Isän luona lapsen hampaita ei pestä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "liisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"liisa"

Vieras
Elikkäs tilanne on tämä. 8-v poika käy isänsä luona n. joka toinen vkl. Ja joka kerta ku sieltä tulee kotiin, hampaita ei ole pesty kertaakaan, vaatteita ei ole vaihdettu ja suihkussa ei ole käyty. Olen paasannut ukolle näistä asioista ja varsinki siitä kuinka tärkeä hampaat on pestä, ainaki kerran päivässä. Mut ei, vuosi tolkulla jatkunu samallailla. Kotona hampaat pestään aamuin illoin ja joka päivä käydään pesulla sekä päivittäin vaihdetaan puhtaat vaatteet. Alan olemaan raivoissani,koska lapsella on tullut reikiä hampaisiin. Isän luona limukat ja pillimehut on kovassa käytössä. Kotona juodaan maitoa ja vettä.

Hampaita ei harjata vaikka kuinka asiasta sanon. Ja isän mielestä lapsen yksin itse tulisi huolehtia hampaistaan. Ei meillä ainakaan 8vuotias muista pestä hampaita jos en itse asiasta sano. Ja aina tarkistan lapsen hampaat itse. Ja tiedän että isä ei itse harjaa omia hampaitaan saati huolehdi muusta hygieniastaan. Yhdessä olomme aikana sain patistaa häntä pesulle.

Mitä teen? Harjaako teillä lapset omatoimisesti hampaansa aamuin illoin? Tekis mieli pitää taukoa isäviikonlopuista, jos se sais äijän tajuamaan kuinka tärkea hampaiden pesu on.

En anna olla. Se olen minä joka hammaslääkärissä juoksee lapsen kans ja katsoo lapsen kärsimyksen ku hampaita paikataan. Minä lohdutan ku pelkää hammaslääkäriä. Ja minkä takia?! Sen välinpitämättömän isän takia joka ei viitsi niin perusasiaa hoitaa.

Kyllä 8v:n pitäisi jo muistaa pestä hampaat ihan itsekin.... Ja tuskin nyt siihen kukaan kuolee jos 2 päivään ei käy suihkussa tai vaihda vaatteita! Se on jopa epäterveellistä, varsinkin lapsille, käydä jokapäivä suihkussa ja hinkata sielä itseään milloin milläkin kemikaalieilla.

Keskity pojan opastamiseen, unohda isälle raivoaminen, sillä se tuskin johtaa mihinkään. Kyllä minusta 8-vuotiaalta voi edellyttää hampaiden harjaamista ja muuta henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtimista. Luonnollista, että joskus voi unohtaa, mutta asenteen ei pidä olla sellainen, että lapsi on vielä niin pieni, ettei vaan voi osata tai muistaa.

Tai jos ei muu auta, soittele pojalle illoin ja aamuin ja muistuta hampaiden harjauksesta.

En missään nimessä tahtoisi estää lasta näkemästä isää koska isä on lapselle erittäin tärkeä. Tahtoisin vaan saada isän ymmärtämään että lapsi siinä kärsii kun hampaat jätetään pesemättä. Ja näin on jatkunut jo monta vuotta. Minun sanominen ei vaikuta.

Jos sinä olet lapsen huoltaja, niin kyllä sinun olisi pitänyt opettaa tuon ikäinen jo itsekin pesemään hampaansa.
Onko isäviikonloppuina kukaan pyyhkinyt persettäkään, vai onko sekin ihan paskainen viikonlopun jälkeen?

No lapsesi alkaa olla jo iso. Joten nyt keskityt vaan opastamaan lasta jo pikkuhiljaa omatoimisuuteen, ja vaikka soitat illalla että muista pestä hampaat, hyvää yötä. Tai jotain. Muutama vuosi enää, niin lapsi huolehtii asiasta hienosti itsekkin joka tapauksessa.

Lasten hienomotoriikka kehittyy kymmen vuotiaaksi eli siihen asti vanhempien pitäisi auttaa lapsia hampaiden harjauksessa ja ainakin tarkistaa harjaus tulos. Onko sähköhammasharja käytössä? Se vois motivoida pesemään myös isän luona? Laita lapsi seuraavan kerran shg:lle isän kanssa..terveisin hyggari ????

Jos lapsi pesee kotona hampaat pe-aamuna ja sitten taas su-iltana, välissä on ainoastaan lauantai. Pistä lapselle mukaan säkillinen xylitol-pastilleja, jos et pysty luottamaan siihen että kouluikäinen muistaa pestä hampaansa. Suihkussa voi lasmoin käydä sekä pe-aamuna että su-iltana, ei pitäis olla ongelma.

Mielestäni isän velvollisuus olisi toki huolehtia näistä, mutta kun hän ei selvästikään aio tehdä, nalkuttamisesi on turhaa.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
En millään usko, että toisinaan viikonloppuisin hampaitten harjaamatta jättäminen aiheuttaisi reikiä. Joillakin vaan on pehmeämmät hampaat, mitkä reikiintyvät tosi helposti. Siitä ei kannata lähteä isää syyttelemään.

Ja kyllä viikonlopun yli pärjää samoissa vaatteissa, ellei sitten harrasta jotain tosi hikijumppaa tms. jonka vuoksi lapsi oikeasti hikoilee muualtakin kuin päälaelta.

En millään usko, että toisinaan viikonloppuisin hampaitten harjaamatta jättäminen aiheuttaisi reikiä. Joillakin vaan on pehmeämmät hampaat, mitkä reikiintyvät tosi helposti. Siitä ei kannata lähteä isää syyttelemään.

Ja kyllä viikonlopun yli pärjää samoissa vaatteissa, ellei sitten harrasta jotain tosi hikijumppaa tms. jonka vuoksi lapsi oikeasti hikoilee muualtakin kuin päälaelta.

Näin. Ja kyllä meillä jo 3- ja 6-vuotiaatkin tietävät, että alusvaatteet ja sukat vaihdetaan joka päivä, ihan omatoimisesti... hampaanpesustakin muistuttavat, jos vanhemmilla sattuu joskus unohtumaan. Eli koulutusta sille tokaluokkalaiselle, kun isukki on selvästi menetetty tapaus.

Lapsi kyllä kotona hoitaa pesulla käymiset,puhtaat vaatteet yms.ihan itse omatoimisesti. Ja meille hammaslääkärissä on sanottu että kun lapsi osaa kirjoittaa kaunoa, niin sitten lapsi osaa pestä itse myös hampaansa, että siihen saakka aikuinen tarkistaa. Isällä nämä asiat ei vaan hoidu, kotona kyllä erittäin reippaasti.

Yhteistyössä