Eihän mun tarvitse päästää tänne ketään katsomaan asuntoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Muuttaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei se mikään maantapa ole. Moni vuokrantaja (kuntakin) remontoi tarpeenvaatiessa uuden asukkaan kanssa yhteistyössä kämpän uuteen uskoon, tai antaa asukkaan itse sen tehdä ja korvaa materiaalit. Jotkut antavat asukkaan hoitaa homman kokonaan ja hyvittävät vuokrassa.

Joo, mutta tätä ei mennä tekemään kysymättä vuokranantajalta. Kyllähän asunnot remppaa tarvii, en sitä kiellä.

Mutta haluaisitko sinä, että joku nobody maalaisi sinun asuntosi seinät haluamallaan värillä? Ja tekis sen vielä niin, että sitä maalia olis sen jälkeen joka paikassa listoja ja katon rajaa myöten. Ja myös lattioilla ja keittiökaapeissa.

Joo, mutta tätä ei mennä tekemään kysymättä vuokranantajalta. Kyllähän asunnot remppaa tarvii, en sitä kiellä.

Mutta haluaisitko sinä, että joku nobody maalaisi sinun asuntosi seinät haluamallaan värillä? Ja tekis sen vielä niin, että sitä maalia olis sen jälkeen joka paikassa listoja ja katon rajaa myöten. Ja myös lattioilla ja keittiökaapeissa.

Kuka semmoisesta on puhunutkaan?

Jotta tämä mielipidekirjoittelu ja arvuuttelu loppuisi, niin tässä ote Huoneenvuokralaista, joka kertoo vastauksen ap:n kysymykseen yksiselitteisesti.

12 §.

Vuokralainen on velvollinen myöntämään vuokranantajalle pääsyn huoneistoon, milloin se huoneiston hoidon silmälläpitoa varten on tarpeellista, niin myöskin sallimaan vuokrattavaksi vapaata huoneistoa näyteltävän sitä varten soveliaana aikana.

Vuokranantaja saakoon myöskin toimittaa vuokra-aikana sellaisia korjauksia, jotka eivät siedä viivytystä, sekä, milloin vuokrasopimus on tehty kahta vuotta pidemmäksi ajaksi, muitakin korjauksia ja ajanmukaisia parannuksia sellaisena aikana, jolloin niiden toimittamisesta on vuokralaiselle vähimmin haittaa; kuitenkin noudatettakoon, mitä 6 §:ssä on säädetty.

Jos vuokranantajalta kielletään hänelle tämän pykälän mukaan tuleva oikeus. saakoon hän siihen poliisiviranomaiselta virka - apua.

• Tykkää
Reactions: vicy
[QUOTE="Vieras";28706124]En oo tiennytkään, että kunnan asunnoissakin käytetään kiinteistövälittäjiä.
Aina sitä oppii uutta tältä palstalta.[/QUOTE

Eipä yleensä käytetäkkään, mutta esimerkiksi meidän edellinen asunto oli kaupungin vuokra-asunto.
Kun ilmoitin, että muutamme pois isännöitsijä sanoi, että asunto menee myyntiin.

Myöhemmin isännöitsijä soitti ja kysyi, että voiko KIINTEISTÖVÄLITTÄJÄ tulla katsastamaan paikat jo ennen meidän poismuuttoa. Annoimme luvan.

[QUOTE="vieras";28706096]Miksi sä alkaisit remppaamaan vuokra-asuntoa :O[/QUOTE]

Miksi ihmeessä joku ei remppaa kotiaan näköisekseen, oli se koti sitten omistusasunto, aso-asunto tai vuokra-asunto?

Mä olen rempannut nykyisessä vuokra-asunnossamme paljon ja vähän päälle ja meinaan tehdä näin jatkossakin.

Olen pistänyt useamman satalappusen kiinni takapihaan (poistanut päätyaidan, rakentanut uudet sivuaidat, rakentanut terassin, laittanut istutukset jne.), jokusen roposen olen kiinnittänyt myös etupihaan, sekä pistänyt kaikki seinäpinnat uusiksi kylpyhuonetta lukuunottamatta.

