Mitä tekisitte? Kyse lapsen kaverin perheestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eieieieiei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";29045088]Oliko ap menossa sanomaan tälle äidille että tämän tapa kasvattaa on väärin? Mistä sellaisen johtopäätöksen olet vetänyt?[/QUOTE]

No eiköhän tuo asia ollut aivan selvästi jokaisesta aloittajan viestistä luettavissa, ilman että sitä naapurin äidille erikseen vielä menisi sanomaan...

[QUOTE="vieras";29045078]Tai olisiko sittenkin mahdollista, että perheellä on vain erilainen kasvatustyyli...? Tuon tyyppinen kasvatustyyli oli aivan normaalia vielä minun lapsuudessani, nykyään se on lapsipalstojen kauhistelun aihe. Ja rehellisesti sanottuna, nykyään monet kasvatusalan ammattilaisetkin kauhistelevat sitä, että ylisuojelevat vanhemmat ehkäisevät lapsuuden normaalit leikit. Eli ei se oma tyyli aina ole se ainoa oikea...

Niin ja mitä jos se naapurin äiti ihan aidosti ajattelee, että myös pienempien olisi kiva leikkiä yhdessä, ilman mitään aloittajan siihen liittämää taustamotiivia? Olisiko se aivan outo ajatus...? Itselläni nimittäin on aivan sama pyöriikö jaloissa kolme lasta vai neljä, saman energian ne vievät. Eli tusknpa tuo kaverin äitikään tuossa mitään "ilmaista lastenhoitoa" havittele...[/QUOTE]

Jos ap haluaisi monta lasta tuosta perheestä leikkimään heille leikkimään, hän pyytäisi montaa lasta leikkimään. Ei ole tuon toisen äidin asia ehdottaa tuollaista, vaan ap:n.
Ja tuo lasten tottelemattomuus ja rajojen puute kyllä on enemmän nykyaikaa, ennen siitä sai selkäsaunan ja tukkapöllyä.

asiaan kantaa ottamatta...kuulostaapa kovin, kovin tutulle perheelle tuo josta ap kertoi...jos sattuu sama perhe kyseessä olemaan, niin siellä ei todellakaan ole mikään toiminta normaalia, ja lapset olleet ikänsä kuin siat pellossa.kasvatettu karjumalla, ja vanhemmat...huh heijaa, siinäpä vasta "pariskunta"...

Leiki omien lastesi ja tuon ystävälapsen kanssa parilla kerralla leikkiä "kuinka hienosti käyttäydytään".
Voitte vaikka pukea vähän leikkiä varten jotta tulee selväksi että nyt on leikin aika. Ei siis ihan mitään rooliasuja mutta vaikka kravattia pojille ja sinulle hiuskoriste tms.

Ja sitten harjoittelette "otatko mehua?" johon toisen on vastattava nätisti "kyllä kiitos" tai "ei kiitos". Samoja käytöstapoja sitten ihan koko ajan, leikitte vaikka olevanne hienostojuhlissa tai jotain. Muutaman kerran kun näitä juttuja on harjoiteltu leikkien ja on ollut kivaa niin tavat iskostuvat lapsille ihan oikeiksikin toiminnoiksi.

Onhan tuo tietty "rankkaa" mutta palkitsevaa kyllä !

Eikä niitä muita perheen lapsia tarvitse ottaa vahdittavakseen, kyllä pari tenavaa on aivan riittävästi vahdittavaksi yhdelle aikuiselle.

[QUOTE="vieras";29045098]Jos ap haluaisi monta lasta tuosta perheestä leikkimään heille leikkimään, hän pyytäisi montaa lasta leikkimään. Ei ole tuon toisen äidin asia ehdottaa tuollaista, vaan ap:n.
Ja tuo lasten tottelemattomuus ja rajojen puute kyllä on enemmän nykyaikaa, ennen siitä sai selkäsaunan ja tukkapöllyä.[/QUOTE]

No en minä tuota nyt tämän aloituksen arvoisena "etikettivirheenä" näe. Ehkä naapuri äiti aivan on aivan yhtä ihmeissään aloittajan käytöksestä ja kasvatustyylistä, mitä aloittaja on hänen.

Mutta oli miten oli, mielestäni suvaitsevaisuutta kaivattaisiin tähänkin asiaan ja paljon. Tosin luonnollisesti jokainen määrittelee oman kotinsa säännöt, eli "talossa talon tavalla, tai talosta ulos". ;)

[QUOTE="vieras";29045096]No eiköhän tuo asia ollut aivan selvästi jokaisesta aloittajan viestistä luettavissa, ilman että sitä naapurin äidille erikseen vielä menisi sanomaan...[/QUOTE]

Joo, hän on varmaankin sitä mieltä, mutta se on eri asia kuin että menee töräyttämäään sen suoraan päin naamaa tuolle äidille. Hän ei kysynyt neuvoa siihen, voiko sanoa tuolle äidille, että ei hyväksy heidän lastenkasvatusmetodeitaan.

