3-ja 5-v päivähoitoon, kun vauva tulee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kaveri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kaveri"

Vieras
Eli 3-vuotias viihtyy vielä aika hyvin äidin seurassa, mutta 5-vuotias ei, ei sitten millään. Tänään ulkoiltiin aamupäivällä, eikä ollut ketään kavereita...tyttö vaan nurisee ja kaipaa kavereita, ei keksi mitään tekemistä, ellei ole joku ulkopuolinen kaveri. En ole lapsi, joten en pysty samalla tavalla leikkimään kuin lapsi lapsen kanssa. Lokakuussa tulee vauva, olen ajatellut käydä lasten kanssa sitten kerhoissa ym, mutta tulen koko ajan varmemmaksi, että 5-vuotias tulee tylsistymään kotioloissa, eivätkä nuo kerhot tyydytä kaverin kaipuuta...Mitä viisaat palstalaiset tekisi tässä tilanteessa? Mielelläni en hoitoon laittaisi, mutta olisikohan se kuitenkin järkevää? Tunnen enemmän syyllisyyttä, jos lapsella EI OLE leikkikavereita...

Miksi sä et haluaisi laittaa sun lasta hoitoon, jossa akateemisesti koulutetut varhaiskasvatuksen ammattilaiset huolehtii lapsen ikätasoisista virikkeistä ja missä on muiden lasten seuraa? Kyllä mä ehkä kanssa tuntisin syyllisyyttä enemmän siitä, että pidän lapsen kotona koska - miksi muuten?

Laita kerhoon. Siellä lapsi saa olla vertaisryhmässä ikäistensä kanssa.

Monilla paikkakunnilla on joka arkipäivä toimivia varhaiskasvatuskerhoja. Kannattaa ottaa selvää.

En ota kantaa varsinaiseen kysymykseen, mutta sanoisin sen verran, että lapsi sopeutuu tilanteeseen kyllä. Esim. omat lapseni olivat kotihoidossa ollessaan paljon rauhallisempia ja vähempään tyytyväisiä. Nyt hoidossa ollessaan paljon äkkipikaisempia. Joten voipi olla, että se 5v ikäisenkin vielä tottuu vähän rauhallisempaan rytmiin sekä olemaan pääasiassa perheen kanssa.

Meillä isommat lapset ovat kerhossa. Ovat nyt 3 ja 5-vuotiaat, 1v8kk saa olla vielä täysin kotosalla äitin kanssa. 5v varsinkin kaipaa jo kavereita leikkimään (kesällä ollut helppoa kun paras kaveri ollut pitkällä lomalla myös), mutta kestää kyllä sen ettei koko ajan ole ikäistään seuraa päivällä. Tylsistyminen kuuluu osana lasten elämään! Kehittää mielikuvitustakin kun ei ole ihan koko ajan aktiviteetteja :popcorn:

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Meillä 5- ja 4-vuotiaat jatkavat osapäiväisesti päiväkodissa. Olivat kyllä reilu 3kk kotona äidin ja vauvan kanssa.

Ja suurimpaan maksuluokkaan kuulutaan, mikäli sillä on merkitystä. Rahaa jos ajattelisin, pitäisin lapset kotona.

Meillä kolme lasta kahden vuoden välein. Kaikki olleet kotona eskariin saakka. 3 vuotiaana alkaneet käydä kerran viikossa kerhossa. Kaksi kertaa viikossa käydään koko porukka perhekerhossa-ja kahvilassa. Kerran viikossa ollut harrastus. Ulkoillaan paljon. Kyllähän sisarukset keskenään jo leikkii siinä missä tappelekin :). Itse en nää hoitoa vaihoehtona.

Meillä isommat lapset ovat kerhossa. Ovat nyt 3 ja 5-vuotiaat, 1v8kk saa olla vielä täysin kotosalla äitin kanssa. 5v varsinkin kaipaa jo kavereita leikkimään (kesällä ollut helppoa kun paras kaveri ollut pitkällä lomalla myös), mutta kestää kyllä sen ettei koko ajan ole ikäistään seuraa päivällä. Tylsistyminen kuuluu osana lasten elämään! Kehittää mielikuvitustakin kun ei ole ihan koko ajan aktiviteetteja :popcorn:

Näin sen pitäisi mennäkin. Lapset tarvitsevat myös sitä tylsistymistä juurikin tuon mielikuvituksen parantamiseksi.

Omat lapseni ovat oppineet leikkimään yksin. Satunnaisesti voivat valittaa ettei ole tekemistä, mutta keksivät sitten itsekin tekemistä. Ja välillä jopa kelpaa äiti tai isä leikkikaveriksi ;)

Päiväkodit on muutenkin täynnä. Ensisijaisesti päiväkoteihin pitäisi laittaa työssäkäyvien lapset, sitten lapset, jotka tarvitsevat jonkun diagnoosin takia päiväkodin arkea, lopuksi ne, jotka ehkä tarvitsevat virikehoitoa.

Näin sen pitäisi mennäkin. Lapset tarvitsevat myös sitä tylsistymistä juurikin tuon mielikuvituksen parantamiseksi.

