Lapset ja lasten tarpeet ensin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Viekku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Viekku"

Vieras
Meillä "tehtiin" esikoista 3 vuotta. Toinen sai alkunsa ensimmäisellä yrityksellä. Tällä hetkellä ovat 3-v ja 1,5-v.
Meillä mennään lasten aikatauluttamina, eli ruokailut ja nukkumaanmenot apaut säännöllisesti. Toki jos jotain erityistä on, niin sitten yritetään sopeutua siihen.
Onko se sitten kamalaa, jos yrittää ylläpitää tiettyä rutiinia, varsinkin nukkumaanmenoajoissa tms? Esim. juhannuksena meitä moitittiin kun halusimme lähteä n. kl 19 illanvietoista kotiin että saisimme kuopuksen omaan aikaan nukkumaan ja omaan sänkyyn (oli silloin 1v 2kk). Piti vielä selitellä suht läheisille ihmisille miten meillä mennään lasten ehdoilla (heilläkin lapsia mutta muutaman vuoden vanhempia), eikä haluttu jäädä ryyppäämään.
Ootteko itse törmänneet samaan, vai oletteko niitä jotka ihmettelevät meitä?

mulla vasta 1v esikoinen mutta pidän +-1H aikataululla kiinni ruoka-ajoista ja nukkumaanmenosta esim jos lounas on yleensä klo 11 se voi siirtyä kello 12 tai syädä aijemmin 10.30 riippuen menoista, yleensä tuntia enempää en jousta

Meilläkin on aina menty lasten ehdoilla ja muutaman kerran vuodessa on lapsetkin saaneet valvoa pidempään: juhannuksena, uutena vuonna, pikkujouluissa ja vappuna. Nyt kun ovat jo koululaisia, oikeen innolla odottavan näitä juhlapäiviä. Vietetään yleensä ystäväperheen kanssa sauna-iltaa noina juhlina, mutta ei siis ryypätä limsaa väkevämpää. Olen siis sitä mieltä, että rutiinit pitää olla, mutta voi niistä poiketakin. Ja ryyppäämään ei sovi lapsia ottaa mukaan :)

Minusta tuommoinen on turhaa nipotusta. Minusta lapsen ehdoilla meneminen tarkoittaa sitä että lähdetään kotiin silloin kun lapsi selvästi vaikuttaa väsyneeltä/kiukkuiselta, mukavassa seurassa lapset useimmiten jaksaa alvoa hyväntuulisena tavallista pidempään. Toki jos se seura on humalaista niin annattaa lähteä ajoissa. Eikä lapsi mene rikki vaikka nukahtais autoon ja heräis kotiin tullessa ja vavois sitten pari tuntia ennenkuin nukahtaa uudelleen. Tämä nyt koskee siis erikoistilanteita niinku juhannusta ja joulua, toki perusarjessa rutiineista kannattaa pitää kiinni.

Meillä on yksi lapsi, joka kulkee aina mukana kuin peräpukama. Ei lähdetä sen takia aiemmin tai saavuta myöhemmin. Mut se onki helppo tapaus. Nukkuu missä vaan, syö kaikkea hyvällä halulla, ei ole niin nökönuukaa ruoka-ajoista jne. Eli epärytmisyydestäkään ei ole koskaan aiheutunut oireilua tai ongelmia. Ruoan suhteen pidän aikatauluista kiinni, koska olisi kamalaa, et lapsi olisi nälissään. Muuten sopeudutaan tilanteisiin sellaisina kuin tulevat vastaan. Yleensä nukutaa omassa sängyssä ja joskus taas autossa, sylissä, teltassa, mummilan sohvalla tai lentokoneessa.

• Tykkää
Reactions: fortunate
Mun mielestä on eri asia, mennäänkö lapsen ehdoilla vai lapsen ehdoilla. On lapsia, jotka oikeasti tarvitsevat melkoisen tiukan rutiinin. Ja lapsia, joiden kanssa voi joustaa vähän miten sattuu. Mun ystävän lapsi edustaa ensimmäistä ja mun jälkimmäistä. Ystävän lapsella on sairaus, joka vaatii säännöllisen unirytmin ja säännölliset ruokailut. Joten mä ymmärrän oikein hyvin, että heillä mennään täysin sen mukaan, mikä on lapselle parasta. Toinen versio lapsen ehdoilla menemisestä on se, että lapsi kutakuinkin sanelee, miten perheessä toimitaan. Jos lapsi on sitä mieltä, että ei halua lähteä kylään, vanhemmat ilmoittavat emännälle, että "ei meidän Markopetteri haluakaan tulla, ei me nyt sitten tullakaan". Eli lapsilla on tarpeita ja "tarpeita", ja meidän vanhempien tehtävä on ottaa selvää, kummasta on oikeasti kysymys.

