Mummi sanoi ottavansa esikoisen meiltä toistaiseksi hoitoon kun uusi vauva tulee keväällä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ikävä miniä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ikävä miniä

Vieras
Siis suunnitteli ottavansa sen täysin yö ja päivähoitoon. Lapsi käy päiväkodissa ja mummo asuu eri paikkakunnalla. Lisäksi esikoinen on mustasukkainen jo nyt tulevasta vauvasta. Kertokaa eikös se ole näin, että esikoisesta tuntuu vielä kamalammalta, jos lykätään se mummolaan ja ollaan miehen kanssa vain vauvaa hoitomassa vähintään viikko niin, että ei nähdä esikoista! Mummi oli suunnitellut olevansa esikoisen kanssa siis kuukausia kotona, että minä jaksan vauvan kanssa. Meidän koti ei käy vaan hänen oma kotinsa, jonne lapsi pitäisi viedä. Omasta mielestäni kyllä jaksamisessa ei ole mitään ongelmaa ja jos onkin niin kyllä siitä selvitään ja sitten voi miettiä mitä tekee. Samoin olisi halunnut myös vauvan sinne moneksi päiväksi yö-päivähoitoon niin saataisiin itse nukkua! Tässä on vähän sekin pelottavaa, että aikoinaan hän meinasi vahingossa tappaa oman lapsensa lääkkeillä(lapsi oli viikkoja tehohoidossa). Ja ei tämä ainoa lääkeväärinkäsitys, kun pari vuotta sitten otti itse melkein pullollisen morfiinipohjaista yskänlääkettä kerralla ja meni siitä ihan sekaisin. Siis luuli, että sitä lääkettä on otettava jotain parin desin verran kerralla ja otti sitten sen verran. Kyseessä on hitusen alle 60-vuotias.
pakko oli päästä taas purkamaan anopista. En aio esikoista sille laittaa hoitoon, mutta olisi kiva kuulla onko joku eri mieltä. Omasta mielestäni jo sekin, että esikoinen tuntee itsensä hylätyksi kun vauva tulee riittää siihen että on parempi kaikkien olla kotona. Tuohon on vielä aikaa, joten en ole miehelle puhunut mitään tai en oikeastaan edes tiedä miten ajattelee tuon. Kun esikoinen oli pienempi niin silloin ei ainakaan uskaltanut jättää anopille hoitoon vaan sanoi, että sitten paljon vanhempana. Nyt esikoinen ollut pari kertaa muutaman tunnin mummilla ihan pakon vuoksi(ultran vuoksi), mutta minua pelottaa vaikka kuinka selkeästi annan hoito-ohjeet ja mitä pitää varoa(yhtenä: anoppi käyttää lääkkeitä ja niitä on ollut pitkin lattioitakin).

Kyllä, esikoisesta tuntuu kamalammalta, jos hänet hylätään mummolaan.

Mä suosittelen, että vaikka esikoinen jatkaisi päiväkodissa vauvan syntymän jälkeen, niin hänkin saisi pitää "vauvaloman".

[QUOTE="mamm";22767020]eiköhän tuon tekstin jälkeen ole aika selvää, meneekö lapsesi sinne hoitoon, vieläpä viikoiksi![/QUOTE]

Mummin parkukuoro on valtaisa. Harrastaa tätä itkemistä ja voivottelua ja syyttää minua kun syytän häntä ettei pysty hoitamaan. Mielestäni nyt on niin monta syytä, että turha sen on vikistä ja syyttää, että syy on taas keksitysti hänessä. tässä kun on muukin syy-lapsi tuntee itsensä hylätyksi.

Kuulostat vähän omituiselle ap kun ylipäänsä käsittelet asiaa. Miksi miehen kanss apitäisi asiasta keskustella? Kuulostaa jotenkin häröltä että miettii onko järkevää viedä esikoinen hoitoon viikoksi, kuukaudeksi kun tulee toinen, saati tuollaiselle hoitajalle. ITse olisin miettinyt tota ehdotusta sadaosasekunnin ja sanonut mummille mielipiteeni ja unohtanut asian saman tien. Jotkut asiat luulis olevan itsestäänselvyyksiä, mutta ilmeisesti teillä ei sit ole.

Onneks on sun lapset, eikä mummin. Mun anoppi oli suunnitellut ottavansa mun kaikki lapset koko kesäksi - mulle puhui vaan viikonlopusta - kuulin ihan muualta nää koko-kesä-suunnitelmat. Kysyin sit suoraan ja se myönsi, että koko kesän se olis lapsia pitänyt, vaikka mun kanssa sopi viikonlopusta. Ei saanut mummi lapsia hoitoon, ei. Ei itseasiassa enää ollenkaan tuon jälkeen, mä en olisi voinut luottaa siihen, että lapset tulee takaisin, jos olisin antanut muksut sille.

