Unicefin raportti: Päivähoito voi pilata lapsen elämän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hoitaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a p";28820229]Olen ottanut yhteyttä päiväkodin johtajiin ja vielä ylemmälle taholle päivähoidossa. Kerännyt toisten työntekijöiden kokemuksia, etten toisi julki vain omia näkemyksiäni. Liittoon en ole ottanut yhteyttä, kun olen toistaiseksi olettanut, että asioiden hoito kuuluisi kaupunkimme päivähoidosta vastaaville. Mutta miksi asioiden hoito yritetään sälyttää minulle? Kysyn kysyjältä ja muilta vanhemmilta, mitä TE olette tehneet .[/QUOTE]

en ole tehnyt mitään koska en ole nähnyt ongelmaa. Haen päiväkodista siellä hyvin viihtyvän lapseni eivätkä hoitajat kerro minulle jos jotain ongelmaa onkin. Luulen siis että päiväkoti on turvallinen paikka jättää lapsi työpäivän ajaksi, vaikka ilmeisesti se onkin sadistinen kidutuslaitos jossa kasvatetaan tulevia Breivikkejä ja lahjotaan tai pelotellaan lapset hiljaiseksi etteivät kertoisi kotona mitään. Jos (ja kun?) ongelmia on niin miksi pimitätte ne vanhemmilta ja syyllistätte sitten vanhempia, kun he eiväät tee mitään?

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;28820309:
Höpö höpö! En ihmettele, että kiusaajalapsia on näillä mielipiteillä. En ole ollut kotona äidin helmoissa, vaan monta vuotta perhepäivähoidoissa ja kerhoissa. Missään muualla ei ole ollut ongelmia hoitajien eikä toisten lasten kanssa, eikä koulussakaan. Pettymyksiä on ollut ja tulee olemaan. Päiväkodissa tilanteet kärjistyy koska ryhmät on isoja, on pakko pärjätä, pakko saada tilaa, pakko saada huomiota. Lapset ovat liian pieniä isoihin ryhmiin. Siedän mielestäni vastoinkäymisiä kohtuu hyvin, mutta tuo 1,5 vuotta oli HELVETTIÄ! Tämä oli mun kokemus!

Niin vertaatko nyt asioita mitä oli 30 vuotta sitten? tai noin suurin piiretein?

Kirjoitinkin että JOS OLISI OLLUT äidin helmoissa.

Vai kiusaajalapsia, näillä mielipiteillä. Onko vaikea sulattaa eri näkökulmia, mitäs jos ajattelu? En sano etteikö osalle lapsista voisi olla "kamala" paikka tuo päiväkoti. Mutta sä vedit itse suoraan omalta, iän vanhalta kokemukselta, että on teflon lapsia ja sitten muut kärsiin. Paskat ole. On lapsi jotka ovat onnelisia. He käyvät hoidossa. Mutta heillä on myös hyvä, välittävä, rakastava ja kannustava koti. He saavat siellä huomiota, heidän ei ole pakko pärjätä etc mitä nyt tossa luettelet.

Sun äitisi/isäsi ei ilmeisemmin ole kuunnellut sua muksuina kun ovat anteet kohdella sua noin julmasti hoidossa. Vai vaikenitko? Olisiko vanhempiesi silloin pitänyt tehdä jotain? Tiedätkö kertoivatko hoitajat vanhemmillesi ongelmista? Miksi vanhempasi eivät ottaneet sinua pois hoidosta?

Niin vertaatko nyt asioita mitä oli 30 vuotta sitten? tai noin suurin piiretein?

Kirjoitinkin että JOS OLISI OLLUT äidin helmoissa.

Vai kiusaajalapsia, näillä mielipiteillä. Onko vaikea sulattaa eri näkökulmia, mitäs jos ajattelu? En sano etteikö osalle lapsista voisi olla "kamala" paikka tuo päiväkoti. Mutta sä vedit itse suoraan omalta, iän vanhalta kokemukselta, että on teflon lapsia ja sitten muut kärsiin. Paskat ole. On lapsi jotka ovat onnelisia. He käyvät hoidossa. Mutta heillä on myös hyvä, välittävä, rakastava ja kannustava koti. He saavat siellä huomiota, heidän ei ole pakko pärjätä etc mitä nyt tossa luettelet.

