L
Lukiolainen
Vieras
Olen opiskellut nyt kaksi vuotta alaa, jota en tunne yhtään omakseni. Minulla ei ole ammattia, eikä muita kouluja taustalla kuin peruskoulu. Ammattikoulua olisi jäljellä enää vuosi. Sitä koulua en toistaiseksi aio kuitenkaan käydä loppuun, eikä myöskään kaksoistutkinto kuulu suunnitelmiini.
Jos menen tavalliseen päivälukioon, niin kysymys kuuluu, että voinko mennä suoraan ylioppilaskirjoituksiin näillä opintosuorituksilla, ts. suorittaa vain ne kirjoitettavien aineiden pakolliset kurssit? Vai pitääkö minun käydä koko lukio ja näin ollen saada lukion päättötodistuskin? Lakipykälät sanovat vaikka mitä, mutta ei niistä ota selvää. Hyväksilukuja tulen saamaan ammattikoulun yhteisistä aineista, mutta en varmaankaan paljon. Olen täysi-ikäinen, mutta aikuislukio menisi liian vaikeaksi taloudellisesti, enkä halua yhdistää kokopäiväduunia ja lukiota.
Minua houkuttaisi ajatus koko lukion käymisestä normaalisti 2-4 vuodessa mutta pelkään että käyn sen ns. "turhaan." Tarvitseeko lukion päättötodistusta mihinkään?
Onko paikalla opinto-ohjaajia tai muita joilla olisi varmaa tietoa, miten minun kannattaisi tehdä?
Kiitän.
Jos menen tavalliseen päivälukioon, niin kysymys kuuluu, että voinko mennä suoraan ylioppilaskirjoituksiin näillä opintosuorituksilla, ts. suorittaa vain ne kirjoitettavien aineiden pakolliset kurssit? Vai pitääkö minun käydä koko lukio ja näin ollen saada lukion päättötodistuskin? Lakipykälät sanovat vaikka mitä, mutta ei niistä ota selvää. Hyväksilukuja tulen saamaan ammattikoulun yhteisistä aineista, mutta en varmaankaan paljon. Olen täysi-ikäinen, mutta aikuislukio menisi liian vaikeaksi taloudellisesti, enkä halua yhdistää kokopäiväduunia ja lukiota.
Minua houkuttaisi ajatus koko lukion käymisestä normaalisti 2-4 vuodessa mutta pelkään että käyn sen ns. "turhaan." Tarvitseeko lukion päättötodistusta mihinkään?
Onko paikalla opinto-ohjaajia tai muita joilla olisi varmaa tietoa, miten minun kannattaisi tehdä?
Kiitän.