Yksi täi päänahassa :( Onko se vasta alkua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Veeras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lemmikeistä höyryäjät ottakaa huomioon että ihmisen päätäi EI voi fysiologisista syistä elää tai lisääntyä lemmikissä. Sen saksiote ei pidä lemmikin turkissa, ja ihmisissäkin se suosii pyöreää hiusta. (esim. afron hiuksen läpileikkaus on litteä, peruskiharan soikea...)Yksittäinen täi voi eksyä lemmikkiin, mutta vain hetkellisesti ja nämä yksinäiset täit eivät mitään epidemiaa pidä yllä. Tämäkin käy ilmi useista eri tietolähteistä. Eläinlääkäri puhuu täistä tarkoittaessaan koiran täitä. Ihmisen täistä käytetään nimitystä päätäi. Olisi suoranainen ihme löytää historian ensimäinen tapaus jossa ihmisen päätäi olisi sopeutunut elämään koirassa, lisääntymään siinä ja pitämään yllä koko perheen päätäitartuntaa(ja vieläpä tämä evoluutio olisi tapahtunut yhden täisukupolven aikana yhden kodin sisällä...). Tätä ei ole vielä missään tapahtunut, tuskin olisi eläinlääkäri jättänyt asiaa sikseen. Kyllä nyt on tapahtunut väärinkäsitys tai sitten ell on melkoisen epäpätevä.

???
Pari pätevää linkkiä aiemminkin...no, niistä parista ei edes löytynyt tietoa semmoisesta vaatteesta jota ei voi kuuma/kylmäkäsitellä, mutta toinen niistä johdatti Duodecimin sivuille:
Päätäit :: Terveyskirjasto
"Pesua kestämättömät vaatteet ja esineet suljetaan muovipussiin kahdeksi viikoksi."

Riittääkö?

Etsi minulle sellainen lähde mikä kertoo, että päätäi elää ihmisen ulkopuolella enemmän kuin 1-2 päivää. Tuo kahden viikon säilö on aika hätävarjelun maksimoimista, eikä kerro täin elämisiästä mitään. Munat ovat kovia papanoita, ne ei tartu ihmiseen enää uudestaan kun ne ovat irronneet. Munat eivät missään tapauksessa kypsy ilman ihmisen lämpöä. Ehkä voisin kuvitella, että jos munia on esim tyynyllä ja joka päivä haudot niitä nukkuessasi niin ne saattaisivat kypsyä.

Ymmärrätkö ihan fysiologisia mahdottomuuksia? Se, että sanottais päätäin elävän viikkoja ilman ihmistä on sama kuin ihminen laitettais 0 asteen kylmyyteen metsään samoilemaan ilman ruokaa ja vettä. Kauanko selviää? Mietippä sitä. Ihan täysin turhaa tulla hysterisoimaan jo muutenkin paniikissa olevia ihmisiä.

Päätäi on todella helppo hävittää. Kunhan hoitaa täit ja munat huolellisesti päästä ja huolehtii, ettei eläviä yksilöitä elä ympäristössä, tämä riittää. Täin hävittämiseen on luonnollisia ja halpoja keinoja. Apteekissa myytävät shampoot on kalliita ja täit voivat olla vastustuskykyisiä niille. Meilläkin on lasten koulussa juuri täiepidemia, ei silti huoleta tippaakaan kun tietää oikeat keinot.

Täi syö ihmisen verta noin 5 kertaa päivässä, jos se tippuu pois, se kuolee nälkään 1-2 päivässä. Ihmisen täi ei syö eläimen verta, mutta saattaa kyllä ratsastaa koirassa hetken ja tarttua siitä ihmiseen. Eli koira saattaa säilyttää täitä hengissä omassa lämmössään juuri tuon päivän pari.

[QUOTE="Vieras";29022410]Etsi minulle sellainen lähde mikä kertoo, että päätäi elää ihmisen ulkopuolella enemmän kuin 1-2 päivää. Tuo kahden viikon säilö on aika hätävarjelun maksimoimista, eikä kerro täin elämisiästä mitään. Munat ovat kovia papanoita, ne ei tartu ihmiseen enää uudestaan kun ne ovat irronneet. Munat eivät missään tapauksessa kypsy ilman ihmisen lämpöä. Ehkä voisin kuvitella, että jos munia on esim tyynyllä ja joka päivä haudot niitä nukkuessasi niin ne saattaisivat kypsyä.

