Imettämisen vaikeus ja siitä valittaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asdassd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

asdassd

Vieras
En käsitä miksi ihmiset kiduttaa itseään täysimettämällä lastaan. Ensin valitaan tämä ruokkimistapa, ja sitten valitetaan kun ei saa nukutettua, kun on tissit kipeät, kun lapsi syö monta tuntia putkeen/tunnin välein, ei ole omaa aikaa eikä jaksa mitään. Itketään yhtä aikaa vauvan kanssa kun sattuu/väsyttää/vituttaa.

En ymmärrä!

Miksi pitää kiusata itseään? Onko se korvike niin paha piru?
Itse valitsin sekaruokinnan lapselle, on ollut suurimmaksi osaksi korvikkeella mutta aamupäivisin saa tissiä. Kumpaakin saanut sairaalasta asti. Nukkuu yöllä 3-5 h putkeen, on nyt siis kuukauden ikäinen. Maitoa on tullut aina kun vauvalle olen sitä tarjonnut, mutten ole noussut yöllä imettämään enkä silloin kun lapsella on oikeasti nälkä. Pullo on nopeampi, siistimpi ja helpompi kaikin puolin. Ei mene oma selkä kipeäksi, ei satu tisseihin, ei mene kolmea tuntia sohvalla/sängyssä makaamisessa. Lapsi saa sosiaalisuutta sitten muuten, seurustellaan ja tuijotellaan. Ja isikin saa syöttää lasta. Jos hylkää tissin kokonaan, niin ei ole maailmanloppu, koska on kasvanut hyvin korvikkeellakin.

Miksi imettäminen on joku äitiyden mitta? Miksi siihen pitää pyrkiä oman hyvinvointinsa kustannuksella? Sitten ihmetellään miksi miehet lähtee ovet paukkuen kun vittuuntunut vaimo purkaa pahan olonsa tähän.
Miksi asioista pitää tehdä niin vaikeita? URGH!.

(tietysti on jees jos imetys onnistuu ilman sitä kitinää ja valittamista, tämä postaus ei koske teitä jotka on niin "onnekkaita", kuten jotkut sanovat)

Imetys saa niskaansa sen kaiken skan siitä, että vauvan riippuvuus äidistä käy selväksi. Vauva tarvitsee äitiään, ja lähelle, tosin miettiä tämä tai ei. Ruokaakin se tarvitsee tavalla tai toisella, oli se sitten tissiä tai korviketta.
Se että kiistämään oman ajan puutteesta jne. Liittyy siihen, etteinole ihan tajuttu mitä äitinä oleminen on, halusipa sitä tai ei.

Korvike aiheuttaa lapsen suolistoon pysyviä muutoksia ja sisältää riskejä. Ei mitään tappavaa, mutta ei mitään kivaakaan. Ei se piru silti ole, ja joissain tapauksissa aivan välttämätöntä.

Imetystieto taas on katkennut muutama sukupolvi sitten. Silloin kun pidettiin neuvolan käskystä 4h väliä ja tapettiin kaikki imetykset sillä. Imetys Einolle helppoa ensialkuun ja vaatii tietynlaista sitoutumista. Sen vaikeuden kanssa painitaan ja sitä vaikeutta valitetaan. Ja saakin valittaa. Nostan hattua kaikille jotka sen palveluksen lapselleen tekevät.

Imetys saa niskaansa sen kaiken skan siitä, että vauvan riippuvuus äidistä käy selväksi. Vauva tarvitsee äitiään, ja lähelle, tosin imettipä tämä tai ei. Ruokaakin se tarvitsee tavalla tai toisella, oli se sitten tissiä tai korviketta.
Se että kitistään oman ajan puutteesta jne. Liittyy siihen, ettei ole ihan tajuttu mitä äitinä oleminen on, halusipa sitä tai ei.

Korvike aiheuttaa lapsen suolistoon pysyviä muutoksia ja sisältää riskejä. Ei mitään tappavaa, mutta ei mitään kivaakaan. Ei se piru silti ole, ja joissain tapauksissa aivan välttämätöntä.suurimmassa osassa ei, vaikkei vika äideissä yksin olekaan.