Omat lapseni ovat oppineet leikkimään yksin. Satunnaisesti voivat valittaa ettei ole tekemistä, mutta keksivät sitten itsekin tekemistä. Ja välillä jopa kelpaa äiti tai isä leikkikaveriksi ;)

Päiväkodit on muutenkin täynnä. Ensisijaisesti päiväkoteihin pitäisi laittaa työssäkäyvien lapset, sitten lapset, jotka tarvitsevat jonkun diagnoosin takia päiväkodin arkea, lopuksi ne, jotka ehkä tarvitsevat virikehoitoa.

Meillä isompi ei keksi mitään. Osasyynä lienee, että nyt kesällä on välillä olluit leikkikaveri. Muutamme kuitenkin eri paikkakunnalle, missä tuttuja kavereita ei ole.

Minä myös allekirjoitan täysin tuon että myös tylsistymistä tarvitaan. Ei kaiken aina pidä olla hauskaa ja tekemistä täynnä. Joten itse aloitukseen, kiertäisin noita kerhoja siinä määrin kuin niitä on, voihan siellä saada kavereita joiden kanssa nähdä muulloinkin, jos muita lapsikavereita ei ole.

Keskustelu..Huoh...tee niinkuin teidän perheelle paras. Jos laitat lapsesi etusijalle, päätös on oikea. Vaikka olisi palstamammojen mielestä väärä päätös...

[QUOTE="kaveri";28847384]Päätin nyt, että kokeilemme pärjätä noilla kerhoilla yms, jos tilanne ei korjaudu, niin sitten harkitsen uudelleen esikoisen virikepaikalle laittamista.[/QUOTE]

Kurjaa varmasti ainakin 5-vuotiaallesi. Minun mielestäni teet karhunpalveluksen lapsellesi.

[QUOTE="vieras";28847651]Kurjaa varmasti ainakin 5-vuotiaallesi. Minun mielestäni teet karhunpalveluksen lapsellesi.[/QUOTE]

Höpö höpö! Kerho, perhekerho ja yksi harrastus on täysin riittävästi tuon ikäiselle. Sisarus on myös jo sen ikäinen, että hänen kanssaan voi leikkiä. Hieno päätös ap!

[QUOTE="vieras";28847039]Meillä kolme lasta kahden vuoden välein. Kaikki olleet kotona eskariin saakka. 3 vuotiaana alkaneet käydä kerran viikossa kerhossa. Kaksi kertaa viikossa käydään koko porukka perhekerhossa-ja kahvilassa. Kerran viikossa ollut harrastus. Ulkoillaan paljon. Kyllähän sisarukset keskenään jo leikkii siinä missä tappelekin :). Itse en nää hoitoa vaihoehtona.[/QUOTE]

Pikkasen ihmetyttää tämä kommentoija, on vissiin tehnyt mielestään esimerkillisen teon. Mites työssäkäynti, mun matikalla tässä tapauksessa ollaan oltu poissa työelämästä yli kymmenen vuotta? On kiva loisia kotona kun tuet juoksee? Näissä tapauksissa olis aiheellsita periä yhteiskunnan maksamat koulutuskustannukset täysimääräisenä pois, jos ei kerran työssäkäynti maistu.

[QUOTE="vieras";28847685]Jaa. Samanikäinen oma lapseni menee ainakin todella mielellään päiväkotiin. En voi ymmärtää miksi 5-vuotias ei ole edes osapäivä hoidossa.[/QUOTE]

En voi ymmärtää miksi pitäis olla. Mulla on tuo 5v kotona. SRK kerho 2 kertaa viikossa 3 tuntia kerrallaan, kavereita tavataan leikkipuistoissa ja joskus kotonakin. Leikkii pikkuveljen kanssa, käydään viikolla mummoloissa, kummiloissa, retkeillään. En näe mitään syytä päivähoidolle. Sitä aikataulutettua aamuheräämistä tulee olemaan seuraavat 60 vuotta, nyt saa vielä nauttia. Voihan lapsi hoidossa viihtyä, mutta viihtyy hyvin kotonakin melko pienellä vaivalla.

En voi ymmärtää miksi pitäis olla. Mulla on tuo 5v kotona. SRK kerho 2 kertaa viikossa 3 tuntia kerrallaan, kavereita tavataan leikkipuistoissa ja joskus kotonakin. Leikkii pikkuveljen kanssa, käydään viikolla mummoloissa, kummiloissa, retkeillään. En näe mitään syytä päivähoidolle. Sitä aikataulutettua aamuheräämistä tulee olemaan seuraavat 60 vuotta, nyt saa vielä nauttia. Voihan lapsi hoidossa viihtyä, mutta viihtyy hyvin kotonakin melko pienellä vaivalla.

Muistelen vaan kotihoidettuna kuinka olin kateellinen päiväkodin pihalla leikkiville lapsille... No tunteet sikseen, mutta minusta 5-vuotias jo nauttii niin paljon ryhmässä olemisesta, että en halua sen ikäiseltä sitä kieltää.

Osa-aikaisena saa lisäksi sekä koti- että päiväkotielämän parhaat puolet.

Onko täällä ketään joka oikeasti käy töissä!? Miten ihmisillä on varaa kökkiä kotona vuosikausia, millaisen mallin te annatte lapsillenne? Vittu kun vituttaa maksaa veroja ja kustantaa tän porukan loisiminen.

Yhteistyössä