Sun äitisi/isäsi ei ilmeisemmin ole kuunnellut sua muksuina kun ovat anteet kohdella sua noin julmasti hoidossa. Vai vaikenitko? Olisiko vanhempiesi silloin pitänyt tehdä jotain? Tiedätkö kertoivatko hoitajat vanhemmillesi ongelmista? Miksi vanhempasi eivät ottaneet sinua pois hoidosta?

Kerroin ja reagoivat, oireilinkin fyysisesti. Oli palaveria, tilanne ei muuttunut miksikään. Kunta ei suostunut myöskään vaihtamaan hoitoa. Töistä olivat pois yksittäisiä päiviä, mutta eivät toki voineet irtisanoutua, sen ymmärrän. Onneksi tuli koulu ja pelasti, sen jälkeen en ole ollut kiusattavana kenenkään taholta.
Tiedän myöskin työni puolesta nykypäivähoidon haasteet. Tilanne ei pääosin ole ainakaan kohentunut. Ryhmät ovat edelleen isoja ja käytöshäiriöisiä lapsia on enemmän. Tukitoimia on onneksi eri tavalla.
Totta kai on onnellisia lapsia, en mä sitä sano. Altistus ongelmille on kuitenkin omasta mielestäni liian suuri niin kauan kuin ryhmät on isoja. Tuossa omassa lähipäiväkodissa 4-vuotiaan pitäs mennä tuohon ryhmään, jossa on 25 lasta. Katsotaan miten päin tahansa, niin se on tuon ikäiselle aivan liikaa.

[QUOTE="jooo";28820324]en ole tehnyt mitään koska en ole nähnyt ongelmaa. Haen päiväkodista siellä hyvin viihtyvän lapseni eivätkä hoitajat kerro minulle jos jotain ongelmaa onkin. Luulen siis että päiväkoti on turvallinen paikka jättää lapsi työpäivän ajaksi, vaikka ilmeisesti se onkin sadistinen kidutuslaitos jossa kasvatetaan tulevia Breivikkejä ja lahjotaan tai pelotellaan lapset hiljaiseksi etteivät kertoisi kotona mitään. Jos (ja kun?) ongelmia on niin miksi pimitätte ne vanhemmilta ja syyllistätte sitten vanhempia, kun he eiväät tee mitään?[/QUOTE]

Mä kanssa olen miettinyt että mitä mun pitäis tehdä kun kaikkialla kuulee että pk on suorastaan natsilaisot saatanasta jossa ei voi kasvaa terveitä lapsia. Ja ainoa syyllinen olemme vanhemmat jotka haluamme pitää toimeentulon sellaisena että ensimmäisenä ei olla sossun luukulla jos pienikin vastoinkäyminen sattuu.

Lapset ovat aina menneet iloiten hoitoon. Samoin kotiin. Kotona meillä on kaksi nauravaista ja iloista lasta iltaisin. Vietämme paljon aikaa yhdessä. Oikeastaa kaiken sen ajan kun ollaa poissa töistä/hoidosta. Hoitajien kanssa on ilo jutella ja kuulla päivän tapahtumista. He kertovat meille paljon - ja me arvostamme heitä. Muutostilanteissa olemme aina ennakkoon ja valmistelleet lasta aiheeseen (päiväkodin vaihto muuton vuoksi). Positiivisella asenteella. Lapsilla on kavereita ja välillä meinaan pakahtua ylpeydestä kuinka nätisti ottavat toiset ja vallankin itseään pienemmät huomioon. Ehkä nuo 3- ja 5 vuotiaat osaavat vaan näytellä h**vetin hyvin että ovat tyytyväisiä ja onnellisia. Ja huijaavat että heillä on kivaa hoidossa ihan vaan meidän vanhempien mieliksi.

Miettikääpä joskus aikuiset omaa esimerkkiä. Olkaa ihmeessä negatiivisiä. Olkaa vihaisia, kiukkuisia ties mitä. antakaa mielipiteenne kuulua ärräpäiden kera. Niin voitte sitten poimia hedelmää ja sysätä vastuun aggressiivisuudesta hoitajien ja suurien ryhmien piikkiin. Jättäkää vielä kuuntelematta sitä lastanne niin avot.

