Mikä ammatti on miehelläsi joka ei mitenkään voi jäädä kotiin lasta hoitamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin? Jos joku isä tai äiti haluaa olla kotona, olkoon. Sen voi keskenään sopia kumpi on, toivottavasti ilman riitoja.
Jos joku isä tai äiti ei halua olla kotona, niin olkoon töissä. Problem?

Olisiko ongelma siinä että jostain syystä tuo valinnanvapaus ei vaan toteudu suomessa?

Ei, en jaksa uskoa että suomalaiset miehet ovat oikeasti näin paljon kykenemättömämpiä koti-isyyteen kuin ruotsalaiset (tai muista maista Ruotsiin muuttaneet).

Enkä vaadikaan että kaikkien isien tarvisi jäädä kotiin sen enempää kuin äitienkään. Välillä vaan huvittaa kun samat äidit jotka ovat tuomitsemassa muiden äitien varhaista töihinpaluuta ja pauhaavat sen puolesta että kaikilla on kyllä mahdollisuus hoitaa lapset kotona 3v ovat nyt sitten kilpaa kiljumassa kuinka heidän miehillään ei syystä ja seitsemännestä ole mitään mahdollisuutta jäädä koti-isiksi. Toivottavasti tämä "peloite" on nyt herättänyt edes joitain heistä tajuamaan että ehkä se 3v kotihoitokaan ei ole kaikille perheille mahdollista - tai ainakaan järkevää.

Olisiko ongelma siinä että jostain syystä tuo valinnanvapaus ei vaan toteudu suomessa?

Ei, en jaksa uskoa että suomalaiset miehet ovat oikeasti näin paljon kykenemättömämpiä koti-isyyteen kuin ruotsalaiset (tai muista maista Ruotsiin muuttaneet).

Enkä vaadikaan että kaikkien isien tarvisi jäädä kotiin sen enempää kuin äitienkään. Välillä vaan huvittaa kun samat äidit jotka ovat tuomitsemassa muiden äitien varhaista töihinpaluuta ja pauhaavat sen puolesta että kaikilla on kyllä mahdollisuus hoitaa lapset kotona 3v ovat nyt sitten kilpaa kiljumassa kuinka heidän miehillään ei syystä ja seitsemännestä ole mitään mahdollisuutta jäädä koti-isiksi. Toivottavasti tämä "peloite" on nyt herättänyt edes joitain heistä tajuamaan että ehkä se 3v kotihoitokaan ei ole kaikille perheille mahdollista - tai ainakaan järkevää.

Minä olen edelleenkin sitä mieltä, että kaikilla perheillä on mahdollisuus hoitaa lapset vähintään 2v ikään asti kotona, mutta kaikki eivät halua ja se on ok! Sillä kumpi niitä lapsia hoitaa ei ole mitään väliä. Pääasia, että ihminen on siihen halukas:)

Mutta jos ei ole halua, niin miksi siihen tulee pakottaa? Se ei tee kenestäkään huonoa vanhempaa, että ei halua olla hoitovapaalla, kuten kotiäitiys ei ole minustakaan tehnyt parempaa äitiä ja pyhempää ihmistä.
Toki isien kotiin jääminen muuttais mielikuvia, mutta nämä on pitkiä prosesseja eikä niin, että kokkarit sanelee ja vuoden päästä kaikki ajattelee toisin.

Rautalanka alkaa loppua mutta kerran vielä; siksi tarvitaan "pakoitteita" jotta tilanteet muuttuisivat. En usko siihenkään että tuon avoimeen päiväkodin tämänpäiväisistä kävijöistä yli 2/3 olisi ollut miehiä jos täällä ei olisi noin pakkokeinoin haettu vanhempainvapaita. Ei, varmaan tuollakin 12 kävijää olisi ollut naisia ja se yksi mies olisi päättänyt jättää tuon viimeiseksi kerhoiluyrityksekseen.

Muutokset vievät aikaa mutta tuskin sillä perusteella kannattaa muutoksia kuitenkaan vastustaa.

