Lapsi oli isän luona vkl...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä tehdä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä tehdä?

Vieras
Lapsi, vajaa 3 vuotta, oli vkl isän luona. Sunnuntaina kun alettiin nukkumaan alkoi lapsi puhella, että äiti on vähän hassu kun ei anna minun asua isän luona...vähän hämmensi minua tämä asia, ja kysyin että mitenkä niin, oletko puhunut isän kanssa asiasta. Lapsi vastasi että olen. Isä on sanonut, että äiti on hassu kun ei anna asua isän luona, ja siihen vielä lisäsi, että katsotaan sitten myöhemmin.

Olemme eronneet yli kaksi vuotta sitten ja lapsi siis asuu minun, äitinsä kanssa, eikä ole isän kanssa ollut mitään puhettä, koskaan, että lapsi tulisi jossain vaiheessa isän luo asumaan. Isä näkee lasta kaksi kertaa viikossa ja lisäksi joka toinen vkl on isän luona.

Mietin vain, miten tällaiseen asiaan pitäisi suhtautua. Ottaa puheeksi isän kanssa vaiko antaa olla? Lapsihan, ainakaan tuon ikäinen ei osaa asiaa itse ottaa puheeksi, ellei joku ole tehnyt aloitetta asiasta ensin. Ei kai tämän ikäisen lapsen kanssa pidä käydä tällaista keskustelua jos siitä ei ole ollut mitään puhetta toisen vanhemman kanssa. Ja totta tosiaan, ei ole mitään syytä että lapsi muuttaisi isän luo asumaan. Isä itse otti ja lähti ilman syytä kun lapsi oli vauva. Onko tämä jonkin sortin manipulointia, jota ei pitäisi käydä 3v. lapsen kanssa?

Ottasin suoraan yhteyttä teidän sosiaalityöntekijään, eli lastenvalvojaan ja kysyisin siltä neuvoa? Jos itse otat asian puheeksi lapsen isän kanssa ja jos asiasta tulee iso riita voi lapsi joutua välikäteen.

Suosittelisin hoitamaan kaikki lapseen liittyvät asiat lastenvalvojan kanssa ja hän osaa neuvoa miten toimia. Jos lapsen isä on alkanut puhelemaan tälläistä sinun pitää olla entistä tarkempi että noudatat pilkulleen yhteistä sopimusta ja pidät myös muistissa jos lapsen isä lyö lastanne laimiin. Myöhästelee kun hakee lapsen tai tuo lapsen, pyytää siirrettyjä päiviä turhan usein, ei pidä kiinni sopimuksesta. Jotain tämä mies nyt ajaa takaa..

lapsi on voinut kysyä miksi isi ei tule kotiin tai asu teidän kanssa. Ja isi on sitten yrittänyt nätisti lapselle kertoa jotain. En usko että sinulla on aihetta huoleen.

Lapsi on ehkä kysellyt, miksei asu isän kanssa vaan äidin kanssa jne. Isä väistänyt kysymyksen tuolla "äiti on hassu" ja "katsotaan myöhemmin" kommenteilla.
Ensinnäkin 3-vuotiaan sanomisiin ei ihan voi luottaa.
Toiseksi, ehkäpä kannattaa keskustella lapsen isän kanssa, sinähän sen meistä parhaiten tunnet ja hänen kanssan te yhdessä lasta kasvatatte!

Entä jos lapsi on itse kysynyt miksi ei asu isän luona tai muuten ihmetellyt asumisjärjestelyitä? Parempi kai että isä on sanonut että äiti on "hassu" kuin kertonut totuudenmukaisesti millainen äiti hänen mielestään on. Tuskin kovin mairittelevaa kuvaa olisi lapsi saanut isältä kuulla jos isäkin kerta lähti läppäsemään.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilja:
Ottasin suoraan yhteyttä teidän sosiaalityöntekijään, eli lastenvalvojaan ja kysyisin siltä neuvoa? Jos itse otat asian puheeksi lapsen isän kanssa ja jos asiasta tulee iso riita voi lapsi joutua välikäteen.

Suosittelisin hoitamaan kaikki lapseen liittyvät asiat lastenvalvojan kanssa ja hän osaa neuvoa miten toimia. Jos lapsen isä on alkanut puhelemaan tälläistä sinun pitää olla entistä tarkempi että noudatat pilkulleen yhteistä sopimusta ja pidät myös muistissa jos lapsen isä lyö lastanne laimiin. Myöhästelee kun hakee lapsen tai tuo lapsen, pyytää siirrettyjä päiviä turhan usein, ei pidä kiinni sopimuksesta. Jotain tämä mies nyt ajaa takaa..

