"Mun isi on ISO ja minä olen ISO!"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voielämänkevät
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voielämänkevät

Vieras
Alkaa jo ärsyttämään kaverin 6-vuotias poika. On tuhti poika, pitkäkin kyllä. Isänsä on hyvin ylipainoinen.

Jotenkin käy korvaan ja alkaa ärsyttämään, kun kuulen tämän pojan mahtailevan asialla. Monena päivänä viikossa on pätemässä kavereilleen noin:" Mun isi on ISO ja minä olen ISO, sinä olet pieni!" Hän on tosi kömpelö ja hidas juoksemaan, ei kiipeile jne, joten kaipa hänen pitää sitten yrittää päteä edes tuolla koomisella lausahduksella.

Näin mutuna sanoisin, että todennäköisesti kotona opittua... Isä on ylpeä suuresta koostaan ja on siirtänyt pojalleen saman asenteen. Ikävä juttu sinänsä, lapsena ylipainoinen on hyvin todennäköisesti aikuisenakin ylipainoinen.

Varmasti on kotoa opittua, mistäs muualta 6-vuotias olisi saanut päähänsä että on hienoa kun on iso. Taatusti sen isä on tyyppiä joka retostelee kaljamahallaan ja läskeillään tyyliin, alle satakiloiset punnitaan neuvolassa.

[QUOTE="vieras";28773014]Varmasti on kotoa opittua, mistäs muualta 6-vuotias olisi saanut päähänsä että on hienoa kun on iso. Taatusti sen isä on tyyppiä joka retostelee kaljamahallaan ja läskeillään tyyliin, alle satakiloiset punnitaan neuvolassa.[/QUOTE]

Näin varmasti onkin.

Mutta uskoisin että siinä on mukana sitakin että poika on itse huomannut olevansa motorisesti lahjattomampi kuin muut pojat ja kuitenkin jokainen pieni poika haluaa olla jossain parempi kuin muut pojat.

Että sinänsä en lyttäisi poikaa enempää mitenkään vaan antaisin olla/koittaisin keksiä lapselle jonkin muun kehun aiheen kuin vain kokonsa.

[QUOTE="vieras";28772958]Opeta lapsesi sanomaan sille, että: Mitäs sitten, dinosauruksetkin oli isoja mutta niillä oli pienet aivot :D[/QUOTE]

Ei näin...

Opeta lapsesi vastaamaan omilla vahvuuksillaan, ei toisen heikkouksilla. Kuten minäpä olen nopea siinä missä sinä vahva.

• Tykkää
Reactions: Viikate
Tai sitten poika kompensoi jollain tavalla sitä, että tuntee olevansa vääränlainen. Etsii jotain positiivista siitä, että on sellaisissa mitoissa, joita toiset eivät herkästi hyväksy.

Isokokoiset, kömpelöt lapset (varsinkin pojat) joutuvat herkästi pienempien ja ketterämpien lasten kiusanteon kohteeksi - usein mukana on fyysistä väkivaltaakin. Ja tämä kiusaaminen tehdään aikuisten näkemättömissä. En ap sano, että sinun lapsesi tällä tavalla poikaa kiusaisivat, mutta saattaa olla, että poika ikäänkuin puolustautuu etukäteen. Ja onhan tuollainen hokeminen lapsellista, mutta kuusivuotiaat tuppaavat olemaan lapsellisia ihan vaan siksi, että ovat lapsia.

Lapselle voi selittää, että ihmiset nyt ovat erikokoisia, toiset isompia ja toiset pienempia. Ei vaan ole kilttiä huomautella toisen koosta. Ja tämä pätee myös sinuun: voit puuttua lapsen käytökseen, mutta älä puutu lapsen kokoon. Se ei sinulle kuulu, kuten ei myöskään hänen vanhempiensa koko.

Alkuperäinen kirjoittaja voielämänkevät;28772519:
Alkaa jo ärsyttämään kaverin 6-vuotias poika. On tuhti poika, pitkäkin kyllä. Isänsä on hyvin ylipainoinen.
Jotenkin käy korvaan ja alkaa ärsyttämään, kun kuulen tämän pojan mahtailevan asialla. Monena päivänä viikossa on pätemässä kavereilleen noin:" Mun isi on ISO ja minä olen ISO, sinä olet pieni!" Hän on tosi kömpelö ja hidas juoksemaan, ei kiipeile jne, joten kaipa hänen pitää sitten yrittää päteä edes tuolla koomisella lausahduksella.
31502mf.jpg

• Tykkää
Reactions: Lilith ja Lispetti
Tai sitten poika kompensoi jollain tavalla sitä, että tuntee olevansa vääränlainen. Etsii jotain positiivista siitä, että on sellaisissa mitoissa, joita toiset eivät herkästi hyväksy.

Isokokoiset, kömpelöt lapset (varsinkin pojat) joutuvat herkästi pienempien ja ketterämpien lasten kiusanteon kohteeksi - usein mukana on fyysistä väkivaltaakin. Ja tämä kiusaaminen tehdään aikuisten näkemättömissä. En ap sano, että sinun lapsesi tällä tavalla poikaa kiusaisivat, mutta saattaa olla, että poika ikäänkuin puolustautuu etukäteen. Ja onhan tuollainen hokeminen lapsellista, mutta kuusivuotiaat tuppaavat olemaan lapsellisia ihan vaan siksi, että ovat lapsia.

Lapselle voi selittää, että ihmiset nyt ovat erikokoisia, toiset isompia ja toiset pienempia. Ei vaan ole kilttiä huomautella toisen koosta. Ja tämä pätee myös sinuun: voit puuttua lapsen käytökseen, mutta älä puutu lapsen kokoon. Se ei sinulle kuulu, kuten ei myöskään hänen vanhempiensa koko.

Täysin samaa mieltä!

Uusimmat

Yhteistyössä