Olen itse asiassa laittanut muutamassa huoneessa seinät jo kahdesti uusiksi, sillä olen ehtinyt kyllästymään jo siihen ensimmäiseen tyyliin, jonka alkuun kotiimme loin. Ja eiköhän tässä vuoden-parin päästä tule taas vedettyä pinnat uusiksi, kun kaipaan jotakin muuta.

Mulle asuinviihtyvyys on ihan merkittävän suuressa osassa elämää...eikä mua haittaa laittaa siihen omaa rahaa kiinni. Tuo takapihakin oli aivan järkyttävä, kun tänne muutimme, eikä sitä siis juurikaan pystynyt käyttämään. Mitä hittoa mä teen semmoisella takapihalla? Mä haluan pihan, josta voin nauttia ja nyt mulla on sellainen. Menihän siihen rahaa euro jos toinenkin, mutta kyllä se ihan joka euron arvoinen on. Eli kyllä kannatti.

[QUOTE="böö";28706210]Menisitte sossupummit töihin ja ostatte oman.[/QUOTE]

Ei vuokralla asuminen tarkoita sitä, että on sossupummi. Itse ainakin olen töissä ja vuokralla aion asua silti.

Ei täällä kunnan asuntoihin mitään kiinteistövälittäjiä tule vaan asuntoa tulee näyttämään talonmies jos tulee. Mietin vain kun itse aikoinani kysyin tätä asuntoa niin kunnassa sanottiin, että asunnossa on asukas että voin mä tältä kysyä sopiiko tulla katsomaan. Tuolle asukkaalle se kävi silloin. Tästä ajattelin, että kaipa siitä on oikeus kieltäytyäkin jos tullaan kysymään. Ei tänne sisälle tule talonmies ilman lupaa vain esitelläkseen asuntoa mahdolliselle uudelle asukkaalle.

Ei näihin asuntoihin mitään remontteja tehdä kun kunta on niin pihi. Remontti piti muka tulla ennen meidän muuttamista tähän, mutta ei täällä mitään oltu tehty. Vuokraa ja muita kuluja kyllä nostetaan, mutta mitään ei tehdä asuntojen parantamiseksi.

Miten saatanan itsekkäitä minä-itse-maailman-napa ihmisiä oikein löytyy.

Toivottavasti saatte kaamean murjun tilalle jota ette pääse katsomaan etukäteen.

[QUOTE="Muuttaja";28705808]Olemme muuttamassa pois kunnan vuokra-asunnosta ja yhtäkkiä tuli mieleen, että mitä jos kunnasta ilmoitetaan että mahdollinen uusi asukas tulisi katsomaan asuntoa. En haluaisi tänne päästää ketään kun asunto on mullinmallin kun raivaan ylimääräistä tavaraa pois ennen muuttoa ja olen pakannut jo osaa tavaroista. Tämä on kuitenkin meidän koti heinäkuun viimeiseen päivään asti eli ei kai ole mikään pakko suostua jos joku tulisi asuntoa katsomaan?[/QUOTE]

[QUOTE="Vieras";28707406]Miten saatanan itsekkäitä minä-itse-maailman-napa ihmisiä oikein löytyy.

Toivottavasti saatte kaamean murjun tilalle jota ette pääse katsomaan etukäteen.[/QUOTE]

:laugh: :D Saamme paremman asunnon tilalle pienemmällä vuokralla ja totta kai olemme päässeet katsomaan asuntoa.

[QUOTE="a p";28707432]:laugh: :D Saamme paremman asunnon tilalle pienemmällä vuokralla ja totta kai olemme päässeet katsomaan asuntoa.[/QUOTE]

No eikö se ollut sitten ihan selvä juttu, että sitä nykyistäkin voi joku tulla katsomaan?

No miksi et päästäsi tulevia ihmisiä katsomaan teidän asuntoa joka siis ei ole teidän omaisuutta?

Ootko vähän tyhmä?

[QUOTE="a p";28707432]:laugh: :D Saamme paremman asunnon tilalle pienemmällä vuokralla ja totta kai olemme päässeet katsomaan asuntoa.[/QUOTE]

[QUOTE="vieras";28707438]No eikö se ollut sitten ihan selvä juttu, että sitä nykyistäkin voi joku tulla katsomaan?[/QUOTE]

Ei tänne mun mielestä tarvitse kenenkään tulla katsomaan. Itse kävimme katsomassa tyhjää asuntoa joten emme häirinneet ketään. Tässä talossa on neljä muutakin tyhjää asuntoa joten menkööt katsomaan niitä. Alkaa olla kunnalla asukaskato kun eivät remontoi asuntoja. Monet haluavat yksityisille vuokralle koska vuokrat halvempia ja asunnot parempia.

