Mikä ammatti on miehelläsi joka ei mitenkään voi jäädä kotiin lasta hoitamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itelleni on myös ihan selviö että äitinä haluan hoitaa lapset 3-vuotiaiksi asti kotona, ei mies ole yhtä kiinnostunut. Ketä miestä nyt ihan aidosti kiinnostaa tarpeeksi lasten hoito ennemmin kun palkkatyö? Minusta siinä pitää miettiä kutsumuksia, eikä "tasa-arvoa". Lapset siinä muuten kärsii.

Musta päätös pitää tehdä yhdessä perheenä. Mutta en ymmärrä tuollaista asennetta, ettei ketään miestä voisi muka kiinnostaa panostaa parin vuoden tai kuukauden ajan lapsiin ja samalla oletetaan, että naisia kiinnostaa. Mä tunnen monta miestä, omani ohella, joita todellakin kiinnostaa olla lapsen kanssa kotona ja jotka ovat lapsiinsa panostaneet. Mä taas en kokenut kutsumusta olla kotona, vaan olisin ollut paljon mieluummin töissä. Muitakin naisia tunnen, jotka mieluummin olisivat töissä. Meillä lapsi oli pitkään kotihoidossa, eikä hän ole kärsinyt, vaikka isä osan ajasta oli kotona.

Minusta on vähän hassua, ettei enää tueta sitä, kun olen pystynyt kotonaoloaikana tehokkaasti opiskelemaan ja samalla lapsen hoitamaan ilman kallista yhteiskunnan päivähoitoa. Olemme järjestäneet asiat niin, että pystyn tähän yhteisvoimin. Ilmeisesti sitten miehen pitääkin jäädä kotiin pois veroja maksamasta vaikka voin itsekin opintojen kanssa hänet hoitamaan? :D
Tässä ei todellakaan oteta huomioon erilaisia perheitä, vain ne perusperheet jotka voisivatkin järjestää asiat noin. Toivottavasti meille opiskeleville tulee edes sitten lapsikorotus opintotukeen.. :/

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;29281676:
Mies kyllä leikkii lasten kanssa enemmän kuin minä, lukee ja pelaa lautapelejä. Ovat ulkona usein koko päivän. Hän ei sen sijaan nauti näistä muista viihdykkeistä mitä leikki-ikäiset kaipaa. Ei ole perhekerhoihmisiä tai tapaile muita vanhempia muksujen kanssa. Eli esikoinen kaipaa jo muutakin kuin sitä kotieloa.

Ymmärrän ja eipä täydellistä lastenhoitajaa olekaan. Jokaisella on omat miinuksensa, mutta itse oon niin perfektionisti niin haluisin hoitaa homman itse. :D

Mistä se johtuu, että muissa Pohjoismaissa isät voivat jäädä kotiin lasten kanssa, mutta Suomessa tuntuu olevan kovin hankalaa?

No ihan varmasti suomalaiset voisivat paaaaljon useammin jäädä kotiin kumpikin, mutta kyllä niitäkin on, joille tuo "pakottaminen" on vain typerää. Kuten opiskeleva-työssäkäyvä nuoripari jolla lapset pystyy vaikka opintojen ohela toinen hoitamaan.

Ymmärrän ja eipä täydellistä lastenhoitajaa olekaan. Jokaisella on omat miinuksensa, mutta itse oon niin perfektionisti niin haluisin hoitaa homman itse. :D

Voih, kuulostat melko lapselliselta ajatusmaailmoinesi, mutta eihän se sun vika ole.
Muistat vaan pitää mielen avoimena, kuunnella muidenkin mielipiteitä ja ajatuksia, etkä sorru kaikkitietävyyteen, niin kyllä siitä hyvä vielä tulee. :)

Äläkä sitten missään nimessä varaa tulevaisuuttasi sen tulevan lääkärismiehen varaan, koskaan ei tiedä mitä elämä tuo tullessaan ja itsenäisellä naisella on oltava aina suunnitelma B mietittynä.
Eli käytännössä keino elättää itsensä.

Kotihoidontuen uudistuksen yksityiskohdat selviävät vasta ensivuonna,
joten älkää nyt viitsikö jatkuvasti kysellä "eikö me sitten saada kun
ollaan opiskelijoita" tms. Ei sitä vielä tiedä kukaan!