Imetystieto taas on katkennut muutama sukupolvi sitten. Silloin kun pidettiin neuvolan käskystä 4h väliä ja tapettiin kaikki imetykset sillä. Imetys ei ole helppoa ensialkuun ja vaatii tietynlaista sitoutumista. Sen vaikeuden kanssa painitaan ja sitä vaikeutta valitetaan. Ja saakin valittaa. Nostan hattua kaikille jotka sen palveluksen lapselleen tekevät.

Minua kiinnostaa tuo, että mitä se suolistolle oikein aiheuttaa? Niin kuin tämä edellinen kirjoittaja väittää..
Itse kun olen täysin korvikkeella kasvanut, eli siis äiti ei imettänyt, niin en kyllä huomaa suolistossani mitään erikoista. Ainakin olen aina ajatellut sen toimivan täysin normaalisti, ei ole ikinä mitään vaivoja sillä osa-alueella ollut. Myös kaikki kolme sisarustani ovat korvike-lapsia.. Eipä tietääkseni heilläkään mitään vaivoja..

Eipä tuon selville saaminen nyt kauhean vaikeata ole, mutta todelliset vaikutukset vaihtelevat sen mukaan, mitä muuta ihmisessä on meneillään: ympäristö, geenit jne. Voidaan vaan puhua altistuksesta. Hiukan niinkun et ei kaikki ihmiset jotka ei harrasta liikuntaa ja ylensyö kärsi siitä mitenkään ikinä, mut iso osa kylläkin.
Mutta siis tutkimusten mukaan korvike muuttaa suoliston flooraa eli bakteerikantaa. Sen vaikutukset taas kantavat todella pitkälle ja liittyvät moneen.
Korvike altistaa diabetekselle.
Korvike tuhoaa suolinukkaa ja huuhtoo pois äidinmaidon suolenseinämää paikkaavia tekijöitä ( äidinmaito siis jatkuvasti paikkaa edelleen kehittymätöntä suoliseinämää, ja näin estää allergeenien ja haitallisten bakteerien pääsyä verenkiertoon).
Korvike itsessään sisältää kiistatta yhden suurimmista allergeeneista: lehmänmaidon proteiinia. Se myös sisältää sitä Paljon.
Korvikkeessa on liikaa proteiinia ihmislapselle, joka puolestaan tarvitsisi enemmän rasvahappoja ( vasikan pitää kasvaa lihasta, ihmisen pitää kasvaa aivoja)
Jne. Ota selvää.

Naurattaa nuo sinun tietosi, koska itse opiskelen lääketieteellisessä ja mitään tuollaista ei kyllä meille ole tullut eteen, vaikka on monet luennot ollutkin ihmislapsista, anatomiasta, kehityksestä ym : ) Meille täällä lähinnä rintaruokintaa puolustetaan tosiaan vasta-aineilla, mutta niidenkin hyöty on arvioitu rajoittuvan muutamalle ekalle kuukaudelle.. Mitään noita korvike haittoja ei kyllä kukaan meille valistanut, vaikka korvikkeita ym. vertailtiin imetykseen : )

"Ei mene oma selkä kipeäksi, ei satu tisseihin, ei mene kolmea tuntia sohvalla/sängyssä makaamisessa."

On kyllä oikeesti pakko sanoa, et hiukan on kevyet perusteet altistaa lapsi. Että siksi annat korviketta, ettei tarvitse valittaa ja siistimpääkin se on. No se on kiva, se. Eikä selkäänkään koske. Ja jos se pieni sitten joutuu painimaan diabeteksen tai muutaman ylimääräisen kivuliaat korvatulehduksen, niin se on ihan ok. Koska mun ei tarvi valittaa, ku tää korvike on niinkun tosi kätsyä.