Ensin hankitaan lapsi ja sen jälkeen sitä toisesta ihmisestä tulee sellainen, ettei sen kanssa voi keskustella muuten kuin viranomaisten välityksellä. Voi hyvänen aika ihmisten hulluutta!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Ei tuossa nyt mitään pahaa tai manipulointia ole :
lapsi on voinut kysyä miksi isi ei tule kotiin tai asu teidän kanssa. Ja isi on sitten yrittänyt nätisti lapselle kertoa jotain. En usko että sinulla on aihetta huoleen.

voittehan te yhdessä miettiä sitä mitä lapselle puhutaan. Minusta aika nätisti lapselle puhunut, tapaakin usein jne. Ei kuullosta pahalle.
En suosittelisi tuon asian takia (jollei muuta ole tapahtunut joka mietityttää) sos. työntekijälle soittamassa. Tärkeintä on pysyä hyvissä väleissä, en lähtisi tuosta riitaa tekemään.

t. erittäin vaikean eron läpikäynyt.

Timppa ja Lilja nyt ampuvat enemmän kuin vähän yli.

Kysäise lapsen isältä ihan normaalisävyyn asiasta eli mitä lapsi sanoi ja kysyt onko beillä ollut juttua asiasta?

Alkuperäinen kirjoittaja armi:
Timppa ja Lilja nyt ampuvat enemmän kuin vähän yli.

Kysäise lapsen isältä ihan normaalisävyyn asiasta eli mitä lapsi sanoi ja kysyt onko beillä ollut juttua asiasta?

:o Siis tuo lilja nyt puhuu ihan pehmoisia mutta minä?

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Entä jos lapsi on itse kysynyt miksi ei asu isän luona tai muuten ihmetellyt asumisjärjestelyitä? Parempi kai että isä on sanonut että äiti on "hassu" kuin kertonut totuudenmukaisesti millainen äiti hänen mielestään on. Tuskin kovin mairittelevaa kuvaa olisi lapsi saanut isältä kuulla jos isäkin kerta lähti läppäsemään.

Juu, voi olla, että lapsi on juurikin ihmetellyt asiaa ja isä on vastannut kuvailemallasi tavalla. Nyt siis pyysinkin neuvoa miten käsitellä asiaa, hyvä Timppa. Asiasta mitään tietämättömänä viimeinen lauseesi on typerä. Meillä on hyvät välit lapsen isän kanssa, eikä isä suinkaan lähtenyt sen takia, että olisi lopen kyllästynyt minuun, lapsen äitiin, vaan lähti 'etsimään itseään'.

Mutta, kiitos niille jotka osaavat vastata asiallisesti. Mielipiteet ovat kuitenkin tärkeitä, ja puheeksi otan asia isän kanssa. Meillä on kuitenkin yhteinen päämäärä, tasapainoinen ja rakastettu lapsi.

No mä luulen et ne on vaan jutellu kaikenlaista ja laps on vaikka kysyny et miks mä en asu sun luona ja isi on yrittäny vastata nopeesti jotain ja sanonu et kun sun äiti on hassu. eikä oo tarkottanu sillä mitään pahaa. En tietenkään voi tietää kun en ketään teistä tunne. Mä kysyisin isältä että mistähän "Leena" tällästä keksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ole totta!:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilja:

Ensin hankitaan lapsi ja sen jälkeen sitä toisesta ihmisestä tulee sellainen, ettei sen kanssa voi keskustella muuten kuin viranomaisten välityksellä. Voi hyvänen aika ihmisten hulluutta!!!

Minä ajattelin aivan samaa.
Ei voi olla totta, mikä ajattelumaailma! Mikä vihan ja katkeruuden määrä miehiä kohtaan, riippumatta siitä kenen lapsen isejä he ovat, ja millaisia miehiä tai isejä.
että pitäisi alkaa pitää kirjaa, jos isä vaikka myöhästyy eikä ole sekunttikellon tarkka noudossa ja palautuksessa! Miinuspisteitä tietysti kertyy myös jos tuo liian aikaisin, se kun kertoo ettei välitä.
Entäs jos hakee vaikka on itse sairas? Tai jos lapsi on sairas ja isä sanoo, että kuule, sairastakoon kotona rauhassa, vaihdetaan tapaamisaikaa? Naula arkkuun, isä ei halua jakaa vastuuta lapsesta jos tämä sairastuu, äiti kuormitetaan. ?

No mutta asiaan:
olen sitä mieltä että ota asia puheeksi lapsen isän kanssa suoraan. Sillähän siitä pääset.

Yhteistyössä