Sopimussakko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ärsyttää.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Ärsyttää.

Vieras
Tarvistisin vähän apua.

Eli siis mulla on toistaiseksi voimassa oleva vuokrasopimus josta kuitenkin joudun lähtemään aikaisemmin OPISKELUJEN VUOKSI, koulu toisella paikkakunnalla.

Vuokrasopimuksessa EI LUE mitään sakosta tai sen suuruudesta ja nyt omistaja kuitenkin haluaa periä kahden kuukauden vuokran, koska sopimus puretaan ennen aikojaan.

Voiko näin tehdä?

Toistaiseksi voimassaolevan vuokrasopimuksen irtisanomisajat ovat Suomessa laissa säädettyjä. Vuokralaisen irtisanomisaika on aina yksi kuukausi. Vuokranantajan irtisanomisaika on kolme kuukautta alle vuoden kestäneessä vuokrasopimuksessa ja kuusi kuukautta yli vuoden kestäneessä vuokrasopimuksessa. Irtisanomisilmoitus on tehtävä aina kirjallisesti ja toimitettava todistettavasti vuokranantajalle.

Irtisanomisaika alkaa irtisanomiskuukauden lopusta, ellei toisin ole sovittu.

[QUOTE="alkup.";28674916]Mutta nythän vuokrasuhde ei jatku irtisanomiskuukauteen asti, koska lähden asunnosta jo 3 kk aikaisemmin.[/QUOTE]

Tarkoittaa, että jos irtisanot asunnon kesäkuun viimeiseen päivään mennessä niin maksat vuokran vielä heinäkuulta.

Koska iolet irtisanonut asunnon?

[QUOTE="alkup.";28674934]Olen ilmoittanut asunnon olevan tyhjä 1.8. Oikea irtisanomiskuukais on vasta lokakuussa. Ja muutan vain ja ainoastaan opiskelu vuoksi.[/QUOTE]

Mutta koska olet irtisanomisilmoituksen antanut vuokranantajalle? Kesäkuussa?

Sulla ei siis ole toistaiseksi voimassa oleva vaan määräaikainen vuokrasopimus. Käsittääkseni vuokranantajan voi silloin maksun periä. Kannattaa yrittää neuvotella, jos vaikka löydät uuden vuokralaisen tilalle tms.

Niin vielä, luulisi että vuokranantaja löytäisi näin syksyllä asuntoon pian uuden vuokralaisen kun opiskelijat etsivät asuntoa. Jos hän vaan vaatii maksun niin älä missään nimessä luovuta avaimia ennen kuin sun vuokranmaksu päättyy!!

sitä vielä, että ilmoitin kirjallisena ja suullisena kesäkuussa tästä irtisanomisesta ja kysyin takuuvuokrasta joka on sama kuin nyt ton vaaditun sakon verran, että miten sen nyt käy, niin omistaja sanoi, että jos mitään ei ole rikki niin ei siinä pitäisi ongelmaa olla.

Mä meinaan kyllä huomenna soittaa vielä jollekin kuluttaja-asiamiehelle tästä. Prkl.

[QUOTE="alkup.";28674952]Ei ole vellit sekaisin. Mun sopimuksessa lukee ihan selvällä suomenkielellä toistaiseksi voimassa oleva sopimus ja ensimmäinen irtisanomispvä.[/QUOTE]

Siis, olet vuokrannut asunnon toistaiseksi voimassaolevalla sopimuksella. SOpimuksessa on määritelty 1. irtisanomisaika joka on ? Oletko sanomassa irti ennen tuota päivämäärää? Läsittääkseni (en ole sata varma todellakaan) siinä tapauksessa vuokranantajalla on oikeus vaatia vuokranmaksua siihen ensimmäiseen irtisanomispäivään asti. Jos sopimuksessa niin lukee.