Mummoja on joka junaan, ikävä kyllä.
Sä äitinä tiedät mikä on sun lapsille parasta, mee sen mukaan.

Jos mulla olisi tuollainen anoppi, niin en kyllä kulkisi kyselemässä, että olisko ok lapselle mennä mummin luo. En päästäisi mummia ikinä ilman valvontaa lasteni seuraan. Laittaisin mieheni sanomaan äidilleen, että te ette tarvitse lastenhoitoapua siinä mittakaavassa, jota mummi on suunnitellut ja että lapset menee hoitoon nimenomaan silloin, kun teillä on siihen tarve, ei silloin kun mummi niin päättää.

sanot sille mummolle että esikoisen psyykkeelle on parempi että saa olla kotona omien vanhempien ja vauvan kanssa ja jos tarvit hoitoapua esim vauvan valvottamisen takia niin mummo TEILLE hoitamaan sillon. ja pientä vauvaa et anna tollaselle hoitoon (niinku et varmaan annakaan), jos imetät niin se on jo järkevä selitys miksi et voi antaa vauvaa yökylään. Sori mut tuo mummo kuulostaa nii sairaalta että en kyllä uskaltais antaa hetkeksikää sille lapsiani :( onkoha sillä itellä ollu rankkaa kun lapset on ollu pieniä kun murehtii sun nukkumisista. MUlla mun oma mummoni stressaa että miten ihmeessä jaksan 3 alle kouluikäisen kanssa kun sillä itellä on ollu vaan 1 lapsi jonka vauva-aika oli tosi rankka. sille on selvästi jääny joku trauma siitä ajasta eikä se voi mitenkää ymmärtää että jollaki pyyhkii hyvin 3 pienen lapsen kanssa kun ite ei meinannu selvitä yhdenkään kanssa.

vaikka mummo kuinka itkis tai suuttuis nii teillä on oikeus päättää teiän lasten asiat, et anna sille periksi. sanot että teille saa tulla jos haluaa olla lastenlasten kanssa, sillon voit valvoa vähä sitä hommaa.

Eihän sille mummille tarvi puhua mitään, että pidät sitä vastuuttomana hoitajana. Sanot vain, että te olette perhe, johon tulee uusi perheenjäsen ja te kaikki totuttelette vauvaan kotona. Ja jos mummi haluaa auttaa, voisi hän tulla välillä teille.

Itse tekisin myös niin, että ottaisin isomman lapsen myös päivähoidosta "vauvalomalle" kotiin joksikin aikaa, esim. jos isäkin jää kotiin vauvan syntymän jälkeen, niin ainakin siksi aikaa. Ja sitten jos haluatte lyhyiksi päiviksi hoitoon (esikoinen oli kuinka vanha?).

Eihän se mummi voi väkisin sun lasta hakea, joten sanot vaan että kiitos ajatuksesta mutta ei käy. Jos isäkin on kotona kun vauva syntyy, ottaisin esikoisenkin pois hoidosta/vähentäisin hoitopäiviä niin, että hänkin pääsis heti vauvan hoitoon mukaan eikä jätettäis ulkopuolelle.

Mummi kuulostaa vähintäänkin epäilyttävältä hoitajalta, enkä uskaltais jättää lapsiani sen seuraan ilman valvontaa.

Alkuperäinen kirjoittaja häh?;22767058:
Kuulostat vähän omituiselle ap kun ylipäänsä käsittelet asiaa. Miksi miehen kanss apitäisi asiasta keskustella? Kuulostaa jotenkin häröltä että miettii onko järkevää viedä esikoinen hoitoon viikoksi, kuukaudeksi kun tulee toinen, saati tuollaiselle hoitajalle. ITse olisin miettinyt tota ehdotusta sadaosasekunnin ja sanonut mummille mielipiteeni ja unohtanut asian saman tien. Jotkut asiat luulis olevan itsestäänselvyyksiä, mutta ilmeisesti teillä ei sit ole.

Oma mielipiteeni on kyllä jyrkkä ei! Mietin vaan mitä mieltä yleisesti ollaan. Mummi puhuu niin paljon ja sillä on ihmesuunnitelmia niin ohitan ne yleensä aina ensi kerralla. Sitten kun tulee ajankohtaiseksi niin sanon kyllä vastaan tms. Kirjoitin tänne joku aika sitten eräästä muusta asiasta häneen liittyen kun piti poistaa paineita. Välillä tuntuu, että ärsyttääkö se tahallaan, mutta luultavasti ei tahallaan.

Huh mikä juttu. Onko tämä provo?!

No et todellakaan anna esikoista mummolle kuukausiksi, et edes päiviksi, et edes yöhoitoon yhdeksi yöksi. Teet hyvin selväksi kaikille, että hoidat molempia lapsia kotona, sitähän varten olet ÄITIYSlomalla.