Anteeksi et olen asiaton, mut nyt pakko sanoa et niin on tuo päätöskin jos no on ihan oikeasti sun perusteet. Voisit vielä *ehkä* pystyä täysimetykseen (ekat 6 vko kun siis on maidontuotannon kannalta sitä kriittisintä aikaa), ja vaikka ehkästä edes ne korvatulehduksien kivut.

[QUOTE="Minni";28989065]Naurattaa nuo sinun tietosi, koska itse opiskelen lääketieteellisessä ja mitään tuollaista ei kyllä meille ole tullut eteen, vaikka on monet luennot ollutkin ihmislapsista, anatomiasta, kehityksestä ym : ) Meille täällä lähinnä rintaruokintaa puolustetaan tosiaan vasta-aineilla, mutta niidenkin hyöty on arvioitu rajoittuvan muutamalle ekalle kuukaudelle.. Mitään noita korvike haittoja ei kyllä kukaan meille valistanut, vaikka korvikkeita ym. vertailtiin imetykseen : )[/QUOTE]

No jos lääkiksessä olet niin unin kirjastosta vaikka BF atlas tai BF answerbook vaan käteen ja viitteitä tarkistamaan, ei sen isompi työ ole. Jos ei millään jaksa niin vaiks Paarmuskan puhelimesta saat tutkimukset joiden luotettavuuden voit itse tarkistaa. Olisikin upeeta kun lekurit kouluttautuis tästä.

Miten korvikkeen käyttö altistaa korvatulehduksille? Ymmärrän sen jos ei tasaa painetta pullosta, mutta sen luulis tyhmemmänkin ymmärtävän. Itse olen korvikelapsi. Lapsena sairastellut saman verran kuin muutkin, enkä allerginen millekään. Verensokerit sekä -paineet loistavat. Sain syödä lapsena multaa ja ruohoa, ja syntymästä asti eläinten kanssa tekemisissä. Ainoa millä itse osaan puolustaa rintaruokkimista että se on ilmaista ja helppoa liikkuessa, mutta ei se minusta ole mitenkään ylivertaista.

Ja jos oikeen laiskottaa niin sit pitää tyytyä ihan perusmedian ja THL:n sanoihin mm.
http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/tiedote?id=28912

http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Vastaako+korvikemaito+imetystä/1135268031111

Miten korvikkeen käyttö altistaa korvatulehduksille? Ymmärrän sen jos ei tasaa painetta pullosta, mutta sen luulis tyhmemmänkin ymmärtävän. Itse olen korvikelapsi. Lapsena sairastellut saman verran kuin muutkin, enkä allerginen millekään. Verensokerit sekä -paineet loistavat. Sain syödä lapsena multaa ja ruohoa, ja syntymästä asti eläinten kanssa tekemisissä. Ainoa millä itse osaan puolustaa rintaruokkimista että se on ilmaista ja helppoa liikkuessa, mutta ei se minusta ole mitenkään ylivertaista.

Kyse on korvatulehdusten osalta Pulloruokinnasta, joka lisää riskiä. Pulloa imetään toisella tavalla.

Ylivertaisuus ei ole mikään mielipide kysymys. Mm. Australia harkitsee varoitustekstejä korvikkeisiin juuri tämän harhan takia.

Ja oli nyt luulisi tyhmemmänkin ymmärtävän, että tämän " mutta kun mä oon tippunut kolmannesta kerroksesta eikä mulle käyny mitään" tyylisen argumentin teho on niinkun tosi heikko.

Satutko ehkä olemaan taustaltasi työväenluokkaa? Korvike on aina liittynyt kiinteästi alempaan koulutustasoon. Tästä tehtiin just tutkimuskin:http://www.hs.fi/tiede/a1372123855870
Korvikkeella ruokkiminen on yksi osa sitä kulttuuria joka vaan periytyy, ellei tiedosta ota selvää ja tee omaa päätöstä ( tai olepakotettu siihen päätökseen).
Siis ei sillä että työväenluokassa mitään vikaa olisi, mutta jos korvikeruokinta on se perusoletus niin oi ehkä miettiä, mitä se kumpuaa ja kuinka vapaa päätös on.

