Miestä ei vaan kiinnosta kuunnella.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hiljaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hiljaa"

Vieras
Puolisoni keskustelee muiden ihmisten kanssa, osaa small talkia, on todella sosiaalinen.

Minun kanssani keskustelu on lähinnä sitä, että olen tässä vuosien varrella jo vähän luovuttanut. Kun puhun, keskittyy tietokoneeseensa tai lehteen tai kirjaan, ja tekee jotain muuta. En tarkoita tilanteita, joissa menisin keskeyttelemään häntä muiden puuhien kesken, vaan sellaisiakin tilanteita, että esimerkiksi alan puhua jotain asiaa, ja mies kääntyy sen sijaan selittämään lapsille jotain. Jos lopetan puheen, hetken päästä sanoo "niin mitä olit sanomassa".

Kun olemme syömässä kahdestaan, ottaa ravintolassa lehden, jos siellä sellainen on tarjolla ja lukee sitä. Istumme siinä odottelemassa tilaustamme, ja mies lukee. Minä saan sitten siinä istua ja katsella ympärilleni, kun en viitsi puhua seinälle.

Olen ottanut asian esille miehen kanssa, mutta hän on sitä mieltä että kuuntelee minua kyllä. Ehkä ihan todella kuuleekin kyllä ääneni, muttei osoita mitään mielenkiintoa minun puhettani kohtaan. Enkä tarkoita tässäkään nyt mitään sellaista, että nalkuttaisin ja jäkättäisin jostain asiasta, vaan tavallista keskustelua.

Alan olla todella turhautunut. Muulla tavoin mies osoittaa kiinnostustaan, ei varmaan edes huomaisi jos olisin viikon puhumatta. Minusta tuntuu, ettei häntä yksinkertaisesti kiinnosta yhtään mikään, mitä minä sanon. Ei mikään. Eikä ongelma ole aiheessa, vaan siinä että se tulee minulta.

Olen älykäs, kiinnostunut kulttuurista, yhteiskunnasta, tieteistä, historiasta. Mies on saanut minut tuntemaan itseni täydeksi nollaksi. Tuntuu, ettei minussa ole mitään mielenkiintoista. Paitsi seksi. Mies lyö korvat ja yhteyden lukkoon heti kun alan puhua.

Tilanne ei ole ollut näin aina. Tai ehkä on aina jollain tasolla ollut kiinnostuneempi muiden jutuista, kuin minun, mutta ensimmäiset vuodet keskustelimme paljon. Nyt minulla on sellainen olo ikään kuin minulla olisi ollut vain pari ekaa vuotta jotain huomionarvoista sanottavaa, sen jälkeen voi vaan ignoorata. Lähtökohtaisesti sanoisin myös, että vaikka mieheni pitää minua ihan fiksuna, ei todellakaan pidä minua niin älykkäänä kuin oikeasti olen.

[QUOTE="eee";29140956]Mistä aiheista sä yrität hänelle keskustella?[/QUOTE]

Ei se oikeastaan liity aiheeseen. Liittyy kaikkeen keskusteluun siis.

Vaikkapa kerron jotain omasta päivästäni tai jos on itse ollut pois, niin kerron jotain lasten päivästä. Kerron jotain omasta työstäni tai opinnoistani. Tulevaisuuden suunnitelmista. Naapureista. Suvusta. Jostain lehdestä lukemastani. Yhteiskunnallisista asioista. Siis ihan yleisesti asioita, joita ihmiset voi puhua parisuhteessa, syvällisempiä ja pinnallisempia.

Oletko kokeillut puhua jostain sellaisesta aiheesta, joka kiinnostaisi miestäsi? Jos hän esim on kiinnostunut moottoripyöristä, jääkiekosta tms, niin kuunteleeko ja keskusteleeko silloin? Kannattaa muistaa, että small talk on vain small talkia eikä kerro mitään siitä, onko kuulija kiinnostunut vai ei. Small talkiin kuuluu ainakin teeskennellä kiinnostusta.

Kokeile olla puhumatta, kuinka kauan menee ennen kuin hän huomaa sen. Siis ihan oikeasti minä ainakin kokeilisin, ihan uteliaisuutta. Olisin mahdollisimman paljon hiljaa tai omissa oloissa.

[QUOTE="vieras";29141000]Oletko kokeillut puhua jostain sellaisesta aiheesta, joka kiinnostaisi miestäsi? Jos hän esim on kiinnostunut moottoripyöristä, jääkiekosta tms, niin kuunteleeko ja keskusteleeko silloin? Kannattaa muistaa, että small talk on vain small talkia eikä kerro mitään siitä, onko kuulija kiinnostunut vai ei. Small talkiin kuuluu ainakin teeskennellä kiinnostusta.[/QUOTE]

On kiinnostunut hyvin samankaltaisista asioista kuin minä. Arvomaailma on siis hyvin samanlainen, ei ole kiinnostunut esimerkiksi mainitsemistasi asioista. En esimerkiksi juuri koskaan jos ikinä, puhu hänelle käsitöiden tekemisestä, koska tiedän ettei se häntä edes kiinnosta eikä hän siihen osaa sanoa mitään.

