois silloin... Ja seuroissa kuulemma tulevan vaimonsa tavannut.
 
[QUOTE="...";28651927]Seuroihin sanoo olevansa menossa. Ottaa kuulemma korvakorun pois silloin... Ja seuroissa kuulemma tulevan vaimonsa tavannut.[/QUOTE]

Älä länkytä. Höpöhöpö. En usko.
 
Minä olen ihmetellyt sitä, miksi vl:t katsoo olevansa ainoita oikeita uskovia, niitä jotka vain koko ihmiskunnasta pääsee taivaaseen. Miksi sitten Jeesus, joka oli juutalainen, pääsi taivaaseen, ja vieläpä Isän Jumalan oikealle puolelle.
 
[QUOTE="vieras";28651762]Siis lestadiolaisen normielämä on tuota. Aika paljon ne kieltäytyy tekemästä/kokemasta/näkemästä/kuulemasta. Ja se usko on ykkönen. Mikään ei mene sen edelle. Kaikki asiat katsotaan uskon kautta. Että voinko osallistua, voinko toimia näin uskovaisena.

Räppiä ei siis kuunnella, musiikko ei saa olla rytmikästä. Klassinen musiikki on hyvä ja marssimusiikk sopii. Samoin virret ja siioninlaulut. Lapsille lastenlauluja, perinteisiä. Ei mitään pöllörokkia edes. Se on syntiä.[/QUOTE]

Marssimusiikki on ok? Apua, mitä se edes tarkoittaa?
 
No juu, kyllä mulla joku käry siitä on että mitä marssi on, mutta mitä ihmettä sillä tiedolla tekee käytännössä että, marssit on ok? Huoh, voi mennä naimisiin ja marssia. ;)
 
No juu, kyllä mulla joku käry siitä on että mitä marssi on, mutta mitä ihmettä sillä tiedolla tekee käytännössä että, marssit on ok? Huoh, voi mennä naimisiin ja marssia. ;)

no onhan se nyt hyväisänähköön aika myönnytys SRK:lta että solttupoikien ei tartte tuon takia marssia omassa ryhmässään miten sattuu

eks ole ollut sotaväessä?
 
No juu, kyllä mulla joku käry siitä on että mitä marssi on, mutta mitä ihmettä sillä tiedolla tekee käytännössä että, marssit on ok? Huoh, voi mennä naimisiin ja marssia. ;)

Koska se on niitä harvoja musiikkigenrejä, jotka on ok. Lestadiolaiset on hyvin tarkkoja tästä. Marssit on ok, koska ne on isänmaallisia ja arvokkaita.

He kuuntelee marssimusaa. Oikeasti. Minunkin kotona soi usein joku isänmaallinen levy.
 
[QUOTE="vieras";28656715]Koska se on niitä harvoja musiikkigenrejä, jotka on ok. Lestadiolaiset on hyvin tarkkoja tästä. Marssit on ok, koska ne on isänmaallisia ja arvokkaita.

He kuuntelee marssimusaa. Oikeasti. Minunkin kotona soi usein joku isänmaallinen levy.[/QUOTE]

Ok, nostan kädet ja totean, että hyvä tietää, mielenkiintoista. Ja tottavieköön tiedän että musahommissa on tarkkaa, olen opiskellut aika monen lestadiolaisen kanssa
 
[QUOTE="vieras";28656747]Mun lestaystäväni on hehkuttanut Johanna Kurkelan musiikkia, onko hän ihan luopio?[/QUOTE]

Jep. On. Ei hän tuota sallitusti tee. Ei voi kertoa tuota monelle siis. Jos on vanhoillislestadiolainen.
 
[QUOTE="vieras";28656817]Jep. On. Ei hän tuota sallitusti tee. Ei voi kertoa tuota monelle siis. Jos on vanhoillislestadiolainen.[/QUOTE]

Niinhän se on.