Imetys saa niskaansa sen kaiken skan siitä, että vauvan riippuvuus äidistä käy selväksi. Vauva tarvitsee äitiään, ja lähelle, tosin miettiä tämä tai ei. Ruokaakin se tarvitsee tavalla tai toisella, oli se sitten tissiä tai korviketta.
Se että kiistämään oman ajan puutteesta jne. Liittyy siihen, etteinole ihan tajuttu mitä äitinä oleminen on, halusipa sitä tai ei.

Korvike aiheuttaa lapsen suolistoon pysyviä muutoksia ja sisältää riskejä. Ei mitään tappavaa, mutta ei mitään kivaakaan. Ei se piru silti ole, ja joissain tapauksissa aivan välttämätöntä.

Imetystieto taas on katkennut muutama sukupolvi sitten. Silloin kun pidettiin neuvolan käskystä 4h väliä ja tapettiin kaikki imetykset sillä. Imetys Einolle helppoa ensialkuun ja vaatii tietynlaista sitoutumista. Sen vaikeuden kanssa painitaan ja sitä vaikeutta valitetaan. Ja saakin valittaa. Nostan hattua kaikille jotka sen palveluksen lapselleen tekevät.

Loistavia pointteja... Kaikki sympatia niille äideille, jotka eivät jostain syystä KYKENE tuottamaan maitoa tai imettämään. Mutta jos silkasta laiskuudesta, mukavuudenhalusta tai käytännöllisistä syistä valitsee korvikeravinnon, niin ei sitä pitäisi julkisesti tulla hehkuttamaan hyvänä ideana.

Mulla on neljä korvikeruokittua serkkua, jotka ovat kaikki ylipainoisia diabeetikkoja.

Jos taistelematta luovuttaa, niin sietääkin tuomita. Jos taas nainen on jotenkin epämuodostunut, ettei maitoa todellakaan tule, niin ei kyllä taatusti tuomita. Päin vastoin, sääliksi käy niitä vauvoja.

Tjaa. Jokaisella on rajansa, joita ei muut voi määrittää. Epämuodostumat estävät imetystä harvemmin kuin idiootit.
Sääliksi ei käy vauvoja joiden äidit ovat yrittäneet imettää, mutta eivät voi. Heillä on äiti joka yrittää parhaansa, sillä voi kompensoida hyvin paljon. Äiti, joka valitsee korvikkeen mukavuusyistä taas vaikuttaa siltä, että tuskin viitsii kompensoida mitään. Se kun ei välttämättä ole kovin mukavaa tai vaivatonta.

Mun mielestä outoa on sekin miten vähän puhutaan pumppaamisesta. Monelle neuvola ehdottaa korviketta ennen pumppamista, mikä on aivan järjetöntä mun mielestä.

Ei neuvolan terkoilla ole aina koulutusta, ei sisälly peruskoulutukseen. Imetyksestä, sen eduista, ongelmista ja etenkin niiden ratkaisemisesta tiedetään tosi vähän. Voi johtua osaltaan siitä, ettei rinnat lähetä sinne iloisilla vauvakuvilla somistettuja tieolehtisiä, kuten korvikevalmistajat....

Mun mielestä outoa on sekin miten vähän puhutaan pumppaamisesta. Monelle neuvola ehdottaa korviketta ennen pumppamista, mikä on aivan järjetöntä mun mielestä.

Tätä ihmettelen minäkin. Meille poika (8kk) ei ole huolinut rintaa kuukauteen, silti pumppailen n. 3dl maitoa päivässä :) Maitoa tulee hyvin niin miksi en jatkaisi pumppausta vuoden ikään asti?