[QUOTE="a p";28707463]Ei tänne mun mielestä tarvitse kenenkään tulla katsomaan. Itse kävimme katsomassa tyhjää asuntoa joten emme häirinneet ketään. Tässä talossa on neljä muutakin tyhjää asuntoa joten menkööt katsomaan niitä. Alkaa olla kunnalla asukaskato kun eivät remontoi asuntoja. Monet haluavat yksityisille vuokralle koska vuokrat halvempia ja asunnot parempia.[/QUOTE]

Ei se paljon auta katsoa jotain muuta asuntoa, jos on siihen muuttamassa, josta te lähdette, ei sen toisen asunnon pinnat ja lattiat teidän asumanne asunnon tilasta kerro. Mutta ole toki joustamaton ääliö.

Vuokra-asunto ei ole SINUN asunto, vaan omistaja määrää. Toki pitää sopia sinun kanssa ajakohdasta, joka sopii sinullekin. Miten jotkut voivat tehdä joka asiasta niin kauhean vaikeita.

[QUOTE="ookoo";28707490]Vuokra-asunto ei ole SINUN asunto, vaan omistaja määrää. Toki pitää sopia sinun kanssa ajakohdasta, joka sopii sinullekin. Miten jotkut voivat tehdä joka asiasta niin kauhean vaikeita.[/QUOTE]

Tämä on meidän koti kuun loppuun asti eikä mun tarvitse tänne päästää ketään.

[QUOTE="a p";28707533]Tämä on meidän koti kuun loppuun asti eikä mun tarvitse tänne päästää ketään.[/QUOTE]No olet tässä asiassa väärässä, kuten osoitettu.

Meillä vuokrasopimuksessa (vai oliko vaan suullisesti puhetta), oli joku kohta, että saako pois muuttaessa välittäjä esitellä asuntoa vai halutaanko ite esitellä asuntoa.
Annettiin välittäjälle lupa, ja kyllä niitä asunnon katsojia ramppas meillä arkisin, kun itse oltiin molemmat töissä.
Piilotettiin kyllä läppärit, pankkitunnukset ym, ettei jätetty pöydille lojumaan. Ihan varmuuden vuoksi.

Välittäjä laittoi kyllä aina 1-2 päivää tekstarin tai soitti seuraavasta esittelystä. Ettei ne ihan yks kaks kuitenkaan tulleet.

[QUOTE="a p";28707533]Tämä on meidän koti kuun loppuun asti eikä mun tarvitse tänne päästää ketään.[/QUOTE]

Silti sua sitoo sopimusasiat. Sitä se meinaa. Sä asut sielä vuokranantajan ehdoilla. Meidänkin kämppää kävi kattomassa muutama kesken muuttosotkun, mut minkäs tekee kun paperi velvoittaa. Toki sovittiin aika että tiedettiin jonkun tulevan. Niele nyt vaan se että sä et määrää siitä kuka tulee ja millon.

Onko sua potkittu päähän pienenä, tai isompanakin?

[QUOTE="a p";28707533]Tämä on meidän koti kuun loppuun asti eikä mun tarvitse tänne päästää ketään.[/QUOTE]

Meidän kämppää tultiin katsomaan 30min varotusajalla,seuraava vuokralainen soitti! sain mä enimmät lelut potkittua nurkkaan että mahtui kulkemaan,pyykkikorin nakkasin kaappiin ja tiskipöytä oli kaaoksessa mutta eipä paljon haitannut minua :) onneksi olin sille päivälle ehtinyt lakaisemaan enimmät murut keittiönlattialta niin ei isompia makarooneja tms tarttunut sukkiin :D Eipä lapsiperheen asunnot aina niin tiptpo kunnossa ole (ainakaan meillä),mutta näkivätpähän asunnon kuitenkin. Et pysty estämään katsojia,se vain on totuus!!!!! kyllä isännöitsijä saa tulla yleisavaimilla sisälle olitpa kotona tai et,tyydy vain siihen.