Eikö olisikin hienoa, jos elettäisi aikoja kun olisi yleistä, että toinen vanhemmista jäisi kotiin ja vain harvat lapset olisivat päivähoidossa? :) siinä olisi ratkaisu myös työttömyyteen :)

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;28820309:
Höpö höpö! En ihmettele, että kiusaajalapsia on näillä mielipiteillä. En ole ollut kotona äidin helmoissa, vaan monta vuotta perhepäivähoidoissa ja kerhoissa. Missään muualla ei ole ollut ongelmia hoitajien eikä toisten lasten kanssa, eikä koulussakaan. Pettymyksiä on ollut ja tulee olemaan. Päiväkodissa tilanteet kärjistyy koska ryhmät on isoja, on pakko pärjätä, pakko saada tilaa, pakko saada huomiota. Lapset ovat liian pieniä isoihin ryhmiin. Siedän mielestäni vastoinkäymisiä kohtuu hyvin, mutta tuo 1,5 vuotta oli HELVETTIÄ! Tämä oli mun kokemus!

Kiusaajalapsia on näillä mielipiteillä? Mitä tuo nyt sitten tarkoittaa? Vanhemmista se lähtee, pärjääkö lapsi elämässään, vanhempien tehtävä on kasvattaa lapsi pärjäämään ja luottamaan itseensä. Sun vanhemmat ei ole sitä tehtävää hyvin täyttäneet.

[QUOTE="vieras";28820398]Kiusaajalapsia on näillä mielipiteillä? Mitä tuo nyt sitten tarkoittaa? Vanhemmista se lähtee, pärjääkö lapsi elämässään, vanhempien tehtävä on kasvattaa lapsi pärjäämään ja luottamaan itseensä. Sun vanhemmat ei ole sitä tehtävää hyvin täyttäneet.[/QUOTE]

Olen täysin eri mieltä viimeisestä lauseesta. On aika voimallinen johtopäätös, että päiväkodissa kiusattu ei pärjäis tai luottais itseensä. Kuten kirjoitin, mua ei ole kiusattu ennen sitä, eikä sen jälkeen. Myös noiden kiusaajien kaveri olis koulussa. Päiväkodin jättiryhmä ja tilasta taistelu sai ilmeisesti toisista sen pahimman puolen esiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28820391:
Eikö olisikin hienoa, jos elettäisi aikoja kun olisi yleistä, että toinen vanhemmista jäisi kotiin ja vain harvat lapset olisivat päivähoidossa? :) siinä olisi ratkaisu myös työttömyyteen :)

Kyllä. Talous yhden kortin varassa on aina loistava ratkaisu.

Ennen muinoin ne kotiäidit usein "tekivät" rahaa kun ruoka tuli omasta takaa. Ei kulunut rahat sähköön kun pyykit pestin nyrkein ja tiskit tiskattiin käsin. Talo lämpisi emännän kantamilla puilla ja tuore leipä ei tullut prismasta, voinkin emäntä itse kirnusi. Nyt leikitään vaan lasten kanssa ja toinen perheessä maksaa viulut. Ja kun se "eläkevirka" ei olekaan eläke virka niin pulassa ollaan.

Mikä on riitävä määrä virikkeitä ja ohjattua toimintaa 4-vuotiaalle? Mun ei ole pakko laittaa lasta hoitoon ennen eskaria, mutta olin ajatellut että nyt olisi aika mennä päiväkotiin esim 4 alle 5tunnin päivää/viikko. Tämän ketjun luettuani en vaan enää ole varma haluanko laittaa häntä päiväkotiin.

Itse olen ihan pirteä äiti, ulkoilen lapsen kanssa, joskus askarrellaan, luetaan yms. Puistoissa ei oikeastaan ole hänen ikäisiä lapsia. Lapsella on muutama kaveri tässä lähellä, mutta he ovat päivät päiväkodissa ja illat on heillä aika kiireisiä. Ei siis ole paljon kavereita kyläilemässä.

Lapseni aloittaa harrastuksen nyt syksyllä 1-2 kertaa viikossa ja se sisältää ryhmässä toimimista saman ikäisten lasten kanssa. Kerhotoimintaa on myös tarjolla, matka on aika pitkä mutta kovalla vaivalla järjestettävissä.

Mitä hoitomuotoa suosittelette minun lapselle?