Monet lestadiolaiset tekevät ihan sitä samaa mitä me "syntisetkin"

kiroilevat, ryyppäävät, katselevat elokuvia, kuuntelevat maailmallista musiikkia, ehkäisevät, meikkaavat, jne.

He vain tekevät sen salassa, poissa kotikonnuilta.

Sitten taas sunnuntaina istutaan rauhanyhdistyksellä eturivissä kuuntelemassa puheita ihan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

Ei sillä, helvetin hyvä asia että elätte normaalia elämää ja nautitte siitä, mutta tuollainen kaksinaamainen elämä on syvältä. Varsinkin kun teette täysin samoja asioita kuin me "syntisetkin", mutta syljette vain päällemme ja pidätte itseänne muka uskovina.

Mikä pakko siihen lahkoon on kuulua jos elätte sen pelisääntöjä vastaan?
 
[QUOTE="vieras";28656984]Niinhän se on.

Monet lestadiolaiset tekevät ihan sitä samaa mitä me "syntisetkin"

kiroilevat, ryyppäävät, katselevat elokuvia, kuuntelevat maailmallista musiikkia, ehkäisevät, meikkaavat, jne.

He vain tekevät sen salassa, poissa kotikonnuilta.

Sitten taas sunnuntaina istutaan rauhanyhdistyksellä eturivissä kuuntelemassa puheita ihan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

Ei sillä, helvetin hyvä asia että elätte normaalia elämää ja nautitte siitä, mutta tuollainen kaksinaamainen elämä on syvältä. Varsinkin kun teette täysin samoja asioita kuin me "syntisetkin", mutta syljette vain päällemme ja pidätte itseänne muka uskovina.

Mikä pakko siihen lahkoon on kuulua jos elätte sen pelisääntöjä vastaan?[/QUOTE]

Tuohon viimeiseen lauseeseen vastaan, että se on hirveän vaikeaa olla kuulumatta. Siihen kasvatetaan ihan vauvasta asti. Se on selkäytimessä. Se on äidinmaidossa. Se vain on ja olet jo juurtunut siihen.

Minä pääsin siitä irti taistellen äitinä, puolisona. Elämäni hirvein, vaikein, mutta ihanin juttu. Menetin paljon. Ystäviä, sukulaisia, osan perheestäni. Lapset menetti mummolan. Menetin ihmisyyteni. Menetin osan itseäni.

Mutta nyt opettelen tavallista elämää ja nautin elämästä. Ihanaa, vapauttavaa. Mutta välillä yhtä tuskaa ja kipua. Nyt kun selviän viikon eteen päin hymyssä suin, olen onnellinen. Suviseurat, suviseurat, suviseurat.... Sinne menee kaikki ja edelleen meitä sinne odotetaan. "Tuokaa edes lapset." EI TUODA!!!! Ei varmasti.
 
[QUOTE="vieras";28657012]Tuohon viimeiseen lauseeseen vastaan, että se on hirveän vaikeaa olla kuulumatta. Siihen kasvatetaan ihan vauvasta asti. Se on selkäytimessä. Se on äidinmaidossa. Se vain on ja olet jo juurtunut siihen.

Minä pääsin siitä irti taistellen äitinä, puolisona. Elämäni hirvein, vaikein, mutta ihanin juttu. Menetin paljon. Ystäviä, sukulaisia, osan perheestäni. Lapset menetti mummolan. Menetin ihmisyyteni. Menetin osan itseäni.

Mutta nyt opettelen tavallista elämää ja nautin elämästä. Ihanaa, vapauttavaa. Mutta välillä yhtä tuskaa ja kipua. Nyt kun selviän viikon eteen päin hymyssä suin, olen onnellinen. Suviseurat, suviseurat, suviseurat.... Sinne menee kaikki ja edelleen meitä sinne odotetaan. "Tuokaa edes lapset." EI TUODA!!!! Ei varmasti.[/QUOTE]

ihana kun ootte päässy irti!:) itsekin nykyisin äiti joka ei ole vl :))
 

Yhteistyössä