Tehdäänpäs tämä nyt selväksi: Akateemisuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaiutin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Akateemiseksi ei päästä pelkillä lukiopapereilla. Akateeminen on jo suorittanut yliopisto koulutuksen.

Vaihtoehtoisesti ylempi korkeakoulututkinto käynee myös. Mutta "tavis" amk pohjaiset on sitä kehnoa porukkaa vielä, vaikka olisivat inssejä, näin on minulle osattu kertoa :D

Mutta joo, tuohon aloitukseen kommenttina, paskapäitä löytyy kaikista koulutustasoista.

Miksikäs muuten kutsutaan tälläistä kahden vuoden amiksen käynyttä? :D

[QUOTE="vieras";28888459]Joo, en tarkoita mitään kemistejä todellakaan. Akateemisuus kertoo mielestäni monista asioista ja piirteistä ihmisessä mm. kunnianhimo, ahkeruus, sisukkuus (kun ei ole luovutettu vaan käyty ne koulut loppuun) Ja elämäntavoissa se näkyy mm. elävät todennäköisesti terveemmin ja harrastavat liikuntaa enemmän sekä syövät terveellisesti ja monipuolisesti. Heillä on myös varaa matkustella ja antaa lapsille niitä kokemuksia :)[/QUOTE]

Et tarkoita mitään kemistejä? Okei. Minun parhaat ystäväni ovat kemian maistereita, mutta osaavat kaikki kyllä keittää kahvia, ovat järkeviä ihmisiä, eivätkä hautautuneita tutkimushuoneisiinsa.

En ihan kaikkia viestejä alkanut lukemaan mutta tulipa vaan yksi kommentti tuohon "Mitä ostaa lapselle jonka vanhemmat ovat akateemisia" - ihmettelyyn.

Minä olen väitellyt, tällä hetkellä tutkijan työstä hoitovapaalla oleva _akateeminen_. Tutustuin lähipuistossa erääseen mukavaan äiti-ihmiseen, jonka kanssa meillä jutut kävi yksiin ja olimme samalla aaltopituudella. Käytiin kahvilla puolin ja toisin. Aika varhain tuli esiin että tämä uusi kaveri on lähihoitajana vanhainkodissa. Mun tausta tuli esiin vasta paljon myöhemmin, ja siitä tuli joku ihmeellinen muuri meidän väliin. Tämä uusi tuttavuus meni jotenkin lukkoon, juttu ei luistanut enää ollenkaan kuten aiemmin ja kahvittelut loppui kuin seinään.

Koska ajoitus tälle "stopille" oli täsmälleen sen jälkeen kun kerroin väitelleeni ja työskenteleväni yliopistolla, oletan sen olevan syy tuohon oudohkoon käytökseen. Mulle tuli väkisin mieleen, että tämä kaveri kokee jotain alemmuuskompleksia koulutustemme eron suhteen. Jos näin on, niin en ihmettele että joku, joka ei välttämättä tunne perhettä kovin hyvin, miettii mitä lapselle voisi antaa lahjaksi kun ne vanhemmat on niitä AKATEEMISIA.

Mä siivoan päiväsaikaan virastossa, jossa duunissa paljon muun muassa lääkäreitä ja juristeja. He ovat rentoa sakkia, aina tervehtivät ja juttelevat muutaman sanasen, kiittävät ja arvostavat tekemääni työtä. Kun menen siivoamaan heidän huoneitaan, he ottavat paperinipun mukaansa ja poistuvat siivoamiseni ajaksi tai käyvät vaikkapa vessassa. Olankohautuksia, tuhahteluja ja seiniin katselua sen sijaan saan monesti osakseni esimerkiksi talon sihteereiltä yms, kun siivoan heidän huoneitaan.

[QUOTE="vieras";28888138]Minusta täällä kyllä vaikuttaa olevan maistereita ja akateemisia aika paljon..[/QUOTE]

Eihän se mikään salaseura ole. Hullut, homot ja narkkaritkin voivat päästä kerhoon, mietipä sitä!

Ite kyllä aikoinani petyin hirveesti "akateemiseen meininkiin". Oletkin, että yliopistossa kaikki on hirveän älykkäitä ja keskustelut aina lennokkaita. No totuus oli sitten toinen, pääosin porukka oli hakemassa itselleen hyvää ammattia ja pakkopullaa se opiskelu oli. No tuli sitä itsekkin oltua hirveän epäkypsä tuohon aikaan, joten ei siitä sen ihmeempää... Itsellä opinnot jäi eikä minusta sitten koskaan tullut akateemista. On se kyllä kaduttanut aika paljon. Ei sen akateemisuuden itsensä takia vaan ihan sen takia, että paljon enemmän olisi ovia elämässä auki kun olisi tutkinto tassussa...

Suurin osa akateemisista ei kyllä pidä mitään melua tuon akateemisuutensa suhteen. Ja suurin osa ei todellakaan luokittele ihmisiä opiskelutaustan perusteella. Ainakaan kategorisesti. Mutta kyllähän keskimääräiset erot ovat selkeitä. Harvassa on sellaiset akateemiset, joiden kanssa ei kykenisi minkäänlaiseen älykkääseen keskusteluun. Muussa porukassa sitten tällaisten ihmisten löytäminen onkin hankalampaa. Onneksi kaikkien kanssa ei tarvitsekkaan keskustella mistään älykkäästä, mutta joskus sitä sellaistakin seuraa kaipaan - vaikka tämmöinen drop out olenkin...

