Auton talvirenkaiden vaihdosta (mies mäkättää)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Katastrofi Kaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eli mä tein kaiken muun oikein paitsi että renkaat väärinpäin? Mistä ihmeestä voi tietää miten ne voi olla väärinpäin? Kaikki renkaat kyllä näytti ihan samanlaisilta. Onko siis toiselle puolelle eri renkaat kuin toiselle?

Ja lisäksi kolhit kynnyskotelot.

Kyllähän ne renkaat varmaan aika samanlaisilta näyttää, joo. Mustia ja pyöreitä kaikki neljä.

Itse asiassa oikein ei mennyt oikeastaan mikään. Seurauksena joutuu kokok homman tekemään uudestaan ja korjaamaan lommot.

[QUOTE="jenni";29119747]Kannattaa hommata jos renkaita itse vaihtaa. Kuten hallitunkki, jackpad, pumppu ja ilmanpainemittarikin. Jos ei näitä ole tai osaa käyttää, niin sitten kannattaa pysyä rengashotellin asiakkaana.[/QUOTE]

Miksi tavis ihminen hankkisi kaikki nuo. ON halvempaa vaihdattaa renkaat ammattimiehillä ja ylläpitää maan taloutta ja työpaikkoja. Tosi ap myös omatoimisuudellaan ylläpiti ilmeisesti montaakin firmaa ja vielä parisuhdeneuvojiakin jatkossa. Plussat siitä.

[QUOTE="vieras";29119808]Miksi tavis ihminen hankkisi kaikki nuo. ON halvempaa vaihdattaa renkaat ammattimiehillä ja ylläpitää maan taloutta ja työpaikkoja. Tosi ap myös omatoimisuudellaan ylläpiti ilmeisesti montaakin firmaa ja vielä parisuhdeneuvojiakin jatkossa. Plussat siitä.[/QUOTE]

Lue kunnolla, kirjoitin että JOS itse vaihtaa. Hyvähän se on, että raha liikkuu renkaanvaihtobisneksessä, mutta itse päätin investoida n. 50 euroa tarvikkeisiin (momenttiavain oli jo entuudestaan), joilla teen homman itse vuosien tai jopa vuosikymmenten ajan. Vaihdattaminen liikkeessä ei millään tavoin laskettuna ole halvempaa.

Eli nainen saa syyttää itseään jos mies hajottaa pari kattilaa kun nainen ei laittanut hälle ruokaa?

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29119816:
mies syyttäköön itseään. mutta ne renkaat on oikeesti laitettava oikeille puolille

Eli mä tein kaiken muun oikein paitsi että renkaat väärinpäin? Mistä ihmeestä voi tietää miten ne voi olla väärinpäin? Kaikki renkaat kyllä näytti ihan samanlaisilta. Onko siis toiselle puolelle eri renkaat kuin toiselle?

Ukko vaihtoi autoon takaisin kesärenkaat ja lähti näyttää noita ruttuja jonnekin pajalle. Saa nähdä mitä taas tästä seuraa...

No illalla vaihdat siihen sitten taas talvirenkaat. Ei niillä rutuilla siellä auton alla ole mitään väliä. Joissakin renkaissa on nuoli joka osoittaa pyörimissuunnan, jos kerta haluut laittaa ne oikein päin. Pyörii ne siellä ihan hyvin väärinkin päin.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29119816:
mies syyttäköön itseään. mutta ne renkaat on oikeesti laitettava oikeille puolille

Aivan oikein juuri niin. Repiköön ukko huumorin omasta laiskuudestaan!

Mikisiköhän rekaisiin ei kirjoiteta selkeästi että oikea ja vasen. Kumma homma, mutta miehetän noita suunnittelee...

[QUOTE="vieras";29119808]Miksi tavis ihminen hankkisi kaikki nuo. ON halvempaa vaihdattaa renkaat ammattimiehillä ja ylläpitää maan taloutta ja työpaikkoja.[/QUOTE]

Eihän tuossa ole kyseessä kuin suunnilleen satasen investointi. Maksaa itsensä takaisin jo vuodessa.

Ne "ammattimiehet" varsinkin sesonkiaikoina on tilapäistyövoimaa jotka huiskivat kumit alle miten sattuu. Nostokohtia ei pahemmin katsella, kiristysmomenteista ei välitetä, vaan päräytetään niin tiukkaan kuin pulttikoneella sattuu tulemaan, jne. Yhdelle tutulle laitettiin eräässä tunnetussa merkkiliikkeessä kaikki renkaat väärin päin. Että se ammattimiehistä.