[QUOTE="jooo";28820324]en ole tehnyt mitään koska en ole nähnyt ongelmaa. Haen päiväkodista siellä hyvin viihtyvän lapseni eivätkä hoitajat kerro minulle jos jotain ongelmaa onkin. Luulen siis että päiväkoti on turvallinen paikka jättää lapsi työpäivän ajaksi, vaikka ilmeisesti se onkin sadistinen kidutuslaitos jossa kasvatetaan tulevia Breivikkejä ja lahjotaan tai pelotellaan lapset hiljaiseksi etteivät kertoisi kotona mitään. Jos (ja kun?) ongelmia on niin miksi pimitätte ne vanhemmilta ja syyllistätte sitten vanhempia, kun he eiväät tee mitään?[/QUOTE]

Minäkään en ole paljon tehnyt. Olen seurannut kuitenkin, miten lapset viihtyvät ja keskustellut suoraan hoitajien kanssa, jos jotain on ollut. Varahoitopaikkoihin ei meidän lapset mene kuin jos aivan pakko on. Siitä syystä, että varahoitopaikat ovat paljon levottomampia kuin oma hyvä päiväkoti. Aina ei pysty järjestämään lapsille vapaata varahoitopäivinä. On yritetty pitää lasten hoitoajat lyhyinä niin, että minä vien ja mies hakee. Vapaapäivinä otetaan lapset kotiin hoidosta, tai joskus pidetään niinä päivinä lapset 6 tuntia hoidossa ja hoidetaan omia asioita silloin.

Omassa päiväkodissa on yritetty järjestää vanhempainyhdistystä. Se on vielä alkuvaiheissa ja niihin on osallistunut lähinnä äitejä, jotka ovat muuttaneet paikkakunnalle muualta ja haluavat tutustua muihin ihmisiin. Mutta itse tapahtumapäiviin lapsille, joita pari on saatu järjestettyä, on osallistunut enemmän perheitä. Mielessä on, että vanhempainyhdistyksen kautta voitaisiin yrittää vaikuttaa siihen, että hoitajia palkattaisiin vakinaisiksi eikä pätkätyöläisiksi. Nyt on ollut vaihtuvuutta hoitajissa, kun heillä on ollut lyhyitä määräaikaisuuksia ja hakevat heti muualle töihin, ja se vaikuttaa selvästi lapsiin. Varahoitomahdollisuuksiin olisi tarkoitus yrittää vaikuttaa. Tällaista kun vain jaksettaisiin järjestää ja yrittää saada vanhempia mukaan kehittämään päiväkodin toimintaa, saataisiin paljon enemmän aikaiseksi kuin tässä nettipalstalla hoitajan ominaisuudessa paasaamassa päiväkotimaailman pahuudesta.

Ja mitäs palstamammat arvelette: Sisältyyköhän suomalainen päivähoito tuon jutun mukaiseen korkealaatuiseen vai huonolaatuiseen päivähoitoon Unicefin mielestä, eli suurinpiirtein maailmanlaajuisesti tulkittuna?

Minäkin voin kertoa subjektiivisen kokemukseni ja sanoa, että meidän päiväkodissa miltei kaikki lapset on haettu klo 16 mennessä. Puoliviideltä on vain yksi tai kaksi jäljellä.

Se mikä näissä keskusteluissa ihmetyttää on se, että vanhemmat syyllistetään siitä, jos päivähoito on kuralla. Eikö se ole enemmän niiden päiväkotihoitajien syytä, jos hoito ei ole asiallista? Eikö hoitaja osaa katsoa peiliin?

Paljon hedellisempää tosin tämä keskustelukin olisi, jos hoitaja osaisi miettiä rakentavasti, mitä sitten tehdään? Fakta on se, että päiväkodit ovat olemassa sen takia, että sinne tuodaan lapsia hoitoon. Myös niitä 1-vuotiaita ja alle. Sekö on siis vanhempien vika, että päiväkoti ei hoida hommiansa oikein?

Oman subjektiivisen kokemukseni mukaan, pääosin meidän päiväkodissa näyttää olevan yli 1-vuotiaita. Useimmiten lähemmäs 1,5-2vuotiaana tulevat nuorimmat hoitoon. Joku ihan yksittäinen voi olla 1-vuotias. Eikä näissä monikaan ole "virikehoidossa" vaan juuri sen takia, että vanhemmat käyvät töissä.