Ap, teidän rutiini ei kuulosta pahalta. Mutta kannattaa kyllä hiukan opetella myös lipsumaan tuosta rutiinista, ihan vaan siksi ettette jää ihan kaiken ulkopuolelle siksi, että sängyssä pitää olla kahdeksalta. Toisaalta tuo korjaantuu itsestään, kun lapsi kasvaa, että ei mitään hätää :).

No en voi sanoa ihmetteleväni tuollaista kantaa mutta harmitella voin, jos kaverini joutuvat lähtetään juhlista aikaisin pois. Kaikille ei rutiinien ehdoton noudattaminen joka päivä ole onneksi yhtä tärkeää. "Lasten ehdoilla" -fraasia kyllä inhoan, koska siitä tulee mieleen curling-vanhemmuus ja epäterve lastenpalvonta, josta saavat lopulta kärsiä kaikki.

• Tykkää
Reactions: Pin
Ymmärrän, "rakastan" rutiineja ja joskus likaakin mutta olen myös vakaasti sitä mieltä että näinkin pienet kuin meillä, yksi ja kolmevuotiaat eivät vielä osaa olla innoissaan myöhään illalla kylässä että jee saadaan valvoa jos normisti mennään kasilta sänkyyn. Isompana asianon varmastikin eri ja minäki höllään :D ihan omalta mieheltäki olen saanut kuulla joskus harvan kerran aiheesta.

Jokainen tyylillään. Ja sitten saa kuunnella kuinka lasten kaverit on kateellisia kun meidän lapset saa ottaa rennosti ja valvoakin välillä. Kai ne lapset sit jumaloi niitä teidän tiukkoja rutiineitanne. Toivottavasti ei ole kuitenkaan esteenä juhlille ja sosiaalisille tilanteille. Onhan se aika kurjaa jos joutuu aikuisena muistelemaan lapsuuttaan kun muut sai viettää juhlia ja itse oli pakko vääntäytyä sänkyyn klo 20 :(

• Tykkää
Reactions: fortunate
En mä ihmettele tai jaksa paheksua, mutta pidän teitä tylsinä, enkä luultavasti viihtyisi seurassanne.
Viihdyn elämänmakuisten, rentojen ja sopeutuvaisten ihmisten seurassa.

Lapsi ei tuollaista vaadi, se on teidän valintanne.
Jos se sopii teille, niin mikäs siinä. Toivottavasti lapset eivät kärsi.

• Tykkää
Reactions: Pin
[QUOTE="huoh";29057422]Jokainen tyylillään. Ja sitten saa kuunnella kuinka lasten kaverit on kateellisia kun meidän lapset saa ottaa rennosti ja valvoakin välillä. Kai ne lapset sit jumaloi niitä teidän tiukkoja rutiineitanne. Toivottavasti ei ole kuitenkaan esteenä juhlille ja sosiaalisille tilanteille. Onhan se aika kurjaa jos joutuu aikuisena muistelemaan lapsuuttaan kun muut sai viettää juhlia ja itse oli pakko vääntäytyä sänkyyn klo 20 :([/QUOTE]

1v ja 3v varmasti ovat tästä syvästi katkeroituneita myöhemmin :/

[QUOTE="vieras";29057438]1v ja 3v varmasti ovat tästä syvästi katkeroituneita myöhemmin :/[/QUOTE]

Meinaatko että näin tiukissa rutiiniperheissä tavat muuttuu jotenkin vaikka se lapsi olis jo ala-asteella?

Eihän AINA voi noudattaa rutiineja ja mennä niiden mukaan vaan pitää elämää elääkin. Ei jatkuvasti voi kytätä kelloa ja mennä sen mukaan. Lomamatkoilla ja viikonloppuisin voi aivan hyvin höllätä, eikä lapset siitä kärsi!

Ruoka-ajat, nukkumaanmenot on tärkeää pitää säännöllisinä, mutta se nyt tulee jokaisella luonnostaan ellei nyt aivan pentu ole.

