Eihän mun tarvitse päästää tänne ketään katsomaan asuntoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Muuttaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Muuttaja"

Vieras
Olemme muuttamassa pois kunnan vuokra-asunnosta ja yhtäkkiä tuli mieleen, että mitä jos kunnasta ilmoitetaan että mahdollinen uusi asukas tulisi katsomaan asuntoa. En haluaisi tänne päästää ketään kun asunto on mullinmallin kun raivaan ylimääräistä tavaraa pois ennen muuttoa ja olen pakannut jo osaa tavaroista. Tämä on kuitenkin meidän koti heinäkuun viimeiseen päivään asti eli ei kai ole mikään pakko suostua jos joku tulisi asuntoa katsomaan?

On pakko päästää! Jos et itse päästä tulee isännöitsijä näyttämään asuntoa. Pitäähän niiden saada uudet vuokralaiset heti teidän jälkeen kun muutatte pois. Niillä muutto seuraavana päivänä,näin meillä on ollut joka kerta..joskus jopa samalle päivälle muutettu :) Turhaa siis yrität estellä katsojia.

Kyllä on. Et kai itsekään ota sikaa säkissä? Kyllä uusien vuokralaisten pitää nähdä asunto. Jos haluat, että asunto on jo tyhjillään kun sitä tullaan katsomaan, irtisanot sen vasta sitten kun olet jo muuttanut pois itse, mutta sitten tietysti maksat vuokraa tyhjästä asunnosta vielä kuukauden verran.

On pakko. Meillä oli aikaisemmin sama tilanne. Kämppä ihan mullinmallin ja sitten kiinteistövälittäjä soittaa ja sanoo, että tällön ja tollon tulee uudet katsomaan. Yritettiin selittää, että ei ole mitään järkeä kun tavarat pakattu ja kauhea sotku muutenkin, ei anna oikeutta asunnolle. Välittäjä sanoi, että jos ei päästetä niin tullaan omilla avaimilla tai sitten maksetaan vuokranantajalle korvaukseksi ylimääräisen kuun vuokra.

Sanottii, että tulkaa sit vaan. Esittelyn jälkeen tulee puhelu, että asunto on ihan sekaisin ja ei tuossa kunnossa voi mitään esittelyitä pitää. Noh, enkös minä jo niin sanonut ;)

Välittäjä sanoi, että jos ei päästetä niin tullaan omilla avaimilla tai sitten maksetaan vuokranantajalle korvaukseksi ylimääräisen kuun vuokra.
Täyttä kusetusta. Eipä ole välittäjällä mitään oikeutta tunkeutua asuntoon itse määräämänään aikana, ja tuo ylimääräisen kuun vuokrakin on sanktiona ihan höpöhöpöä. Välittäjä tuntee kyllä lain, mutta ihmisten yli on helpompi kävellä, kun vähän uhkailee.

Se siis riippuu ihan vuokran-antajasta. Mun on ainakin pakko ja asun kans "kunnan/kaupungin" asunnossa. Vuokrasopimuksessa ei tainnut muistaakseni lukea siitä mitään, mutta joskus siitä oli mainetta kun jotakin sopimusasioita hoijin niin ne sano niin, että mulla on sitten velevollisuus esitellä tää asunto uusille asukkaille.. Ja on niin ollut muillakin ketkä tunnen, jotka myös asuu näissä kaupungin tarjoamissa "vuokrakasarmeissa" eli asunnoissa.

Ei mua ainakaan kiinoistais muitten tavarat, kun oon käyny kattoon asuntoja.. Eri juttu sitten jos pitäs jollekkin maahanmuuttajamiehelle yksin tätä asuntoa esitellä, en kyllä uskaltaisi. Sen verran pelkäämn raiskaajia..

[QUOTE="Muuttaja";28705808]En haluaisi tänne päästää ketään kun asunto on mullinmallin kun raivaan ylimääräistä tavaraa pois ennen muuttoa ja olen pakannut jo osaa tavaroista...[/QUOTE]

Mikä ihmeen hienohelma sinä olet? Mitä sillä on väliä, vaikka olisi ulostetta seinillä. Päästä joku sitä katsomaan, ei se sulle kuulu tykkääkö vai ei - ottaako sen vai ei. Ei siellä tarvi välittäjää leikkiä ja mitään esitellä.

Vuokrasopimuksessa ei tainnut muistaakseni lukea siitä mitään, mutta joskus siitä oli mainetta kun jotakin sopimusasioita hoijin niin ne sano niin, että mulla on sitten velevollisuus esitellä tää asunto uusille asukkaille.
No näyttöihin täytyy toki suostua mutta ei milloin tahansa vaan vuokralaiselle sopivaan aikaan. Kyllä kaupunkia sitovat vuokranantajalle laissa säädetyt velvollisuudet ja rajoitteet aivan kuten yksityistäkin vuokranantajaa.