Vaikkei nyt suoraan aiheeseen liitykään niin mä tykkään nimenomaan käydä katsomassa sen kämpän jos siellä on vielä huonekaluja tms. Ihan tyhjä siisti kämppä on turkasen hankala miettiä valmiiksi omien huonekalujen suhteen jos ei yhtään näe huonekaluja joihin verrata. Eikä siellä tosiaan muiden sotkuja katsele, lähinnä "jaa, iso sänky tuossakin. Se siis mahtuu kivasti noin"...

No pidä pääsi ja katso, mitä tapahtuu. Varaudu kuitenkin lisäkustannuksiin esim. kuukauden lisävuokrana tai vuokravakuuden pidättämisenä. Sen kuukauden aikana asunnon omistaja voi sitten esitellä sitä tyhjää asuntoa.

Tai vaihtoehtoisesti asunnon omistajan edustaja tulee näyttämään asuntoa poliisin auttamana.

Saattaa myös tapahtua niin, että joudutte hankaluutenne vuoksi korvaamaan asunnolle tapahtuneita pieniäkin kolhuja, joita joustavamman ja lakeja kunnioittavan asukkaan kohdalla olisi katsottu läpi sormien.

On valitettavaa, että nykynuorilla on mielestään vain oikeuksia, ei velvollisuuksia.

[QUOTE="välittäjä";28707018]Jotta tämä mielipidekirjoittelu ja arvuuttelu loppuisi, niin tässä ote Huoneenvuokralaista, joka kertoo vastauksen ap:n kysymykseen yksiselitteisesti.

12 §.

Vuokralainen on velvollinen myöntämään vuokranantajalle pääsyn huoneistoon, milloin se huoneiston hoidon silmälläpitoa varten on tarpeellista, niin myöskin sallimaan vuokrattavaksi vapaata huoneistoa näyteltävän sitä varten soveliaana aikana.

Vuokranantaja saakoon myöskin toimittaa vuokra-aikana sellaisia korjauksia, jotka eivät siedä viivytystä, sekä, milloin vuokrasopimus on tehty kahta vuotta pidemmäksi ajaksi, muitakin korjauksia ja ajanmukaisia parannuksia sellaisena aikana, jolloin niiden toimittamisesta on vuokralaiselle vähimmin haittaa; kuitenkin noudatettakoon, mitä 6 §:ssä on säädetty.

Jos vuokranantajalta kielletään hänelle tämän pykälän mukaan tuleva oikeus. saakoon hän siihen poliisiviranomaiselta virka - apua.[/QUOTE]

Näin juuri, ei ole mikään mielipideasia vaan ihan laissa määrätty.

Hei kyseessä on kunta eikä mikää yksityinen vuokranantaja kuten jotkut ilmeisesti luulee vastauksista päätellen. Tuskin kunta tänne poliiseja laittaa sen takia, että en päästä katsomaan asuntoa niin kauan kun ollaan tässä. Kirjoitin myös aiemmin, että talossa on monta muutakin tyhjää asuntoa joita voi mennä katsomaan. Kaikki nämä asunnot on samanlaisia joten miksi pitäisi päästä katsomaan juuri sitä missä on muuttohulina menossa.

Kirjoitin myös aiemmin siitä, että me pääsimme katsomaan tätä asuntoa edellisen vuokralaisen aikana mutta jos tälle ei olisi käynyt niin sitten emme olisi asuntoa nähneet kuin vasta tyhjillään. Joten tuskin kunta pakottaa muakaa näyttämään asuntoa kenellekään JOS tänne joku olisi tulossa katsomaan. Kyse on JOSSITTELUSTA. Ei ole mitää ilmoitettu kunnasta, että joku olisi tulossa katsomaan asuntoa. Onneksi täällä on kunnassa joustavaa väkeä eikä mitään tiukkapipoja kukkahattuja kuten moni tässä ketjussa.

Ja se joka kirjoitti, että nykyajan nuoret sitä ja tätä. No en mä ole mikään nuori vaan ihan yli 30-vuotias äiti-ihminen.

Yhteistyössä