Mikisiköhän rekaisiin ei kirjoiteta selkeästi että oikea ja vasen. Kumma homma, mutta miehetän noita suunnittelee...

Kyllä renkaissa, joissa pyörmissuunnalla on väliä, lukee kyljessä "ROTATION" ja on vastaava suuntanuoli. Tai sitten on renkaita, joissa sisä- ja ulkopuoli on määritelty, ja niissä lukee "INSIDE" ja "OUTSIDE".

Ja vaikka itse renkaassa ei pyörimissuuntaa olisi määrätty, nastarenkaiden pyörimissuuntaa ei pidä vaihtaa, koska sitten nastat alkavat irrota. Jos siis rengas on ollut edellisenä talvena vasemmalla, pitää se laittaa jatkossakin vasemmalle. Ellei tuota ole merkannut renkaita pois ottaessa, näkee kyllä silmälläkin miten nastat ovat kuluneet ja mikä oikea suunta on.

Mistä muuten päättelet, että vain miehet suunnittelevat autonrenkaita?

Kyllä minäkin, ku pari kertaa oon renkaita vaihtanu, oon aika tarkasti selvittänyt mieheltä ensin miten se tehdään. Siinä on opittu mikä kohta on se mihin tunkin saa laittaa ja mitkä renkaat tulee mihinkin paikkaan.. Olis varmaan sunki kannattanu. :D Mun mies ois kans ihan raivona jos oisin menny tunkilla myttäämään autoa, seku on vielä tosi tarkka siitä ettei tulis ruostetta ja hoitaa meille ruostekorjaukset joka vuosi.

[QUOTE="järjen käyttö sallittua";29119889]Kyllä renkaissa, joissa pyörmissuunnalla on väliä, lukee kyljessä "ROTATION" ja on vastaava suuntanuoli. Tai sitten on renkaita, joissa sisä- ja ulkopuoli on määritelty, ja niissä lukee "INSIDE" ja "OUTSIDE".

Ja vaikka itse renkaassa ei pyörimissuuntaa olisi määrätty, nastarenkaiden pyörimissuuntaa ei pidä vaihtaa, koska sitten nastat alkavat irrota. Jos siis rengas on ollut edellisenä talvena vasemmalla, pitää se laittaa jatkossakin vasemmalle. Ellei tuota ole merkannut renkaita pois ottaessa, näkee kyllä silmälläkin miten nastat ovat kuluneet ja mikä oikea suunta on.[/QUOTE]

Tässä tapauksessa aloittaja ei edes tiennyt että pyörimissuunnalla voisi olla jotain merkitystä ja että renkaista itsestään löytyisi vihjeitä moisesta, luuletko tosiaan että hän yleensä tajuaisi, saati osaisi katsoa sen suunnan pelkistä nastoista???

Miehet suunnittelee mitä? Renkaita vai? Meinaatko että naiset ei osais suunnitella renkaita?

Renkaissa usein lukee ne suunnat, tosin välillä on aika vaikea löytää niitä tietoja. Parempi on itse pistää tussilla/liidulla tms omat merkinnät. Kai itse pistit niihin kesärenkaisiin merkinnät?

Meillä pistetään renkaisiin räikeän värisillä merkkausmaaleilla sekä renkaan paikkatieto että itse renkaan omistajan nimikirjaimet (renkaita siis tusinan auton verran tuolla hallissa). Ne kumit on aika silmiinpistävät ne ekat viikot vaihtamisen jälkeen, mutta eipähän tule asennettua vääriä renkaita vääriin paikkoihin tahi autoihin :D

No miehes saa kyllä syyttää itseään laiskuudestaan. Idioottimaista käytöstä.
Sinä puolestaan, ap, teit parhaan tietämyksesi mukaan.

Minäkin olen joskus mokannut renkaanvaihdossa niin, kun olen kuullut, että joskus on hyvä vaihtaa renkaitten paikkaa, en ymmärtänyt, että takaa eteen, vaan kiinnitin takarenkaat niin, että se, mikä oli ennen vasen takarengas, olikin nyt oikea takarengas. :(
Noh, virheistä oppii ja ensi kerralla, ap, teet työn paljon paremmin ja kaiken lisäksi siihen kuluu vähemmän aikaa ;)

Miehet suunnittelee mitä? Renkaita vai? Meinaatko että naiset ei osais suunnitella renkaita?

