Lopetetaan asumistuet.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja näin;29031156:
Jokainen saisi maksaa itse asumisensa. Näin tulisi iso säästö.

Asunnon omistajillehan ne tuet menee. Ei ne jää vuokralaiselle. Ilman tukia vuokrat laskisivat huimasti, ja vuokranantajien tulot pienenisivät. Ei se niille käy. Suora tulonsiirto valtiolta loppuisi. Ajattelitkohan tämän nyt ihan loppuun asti?

[QUOTE="vieras";29031269]Asumistuilla autetaan ainoastaan vuokranantajia.[/QUOTE]

Oikeasti taisit juuri osua naulan kantaan. Asumistuki on hyvä, sillä mielestäni omia kansalaisia pitää tukea (etenkin jos yhä syydämme miljardin/vuosi kehitysapuna jonnekin afrikkaan). Asumistukeen pitäisi kuitenkin laittaa tiukka ehto minkä hintaiseen vuokra-asuntoon sitä saa. Tämä olisi kohtuullista. Uskoisin sen hillitsevän vuokraisäntien ahneutta.

[QUOTE="vieras";29031455]Lopetetaan luuserit samantien, kaasukammioihin vaan mars mars![/QUOTE]

Miten luuserit tähän liittyy? Ja ovatko niitä ne tukia saavat asunnon omistajat vai ne vuokralaiset, joiden käsien läpi tuo avustus kulkee?

[QUOTE="vieras";29031269]Asumistuilla autetaan ainoastaan vuokranantajia.[/QUOTE]

Ei välttämättä. Minä olen ainakin jossain vaiheessa pienituloisena saanut asumistukea omistusasuntoonkin, eli tuki on tullut avuksi ihan suoraan tarvitsijalle.

[QUOTE="vieras";29031944]Eli kiinteistön omistajalle, niinkuin aina. Et ollut vuokralla itselläsi?

Asumistuki menee aina omistajalle. Ei vuokralaiselle.[/QUOTE]

Tarkoitin lähinnä sitä, että on niitä asumistukien tarvitsijoita omistusasunnoissa asuvissakin, joten tuki ei aina välttämättä osoittaudu ns. väärään paikkaan.

[QUOTE="vieras";29031944]Eli kiinteistön omistajalle, niinkuin aina. Et ollut vuokralla itselläsi?

Asumistuki menee aina omistajalle. Ei vuokralaiselle.[/QUOTE]

Totta kai. Se kun on tarkoitettu asumiskuluihin.

[QUOTE="vieras";29031997]Hyvä idea. Sitten kun asun kadulla, lupaan ottaa rahani mistä helpoimmalla saan, vaikka suoraan taskustasi.[/QUOTE]

Asumistuet pois -> vuokrat pienenee. Nyt ne lihottaa vaan laiskureiden masseja.

Minä voisin veikata, että vuokrat saattaisivat jopa nousta, koska omistajilla kuitenkin on yhtiövastike maksettavanaan ja haluavat vuokra-asunnostaan mahdollisimman hyvän tuoton. Heidän tulonsahan siinä pienenisivät, jos asumistuki otettaisiin pois. Vai olenkohan nyt ymmärtänyt koko jutun ihan väärin??

[QUOTE="vieras";29031186]Asunnon omistajillehan ne tuet menee. Ei ne jää vuokralaiselle. Ilman tukia vuokrat laskisivat huimasti, ja vuokranantajien tulot pienenisivät. Ei se niille käy. Suora tulonsiirto valtiolta loppuisi. Ajattelitkohan tämän nyt ihan loppuun asti?[/QUOTE]

Oletko varma että laskisivat? Asumistuessa on katto ja yksityisellä puolella vuokrat ovat reilusti korkeammat tietyillä alueilla.

Asuntojen arvo ja vuokrat laskisivat todennäköisesti tietyillä alueilla, mutta vähävaraiset joutuisivat turvautumaan toimeentulotukeen. Eniten tuo iskisi niihin, jotka ovat hieman toimeentulotuen rajan yläpuolella.

[QUOTE="vieras";29032011]Asumistuet pois -> vuokrat pienenee. Nyt ne lihottaa vaan laiskureiden masseja.[/QUOTE]

tuskin niin paljoa, että sen maksuun olisi varaa ilman tukea.

[QUOTE="vieras";29032011]Asumistuet pois -> vuokrat pienenee. Nyt ne lihottaa vaan laiskureiden masseja.[/QUOTE]

Siis ketkä ovat laiskureita? Vuokranantajatko? Hehän tekevät hyvää työtä, kun sijoittavat asuntoihin siitäkin huolimatta, että se on riskialtista. Pitää ottaa riski, että vuokralainen tuhoaa asunnon, pitää ostaa uusi jääkaappi, jos se menee rikki jne. Helpompaa on sijoittaa pörssiosakkeisiin, mutta jotkut kantavat huolta toisten elämästä ja tarjoavat asunnon tarvitsijoille. Toki jokainen sijoittaja haluaa tuottoa sijoituksilleen, mutta niinhän sen pitää ollakin. Kyllä verottaja pitää huolen, ettei kovasti pääse rikastumaan.

• Tykkää
Reactions: himpsis
Asunnon omistaja ei pidä asuntoaan vuokralla tappiolla, joku ei tajua sitä, joka kuukausi tulee voittoa saamastaan vuokrasta sen verran että sen kuun vuokrasta jää säästötilille rahaa.
Koko asumistuki on rahanpesua pahimmillaan, täysin käsiin räjähtänyt tukimuoto.

Siis ketkä ovat laiskureita? Vuokranantajatko? Hehän tekevät hyvää työtä, kun sijoittavat asuntoihin siitäkin huolimatta, että se on riskialtista. Pitää ottaa riski, että vuokralainen tuhoaa asunnon, pitää ostaa uusi jääkaappi, jos se menee rikki jne. Helpompaa on sijoittaa pörssiosakkeisiin, mutta jotkut kantavat huolta toisten elämästä ja tarjoavat asunnon tarvitsijoille. Toki jokainen sijoittaja haluaa tuottoa sijoituksilleen, mutta niinhän sen pitää ollakin. Kyllä verottaja pitää huolen, ettei kovasti pääse rikastumaan.

Laiskat saa rahaa tekemättä työtä. En ota kantaa laiskuuteen sinänsä tässä. Jokainen arvottakoot sen itse.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;29031156:
Jokainen saisi maksaa itse asumisensa. Näin tulisi iso säästö.

Hmm... olen yksin lasten kanssa. Vuokra 785 euroa.
Palkkaa jää käteen 1300 euroa.
YKSIN jos maksaisin kaiken, niin lapset sais olla sitten ilman ruokaa.
Bussilippuun menee 100 euroa kuuussa. Plus kaikki muu siihen lissää