Määräaikainen sopimus. Ei siinä sopparissa tarvitse lukea, että on määräaikainen. Sinulla on vuoden päästä sopimuksen allekirjoittamisesta vasta mahdollisuus sanoa sopimus irti = vuoden määräaikainen sopimus, minkä jälkeen jatkuu toistaiseksi voimana olevana.

Opiskelun takia voi irtisanoa määräaikaisen sopimuksen (L asuinhuoneiston vuokrauksesta 55 pykälä 2momentti)mutta se vaatii tuomioistuimen luvan. Eli kehittäisin neuvottelemaan. Kahden kuukauden sopimussakko ei kuulosta kovin kohtuuttomalta, joten itse maksaisivat sen enkä lähtisi oikeuteen.

Määräaikainen sopimus. Ei siinä sopparissa tarvitse lukea, että on määräaikainen. Sinulla on vuoden päästä sopimuksen allekirjoittamisesta vasta mahdollisuus sanoa sopimus irti = vuoden määräaikainen sopimus, minkä jälkeen jatkuu toistaiseksi voimana olevana.

Opiskelun takia voi irtisanoa määräaikaisen sopimuksen (L asuinhuoneiston vuokrauksesta 55 pykälä 2momentti)mutta se vaatii tuomioistuimen luvan. Eli kehittäisin neuvottelemaan. Kahden kuukauden sopimussakko ei kuulosta kovin kohtuuttomalta, joten itse maksaisivat sen enkä lähtisi oikeuteen.

Juuri näin!

[QUOTE="ville";28674960]Aika erikoiseen sopimukseen olet nimesi tyrkännyt. Ota sopimuksesta selkoa vuokralaisten keskusliitosta.[/QUOTE]

Ei tuo mikään erikoinen ole, tuo on normaali joissain paikoissa yksityisillä.

Eli toisaalta on ihan sama olisinko ilmoittanut tyyliin hei me lähetään huomenna, ku että annoin melkein kaks kk varoitusta. Eniten ärsyttää, ettei tästä lue sopimuksessa. Välittäjän kommentti tähän oli, että vuokranantaja voi tästä HALUTESSAAN ilmoittaa etukäteen. Siis hä?

Etkö tajunnu silloin et kyseessä on ensin vuoden määräaikainen ja sen jälkeen sopimus on purettavissa kk irtisanomisella ja ilman sanktioo? Yleensä se sanktion määrä lukee jo sopimuksessa.

Vuokralaiset VKL ry | Etusivu

Otapa tuonne yhteyttä ja kysäise. Vaikka paperissa tuollainen pykälä seisoisi ja ole sopimuksen allekirjoittanut, niin haiskahtaa laittomalta. Määräaikaisessa sopimuksessa olisit velvollinen maksamaan vuokran koko ajalta.

Vuokrasopimuksen päättyminen irtisanomisen johdosta

Jos toistaiseksi voimassa oleva vuokrasopimus irtisanotaan, se päättyy irtisanomisajan kuluttua, jollei toisin sovita taikka tästä tai muusta laista muuta johdu.

Määräaikainen vuokrasopimus päättyy irtisanomisen johdosta vain siten kuin 39, 44, 46, 55, 90 ja 91 §:ssä säädetään. Jollei muuta ole säädetty tai sovittu, sopimus irtisanomisen johdosta päättyy irtisanomisajan kuluttua.

Jos määräaikainen vuokrasopimus irtisanotaan muussa laissa säädetyllä perusteella, se päättyy siten kuin tässä muussa laissa säädetään.

52 §

Vuokrasopimuksen irtisanomisaika

Vuokrasopimuksen irtisanomisaika lasketaan sen kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana irtisanominen on suoritettu, jollei toisin sovita taikka tästä tai muusta laista muuta johdu.

Vuokranantajan irtisanoessa vuokrasopimuksen irtisanomisaika on kuusi kuukautta, jos huoneiston vuokrasuhde on välittömästi ennen irtisanomista kestänyt yhtäjaksoisesti vähintään yhden vuoden, ja muussa tapauksessa kolme kuukautta (vuokranantajan irtisanomisaika).

