Miksi oman pojan miehistymisen "juhlistamista" pidetään paheksuttavana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hymmistähym
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hymmistähym

Vieras
Ihmettelen taas tätä sukupuolten välistä "tasa-arvoa". Kaksi kaveriani, joilla on tyttölapsia, ovat käyneet tyttöjensä kanssa juhlistamassa kuukautisten alkamista mm. syömässä ja shoppailemalla.

Minulla on "pelkkiä" poikia ja kumpaankin poikaan on tosi hyvät ja avoimet välit. Meidän perheessä puhutaan asioista ja saa kertoa asioistaan. Nyt esikoispoika 13-v kertoi, että hänellä on alkanut siemensyöksyt. Juttelimme asiasta ja minusta tämä asia on lapsen kehityksessä verrattavissa aikalailla tyttöjen kuukautisten alkuun.

Juttelin eilen näiden kavereitteni kanssa siitä, miten käyn tänään pojan kanssa kaupungilla shoppaamassa jotain kivaa tuon "etapin" kunniaksi. Poika haluaisi katsella jotain hajustetta, tuoksua itselleen ja minusta se on hieno asia. Kaverini vaan alkoivat ällöttelemään koko asiaa, heistä on ällöä jos huomioin moisen äklön jutun.

En ymmärrä, en.

Senkus ap meette vaan. Ei ne pojan jutut oo yhtään sen ällömpiä kun tytöllä menkat ja liittyvät samaa asiaan. Mun poika ei vielä vuosiin oo murkku mut miksei sitä vois juhlia jahka alkaa syöksyt.

Hienoa, että sulla on poikien kanssa noin hyvät välit. Veikkaisin, että tuo reaktio, joka muille on tullut johtuu siitä, että siemensyöksyt yhdistetään seksiin ja seksuaalisuuteen aivan erilailla kuin kuukautiset. Eihän tuo teinipoika yöllisiä siemensyöksyjään voi hallita, mutta siemensyöksyt yhdistetään laukeamiseen ja sitä kautta seksuaaliseen tyydytykseen, kun taas tytöillä kuukautiset eivät siihen milläänlailla liity vaan ovat usein jopa kivuliaat.

Itse en äklöttele moisesta, mutta en myöskään näe, että meillä (sitten kun lapset tuossa iässä) asiaa juhlittaisiin, ei poikien, mutta ei myöskään tyttöjen kohdalla. Mutta jos muut haluavat juhlia niin jos mun mielipidettä kysytään on se molemmissa tapauksissa ok jos se on varmasti myös lapselle ok ja miellyttävää (kuten teillä kuullostaisi olevan)

[QUOTE="...";28819274]Hienoa, että sulla on poikien kanssa noin hyvät välit. Veikkaisin, että tuo reaktio, joka muille on tullut johtuu siitä, että siemensyöksyt yhdistetään seksiin ja seksuaalisuuteen aivan erilailla kuin kuukautiset. Eihän tuo teinipoika yöllisiä siemensyöksyjään voi hallita, mutta siemensyöksyt yhdistetään laukeamiseen ja sitä kautta seksuaaliseen tyydytykseen, kun taas tytöillä kuukautiset eivät siihen milläänlailla liity vaan ovat usein jopa kivuliaat.

Itse en äklöttele moisesta, mutta en myöskään näe, että meillä (sitten kun lapset tuossa iässä) asiaa juhlittaisiin, ei poikien, mutta ei myöskään tyttöjen kohdalla. Mutta jos muut haluavat juhlia niin jos mun mielipidettä kysytään on se molemmissa tapauksissa ok jos se on varmasti myös lapselle ok ja miellyttävää (kuten teillä kuullostaisi olevan)[/QUOTE]

Haluan ehkä korostetustikin tuoda lapsilleni esiin sitä, että he ovat ok ja heidän kroppansa ja sen muutokset ovat ok. Itselläni lapsuudessa lähinnä kaikkea kehitykseen liittyvää kommentoitiin ikävästi ja naljaillen jopa ruokapyödässä vieraiden läsnäollessa. Menkoista ei ikinä saanut puhua. Näistä on jäänyt lähinnä syvä häpeä itsestäni, enkä halua samaa omille lapsilleni.

• Tykkää
Reactions: Criminal Mind
[QUOTE="aapee";28819270]Just tällaista tarkoitin. Tyttöjen kohdalla kukaan ei ikinä heitä, että:" Kai talletit ekan verisen kuukautissiteen vauvakirjan väliin?"[/QUOTE]

No mutta kun sulla nyt sattui olemaan niitä poikia ja tuo kommentti oltiin nimenomaan kohdistettu juuri sinulle. Miten tässä kohtaa oltaisiin mitään "kuukautisrättien säästämisiä" voitu edes ehdottaa?