Kuulostaa niin tutulta. Onkohan se sitä,että mies alkaa pitää itsestäänselvyytenä? Kyllästymistä? Itseä ottaa suunnattomasti aivoon kanssa tuonlainen käytös. Sama kuin puhuisi seinälle.

Niin tuttua!!!

Puhuin, raivosin, riitelin ja lopetin. Kun ei kiinnosta, niin ei kiinnosta. Itseäni en enää tyrkytä.

Nyt olemme parisuhdeterapiassa. Päättäköön mies mitä haluaa. Minä haluan jatkaa, mutta vain läsnäolevana miehen kanssa.

[QUOTE="hiljaa";29140973]Ei se oikeastaan liity aiheeseen. Liittyy kaikkeen keskusteluun siis.

Vaikkapa kerron jotain omasta päivästäni tai jos on itse ollut pois, niin kerron jotain lasten päivästä. Kerron jotain omasta työstäni tai opinnoistani. Tulevaisuuden suunnitelmista. Naapureista. Suvusta. Jostain lehdestä lukemastani. Yhteiskunnallisista asioista. Siis ihan yleisesti asioita, joita ihmiset voi puhua parisuhteessa, syvällisempiä ja pinnallisempia.[/QUOTE]

kuulostaa siltä, että vain paasaat siitä ja tästä. kysytkö koskaan mieheltä mitään?

tietysti tuntuu oudolta, jos miehesikään ei kysy sinulta mitään, ole kiinnostunut sinusta. alkaako hän omatoimisesti puhumaan sinulle mistään, kysyykö mitään päivästäsi tai mielipiteitäsi, edes lasten asioihin?

[QUOTE="jep";29141205]kuulostaa siltä, että vain paasaat siitä ja tästä. kysytkö koskaan mieheltä mitään?

tietysti tuntuu oudolta, jos miehesikään ei kysy sinulta mitään, ole kiinnostunut sinusta. alkaako hän omatoimisesti puhumaan sinulle mistään, kysyykö mitään päivästäsi tai mielipiteitäsi, edes lasten asioihin?[/QUOTE]

Joskus kysyy, että miten on päivä mennyt, mutta tuntuu ettei yleensä viitsi edes kuunnella, jos vastaan jotain.

En minä noita kaikkia aiheita nyt kerralla paasaa :D Tarkoitin vain sitä, että tässä nyt esimerkiksi aiheita, joista joskus saatan ottaa esille. Kyse ei ole siitä, että joka päivä puhuisin näistä asioista, tai edes joka viikko, tai että yrittäisin koko ajan puhua. Tässä on vaan sellaisia joitakin vaihtoehtoja, joita joskus on keskustelussa, tai siis sen yrityksissä. Jos mietin tämän viikon ajalta, en nyt ihan kaikkia päiviä tietenkään muista, mutta olen yrittänyt parina päivänä puhua työhöni liittyvistä asioista, (sellaisista, jotka liittyvät hänen työhönsäkin. Emme ole samalla työpaikalla, mutta aiheet sivuavat toisiaan), mitä minulla on ensi viikolla ohjelmassa (kuuluu minusta hänellekin, kun vaikuttaa molempien aikatauluun), taloomme liittyvistä asioista. En minä siis hänelle koko ajan ole puhumassa, meillähän on molemmilla omat työt, omat harrastukset, kodinhoito ja lapset. Yksi viiden minuutin juttukin tuntuu olevan liikaa. Tai ei se yleensä siihen viiteen minuuttiin edes pääse, kun en jaksa puhua kun toinen ei edes kuuntele.

Kuulostaa tutulta. Tuo on niin ärsyttävää ja loukkaavaa. Olen karsinut sitten omat juttuni ihan minimiin ja tiivistän sanottavat mahdollisimman lyhyiksi, että edes ne kaikkein tärkeimmät asiat menis perille. Eli lapsia koskevat asiat. En mä muista oikeen enää edes jaksa yrittää puhua.

[QUOTE="jep";29141205]kuulostaa siltä, että vain paasaat siitä ja tästä. kysytkö koskaan mieheltä mitään?

tietysti tuntuu oudolta, jos miehesikään ei kysy sinulta mitään, ole kiinnostunut sinusta. alkaako hän omatoimisesti puhumaan sinulle mistään, kysyykö mitään päivästäsi tai mielipiteitäsi, edes lasten asioihin?[/QUOTE]

Ja siis kyllä, kysyn. Mutta aika usein siihen kysymykseen asti pääseminen on todella hankalaa, jos toinen ei kuuntele tai ei vastaa. Eli yleensä jää sitten siihen sekin. On ihan tavallista, että kysyn vaikka mikä miehen aikataulu on ensi viikolla tai jotain vastaavaa, niin en vaan saa vastausta. Saattaa tunninkin päästä kysyä, että kysyinkö jotain. Kyselen muutenkin, vastailee yksisanaisesti jos sitäkään.