[QUOTE="Minni";28989065]Naurattaa nuo sinun tietosi, koska itse opiskelen lääketieteellisessä ja mitään tuollaista ei kyllä meille ole tullut eteen, vaikka on monet luennot ollutkin ihmislapsista, anatomiasta, kehityksestä ym : ) Meille täällä lähinnä rintaruokintaa puolustetaan tosiaan vasta-aineilla, mutta niidenkin hyöty on arvioitu rajoittuvan muutamalle ekalle kuukaudelle.. Mitään noita korvike haittoja ei kyllä kukaan meille valistanut, vaikka korvikkeita ym. vertailtiin imetykseen : )[/QUOTE]

Olen myös aikanaan opiskellut lääketieteellisessä ja opintojen edetessä huomannut ettei luennoilla ehditä keskittyä kaikkeen. Lastentautien kurssilla lapsen kehitys ja sairaudet ovat sen verran iso aihealue, että tuskin missään tiedekunnassa montaa tuntia voidaan imetyksestä jauhaa... Mutta äitinä olen huomannut miten korvikkeiden yhteyttä autoimmuunisairauksiin on pyritty tutkimaan. Olethan tietoinen esim. siitä miten 1 tyypin diabetes on lapsilla lisääntynyt, selitystä tähän ei ole vielä löydetty. En sano että johtuu korvikkeesta, mutta kyseessä on tauti, jonka diagnosointi on ollut pitkään mahdollista ja selkeäpiirteistä ja todennäköisesti jokin muuttunut ympäristötekijä selittää asiaa (toisin kuin esim. autismi jonka esiintyvyyden kasvusta ei tiedetä johtuuko lisääntyneestä diagnosoinnista).

Äidinmaitoon ja korvikkeisiin liittyen varmasti tulee lisätietoa tulevaisuudessa, kun kiinnostus on nyt herännyt. Aihe vaan on tabu johon liittyy suuret tunteet syyllistämisineen, sekoitetaan asiaan kehitysmaiden surulliset fiaskot jne.
Terveisin osittain imettänyt vanhempi kollega.

En ajatellut imettää montaa kuukautta vaikka se nyt on kohtuu hyvin kai käyntiin lähtenytkin. Vauva nyt vähän reilu 2vk ja n. 1-2 syöttöä päivässä on tullut pullosta siitä lähtien kun oli viikon ikäinen (korviketta tai pumpattua maitoa), mutta muuten olen antanut tissiä. Parin tunnin välein tuo syö kuitenkin.

Esikoista imetin vain synnärillä ja pumppasin ensimmäisen kuukauden, sen jälkeen meni täysin korvikkeilla. Ja synnäriltä saakka käytti pulloa. Nyt 3v reipas tyttö eikä ole yhden yhtä korvatulehdusta sairastanut. Tosi terve ollut muutenkin koko tähänastisen elämänsä. :)

En ole mitään tarkkaa imetyksestä luopumisen päivämäärää päättänyt vaan menen fiiliksen mukaan. Voi olla, että imetän kuukauden tai 6kk, tuskin pidempää kuin 6kk kuitenkaan. Ei ole minun juttuni tämä yhtään, lähinnä painostuksesta tunnen koko hommaan lähteneeni (ympärillä olevien ihmisten ja yhteiskunnan, en varsinaisesti kenenkään yksittäisen ihmisen) ja ehkä kokeilunhalustakin vähän. Fiiliksiä laskee myös se, että olemme nyt ajautuneet imetyksen myötä vauvan kanssa perhepetiin mikä ei tunnu minusta yhtään turvalliselta. Olen vakavasti harkinnut yösyöttöjä pullosta koska imettäessä nukahdan tosi herkästi niin maaten kuin istualtaan...

On tässä hyviäkin puolia (tissit kulkee mukana kaikkialle joka tapauksessa, ei tarvitse pakkailla korvikkeita ja pulloja mukaan..) mutta en ole ihan varma miten pitkälle ne peittoavat huonot puolet. (Koen esim että tämän vauvan ja hänen isänsä side on tällä hetkellä huomattavasti heikompi verrattuna minun ja vauvan väliseen siteeseen - tätä ei ollut pullovauvan kanssa koska kumpikin osallistui vauvan hoitoon ja lähelläpitoon yhtälailla.. Ymmärrettävää toki, mutta ehdottomasti huono asia minun mielestäni.)

