miksi jotkut vanhemmat roikkuu aikuisissa lapsissaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "liljan kukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"liljan kukka"

Vieras
miehen isä pommittaa joka isänpäivä että miehen pitäs mennä sinne,ihan kiva muuten mutta koska on se aika kun mies saa luoda isänpäivä perinteet OMAN perheensä kanssa? minun mielestä on hieman epäreilua että appiukko on kuitenki saanut nauttia yhteisistä isänpäivistä yli 20vuotta, ja pitäisi vielä osansa saada, minusta taas kun lapsi on aikuinen ja hänellä on oma perhe,minusta isänpäivää aletaan viettää sen oman perheensä kanssa,eikä lapsuuden perheen.

eihän miehen isäkään vietä isänpäivää oman isänsä kanssa.

jotenkin ymmärtäisin tämän jos mieheni olisi ainoa lapsi,muttei ole. muut appiukon lapset ovat lapsettomia ja yksi jopa lapsikin vielä.
¨
en jaksa sitä että aikuinen isä roikkuu pojassaan kiinni. ollaan kuiteski jo 30vuotias pari,niin eikö olis jo aika antaa poikansa elää omaa elämää?

itse laitan isälleni vain tekstarin tai kortin.. saan kyllä mennä lapsuuden kotiin aina kun tahdon,mutta mun isälläni ei ole tarvetta roikkua aikuisessa lapsessaan,eikä minullakaan ole tarvetta roikkua hänessä.

johtuuko tämä siitä että miehen isä on eronnut ja minun isäni ei? sitten yritetään täyttää sitä aukkoa takertumalla lapsiin,jopa aikuisiin sellaisiin.

ärsyttää. mieshän ei siis mennyt isänsä luo viettää isän päivää, mutta jaksoi se appiukko silti poikaansa sinne vinkua

Meillä oli itsestään selvää että mennään isänpäivänä käymään niin minun vanhemmillani kuin miehenkin vanhemmilla. Tottakai! Ja lapset olivat innoissaan kun näkivät pappaa ja ukkia, tekivät näille isänpäivä kortitkin. Tää on kyllä kauheeta tää suomalainen kulttuuri, jossa vain katsotaan omaan napaa (vertaa kulttuurit, jossa vanhukset otetaan luokse asumaan ja hoivataan sinne hautaan saakka). Silti ehdimme juhlistaan isänpäivää kotonakin tekemällä isälle aamiaisen ja kortin ja pienen lahjankin toinen lapsista valitsi kaupasta isille.

No ei ole kovin vaikeaa kahvilla käydä ja viedä pieni paketti, jos asuu kohtuullisen matkan päässä. Mutta tämä oli kai vitsi. No tuo vinkumalla vinkuminen on tietysti vähän outoa.

Ei kai isä lakkaa olemasta isä, vaikka lapsi saisi omia lapsia? Meillä mies kyllä vei myös omalle isälleen lahjan ja kävi kaakulla siellä, kuin myös miehen isä oli käynyt oman isänsä luona.

Mikä ihme nykyajan sukupolvea vaivaa??
Halutaan viettää joulu vain sen oman uuden perheen kera siihen ei sitten yleensä appivanhemmat kuulu mutta useimmiten se äidin oma äiti kuuluukin ;)
Ja nyt ISÄNPÄIVÄ :O
Me halutaan leikkiä perhettä ja nautti vaan lasten isän kanssa.
Paljonko se on ajasta pois päivässä kerran vuodessa kuitenkin isänpäivä äitienpävä kuin joulu ok eli 3 kertaa vuodessa ;)
(kauheeta!!!)
Että otetaan ne molempien vanhemmat huomioon, ne katsos kun kuuluu siihen perheeseen.
On hyvin lyhyt aika kun lapset on pieniä ja saa nauttia isovanhemmistaan,niin jos itsekkäät vanhemmat ei tätä evää.
Näinköhän ääni kellossa muuttuu kun ne omat lapsenne muuttaa pois ja ilmoittaa että me ei nyt tulla kun me leikitään perhettä.
Onko ihan hirveätä kunnioittaa niitä vanhempie kenestä tekin olette syntyneet ja mennä sen muutaman kerran vuodessa sen "pakollisen" verran vaikka tunniksi kahville sinne niin omille kuin appivanhemmille?

• Tykkää
Reactions: baby-mama
Olisitte onnellisia että teillä on ne vanhemmat elossa.
Kyllä minä kuin miehenikin mielellämme olisimme isänpäivänä tehneet jotain muuta lastemme kera kuin istua nyhjätty kotona ja sytytetty 2 kynttilää molemmille vaareille :(

Ihanaa että miesihminen - tässä tapauksessa siis perheen isän isä - haluaa pitää perinteistä ja sukuyhteydestä kiinni. Sehän antaa mitä mainiointa esimerkkiä jälkipolville siitä, miten tärkeitä myös isät ovat. Tässä maassa onkin mm. sotien seurauksena pitkään jatkuva isyyden nonsaleerauksen ja isättömyyden ikävä historia, mihin syyllistyvät sekä naiset että miehet.

