Aamupala-/välipala-/iltapalavaihtoehtoja
- runsaskuituinen, lisäaineeton vaalea leipä TAI lisäaineeton ruisleipä (mahdollisimman täysjyvää ja vähäsuolaista), leivälle pehmeää rasvaa, kokolihaleikkele tai kohtuurasvaista juustoa, kasviksia, hedelmä, lasi maitoa
- sokerittomat, lisäaineettomat, (suolattomat) täysjyvämurot tai mysli + luonnonjogurtti/maito, kotimaisia marjoja / hedelmä
- pähkinöitä/manteleita ja smoothie (esim. maitorahkaa, banaania ja marjoja)
- kaura- tai ruispuuroa (joskus manna- tai ohrasuurimopuuroa), pehmeää rasvaa, marjoja (tai joskus vauvan hedelmäsose), lasi maitoa
Lounaalla/päivällisellä:
- aina tarjolla kasviksia - aikani yritin, että aina olisi tarjolla sekä kypsennettyjä että tuoreita, mutta ei kyllä nykyään ole, toinen riittää (esim. kukkakaali, parsakaali, porkkana, kurkku, paprika, tomaatti, maissi, herneet, kotitekoinen coleslaw, wokkisekoitukset, erilaiset salaattivariaatiot)
- mahdollisimman usein liha/kala/kana "puhtaana" eli maustamattomasta kokolihasta tai lihakaupan luomujauhelihasta itse valmistettuna, vaikka joskus harvakseltaan käytän myös eineksiä (esim. tänään oli Sydänmerkillä varustettuja lohipyöryköitä pakkasesta hätävarana) ja esim. tonnikalaa
- hiilihydraatin lähteenä täysjyvä- /runsaskuituinen vilja (täysjyväohra, quinoa, 100% täysjyväpasta) tai bataatti tai peruna (itse käytän tätä lokeroa kohtuudella, mutta lapselle se pitää minusta olla tarjolla)
- rasvana ruoanvalmistuksessa öljyt tai poikkeustilanteessa Becel
- yritän välttää maustekastikkeiden yms. runsasta käyttöä, kaupan salaatinkastiketta käytän koska sillä saan lisättyä omaa kasvisten menekkiä
Ja joo, joidenkin mielestä leipä, margariini ja rasvaton lehmänmaito on saatanasta, tiedetään

Herkkuja meillä kyllä syödään jonkin verran, enemmän kuin pitäisi. Harvemmin ostan/teen kotiin tarjolle jos ei ole tulossa vieraita (paitsi joskus harvoin teen kyllä kevyesti sokeriotua hedelmärahkaa), mutta niitä vieraita kyllä käy useammin kuin kerran vuodessa. Ja kylässä käydessä saa ottaa kohtuudella mitä tarjolla on (esim. tänä iltana imetystukiryhmässä lapsi saa 1 suolaisen ja 1 makean keksin) ja juhlissa rajoituksetta. Jätskillä käytiin kesällä kahdesti. Vanukkaita, sokerijogurtteja tai mehuja ei kotiin osteta. Itse kyllä osaan sitten syödä jätskiä/karkkia ilman vieraitakin joskus lapsen mentyä nukkumaan...
Konkreettisesti tänään (samat tarjolla 2-vuotiaalle):
AAMU: sokeriton luomuhedelmämysli, maitoa, päärynää
LOUNAS: täytettyjä kesäkurpitsoita, keitettyä kukkakaalia, lapselle lisäksi pieni annos 100% täysjyväpastaa ja lasi maitoa
VÄLIPALA: cashew-pähkinöitä ja omenaa
PÄIVÄLLINEN: keitettyä täysjyväohraa, lohipyöryköitä (eines, miinuspisteitä!), kermaviilikastike, tuorekurkkua
ILTAPALA: täysjyväruisleipää, margariinia, siivu juustoa, kurkkua, keitetty kananmuna, mahdollisesti jotain hedelmää ja lapselle maitoa
(Kiloklubi sanoo tästä muuten että kuitua yli 25g, kasviksia yli 800g, energiasta n. 30% proteiinista, 30% rasvasta ja 40% hiilareista.)
Normaalisti on käytössä aamu-/välipalalla marjoja ja kasviksia enemmän ja hedelmiä vähemmän, mutta nyt oma raskausnärästys ei siedä marjoja yhtään ja tuoreita kasviksiakin valikoiden (esim. suosikkini paprika on poissa laskuista).