• Tykkää
Reactions: rtee
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken yhä;29283474:
Rautalanka alkaa loppua mutta kerran vielä; siksi tarvitaan "pakoitteita" jotta tilanteet muuttuisivat. En usko siihenkään että tuon avoimeen päiväkodin tämänpäiväisistä kävijöistä yli 2/3 olisi ollut miehiä jos täällä ei olisi noin pakkokeinoin haettu vanhempainvapaita. Ei, varmaan tuollakin 12 kävijää olisi ollut naisia ja se yksi mies olisi päättänyt jättää tuon viimeiseksi kerhoiluyrityksekseen.

Muutokset vievät aikaa mutta tuskin sillä perusteella kannattaa muutoksia kuitenkaan vastustaa.

Kyllä mä sun rautalankaviritelmäsi käsitän oikein hyvin:) Siltikään en usko pakottamiseen. Olis kiva tietää, että valitseeko ne ruotsalaiset isät koti-isyyden täysin vapaaehtoisesti vai onko siihen jo tietynlaista painetta.

Mies myyntityössä, bruttopalkka noin 4000 euroa. Itse opiskelen ja opintotuki 300 euroa. Ei liene vaikea kysymys kumpi jäisi kotiin lasta hoitamaan jos nyt sellainen tilanne olisi..

Kyllä mä sun rautalankaviritelmäsi käsitän oikein hyvin:) Siltikään en usko pakottamiseen. Olis kiva tietää, että valitseeko ne ruotsalaiset isät koti-isyyden täysin vapaaehtoisesti vai onko siihen jo tietynlaista painetta.

Varmaan pääosin valitsevat jo siksikin että muuten perhe menettää 60 tulosidonnaista vanhempainpäivää. Ihan kätevä porkkana/keppi. Ja kun on totuttu siihen että isäkin voi olla kotona, jakautuvat nuo korvamerkitsemättömätkin päivät tasaisemmin.

Paineista en nyt tiedä, niitä vissiin harrastetaan suomessa enemmän? Tuskin nyt monikaan isä joutuu noin vastentahtoaan jäämään pidemmäksi aikaa koti-isäksi, sen enempää kuin nainen kotiäidiksikään. Kovin nuo tuntuvat roolissaan viihtyvän ja arvostavan mahdollisuutta hypätä muutamiksi kuukausiksi pois työelämästä.

Mun mies on yrittäjä, joka vois jäädä tarvittaessa koti-isäksi ja ollaankin siittä vaihtoehdosta monasti puhuttu. Hänellä ei ole kuin yksi alainen, mutta hän tiedostaa sen ettei ole korvaamaton. Kukaan ei tietenkään hoitais yritystä samalla tavalla kuin hän, koska hän on yrittäjä ja muut palkollisia. Hän vois kuitenkin toisen myynti ihmisen palkata ja hoitaa tarvittavat pankkiasiat viikonloppuisin, iltaisin tai lasten päikkäreiden aikaan kotikoneelta. Jotenkin järkyttävä ajatus, että yrittäjän täytyy olla 18 tuntia töissä, fyysisesti töissä, että firma pyörii. Onneksi meillä ei ole näin, se oli miehelle itsestään selvyys yritystä perustaessa, että hän haluaa lopettaa työt arkipäivisin viimeistää klo 17.00, että ehtii olla lastenkin kanssa kotosalla. Itselläni ei ole työpaikkaa odottamassa vanhempainvapaan jälkeen, joten on ollut itsestään selvyys, että minä olen kotona tiettyyn asti, jonka jälkeen alan etsimään aktiivisesti töitä.

Kukaan ei kuitenkaan ole korvaamaton, ei edes se yrittäjä ja kannattais siihen pyrkiäkin, että yrittäjä voi pitää lomaa ja sairastua, ilman että firma tekee konkurssin.