Ymmärrätkö ihan fysiologisia mahdottomuuksia? Se, että sanottais päätäin elävän viikkoja ilman ihmistä on sama kuin ihminen laitettais 0 asteen kylmyyteen metsään samoilemaan ilman ruokaa ja vettä. Kauanko selviää? Mietippä sitä. Ihan täysin turhaa tulla hysterisoimaan jo muutenkin paniikissa olevia ihmisiä.

Päätäi on todella helppo hävittää. Kunhan hoitaa täit ja munat huolellisesti päästä ja huolehtii, ettei eläviä yksilöitä elä ympäristössä, tämä riittää. Täin hävittämiseen on luonnollisia ja halpoja keinoja. Apteekissa myytävät shampoot on kalliita ja täit voivat olla vastustuskykyisiä niille. Meilläkin on lasten koulussa juuri täiepidemia, ei silti huoleta tippaakaan kun tietää oikeat keinot.[/QUOTE]

Missä olen sanonut TÄIN elävän paria päivää kauempaa, ihmisen ulkopuolella? :headwall: Olen koko ajan puhunut täin munista, kun olen puhunut kahdesta viikosta.
Ok, ihan kiva jos ei täin munat ihmisestä irrottuaan enää pysty uudestaan tarttumaan, sopii mulle, mutta kerro se toki niille jotka ovat kirjoittaneet tuon Duodecimin sivut ja jotka käskevät laittamaan 2 viikoksi säilöön ne kamppeet joita ei voi kylmä-tai kuumakäsitellä. Tiedät siis ilmeisesti heitä paremmin?

Ja täit eivät tule vastustuskykyisiksi täishampoolle jos käyttää tukehduttamiseen perustuvia täishampoita (Linicin, muistaakseni Paranix) jotka toimivat mekaanisesti, ei minkään myrkyllä tappamisen kautta.

Viimeksi muokattu:
Missä olen sanonut TÄIN elävän paria päivää kauempaa, ihmisen ulkopuolella? :headwall: Olen koko ajan puhunut täin munista, kun olen puhunut kahdesta viikosta.
Ok, ihan kiva jos ei täin munat ihmisestä irrottuaan enää pysty uudestaan tarttumaan, sopii mulle, mutta kerro se toki niille jotka ovat kirjoittaneet tuon Duodecimin sivut ja jotka käskevät laittamaan 2 viikoksi säilöön ne kamppeet joita ei voi kylmä-tai kuumakäsitellä. Tiedät siis ilmeisesti heitä paremmin?

Ja täit eivät tule vastustuskykyisiksi täishampoolle jos käyttää tukehduttamiseen perustuvia täishampoita (Linicin, muistaakseni Paranix) jotka toimivat mekaanisesti, ei minkään myrkyllä tappamisen kautta.

Tuo 2 viikon säilö saattais olla esim. sellaisille sohvatyynyille mitkä on herkästä kankaasta? Tai muut asiat/tavarat, mitkä on pään lähellä, jolloin ihminen saattaisi hautoa munia.

[QUOTE="Vieras";29022604]Tuo 2 viikon säilö saattais olla esim. sellaisille sohvatyynyille mitkä on herkästä kankaasta? Tai muut asiat/tavarat, mitkä on pään lähellä, jolloin ihminen saattaisi hautoa munia.[/QUOTE]

Juuri näin, eli ei jotain lasten leluja tarvitse parvekkeelle viedä jos ei lapset suunnilleen säilytä niitä jatkuvasti hiuksissaan. :) Unilelut ehkä veisin...

To help prevent the spread of head lice, teach children not to share combs, brushes and hats. Treat anyone with active lice or unhatched eggs right away. Lice can live for less than two days off the head. Head lice do not reproduce off the body. They do not live on pets. Any nits that fall off the head will not hatch or reattach.

Lähde: http://healthvermont.gov/prevent/lice/headlice.aspx

Tuollakin sanotaan, että : Objects that cannot be washed can be bagged in plastic and put away for 10 days, or dry cleaned.

Varmaankin munien vuoksi, ettet sit nuku niitä kypsäksi. Ne ei kypsy ilman lämpöä ja eivätkä tartu uudelleen.