Näin kämppää pikaisesti etsivänä kyllä sylettää jos joku panttaa kämppäänsä ihan vaan huvikseen :o/ Ei siinä kumminkaan ku tartte päästä näkemään vähän pohjaa ja sitä vaatiiko isojakin remontteja ennenku pääsee muuttamaan.

Näin juuri. Kun me olimme muuttamassa pois, meidän asuntoa kävi katsomassa pariskunta kun olin aloittamassa loppusiivousta. Asunto oli ihan likainen tietty muuton jäljiltä, mutta ei ne meidän sotkuja tulleet katsomaan. Ja kun asunto ei ollut oma, niin mulle oli ihan sama vaikka se oli paskainen. :D Olisi eri asia jos olisin myymässä asuntoa, sitten haluaisin esitellä sen siistinä, mutta vuokra-asuntoa eivät edes uudet asukkaat katso samalla tavalla kuin asuntoa, jota ollaan ostamassa. Minua ainakin vuokra-asunnossa kiinnostaa vain nähdä, että se on asuttavassa kunnossa. Muiden sotkuista en välitä.

[QUOTE="vieras";28705998]Täyttä kusetusta. Eipä ole välittäjällä mitään oikeutta tunkeutua asuntoon itse määräämänään aikana, ja tuo ylimääräisen kuun vuokrakin on sanktiona ihan höpöhöpöä. Välittäjä tuntee kyllä lain, mutta ihmisten yli on helpompi kävellä, kun vähän uhkailee.[/QUOTE]

En oo tiennytkään, että kunnan asunnoissakin käytetään kiinteistövälittäjiä.
Aina sitä oppii uutta tältä palstalta.

[QUOTE="vieras";28706096]Miksi sä alkaisit remppaamaan vuokra-asuntoa :O[/QUOTE]

Tätä minäkin ihmettelin, mutta jospas noissa kunnan asunnoissa onkin niin, että kunta kustantaa sen siihen kuntoon, missä se oli alkuaan. Tää ois loogista. Jos sitä asuntoo ei välillä rempata, mistä ne tietää, kuka esim. on tuhonnu jonkin paikan.

En tiedä onko pakko, mutta uskoisin että ainakin useimmat ihmiset ymmärtävät että juuri ennen muuttoa on yleensä sekaista ja tavarat mullin mallin. Ainakin sellainen tajuaa joka on joskus itse muuttanut.

Vain kotietsintäluvan kanssa tulevat poliisit pitää samantien päästää asuntoonsa sisään. Muille voit sanoa, ettei nyt sovi. Eikä kukaan tule yleisavaimilla kysymättä lupaa sisään, koska siitä seuraisi käräjäreissu. Paitsi tietysti kotietsintäluvan saaneet poliisit, jos asukas ei ovea avaa.

Alkuperäinen kirjoittaja käyttäjänim;28706043:
No näyttöihin täytyy toki suostua mutta ei milloin tahansa vaan vuokralaiselle sopivaan aikaan. Kyllä kaupunkia sitovat vuokranantajalle laissa säädetyt velvollisuudet ja rajoitteet aivan kuten yksityistäkin vuokranantajaa.

Näin juuri. Meitä kiusas just toukokuussa yksityinen vuokranantaja kaikenmaailman seinän ja katon maalauksien kanssa koko meidän irtisanomiskuukauden ajan, ja lopulta usutti vielä (myynti) välittäjän meidän kimppuun. Välittäjä ehdotti ihan pokerina yleistä näyttöä päiväksi ennen meidän suunniteltua muuttopäivää. Silloin jouduin kyllä vetoamaan huoneenvuokralakiin ja sanomaan että tää ehdotettu päivä ei todellakaan käy, tulkaa vasta kun olemme poissa. Olimme tosiaan kantamassa kamoja kun välittäjä pyörähti kaikesta huolimatta katsojan kanssa tontille. Mä ilmoitin aika kovin sanakääntein että tänne ei nyt todellakaan ole asiaa, eikä se välittäjä ainakaan edes soittanut minnekkään tms. Kunhan tais kokeills onneaan et suostuttaisko me kuitenkin...

Yleinen käytäntö vaan on se, että esim. seiniä ei maalata ilman vuokranantajan lupaa. Esim. Oulun kaupungin vuokra-asunnoissa seiniä ei saa maalta, vaikka itse ostais maalit ja tekis työn.

Ei se mikään maantapa ole. Moni vuokrantaja (kuntakin) remontoi tarpeenvaatiessa uuden asukkaan kanssa yhteistyössä kämpän uuteen uskoon, tai antaa asukkaan itse sen tehdä ja korvaa materiaalit. Jotkut antavat asukkaan hoitaa homman kokonaan ja hyvittävät vuokrassa.

Yhteistyössä