Meillä oli itsestään selvää että mennään isänpäivänä käymään niin minun vanhemmillani kuin miehenkin vanhemmilla. Tottakai! Ja lapset olivat innoissaan kun näkivät pappaa ja ukkia, tekivät näille isänpäivä kortitkin. Tää on kyllä kauheeta tää suomalainen kulttuuri, jossa vain katsotaan omaan napaa (vertaa kulttuurit, jossa vanhukset otetaan luokse asumaan ja hoivataan sinne hautaan saakka). Silti ehdimme juhlistaan isänpäivää kotonakin tekemällä isälle aamiaisen ja kortin ja pienen lahjankin toinen lapsista valitsi kaupasta isille.

voi hitto...onko 53v ukko vanhus? se on omat isänpäivänsä saanut viettä äperheensä kanssa koska on meidän nuorempien sukupolvien vuoro?

[QUOTE="liljan kukka";29201789]voi hitto...onko 53v ukko vanhus? se on omat isänpäivänsä saanut viettä äperheensä kanssa koska on meidän nuorempien sukupolvien vuoro?[/QUOTE]

Haluatko että omat lapsesi heittävät sinut nurkkaan kun perustavat oman perheen?

Suomessa unohdellaan liikaakin omia vanhempia kun perustetaan perhe. Siitä on aina ilahduttavaa kuulla kun joku ei niin tee.

ei ole kyse unohduksesta vaan siitä että tuo mies on viettänyt omien lasten kanssa isänpäivät vuosia..nyt kun omasta pojasta on tullut isä pitäs edelleen appiukon kanssa viettää isänpäivää.. mutta milloin on sitten meidän perheen vuoro?

eikö ole itsekästä aikuisen isänpuolelta se ettei anna lapsensa elää omaa elämäänsä?

ehtiihän siellä isällä käydä muina päivinä..

minä haluan luoda meidän oman perheen yhteiset perinteet, joista jää lapsilel muistot.
ei miehen isäkään vietä oman isänsä kanssa isänpäivää(vaikka hänen oma isänsä on niin vanha että kuolee kohta)

minusta on älytööntä että aikuisissa lapsissa roikutaan..

En nää tuossa isänpäivä jutussa vikaa. Mutta kyllä oikeasti jotkut ripustautuvat aikuisiin lapsiin ja heidän on vaikea ymmärtää että aikuisella lapsella on jo oma elämä. Vaaditaan joka viikko vierailua, sekaannutaan jokaiseen asiaan ja ei ymmärretä että toisella voi olla omiakin menoja ja suunnitelmia - käsketään lapsi tulemaan ja tekemään kotihommia ja luvataan heidän puolesta ties kellekkin vaikka mitä. Lisäksi ei haluta aikuisen itsenäistyvän tai hyväksytä puolisoa ja sitä että aikuinen lähtee kotoa jne.

Kyllä se silloin on elämää haittaavaa jos vanhemmat ei ymmärrä antaa lapselle tilaa ja hyväksyä että tämä on aikuinen jonka on kasvettava perheestä irti. Meillä oli exän kanssa tuo tilanne vaikka oltiin jo 30v kummatkin ja lapsia oli. Se oli raskasta ja tuntui ettei edes olla perhe.

Isänpäivä ja äitienpäivä oli meilläkin lapsuudessa sellaiset, että käytiin kaikki elossaolevat mummot, isomummot ja papat läpi, isiä ja äitejähän nekin on!

Mitkä omat perinteet?

En ymmärrä valituksen aihetta. Tottakai täytyy käydä isällään isänpäivänä, edes pyörähtämässä. Kyllä munkin mies kävi kun isänsä pyysi enkä nähnyt siinä mitään outoa tai ärsyttävää, päinvastoin. Hehän ovat perhettä.

Haluatko että omat lapsesi heittävät sinut nurkkaan kun perustavat oman perheen?

kuule kun mun lapset perustaa perheen,he viettävät isänpäivät oman perheensä kanssa, kannustan suorastaan siihen. en koe jääväni silloin nurkkaan,lapset on vain lainaa ja irti pitää osata päästää,ei ne ole mua varten vaan minä heitä, jos he tarvitsevat jotain aikuisina ja minä pystyn heitä auttamaan,teen sen. mutta kannustan heitä itsenäistymään..se ei tarkoita sitä ettei he koskaan näkisi minua.. vuodessa on muita päiviä kuin isänpäivä/äitiepäivä... eiköhän sieltä siis joku hetki liikene minullekkin jos ei,niin sitten ei. mulla tulee olemaan muutakin elämää

[QUOTE="liljan kukka";29201805]ei ole kyse unohduksesta vaan siitä että tuo mies on viettänyt omien lasten kanssa isänpäivät vuosia..nyt kun omasta pojasta on tullut isä pitäs edelleen appiukon kanssa viettää isänpäivää.. mutta milloin on sitten meidän perheen vuoro?

eikö ole itsekästä aikuisen isänpuolelta se ettei anna lapsensa elää omaa elämäänsä?

ehtiihän siellä isällä käydä muina päivinä..

minä haluan luoda meidän oman perheen yhteiset perinteet, joista jää lapsilel muistot.
ei miehen isäkään vietä oman isänsä kanssa isänpäivää(vaikka hänen oma isänsä on niin vanha että kuolee kohta)

minusta on älytööntä että aikuisissa lapsissa roikutaan..[/QUOTE]

Muistot?
Toivottavasti olet todellakin valmis kantamaan myös seuraamukset kun joudut vanhana akkana nukkaan kun olet ehkä 50v ja lapsellasi OMA PERHE jonon sinä et kuulu!