Jaahas, paljon keskustelua sitten eilisen.

Mitä tuo "en nyt tarkoittanut mitään kemistejä" -kommentti oikein tarkoitti? Ei auennut minulle. Ovatko lääkärit akateemisia sitten, kun luonnontieteistä valmistuvat? Entä teknillisestä yliopistosta valmistuneet? Kuka ei kuulu akateemisiin ja kuka sitten kuuluu? Tässäpä taitaa olla se vastauksen ydin: Ihmiset eivät oikeastaan ole tulleet ajatelleeksi, että akateemisten alojen ja koulutustaustojen kirjo on valtava. Suurta osaa akateemisista ei edes lasketa akateemisiksi, kuten nyt tuossa kemistihommassa tuli ilmi. Ja sitten päästään tarkentamaan kysymystä: Minkä alan maistereihin ja tohtoreihin tämä akateemisuuden stereotypia perustuu? Humanisteihin? Ekonomeihin?

Tässä menee vähän nyt asiat monella sekaisin, vastaavaa yksisilmäistä argumentaatiota kuulee jatkuvasti esimerkiksi monien vähemmistöjen kohdalla: kaikki neekerit sitä ja kaikki muslimit tätä... Eikä tulla ajatelleeksi, että näihin "neekereihin", joita parjataan, kuuluu aika paljon muitakin ihmisiä kuten Obama, Oprah ja Usain Bolt. He ovat arvosstelun ulkopuolella, vaikka kuuluvat kategorisesti samaan ihmisryhmään.

Ei vaan, tätä nyt on turhaa jatkaa, jokuhan on vakaasti sitä mm. sitä mieltä, että merkonomit nyt ainakin ovat akateemisia.

Akateemisuus kertoo lähinä perselihasten kestävyydestä eikä juurikaan muusta. Opiskelu vaatii istumatyötä ja sitkeyttä. Muuten ovat samanlaisia pulliaisia kuin me muutkin. Mulla on kolme tohtoria kavereina ja itse ole "vain" amk:n käynyt. Eipä tuo ole jutuista esiin tullut, muuten kuin niillä oli vissiin paremmat bileet opiskeluaikoina kuin meillä. Siitä lienen vähän katkera.. mulla on parempi palkka kuin niillä ja ne on katkeria kun ovat kuluttaneet niin paljon aikaa hukkaan, onhan se pois työelämästä ja sitä kautta yleinen tulotaso on heikkoa vielä yli kolmekymppisenäkin. Mutta hyviä tyyppejä ihan eikä mua haittaa sem kavereiden koulutus, kun olen pärjännyt omalla sarallani ihan hyvin.

Jaahas, paljon keskustelua sitten eilisen.

Mitä tuo "en nyt tarkoittanut mitään kemistejä" -kommentti oikein tarkoitti? Ei auennut minulle. Ovatko lääkärit akateemisia sitten, kun luonnontieteistä valmistuvat? Entä teknillisestä yliopistosta valmistuneet? Kuka ei kuulu akateemisiin ja kuka sitten kuuluu? Tässäpä taitaa olla se vastauksen ydin: Ihmiset eivät oikeastaan ole tulleet ajatelleeksi, että akateemisten alojen ja koulutustaustojen kirjo on valtava. Suurta osaa akateemisista ei edes lasketa akateemisiksi, kuten nyt tuossa kemistihommassa tuli ilmi. Ja sitten päästään tarkentamaan kysymystä: Minkä alan maistereihin ja tohtoreihin tämä akateemisuuden stereotypia perustuu? Humanisteihin? Ekonomeihin?

Tässä menee vähän nyt asiat monella sekaisin, vastaavaa yksisilmäistä argumentaatiota kuulee jatkuvasti esimerkiksi monien vähemmistöjen kohdalla: kaikki neekerit sitä ja kaikki muslimit tätä... Eikä tulla ajatelleeksi, että näihin "neekereihin", joita parjataan, kuuluu aika paljon muitakin ihmisiä kuten Obama, Oprah ja Usain Bolt. He ovat arvosstelun ulkopuolella, vaikka kuuluvat kategorisesti samaan ihmisryhmään.

Ei vaan, tätä nyt on turhaa jatkaa, jokuhan on vakaasti sitä mm. sitä mieltä, että merkonomit nyt ainakin ovat akateemisia.

Jännä tuo neekeri-vertaus sillä 2013 luvulla en ole rasisteihin enää pahemmin törmännyt tai ainakaan omaan kaveripiiriin heitä ei kuulu. Obamaa "fanitan" vaikka tämä olisi homo ja ihan sama mitä muuta :)

Itse en arvosta tai pidä tärkeänä kemistien alaa samoin kuin biologian asiantuntijoita. Lääkärit, juristit, opettajat, sosiaalityöntekijät, ekonomistit yms ovat mielestäni akateemisia ja he kuuluvat ko. ryhmään.

Lasten kasvatukseen se liittyy totta kai. Ihmiset kasvattavat ja hoitavat lapsiaan oman tietämyksen ja kokemuksen perusteella. Arvot ja ihanteet vaikuttavat myös paljon.

[QUOTE="vieras";28892029]
Itse en arvosta tai pidä tärkeänä kemistien alaa samoin kuin biologian asiantuntijoita. Lääkärit, juristit, opettajat, sosiaalityöntekijät, ekonomistit yms ovat mielestäni akateemisia ja he kuuluvat ko. ryhmään.

.[/QUOTE]

:laugh:

Yhteistyössä