Mäkään en tajunnut miten noi lasten tekoajat liittyi kysymykseen...

Mut joo, tuollaista se pikkulapsiaika oli. Itsekään en ois jaksanut valvoa myöhään kun jatkuva univelka. Edlleenkään en jaksa, vaikka nuorin jo 6v... Jokainen tyylillään, ei siinä mitään. Kyllä mä olen valmis joustamaan rutiineista erikoispäivinä, jos vaan itse jaksan ja lapset jaksaa.

Tai sit tuo voi olla vaan tekosyy päästä lähteen tylsistä kemuista aiemmin pois:)

Me yleensä lähdetään aiemmin ihan siitä syystä, et olen niin hemmetin mukavuudenhaluinen, etten jaksais millään sitä, et lapset nukahtaa illalla autoon ja sit valvoo kotona yli puolenyön ku uni ei tuukkaan iltatirsojen takia.

[QUOTE="Viekku";29057232]Meillä "tehtiin" esikoista 3 vuotta. Toinen sai alkunsa ensimmäisellä yrityksellä. Tällä hetkellä ovat 3-v ja 1,5-v.
Meillä mennään lasten aikatauluttamina, eli ruokailut ja nukkumaanmenot apaut säännöllisesti. Toki jos jotain erityistä on, niin sitten yritetään sopeutua siihen.
Onko se sitten kamalaa, jos yrittää ylläpitää tiettyä rutiinia, varsinkin nukkumaanmenoajoissa tms? Esim. juhannuksena meitä moitittiin kun halusimme lähteä n. kl 19 illanvietoista kotiin että saisimme kuopuksen omaan aikaan nukkumaan ja omaan sänkyyn (oli silloin 1v 2kk). Piti vielä selitellä suht läheisille ihmisille miten meillä mennään lasten ehdoilla (heilläkin lapsia mutta muutaman vuoden vanhempia), eikä haluttu jäädä ryyppäämään.
Ootteko itse törmänneet samaan, vai oletteko niitä jotka ihmettelevät meitä?[/QUOTE]

Fiksua toimintaa, meillä mennään samoilla linjoilla. Harvinaistahan tämä on tässä maailman menossa.

[QUOTE="huoh";29057460]Meinaatko että näin tiukissa rutiiniperheissä tavat muuttuu jotenkin vaikka se lapsi olis jo ala-asteella?[/QUOTE]

No öööh, joo?
Meidän esikoinen meni nukkumaan klo 19 ekan vuotensa. Pyrittiin oleen siihen aikaan kotosalla. Lapsi kasvoi ja nukkumaanmenoajoissa alkoi olla joustoa, koska nukkui päikkärit myöhemmin. Voitiin siis kyläillä entisen "kotona klo 18.30" tyylin sijaan vaikkapa kahdeksaan asti illalla.

Päiväunet jäivät pois muutama kk sitten ja siksi lapsen yöunet aikaistuivat takaisin sinne klo 19-20 alkaviksi. Lisäksi syntyi vauva, joka nukahtaa myös samaan aikaan.

Ei kai se nyt herranen aika meinaa, että jos jossain elämänvaiheessa toimitaan näin, niin myöhemmin ei voida sitä tapaa muuttaa ja fiksata tilanteen mukaan?
"Ei me voida tulla kahville illemmalla, kun meidän Pertti-Einari tapas kaks vuotta sitten mennä nukkumaan aina tohon aikaan. Ei se kyllä enää noin aikaisin mene, mut ei me nyt siltikään voida niitä vauva-aikojen rutiineja rikkoa tuolta kolmevuotiaalta." :D

Ihanan kapeakatseista. Again.

• Tykkää
Reactions: musta kahvi
No en voi sanoa ihmetteleväni tuollaista kantaa mutta harmitella voin, jos kaverini joutuvat lähtetään juhlista aikaisin pois. Kaikille ei rutiinien ehdoton noudattaminen joka päivä ole onneksi yhtä tärkeää. "Lasten ehdoilla" -fraasia kyllä inhoan, koska siitä tulee mieleen curling-vanhemmuus ja epäterve lastenpalvonta, josta saavat lopulta kärsiä kaikki.

Lasten ehdoilla tarkoittaa lapsen etua. Lapsi saa ruokaa ja pääsee nukkumaan omaan sänkyyn, kun unen aika on.

Yhteistyössä