Vuokralaisen irtisanoessa vuokrasopimuksen irtisanomisaika on yksi kuukausi (vuokralaisen irtisanomisaika).

Ehto, jolla vuokranantajan irtisanomisaikaa lyhennetään tai vuokralaisen irtisanomisaikaa pidennetään, on mitätön.

Etkö tajunnu silloin et kyseessä on ensin vuoden määräaikainen ja sen jälkeen sopimus on purettavissa kk irtisanomisella ja ilman sanktioo? Yleensä se sanktion määrä lukee jo sopimuksessa.

Joo tajusin kyllä, mutta mistään sanktiosta mulle ei mainittu. Välittäjä sanoi silloin, että kahden kk irtisanomisaika ja sopimuksessa lukee 1kk. Mä en ole koskaan kuullutkaan mistään sopimussakosta siksi tää tuli mulle yllätyksenä. Ja omistaja itse ei mulle maininnut asiasta kun hänelle soitin ilmoittaakseni, että joudun asunnon irtisanomaan.

[QUOTE="alkup.";28675351]Joo tajusin kyllä, mutta mistään sanktiosta mulle ei mainittu. Välittäjä sanoi silloin, että kahden kk irtisanomisaika ja sopimuksessa lukee 1kk. Mä en ole koskaan kuullutkaan mistään sopimussakosta siksi tää tuli mulle yllätyksenä. Ja omistaja itse ei mulle maininnut asiasta kun hänelle soitin ilmoittaakseni, että joudun asunnon irtisanomaan.[/QUOTE]

No mutta tottakai siitä jotain sanktiota täytyy tulla. Muutenhan kaikki voisivat tehdä määräaikaisi sopimuksia ja irtisanoa ne milloin huvittaa.

Niin olis tarvinnut infota itteä enemmän. Siellä missä ennen asuin (eri maassa) oli käytäntönä, että jos vuokrasopimuksen irtisanoo alle 2kk varoitusajalla, ei takuuvuokraa saa takaisin. Siksi mä ajattelinkin, että kun sopimuksessa lukee, että vuokralaisen täytyy antaa väh. 1 kk varoitusaika, se riittäisi.

Mutta oonpahan taas viisaampi ja luultavasti vitusti köyhempi.

Vuokranantaja on jo tullut sinua vastaan, kun tyytyy kahden kuukauden vuokraan. Hänellä olisi mahdollisuus myös vaatia sitä, että maksat sinne lokakuulle asti, joka on sopimuksen ensimmäinen mahdollinen oikea irtisanomisaika. Mikäli vuokranantaja ei joustaisi, sinulla ainoa mahdollisuus olisi hakea oikeusteitse määräaikaisen sopimuksen irtisanomista.

Oikeusteitsekään et kuitenkaan luultavasti saisi itsellesi edullisempaa sopimusta, kuin mitä vuokranantajasi on sinulle tarjonnut. Kannattaa myös tässä laskelmassa ottaa huomioon omat oikeudenkäyntikulunsakin.

Ja näin yleisesti, myös ns. Suurissakin maailmassa, ei ainoastaan Suomessa, sopimuksen rikkoneelle on yleensä vastassa jotain negatiivisia taloidellisia seurauksia.

No mutta tottakai siitä jotain sanktiota täytyy tulla. Muutenhan kaikki voisivat tehdä määräaikaisi sopimuksia ja irtisanoa ne milloin huvittaa.

Toisaalta vuokrasopimukset voisivat olla myös toistaiseksi voimassaolevia, jolloin tällaista ongelmaa ei olisikaan. Sinä saat kuulostamaan ihan ennenkuulumattomalta, että joku voisi irtisanoa asunnon milloin huvittaa. Miksi ei saisi tehdä niin?

Yhteistyössä