Mä ajattelin heti alkuun, että ei helvetti, pitäisköhän seuraavan lapsen kohdalla alkaa juhlimaan ensimmäistä paskaakin...eli ei ainakaan omalla kohdallani liity mitenkään siihen sukupuoleen, vaan juhliminen ylipäänsä menkkojen tai siemensyöksyn osalta, joka on ihan peruskauraa meistä jokaiselle, tuntuu hieman hassulta.

Tämähän oli oivallinen provo. meilläkin on teini-ikäinen poika ja tuollaisista asioista ei ole kyllä tullut mieleenkään puhua tai jopa juhlistaa. Aika pervoa olisi. Jos minulla olisi tyttöjä, niin kuukautisten alkamistakaan en juhlisi, neuvoisin siteet ja särkylääkkeet, ei muuta.

• Tykkää
Reactions: Peppari
Koska miehen teko X ja naisen teko X ovat eriarvoisia, montakohan kertaa olen tämänkin asian sanonut :) Amatöörifeminismi se istuu sitkeässä :p Mutta jospa joku lukija jotain miettisi ;)

Siksi "kun mies saa X, minunkin pitää saada X" -perustelut ovat ajattelultaan idiotismia ja sama toisinpäin. Realismi jää utopian varjoon. Pikemminkin asia pitäisi kääntää niin, että "kun mies saa X, minä saan Y ja hyvä niin, ei tuo miehenä olo niin mahtavaa olisikaan".

On taito iloita ja olla tyytyväinen siitä, mitä on, sen sijaan että haikailee, mitä pitäisi olla mitä tulee merkityksiin. Sellainen on vain turhaa energian haaskausta. Rauha on sotaa kauniimpaa, etenkin naisella, mutta myös molemmilla sukupuolilla. Sellainen katsomus on kyseenalainen, jossa tällainen kurkottelu on ihmisen normaalitila. Se kuluttaa ja on ruman näköistä. Sen ekonomia perustuu taistelulle, ei harmonialle.

On kyllä hienoa että teillä on luottamukselliset välit. Toivon että meilläkin on omien poikieni kanssa tulevaisuudessakin.
En nyt ehkä lähtisi juhlimaan siemensyöksyjä, enkä kuukautisiakaan.
Meillä ollut myös todella vähäistä näistä asioista puhuminen kotona.

Mä olen kyllä pojan kanssa läheinen, mut en tajua miksi sen pitäs tommosista mulle kertoo? Ollaan sanottu sille vaan, et tuo sit aina likaset vaatteet pesuun ja et ei tartte piilojemmata pöksyjä jos tulee niihin jotain ja että se on normaalia.

Mielestäni on vinkashtanutta, jos poika kertoo äidilleen milloin on ollut siemensyöksy. Kaverisi ovat oikeassa, jotain rajaa sentään.

Monille se tulee yllätyksenä että lakanat on märät aamulla. hienoahan se on jos voi sellasesta asiasta puhua. Onko se yhtä vinksahtanutta jos tyttö kertoo että pikkarit on veressä? Kyllä mua säikäytti menkkojen alku ja ihmetytti vaikka tiesin että niin tulee käymään.

Monille se tulee yllätyksenä että lakanat on märät aamulla. hienoahan se on jos voi sellasesta asiasta puhua. Onko se yhtä vinksahtanutta jos tyttö kertoo että pikkarit on veressä? Kyllä mua säikäytti menkkojen alku ja ihmetytti vaikka tiesin että niin tulee käymään.

Mun mielestä niistä kannattaa etupäässä puhua niinpäin, että aikuinen kertoo, ennenkuin tapahtuu. Ei siinä mitään jos nuori haluaa kertoa, mutta ei kaikki halua sanoa tommosia. Riittää kun vanhemmat kertoo että näin on ja se on normaalia. Menkat on vähän eri juttu vaan kumminkin. Ne ei hoidu ihan sillä että laitetaan kalssarit vaan pesuun ja laitetaan puhtaat jalkaan.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Mun mielestä niistä kannattaa etupäässä puhua niinpäin, että aikuinen kertoo, ennenkuin tapahtuu. Ei siinä mitään jos nuori haluaa kertoa, mutta ei kaikki halua sanoa tommosia. Riittää kun vanhemmat kertoo että näin on ja se on normaalia. Menkat on vähän eri juttu vaan kumminkin. Ne ei hoidu ihan sillä että laitetaan kalssarit vaan pesuun ja laitetaan puhtaat jalkaan.

Kyllä, etukäteen paras. Kaikki ei vaan muista :rolleyes: Mutta kuitenkin liputan sen puolesta että tuo yöllinen siemensyöksykin pidettäis normaalina ja neutraalina asiana josta VOI puhua eikä se oo heti vinksahtanutta. Koska sekin on normaali kehitysvaihe niinkuin kuukautisetkin, kummatkin merkitsee hedelmällisen iän saavuttamista. Ehkä mä en osaa selittää itseäni, en kuitenkaan tarkoita että asiasta pitää haloo tehdä ja nostaa kakku pöytään ja pitää bileet :)

Yhteistyössä