Meillä oli vähän samaa. Mihen mielestä hän kuunteli. Nyt tilanne ollut hetken parempi, kun sain hänelle osoitettua, että hän ei ole kuunnellut :D Höpöttelin ja suunnittelin pitkään hieromasauvan ostoa (meillä ei sellaista vielä ollut). Mies vastaili aina ympäripyöreitä, yritin ottaa häne mukaan keskusteluun ja sanomaan mielipiteensä. Kiinnostaisiko häntä sellainen ottaa mukaan rakasteluihin, mitä hän niistä ajatteli muuten yms. Lopulta kyllästyin, kun en selkeää vastausta saanut ja tilasin sauvan. Mies oli aika hämmästynyt, kun postista sellaisen hain. Kun en ollut muka kertonut, että sellaisesta haaveilin!?! Joutu mies myöntämään lopulta, että ehkä olin jotain puhellut ja ehkä ei ollut hän kuunnellut kunnolla.

Miehesi pitää sinua itsestäänselvyytenä. Ei sen oman vaimon kanssa "tarvitse" keskustella, koska hänhän on siinä aina olemassa. Muiden kanssa keskustelu luistaa, koska siinä on mukana vieraskoreutta sekä ei voi olla täysin varma toisen mielipiteistä (keskustelun yllätyksellisyys). Miehesi kuvittelee tuntevansa sinut läpikotaisin ja mitään uusia mielipiteitä ei ehkä hänen mielestään tule esiin (ja ei viitsi edes kuunnella, koska luulee tietävänsä asian kumminkin). Yllätä hänet joskus jollain aivan erilaisella kommentilla. Testaa, herääkö hän.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Meillä oli vähän samaa. Mihen mielestä hän kuunteli. Nyt tilanne ollut hetken parempi, kun sain hänelle osoitettua, että hän ei ole kuunnellut :D Höpöttelin ja suunnittelin pitkään hieromasauvan ostoa (meillä ei sellaista vielä ollut). Mies vastaili aina ympäripyöreitä, yritin ottaa häne mukaan keskusteluun ja sanomaan mielipiteensä. Kiinnostaisiko häntä sellainen ottaa mukaan rakasteluihin, mitä hän niistä ajatteli muuten yms. Lopulta kyllästyin, kun en selkeää vastausta saanut ja tilasin sauvan. Mies oli aika hämmästynyt, kun postista sellaisen hain. Kun en ollut muka kertonut, että sellaisesta haaveilin!?! Joutu mies myöntämään lopulta, että ehkä olin jotain puhellut ja ehkä ei ollut hän kuunnellut kunnolla.

Pystyt siis lähteä vaikka pitkille etelänmatkoille ja tyttöjen kanssa ulos (mies hoitaa lapset, jos niitä on, kotona) etc. En valittais yhtään.:xmas:

Miehesi pitää sinua itsestäänselvyytenä. Ei sen oman vaimon kanssa "tarvitse" keskustella, koska hänhän on siinä aina olemassa. Muiden kanssa keskustelu luistaa, koska siinä on mukana vieraskoreutta sekä ei voi olla täysin varma toisen mielipiteistä (keskustelun yllätyksellisyys). Miehesi kuvittelee tuntevansa sinut läpikotaisin ja mitään uusia mielipiteitä ei ehkä hänen mielestään tule esiin (ja ei viitsi edes kuunnella, koska luulee tietävänsä asian kumminkin). Yllätä hänet joskus jollain aivan erilaisella kommentilla. Testaa, herääkö hän.

En tiedä miten saan sen kommentin perille, kun ei kuuntele! Siis minua toisaalta jopa naurattaa tämä tilanne. Toisaalta ei...

Minulla on elämä muuttunut aika paljon viimeisen kahden vuoden aikana. Tullut paljon muutoksia, sekä kiinnostuksen kohteiden osalta että ulkonäkökin osittain. Tuntuu, että erityisesti en enää junnaa vain paikoillani, siis jos sitä ennen tein.

Itse olin kiinnostunut naiseni asioista ensimmäiset kaksi vuotta, mutta sitten aloin huomata, että minkäänlaista vastakiinnostusta ei ollut saatavilla, joten aloin vähentää juttelemista naiselle enkä enää kiinnostunut hänen asioistaan. Nyt oikeastaan mietin miksi edes ikinä olin kiinnosunut hänestä ja hänen asioistaan. Miesten välisissä ystävyyssuhteissa on jotain hyvin paljon enemmän. Olen kuullut myös sellaisista naisista jotka sanovat, että mies on kiinnostavaa jutteluseuraa, mutta oikeasti käyttävät tätä vain omien tarkoitusperien ajamiseen ja mies on naiselle vaan väline omien tavoitteiden saavuttamiseen. Minkäänlaisesta ystävyydestä ja kumppanuudesta ei siis voida tässä tapauksessa puhua. Olen hyvin skeptinen sen suhteen, että sellaisia naisia ylipäätään on, jotka haluaisivat olla tasavertaisessa ystävyyssuhteessa miehen kanssa. Itse pitäisin siitä että ollaan tasavertaisessa ystävyyssuhteessa, mutta taitaa olla toiveajattelua.

Yhteistyössä