Lapsen ei kuulu koskaan auttaa vanhempaansa rahallisesti?? (toisen ketjun herättämiä ajatuksia)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yks vaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"yks vaan"

Vieras
Luin tuota 'auttaisitko isääsi' ketjua. Siellä joku kommentoi ettei lapsen pitäisi koskaan joutua auttamaan vanhempaansa rahallisesti.
Nyt kysynkin MIKSI??

Ensinnäkin, miten luulet vanhusten eläneen ennenvanhaan?

Toiseksi, jos vanhemmat kustantavat lapselle vaikka hyvän koulutuksen, eivätkä siksi pysty säästämään itseään ja vanhuttaan varten. Eikö ennemminkin voisi ajatella että lapsen VELVOLLISUUS on korvata tuota vanhemmalle jos vanhempi on rahan tarpeessa.

Muutenkin, eikä rikkaamman kuulu auttaa köyhempää jos köyhempi tarvitsee apua?
Ainakin jos kyse on rakkaasta ihmisestä.

Mielestäni tuohon otsikon lauseeseen kiteytyy koko tämän nykyisen mädän yhteiskunnan itsekkyys.
MINÄ OLEN TÄRKEIN, muut ei oo mittää.

Joo, mun mielestä harva asia on sellainen ettei niin kuulu, tai niin kuuluu tehdä.
Ei ole olemassa Elämän Käsikirjaa. Lakia kuuluu noudattaa, moni muu asia on sitten jokaisen oma asia.

[QUOTE="yks vaan";28674737]Luin tuota 'auttaisitko isääsi' ketjua. Siellä joku kommentoi ettei lapsen pitäisi koskaan joutua auttamaan vanhempaansa rahallisesti.
Nyt kysynkin MIKSI??

Ensinnäkin, miten luulet vanhusten eläneen ennenvanhaan?

Toiseksi, jos vanhemmat kustantavat lapselle vaikka hyvän koulutuksen, eivätkä siksi pysty säästämään itseään ja vanhuttaan varten. Eikö ennemminkin voisi ajatella että lapsen VELVOLLISUUS on korvata tuota vanhemmalle jos vanhempi on rahan tarpeessa.

Muutenkin, eikä rikkaamman kuulu auttaa köyhempää jos köyhempi tarvitsee apua?
Ainakin jos kyse on rakkaasta ihmisestä.

Mielestäni tuohon otsikon lauseeseen kiteytyy koko tämän nykyisen mädän yhteiskunnan itsekkyys.
MINÄ OLEN TÄRKEIN, muut ei oo mittää.[/QUOTE]

Mun mielestä vanhempien tehtävä ei ole huolehtia lapsen koulutuksen maksamisesta, vaan siitä että oma vanhuus on sen verran turvattu että pystyvät pääasiassa huolehtimaan itsestään. Opintoja varten voi ottaa matalakorkoista opintolainaa, mutta kuka vanhus saa elämiseensä lainaa?

Minusta läheisistä pitää ja saa huolehtia, mutta velvoittaminen auttamaan rahallisesti ei ole oikein. Voisin ottaa iäkkään sukulaisen meille asumaan, tarjota ruoan yms. mutta en alkaisi maksaa peliongelmaisen laskuja. Se ei auta mitään, mahdollistaa vain ongelman jatkumisen.

Suomessa on kaiken lisäksi suhteellisen hyvä sosiaaliturva, eli kenekään ei tartte nähdä nälkää jos yhtään osaa niitä toimeentulotukirahoja käyttää.

Ja jos mietit miten ennen toimittiin, niin nyt palasta lähtee aika iso siivu työnantajan ja sun itsesi maksamia eläkemaksuja, joilla rahoitetaan tällä hetkellä eläkkeellä olevien eläkkeet. Rahaa rahastoidaan vain nimeksi. Vanhuksista huolehtiminen tehdään kollektiivisista varoista, mutta siitä huolimatta pitäisi sitten kuitenkin alkaa omasta pussista kaivaa rahaa peliongelmaiselle. Sanon että kiitos, mutta ei kiitos.