Renkaissa usein lukee ne suunnat, tosin välillä on aika vaikea löytää niitä tietoja. Parempi on itse pistää tussilla/liidulla tms omat merkinnät. Kai itse pistit niihin kesärenkaisiin merkinnät?

Meillä pistetään renkaisiin räikeän värisillä merkkausmaaleilla sekä renkaan paikkatieto että itse renkaan omistajan nimikirjaimet (renkaita siis tusinan auton verran tuolla hallissa). Ne kumit on aika silmiinpistävät ne ekat viikot vaihtamisen jälkeen, mutta eipähän tule asennettua vääriä renkaita vääriin paikkoihin tahi autoihin :D

Tuskin pisti jos ei tiennyt, että sillä on mitään väliä :D

Itse myös naisena vaihdan ihan itse autooni renkaat. Ei tarvitse olla aina pyytämässä apua, ja minusta nyt on vaan hyvä osata tämmöiset perusjutut itsekin. Renkaissa tosiaan on se pyörimissuunta yleensä merkattu nuolella, jos ei ole, niin sen voi arvioida urista. Muuten ei suunnalla ole väliä, mutta kun renkaat on oikeinpäin, niin ne tavallaan "ohjaavat" veden ja muun loskan pois renkaan alta. Ne nyt on nopeasti vaihdettu oikein, eli mitään hirveää ei ole tapahtunut, vaikka olet renkaat väärinpäin laittanutkin. Tämmöisillä keleillä on turvallisempi ajaa vaikka sitten ne nastarenkaat väärinpäin, kun kesärenkailla. Kulukoot sitten vaikka nastat, etpä ainakaan ojaan päädy, eli ihan hyvä kun menit vaihtamaan itse.

Minun mielestä mies mokasi, kun ei vaihtanut renkaita. Aamuisin on pakkasta ja tie jäässä, joten kivasti voi luisuun lähteä kesärenkailla. Jos mies mekkaloi pienestä rutusta auton reunan alla, mikä mekkala mahtaisi syntyä, jos luistelet kesärenkailla ojaan tai toiseen autoon?
Renkaissa on tosiaan pyörimissuunta ja käytetyt on hyvä laittaa samoille paikoille seuraavallakin kerralla. Mutta voimaa ei renkaitten vaihtoon tarvita, niin kuin joku tuolla edellä mainitsi.
Joillakin on tapana väntää ja runnoa pultit voimalla kiinni ja seuraavan kerran renkaitten vaihdossa ollaankin sitten ihmeessä, kun pultit ei aukea tai tien päällä, jos rengas menee.
Me ostettiin aikoinaan käytetty auto ja voi luoja yhtä rengasta..!! Ei auenut, ei sitten millään. Mentiin korjaamolle, jos korjaaja ei saanut pulttia normikonstein auki, vaan otti lopulta yli metrisen vääntövarren, jonka päällä hyppien sai pultin auki.
Jestas, kyllä ne pultit pysyy ihan naistenkin voimilla kiinni.

Kyllä naisen(kin) on hyvä oppia renkaat vaihtamaan, ihan vaikka sen takia että sattuu rengasrikko kesken matkan. Kun mä sain kortin, isä pisti mut vaihtamaan renkaat ja meillä on opetettu kaikki lapset vaihtamaan renkaat.

Jos oisit ap kysynyt mieheltäs miten homma tehdään tai lukenut sen manuaalin, oisit selvinnyt paljon vähemmällä rähinällä.

Mulla ei ole autoa eikä ajokorttia, miksi ihmeessä mun pitäis osata vaihtaa autoon renkaat?

Idiootti mies sinulla! Meillä mies vaihtaa renkaat autoihin, kun on on tarve tai pyydän. Joskus olen joutunut pakon sanelemana viemään auton rengasliikkeeseen, kun en saa pultteja auki, enkä halua sotkea/repiä renkaiden kanssa.

Minä osaan puolestani esim. ommella ompelukoneella ja mies taas ei. Ei tulisi pieneen mieleenkään laittaa miestä korjaamaan jotain vetoketjua tai muuta. sehän haajottais koko masiinan! Lopuksi huomautan vielä, että meillä molemmat teemme kaikkia kotitöitä, mutta on jotain, jonka toinen osaa paremmin

Yhteistyössä