[QUOTE="harmaa";29045122]mitä salaista sinulla on kaapeissa jos ne nyt ei ovien aukomista kestä:O[/QUOTE]

No ei hänellä liene mitään salaista, mutta minusta ainakin olisi tosi ärsyttävää jos joku tulisi tutkimaan meidän kaappejamme.

Leiki omien lastesi ja tuon ystävälapsen kanssa parilla kerralla leikkiä "kuinka hienosti käyttäydytään".
Voitte vaikka pukea vähän leikkiä varten jotta tulee selväksi että nyt on leikin aika. Ei siis ihan mitään rooliasuja mutta vaikka kravattia pojille ja sinulle hiuskoriste tms.

Ja sitten harjoittelette "otatko mehua?" johon toisen on vastattava nätisti "kyllä kiitos" tai "ei kiitos". Samoja käytöstapoja sitten ihan koko ajan, leikitte vaikka olevanne hienostojuhlissa tai jotain. Muutaman kerran kun näitä juttuja on harjoiteltu leikkien ja on ollut kivaa niin tavat iskostuvat lapsille ihan oikeiksikin toiminnoiksi.

Onhan tuo tietty "rankkaa" mutta palkitsevaa kyllä !

Eikä niitä muita perheen lapsia tarvitse ottaa vahdittavakseen, kyllä pari tenavaa on aivan riittävästi vahdittavaksi yhdelle aikuiselle.

Meillä minä korjaan pöydässä sekä omien että vieraiden lasten käytöstavat, niin ne lapset oppivat. Näin opetan ihan vaikkapa välipalapöydässä ruokatapoja. Ja samallahan omatkin lapset saavat kertausta, kun vieraita lapsia ojennan. :)

Ja siis ihan aikuisten oikeasti, onko se aivan käsittämätön asia ajatella, että joku voi ajatella ihan aidosti, että lapsien on kiva leikkiä keskenään suuremmalla joukolla? Siis ilman mitään "mua prkl yritetään saada ilmaiseksi lastenvahdiksi" -asennetta??? Kyllä elämän täytyy olla raskasta, jos koko ajan täytyy "vahtia", ettei kukaan "prkl vaan käytä hyväksi minua"...

[QUOTE="vieras";29045126]No ei hänellä liene mitään salaista, mutta minusta ainakin olisi tosi ärsyttävää jos joku tulisi tutkimaan meidän kaappejamme.[/QUOTE]

Ja minä kun luulin että se on normaalia kuten minutkin tällä palstalla aikoinaan haukuttiin kun valitin naapurin muksun kävelevän meille ja menevän jääkaappiin ja ottavan sieltä kaikki mitä halusi. Olin kamala ihminen kun kielsin ja en antanut syödä kaappiamme tyhjäksi.
Toinen kuulemma vähintään nälissään nälkäkuoleman partaalla kun naapuritalossa asui ja läskiä oli luiden päällä ihan reippaasti.
Silloin sain haukut kuinkakehtaan olla julma ja en ruokikoko naapurustoaja kuinkakehtaan kieltää kaapeillemme menon. Joten olen nyt sitten tätä vapaan kasvatuksen tulosta itse jakanut niin etten ole ketään meille päästänyt kylään, kun se olin minä joka olin epäkohtelias.

[QUOTE="vieras";29045126]No ei hänellä liene mitään salaista, mutta minusta ainakin olisi tosi ärsyttävää jos joku tulisi tutkimaan meidän kaappejamme.[/QUOTE]

No kyllä siihen meidänkin kodissa tulisi stoppi, mutta ei se nyt maailmanlopun asia ole. Kyllä siihen vähintään parin kerran sanomisen pitäisi riittää. Tai sitten kyse ei enää ole naapurin lapsen huonoista käytöstavoista, vaan kyseisen perheen vanhemman auktoriteetin puuttumisesta.

Voit ihan hyvin sanoa, että otat tällä kertaa teille vain yhden lapsen (jotta saavat leikkiä keskenään, tai koska sulla on tekemistä etkä ehdi vahtimaan pikkuöaisa tmv. ja toisaalta ei ole pakko selittää mitenkään)

Nuo mahtailut taitaa olla tuossa iässä ihan normaalia. Meillä on joskus hoidossa kaverin lapsia, joilla ei kotona ole oikein sääntöjä ja vanhempia ei tarvitse totella (todistettu monta kertaa, kun lapset päättää siellä milloin mennään ulos, katsotaan telkkaria ym. ja äiti ensin kieltää ja saman tien lähtee jo pukemaan menneiden lasten perässä ulos siunaillen, kun eivät usko...) ja heidän hoitaminen on välillä tosi raskasta, kun joutuu vääntämään joka asiasta, käydään kaapeilla jne. mutta siihen auttaa vain kun pysyy tiukkana. Pikkuhiljaa ovat alkaneet tottuakin siihen, että meillä on tiettyjä sääntöjä mistä pidetään kiinni.

Yhteistyössä