Mä kirjoitin sen kommentin :D Ja juu mun mielestä ihannetilanteessa lapsen ei kuuluisi auttaa vanhempiaan RAHALLISESTI vaan vanhempien kuuluisi tehdä sellainen elämä itselleen ettei tarvitsisi lapsilta pummata.
Mutta muuten tietysti lasten kuuluisi mm. hoitaa vanhempansa sitten jos he eivät pysty itse enää huolehtimaan itsestään eikä laittaa vanhainkotiin ja käydä siellä kerran vuodessa moikkaamassa.
En tajua miten voit nähdä tämän itsekkäänä, tais osua johonkin arkaan kohtaan.

Mä kirjoitin sen kommentin :D Ja juu mun mielestä ihannetilanteessa lapsen ei kuuluisi auttaa vanhempiaan RAHALLISESTI vaan vanhempien kuuluisi tehdä sellainen elämä itselleen ettei tarvitsisi lapsilta pummata.
Mutta muuten tietysti lasten kuuluisi mm. hoitaa vanhempansa sitten jos he eivät pysty itse enää huolehtimaan itsestään eikä laittaa vanhainkotiin ja käydä siellä kerran vuodessa moikkaamassa.
En tajua miten voit nähdä tämän itsekkäänä, tais osua johonkin arkaan kohtaan.

Mitenhän sen vanhemmista huolehtiminen ja omasta jälkikasvusta huolehtiminen samanaikaisesti taloudellisesti tapahtuu? Koulutettu ihminen jää kotiin lähihoitajaksi ihan vaan siksi että tuo ihminen jota voi vaikka muuten vihata sattuu olemaan sen biologinen isä?

Mun vanhemmat eivät kyenneet huolehtimaan minusta, enkä tosiaan aio heitä ottaa meille asumaan.

Tän ketjun tarkoitus ei nyt ollut pohtia tuota alkuperäisen ketjun nimenomaista tilannetta. (Peliongelmaiselle ei koskaan kannata antaa rahaa) Tarkoitus oli pohtia tilannetta yleensä.

Mä veikkaan että tulee aika, jolloin me joudumme nöyrinä menemään lastemme kukkarolle, kun 75v ikäisenä emme jaksa enää työssä käydä. Jos emme sitä ennen saa säästettyä sukanvarteen niin paljon omaisuutta, että se riittää elämiseen.
Jos nykyisen kaltainen yhteiskuntajärjestelmä romahtaa, myös eläkkeett jäänevät maksamatta.

Tärkeämpänä velvollisuutena kuin varsinaista taloudellista auttamista pidän velvollisuutta huolehtia läheisistä ihmisistä. Sitä että he osaavat hakea apua, saavat apua, hoivaa jne.

Oletan että itseäni niin paljon vanhempi ihminen on hoitanut rahaasiansa niin hyvin ettei tarvitse lapsilta kysellä. Alkoholistianoppini on pyytänyt mieheltäni rahaa mieheni ollessa opiskelija! Otti kyllä päähän, että kuluttaisi ne rajat johonkin ihan muuhun. yli 40 vuotiaalla pitäisi olla sen verran säästöjä josta tarvittaessa ottaa tai selviytyä työttömyyden iskiessäkin. En voisi ikinä kuvitella tilannetta että omat vanhempani tarvitsisivat rahallista apua. Muuten kyllä auttaisin.

1) "ennen vanhaan" ei ollut olemassa eläkkeitä
2) Suomessa ei ole lukukausimaksuja, opintotukea ja asumistukea maksetaan ja opintolainaa saa. Millä tavalla vanhempien tulisi kustantaa lapsilleen korkea koulutus?

No vaikka ei kuulu auttaa vanhempiaan, niin kyllä mä muorin laskuja makselen ja ostelen sille välillä jotain maatalousjuttuja kun tiedän ettei se yksin niitä saisi kuitenkaan hommattua. Jotenkin olen ajatellut sen niin että miksi en auttaisi, koska onhan kyseessä mun muori.

No vaikka ei kuulu auttaa vanhempiaan, niin kyllä mä muorin laskuja makselen ja ostelen sille välillä jotain maatalousjuttuja kun tiedän ettei se yksin niitä saisi kuitenkaan hommattua. Jotenkin olen ajatellut sen niin että miksi en auttaisi, koska onhan kyseessä mun muori.

Kun aattelee, että onhan omat vanhemmat varmasti joskus joutunut auttamaan paljonkin kun on itte ollut nuorempi. Ainakin hyvät vanhemmat niin tekee.

Yhteistyössä