Eipä ole tullut vastauksia itse aiheeseen. Ei kenelläkään taida oikeasti
olla sitä kolminkertaisesti tienaavaa miestä.. Mutta niinhän se on,
että jos mies on hyväpalkkainen niin kyllä äiti silloin voi kotona olla
niin kauan kun haluaa. Ei siihen valtion 300euroa tarvita.

[QUOTE="Tytti";29281728]Kotihoidontuen uudistuksen yksityiskohdat selviävät vasta ensivuonna,
joten älkää nyt viitsikö jatkuvasti kysellä "eikö me sitten saada kun
ollaan opiskelijoita" tms. Ei sitä vielä tiedä kukaan!

Eipä ole tullut vastauksia itse aiheeseen. Ei kenelläkään taida oikeasti
olla sitä kolminkertaisesti tienaavaa miestä.. Mutta niinhän se on,
että jos mies on hyväpalkkainen niin kyllä äiti silloin voi kotona olla
niin kauan kun haluaa. Ei siihen valtion 300euroa tarvita.[/QUOTE]
Pärjätään kyllä. Olen se jokatapauksessa joka jää kotiin. tämä on ennemminkin periaatekysymys ja minusta on törkeää, että pakotetaan valitsemaan se huonompi erilaisten perheiden eikä omia valintoja saa tehdä. Eli sellaisia jotka sattuu olemaan suht samantapaisessa ja palkkaisessa työssä, tuetaan ja toisia ei. Minusta se ei ole reilua. Mutta en kitise tästä tämän enempää, ei voi mitään jos haluavat asettaa perheet eriarvoiseen asemaan. Omasta mielestä tässä pitäisi kyllä olla edes jonkinlainen tuloeroraja, eli jos nainen tienaa 1800e ja mies 3500e, nainen saa kotihoidontukensa kun kotiin jää. Ja jos on opiskelija niin sitten varsinkin.

Meille itsellemme tämä ei aiheuta suuria menetyksiä, mutta huolestuttaa toisenlaiset perheet joille tuo tuottaa hankaluuksia ihan oikeastikin. En ajattele näitä asioita vain itseni ja meidän mahdollisuuksien mukaan vaan kaikkien, varsinkin niiden väliinputoajien näkökulmasta.

Moni tässäkin ajattelee ainoastaan oman tilanteen mukaisesti. Esim joku jolla mies tienasi pari satasta enemmän pystyi jäämään. niin...kaikilla ei mies tienaa "vain pari sataa". Toisilla se on suurempi ero, toisille se ei ole "vain pari sataa" vaan pienten tulojen vuoksi iso raha. Ajatellaan kuitenkin muitakin kuin itseämme.

Täällähän tuntuu olevan asenne, että lapsi viedään ennemmin päiväkotiin kuin että isä jää hoitamaan kotiin? Mihin se "lapsen paras" jäi? Vai oliko se sittenkin vain äidin "mutku mä haluuuuun!"? Onko se kotihoito oikeasti 300 eurosta kiinni? Sellaisen rahan ne teidän parempipalkkaiset miehet säästäisi jo lyhyessä ajassa.
En vastusta äitien kotiin jäämistä enkä sitä että perheet ei itse saisi päättää, vasn sitä että inutaan verorahoista tukea kotihoitoon.

Täällähän tuntuu olevan asenne, että lapsi viedään ennemmin päiväkotiin kuin että isä jää hoitamaan kotiin? Mihin se "lapsen paras" jäi? Vai oliko se sittenkin vain äidin "mutku mä haluuuuun!"? Onko se kotihoito oikeasti 300 eurosta kiinni? Sellaisen rahan ne teidän parempipalkkaiset miehet säästäisi jo lyhyessä ajassa.
En vastusta äitien kotiin jäämistä enkä sitä että perheet ei itse saisi päättää, vasn sitä että inutaan verorahoista tukea kotihoitoon.

Nyt sinäkin ajattelet vain itseäsi, et sellaisia perheita joissa se kotihoidon mahdollistaminen ei olekaan ihan noin vain järjestettävissä. Ole onnellinen jos se oli teille hyvä ratkaisu.

Jos kotihoidontukikauteni päättyy, en voi vain jäädä kotiin nollatuloille vaikka se taloudellisesti onnistuisikin, kai sen tajusit?