Ehkä silti se tosiasiallisin vaikutuspaikka on kuntien/kaupunkien päättäjät. Miten saataisiin päivähoito siihen malliin, että lapsilla on hyvä olla siellä. Eikä siinä, että päiväkodin hoitajat syyllistävät vanhempia unohtaen, mikä heidän tehtävänsä on - lasten hoitaminen silloin kun heidät hoitoon tuodaan.

Yksi vuotiaan paikka on kotona ensisijaisen hoitajan hoidossa, ei päiväkodissa. Tämä on juuri tätä nykypäivän ulkoistamista!!! Miksi tehdä lapsia jos on heti tarve pistää heidät päiväkotiin kun he hädin tuskin kävelet. Idioottikin tajuaa, että lapsi kärsii siitä ympäristöstä ja tarvitsee äidin huolenpitoa ja tutun ja turvallisen paikan.

Fakta on se, että päiväkodit ovat olemassa sen takia, että sinne tuodaan lapsia hoitoon. Myös niitä 1-vuotiaita ja alle. Sekö on siis vanhempien vika, että päiväkoti ei hoida hommiansa oikein?

Tuo on vanhanaikainen näkemys. Nykynäkemys on se, että päiväkodit ovat olemassa sitä varten, että niissä voidaan varhaiskasvattaa lapsia. Esimerkiksi kunnilla on nykyään varhaiskasvatusvirastot eikä päivähoitovirastoja.

[QUOTE="annastiina";28830063]Tuo on vanhanaikainen näkemys. Nykynäkemys on se, että päiväkodit ovat olemassa sitä varten, että niissä voidaan varhaiskasvattaa lapsia. Esimerkiksi kunnilla on nykyään varhaiskasvatusvirastot eikä päivähoitovirastoja.[/QUOTE]

Nimenomaan ja lapsi ei valitse hoitopaikkaansa. Hän ei osaa vaatia hyvää ja turvallista hoivaa ja huolenpitoa. Pk ei pysty vastaamaan pienen lapsen tarpeisiin, ja se on vanhempien vastuulla hoitaa tilanne ettei lapsen tarvitse sinne mennä liian varhain! EI se ole hoitotätien tai yhteiskunnan vika.

[QUOTE="jooo";28819844]ihan oikeastiko väität että ne alle 1 vuotiaat on siellä huvin vuoksi? Vai miksi muuten luulet syyllistämisen keskustelupalstalla auttavan? Montako alle 1 vuotiasta päiväkodissasi on ja moniko niistä on ns. virikelapsia?[/QUOTE]

Vastaan tähän, vaikket minulta kysynytkään. Itse olen lto ja työskennellyt myös pienten ryhmässä. Muutamia sellaisia perheitä on, jotka vievät lapsensa hoitoon ns. huvin vuoksi. Taloudellisesti ei olisi pakko eikä työpaikkaakaan ole, mutta päivät on mukavampi kuluttaa puuhaillen jotain muuta kuin hoitaen omaa lasta. Näitä vanhempia löytyy ihan kaikenikäisten lasten vanhemmista.

Karkeasti arvioiden joka lapsiryhmässä on keskimäärin 1-2 tällaista perhettä.

Vastaan tähän, vaikket minulta kysynytkään. Itse olen lto ja työskennellyt myös pienten ryhmässä. Muutamia sellaisia perheitä on, jotka vievät lapsensa hoitoon ns. huvin vuoksi. Taloudellisesti ei olisi pakko eikä työpaikkaakaan ole, mutta päivät on mukavampi kuluttaa puuhaillen jotain muuta kuin hoitaen omaa lasta. Näitä vanhempia löytyy ihan kaikenikäisten lasten vanhemmista.

Karkeasti arvioiden joka lapsiryhmässä on keskimäärin 1-2 tällaista perhettä.

Juu itse olen lto:na huomannut saman, mutta huolestuttaa se miten heppoisin ja kevyin hyvin pieniä lapsia vanhemmat päiväkotiin laittaa. Se kauhean sääli ja harmi lapselle, joka ei voi vaikuttaa siihen minne joutuu. Pk on hyvä ja turvallinen paikka, mutta liian pieni on liian pieni :/

Yhteistyössä