Anteeksi Echo, taisin ylireagoida ja olla hiukan väärässä. Eli niin kai ne munat siis elävät ilman ihmistä, ainakaan en mistään löytänyt tietoa kuolevatko nekin. Muut täin asteet kuolevat ilman ihmistä. Eli toi pakkaaminen on sitten aiheellinen, oletan. Kiitos korjauksesta.

Mekaanisesti toimii tukahduttamalla, kookosöljy/rasva toimii siis samalla tavalla kuin nuo mekaaniseen perustuvat shampoot. Tosin aika harva haluaa rueta kookosrasvoilla sotkemaan. Halpaa se olisi jos luontaisia keinoja haluaa käyttää.

[QUOTE="Vieras";29022757]Anteeksi Echo, taisin ylireagoida ja olla hiukan väärässä. Eli niin kai ne munat siis elävät ilman ihmistä, ainakaan en mistään löytänyt tietoa kuolevatko nekin. Muut täin asteet kuolevat ilman ihmistä. Eli toi pakkaaminen on sitten aiheellinen, oletan. Kiitos korjauksesta.

Mekaanisesti toimii tukahduttamalla, kookosöljy/rasva toimii siis samalla tavalla kuin nuo mekaaniseen perustuvat shampoot. Tosin aika harva haluaa rueta kookosrasvoilla sotkemaan. Halpaa se olisi jos luontaisia keinoja haluaa käyttää.[/QUOTE]

Ok...:)
Mutta mä opin taasen sulta sen että täin munat eivät kerran ihmisestä irtauduttuaan tartu niin helposti enää takaisin hiuksiin.

Meillä on ollut kolmesti tytöllä täitä. Ja tuntuu että heidän luokassa niitä on koko ajan. Ärsyttää vanhemmat jotka kuvittelevat että kunhan kerran-pari pesee täishampoolla lapsen hiukset niin se riiittää. Mutta ei todellakaan! Se suurin hommahan on käydä ne hiukset läpi pienissä erissä, ja suurinpiiretein hius hiukselta katsoa trakkaan että yhtään ainnoaa saivaretta ei jää hiuksiin, koska silloin peli on menetetty. JOkainen saivare on joko sormin nyhdettävä pois, itse käytin skasia ja leikasin jokaisen hiuksen pois jossa saivare näkyi, ja kyllä homma oli iavan hirveä ja tulosta oli paljon.

Nykyisin pesen tytyön hiukset vain ja ainoastaan apteekista saatavalla pajunkuoriuuteshampoolla, joka aivan törkeän hajuista, mutta sen pitäisi tehdä hiukset selliasen hajuiseksi että täi ei niihin tartu.

Tuosta kookosöljystä...Onko siitä ihan siis käytännön kokemuksia?
Kuulostaa todella hyvältä jos toimii!
Vaikka kyllä mä siltikin varmuudeksi täi shampoota ostaisin,mutta vois sen lisäksi vielä holvata päänahan ja hiukset kookosöljyllä,mä meinaa tykkään muutenkin käyttää sitä hiusten ja päänahan hoitoon:)

[QUOTE="vieras";29023078]Tuosta kookosöljystä...Onko siitä ihan siis käytännön kokemuksia?
Kuulostaa todella hyvältä jos toimii!
Vaikka kyllä mä siltikin varmuudeksi täi shampoota ostaisin,mutta vois sen lisäksi vielä holvata päänahan ja hiukset kookosöljyllä,mä meinaa tykkään muutenkin käyttää sitä hiusten ja päänahan hoitoon:)[/QUOTE]

Me käytimme lopulta kookosöljyä kun apteekkiin oli mennyt syksyn aikana satoja euroa. neljä pitkähiuksista meidän perheessämme... Apteekin tuotteet olivat tehottomia, esim. tukahduttamiseen perustuvan Linicinin jälkeen löytyi kammatessa seuraavana päivänä päästä elävä täi. Ja ohjeiden mukaan sitä käytettiin.

Lopulta ostin kookosöljyä ja laitoin sitä kaikkien hiuksiin illalla, päälle suihkumyssy. Aamulla pesu. Oli muuten paljon helpompi pestä pois kuin esim. Paranix, jonka jälkeen sai pestä viisikin kertaa ja silti hiukset olivat aivan rasvaiset. Siihen täikierre loppui. Toki kammattiin senkin jälkeen vielä pitkään ja uusittiin käsittely parin viikon päästä, mutta enää ei täitä löytynyt.

Yhteistyössä