Ja jos mies jää kotiin niin on se aika paljon suurempi menetys kuin 300e :D

Kiva jos joillekin ei tuota hankaluuksia ollenkaan.

mieheni on yksityisyrittäjä ja firmä pyörii lähes aina 100%hänen varassaan vaikka muutama työntekijä hänellä onkin palkkalistoillaan. itselläni ei ole mielenkiintoa tehdä samaa alaa kun mieheni eikä minulla ole siihen koulutustakaan. periaatteess voisin mennä hänen tilalle firmaan ja hän jäisi katsomaan lasta mutta hankalaks se menis. minä olen koti äiti ja opiskelen mieheni opiskelee myös. olen varma että mieheni olisi koti isänä ihan mielellään mutta ei meidän tilanne anna myöden sellaiselle.

Ei meillä ole miehellä kolminkertainen palkka, vaan sen verran suurempi, että juuri pärjätään, kun minä hoidan lapsia kotona ja mies on töissä. Minun tuloillani emme enää pärjäisi. Me emme pystyneet etukäteen säästämään, koska molemmat tekivät nelipäiväistä työviikkoa (siis lomautusten takia) pitkään. Vanhat säästöt taas menivät, kun vaihdoimme vuokra-asunnon omistusasuntoon, eikä meillä ollut takaajaa.

Jkkk, sanot että jos kht-kautesi loppuu, et voi jäädä kotiin
nollatulolle. Minä en ihan oikeasti ymmärrä, miksi et voisi? Siis jos te
eläisitte miehen palkalla.

[QUOTE="Tytti";29281813]Jkkk, sanot että jos kht-kautesi loppuu, et voi jäädä kotiin
eläisitte miehen palkalla.[/QUOTE]

Työpaikka ei säily.

yrittäjä-mies täälläkin. Välillä tuntuu siltä, että feministiystävien on vaikea hahmottaa tasa-arvo kuvaa muusta perspektiivistä. Agraari-Suomi muuttui sitten 60-luvun,90-luvun lama muutti myös yhteiskuntaa. Lama,ei työpaikkoja, tasa-arvo ja kiikun kaakun perheen työllisyystilanteet eivät ole niin iisisti ratkaistavia asioita yksilö/perhetasolla. Feministisesti ajatellen useimmiten nainen sukupuolensa takia ei pysty tekemään uraa samalla tavalla kuin mies ja se on väärin.. Mutta onhan meillä tietty nämä kuntien eläkevakuuttaja-Ailukset jotka ovat muistaneet pitää ääntä naisten palkasta..

[QUOTE="Tytti";29281813]Jkkk, sanot että jos kht-kautesi loppuu, et voi jäädä kotiin
eläisitte miehen palkalla.[/QUOTE]

Työpaikka menee. Sitten monella miehen palkka ei välttämättä riitä jos on pienituloinen, eli se 300e on todellakin pelastava tekijä. Meillä olisi taloudellisesti kyllä mahdollista, mutta työpaikkahan siinä menisi.

No täähän tarkottaa sitä että jos perheessä nainen on se yrittäjä niin lasta ei voi hankkia ollenkaan.

Harvoin pystyykään suunnitella lapsia sellaiseen tilanteeseen, kun äidin on vähän pakko olla ainakin alku kotona vauvan kanssa. KAverilla jäi toisesta lapsesta haaveet haaveiksi tästä syystä. Firma olisi kaatuut jos olisi esim puoleksi vuodeksi jäänyt. Riippuu varmasti yrityksestäkin. :)

Voih, kuulostat melko lapselliselta ajatusmaailmoinesi, mutta eihän se sun vika ole.
Muistat vaan pitää mielen avoimena, kuunnella muidenkin mielipiteitä ja ajatuksia, etkä sorru kaikkitietävyyteen, niin kyllä siitä hyvä vielä tulee. :)

Äläkä sitten missään nimessä varaa tulevaisuuttasi sen tulevan lääkärismiehen varaan, koskaan ei tiedä mitä elämä tuo tullessaan ja itsenäisellä naisella on oltava aina suunnitelma B mietittynä.
Eli käytännössä keino elättää itsensä.

En tiedä, olen valmistautunut jopa yksinhuoltajuuteen. Suunnitelma beet on valmiina mutta minkäs teet jos ei vaan voi joustaa tietyistä asioista. Mies hoitaa työnsä mutta minä lapset.

Yhteistyössä