Alkuperäinen kirjoittaja perhe päättää;22767115:
Eihän sille mummille tarvi puhua mitään, että pidät sitä vastuuttomana hoitajana. Sanot vain, että te olette perhe, johon tulee uusi perheenjäsen ja te kaikki totuttelette vauvaan kotona. Ja jos mummi haluaa auttaa, voisi hän tulla välillä teille.

Itse tekisin myös niin, että ottaisin isomman lapsen myös päivähoidosta "vauvalomalle" kotiin joksikin aikaa, esim. jos isäkin jää kotiin vauvan syntymän jälkeen, niin ainakin siksi aikaa. Ja sitten jos haluatte lyhyiksi päiviksi hoitoon (esikoinen oli kuinka vanha?).

Esikoinen täyttää 6v vauvan syntymän aikaan. Ajateltiin kyllä ottaa kotiin vähäksi aikaa ja sitten lyhentää päivähoitopäivää muina päivinä. Kesääkin mietin, josko ottaisin silloinkin esikoisen pois hoidosta pidemmäksi ajaksi kuin miehen viiden viikon kesäloman ajaksi. Lapsi vaan tykkää hoidostakin tosi paljon.

[QUOTE="vieras";22767145]Huh mikä juttu. Onko tämä provo?!

No et todellakaan anna esikoista mummolle kuukausiksi, et edes päiviksi, et edes yöhoitoon yhdeksi yöksi. Teet hyvin selväksi kaikille, että hoidat molempia lapsia kotona, sitähän varten olet ÄITIYSlomalla.[/QUOTE]

Eipä ole provo, ei:( Näitä tällaisia mummoja taitaa olla enemmänkin, mutta kaikki ei niistä vain puhu. Esikoista en voi oikein ottaa virallisesti ja kokonaan pois päivähoidosta kun se menee syksyllä eskariin ja kun menee eskariin niin tarvitsee sen lisäksi päivähoitoa, koska eskari niin kaukana etten pääse itse hakemaan vaan on oltava päivähoidossa sen lisäksi. Jos luovun päivähoitopaikasta nyt niin päiväkodinjohtajan mukaan en välttämättä saa päivähoitopaikkaa samasta hetkestä.

[QUOTE="alkup.";22767194]Esikoinen täyttää 6v vauvan syntymän aikaan. Ajateltiin kyllä ottaa kotiin vähäksi aikaa ja sitten lyhentää päivähoitopäivää muina päivinä. Kesääkin mietin, josko ottaisin silloinkin esikoisen pois hoidosta pidemmäksi ajaksi kuin miehen viiden viikon kesäloman ajaksi. Lapsi vaan tykkää hoidostakin tosi paljon.[/QUOTE]

Kun on noin iso, niin mieti huolella, kuinka paljon viitsit pitää poissa. Meillä anakin tuonikäiselle kaverit olivat jo niin tärkeitä, että olisi halunnut olla kaikki päivät heidän eikä äidin ja vauvan kanssa. Itse tein mielestäni väärin, kun otin eskarilaisen kotiin. Eli kävi kyllä eskarissa, mutta hain heti eskarin jälkeen pois. Päivän vapaat leikin jäivät leikkimättä ja poika jäi vähän porukan ulkopuolelle. Vähän pidempi kesäloma ja vaikka yksi ylimääräinen vapaapäivä viikolla voi vielä olla kiva, mutta muuten en menisi hirvesäti normaalia päivärutiinia muuttamaan.

[QUOTE="alkup.";22767249]Eipä ole provo, ei:( Näitä tällaisia mummoja taitaa olla enemmänkin, mutta kaikki ei niistä vain puhu. Esikoista en voi oikein ottaa virallisesti ja kokonaan pois päivähoidosta kun se menee syksyllä eskariin ja kun menee eskariin niin tarvitsee sen lisäksi päivähoitoa, koska eskari niin kaukana etten pääse itse hakemaan vaan on oltava päivähoidossa sen lisäksi. Jos luovun päivähoitopaikasta nyt niin päiväkodinjohtajan mukaan en välttämättä saa päivähoitopaikkaa samasta hetkestä.[/QUOTE]

Hoidosta kokonaan poisottaminen olisi siinäkin suhteessa virhe, että sen lisäksi että lapsi joutuu jakamaan vanhemmat vauvan kanssa, niin hän joutuisi luopumaan kivasta leikkipaikasta ja kavereista. Ei kiva.

Mutta pieni vauvaloma (eli max. niin pitkä kuin esikoinen haluaa) tekisi hyvää siinä mielessä, että esikoinen saisi rauhassa tottua uuteen perheenjäseneen. Ja isosisko-/isoveliloma kuulostaa tärkeältä ;) .

Yhteistyössä