Monilla kuitenkin ne plussat peittoaa miinukset mennen tullen ja ymmärrän heitä kyllä. Oma siskoni esimerkiksi on tällainen ja olen siitä iloinen hänen puolestaan, mutta eipä hänkään ole minun valintoja lähtenyt haukkumaan vaikka varmasti eri mieltä asiasta onkin. Jokaisella on oikeus omiin ratkaisuihinsa. En todellakaan myönnä olevani huono äiti vaikka tässä asiassa en täydellinen olekaan. Kyllä noista ihan varmasti hienoja ihmisiä kasvaa, korvikkeella tai tissimaidolla.

yleensä ne vaikeudet imettämisessä on lyhytaikaisia ja ohimeneviä.

En ehkä itsekään ymmärrä sitä, että jos imetys on jotain kauheaa taistelua, niin miksi sitä sitten jaksaa... Mutta toisaalta yösyötöt ja vauvassa kiinnioleminen ovat täysin normaaleja asioita, joihin jokaisen äidin pitäisi olla valmistautunut.

Korvike on nimensä mukaisesti korviketta, eli jos maitoa tulee niin tottakai kannattaa imettää. Ja useimmilla tulee, jos ei tarjoilla pulloa turhaan.

No ehkä ole huono vastaamaan, koska minusta imetys oli helppoa ja kätevää. Ja yösyötöt oli aika leppoisia, imetys nukuttaa niin vietävästi, niin siihen nukahti autuaasti itsekin kun vauva syö vieressä sängyssä. Ei tarvinnut nousta ylös pulloa hakemaan tms. Vuoden ikäisestä on kuitenkin nukkunut omassa huoneessa, että ei siihen perhepetiin tarvitse loppuiäksi jäädä...

Varmaan imetyksen hyötyjen takia? Että se on ehdottomasti parasta ravintoa vauvalle ja minä ainakin haluan tarjota vauvalleni parhaat mahdolliset lähtökohdat elämään?

Ei todellakaan ollut imettäminen alussa helppoa ja välillä väännettiin itkuakin asiakin kanssa, mutta pitääkö kaiken olla helppoa?

- Rintamaito sisältää lukuisia infektiosuojaa lisääviä, tulehdusreaktioita hillitseviä ja vastasyntyneen puolustusmekanismeja tukevia aktiivisia ainesosia
- Ne kypsyttävät suoliston hyvien ominaisuuksien muodostumista
- Imetys suojaa lasta vaikeilta hengitystietulehduksilta, ripulitaudeilta ja korvatulehduksilta
- Rintamaito voi tehostaa joidenkin rokotteiden, kuten hemofilus- ja pneumokokkirokotteiden antamaa immuunivastetta.
- Vähentää atooppisen ihottuman riskiä.
- Väh. 3kk imetettyjen riski sairastua astmaan ennen 10 vuoden ikää on pienempi kuin aikaisemmin vierotetuilla.
- Imetetyillä lapsilla esiintyy vähemmän useita vakavia lapsuusiän sairauksia kuten esimerkiksi myöhempää lihavuutta ja tyypin -1 ja -2 diabetesta.
- Imetys on myös psykologisesti merkittävä tapahtuma ja edistää äidin ja lapsen kiintymyssuhteen muodostumista, se luo lapselle perusturvaa sekä lohduttaa lasta
- Äidinmaidon sisältämät hormonit, entsyymit ja kasvutekijät tukevat vauvan kypsymistä, kasvua ja kehitystä. Lisäksi ne helpottavat ravintoaineiden hyväksikäyttöä.
- Imetetyillä lapsilla esiintyy vähemmän oikomishoitoa vaativia purentavirheitä
- Vähentää aikuisiän valtimotautien riskiä. Lapsena imetettyjen kolesterolitasot ovat aikuisiässä yhä matalampia kuin niiden, joita ei ole imetetty.

Puhumattakaan äidin saamista hyödyistä.
Ja sitä vartenhan ne tissit on?

Yhteistyössä