Mite te sitten olisitte isänpäivänä mielummin tehneet? vetäneet kalsarikännit?

[QUOTE="liljan kukka";29201817]kuule kun mun lapset perustaa perheen,he viettävät isänpäivät oman perheensä kanssa, kannustan suorastaan siihen. en koe jääväni silloin nurkkaan,lapset on vain lainaa ja irti pitää osata päästää,ei ne ole mua varten vaan minä heitä, jos he tarvitsevat jotain aikuisina ja minä pystyn heitä auttamaan,teen sen. mutta kannustan heitä itsenäistymään..se ei tarkoita sitä ettei he koskaan näkisi minua.. vuodessa on muita päiviä kuin isänpäivä/äitiepäivä... eiköhän sieltä siis joku hetki liikene minullekkin jos ei,niin sitten ei. mulla tulee olemaan muutakin elämää[/QUOTE]

Minusta taas isä kuin äitienpäivä on vähän kuin kiitos vanhemmille että olet minut tehnyt ja parhaasi mukaan myös kasvattanut :)
En missään nimessä voisi olla niin itsekäs että näinä tärkeinä pävinä en vanhempiani muistaisi.
Sinulta varmaan jos kuolee joku lähiomainen onaivan sama menetkö sinne hautajaisiin vai et sillä ei tajunnut kysyä sinulta sopiiko silloin ja silloin.

[QUOTE="lissu";29201819]Muistot?
Toivottavasti olet todellakin valmis kantamaan myös seuraamukset kun joudut vanhana akkana nukkaan kun olet ehkä 50v ja lapsellasi OMA PERHE jonon sinä et kuulu!

Mite te sitten olisitte isänpäivänä mielummin tehneet? vetäneet kalsarikännit?[/QUOTE]

ootko sä yh joka meinaa sitten roikkuu aikuisissa lapsissa kun ei ole muutakaan elämää? :O

mitä vitun seuraamuksia siitä mulle tulee jos minun mielestä isänpäivä vietetään oman perheen kesken eikä appiukon luona? en nyt ymmärrä.

minulla ja miehellä on pieniä lapsia,joten ensin tietty aamulla tehään kakku valmiiksi lasten kanssa ja sitten viedään lasten tekemät lahjat/kortit+kakku kahvit sänkyyn miehelle. loppupäivä sitten pelataan korttipelei,jutellaan ja vietetään aikaa yhdessä.

sitten kun mun lapset on aikuisia... keksin varmasti tekemistä isänpäivälle ja äitienpäivälle.. joko miehen kanssa yhdessä tai sitten vaikka ystävien kanssa.

ei lapset voi olla ainoa asia millä täyttää elämänsä.. ei heihin voi takertua loppuelämäksi(se ei ole tervettä). toivon että minä ja lapset ollaan tasavertaisia aikuisia kun he aikuistuvat,niinku minä ja vanhempani(en ole heitä hylännyt,he eivät vain ole se 1asia mun elämässäni,olen irrottautunut heistä. voidaan me äitin kanssa tai isän kanssa vaikka istua yö keskustelemassa ja puhua vaikka seksistä! voidaan mennä äitin kanssa yhdessä naistenpäivän kunniaksi ostoksille joskus. mutta en roiku heissä kuten lapsena,vaan meillä on aikuisten välinen ystävyys suhde )

joo en mäkään ymmärrä
Mä oon kerran oven kiinni laittan lapsuudenkodissa ja sinne en takas mee asuu niin miks ne mussa roikkuis,en tajuu
Musta vanhempien kuuluu auttaa omaa lastaan jos hällä menee huonost mutta ei ne saa alkaa vaatimaa et nyt sä tuut isänpäivän käymää jos mulla on vaiks muutaki menoo ja elämää
Kyl mustaki jokaisen pitäs saaha päättää mis ja miten viettää päivänsä ja antaa nauttii elämäst eikä jäähä johokii vanhoihi kalkkisten perinteisii jotka mua ei kiinnosta
Käyn muulloin kyl vanhemmill ja jos jotaa tartten meen niille mutta kyl noi onneks on tajuneet et mä elän omaa elämää eikä vaadi minuu kalkkisten juhlii
Onhan noiden tajuttava et ei kukaan jaksa jos kokoajan roikkuu ja ilohan se vaan noille vanhuksille on kun saa mua auttaa