[QUOTE="vierailija";29281536]Tuli vaan mieleen taas kun luin kiivaita keskusteluja kotihoidontuen jakamisesta äidin ja isän välillä - huomattavan paljon on sellaisia naisia jotka kertovat että "miehellä on kolminkertaiset tulot omiin verrattuna joten ei ole mahdollista isän olla pois töistä.."
Ihan vaan pisti kiinnostamaan että mitkä on teidän miesten ammatit ja liksat jotka tällaiseen pointtiin vetoatte? Oletteko itse osa-aikaisia kaupan kassoja tai siivoojia kaikki ja miehet lääkäreitä ja isoja pomoja?
Kun tuntuu vähän hassulta.
Ja se tuntuu vielä hassumalta että jos mies tienaa vaikkapa useita tuhansia kuukaudessa, onko se ihan totta siitä n. 300 eurosta kiinni että hän jatkaa töitä ja äiti hoitaa lasta kotona ilman tukia? Tai vaikka suurestapalkasta säästetään säilöön sen verran että se isäkin voi olla vaikka 6kk kotona ? En tajua, kertokaa siis![/QUOTE]

Yleensähän menot ovat samassa suhteessa kuin tulotkin. Vaikka olisi iso palkka miehellä, niin ei se tarkoita että sitä jäisi "isosti" sukanvarteen.

Täällä onkin jo kirjoitettu yrittäjän arjesta hyviä puheenvuoroja ja minä komppaan niitä. Yrittäjä on käytännössä korvaamaton, sillä pienyrittäjällä yritys on yhtä kuin hän itse. Isommissa yrityksissä työskentelevät ja palkkasuhteessa toimivat eivät asiaa ehkä tajuakaan. Se että pankin sijoitusasiantuntija on päivän pois, ei pääse kokouksiin ja siirtää asiakastapaamisensa kollegoilleen on täysin eri asia kuin että pienyrittäjä joutuu keskeyttämään koko yritystoimintansa. Suurin osa pienyrityksistä on yhden tai kahden henkilön pyörittämiä mikroyrityksiä. Jos toiminimellä toimiva pukuompelija jättää päivällä työt tekemättä, ne on pakko tehdä sitten vaikka yöllä. Asiakkaalle kun ei ole varaa sanoa, että ”olin sairaana ja työt on tekemättä”.

Tässä näkyy hyvin myös ero ajattelun tasolla. Palkoillinen työntekijä on ”vain töissä siellä” ja se näkyy hänen ajatusmallissaan. Jos joku työ asiakkaalle myöhästyy tai jää tekemättä, niin sitten niin vain käy. Sairaana ollessaan hän ei uhraa omaa terveyttään asian takia, joka on vain työtä. Yrittäjällä ei ole varaa näin ajatella. Asiakkaan tilaus hoidetaan, tai muuten sitä on jo ajatuksissaan luovuttanut ja laittanut lapun luukulle. Ei tällainen luovuttamiseen taipuvainen henkilö kyllä ikinä yrittäjäksi yleensä lähdekään.

Ja miksikö yrittäjä on korvaamaton, eikä hänelle voi hankkia sijaista? No esimerkkini kaltainen pukuompelija tuskin raportoi tekemistään koko ajan jonnekin asiakkuudenhallintajärjestelmään tai vastaavaan. Hänellä on keskeneräiset projektit roikkumassa henkareilla, tiedot mitoista ehkä jossain vihkossa ja asiakastiedot ehkäpä vain omassa päässään. Ja se taito ommella - se on vain omissa käsissä. Ei ole mitenkään mahdollista, että tuohon tilanteeseen tulisi työkkärin listoilta joku muu jatkamaan työtä. Kyseisen yrityksen ei myöskään tarvitse olla käsityöyritys, vaikka tuo esimerkki siitä olikin. Miten esimerkiksi yhden miehen liikkeenjohdon konsulttifirma selviää asiakkaalle myydystä koulutuspäivästä, jos konsultti/yrittäjä itse ei ole paikalla sitä pitämässä? Eikä sitä useinkaan ole mahdollista siirtää toiselle päivälle. Jos teleoperaattorin projektijohdon vetäjät (40hlö) on tulossa huomenna luennoille & koulutukseen Vierumäen urheiluopiston auditorioon, niin sitä tilaisuutta nyt vain ei siirretä. Jos yrittäjä se peruuttaa, hän menettää 5000-7000€ laskutuksensa ja saa heittää hyvästit asiakkuudelle jatkossa. Ja voi olla aika epätodennäköistä löytää sijaista, ellei nyt Sarasvuon Jarilla satu sopivasti olemaan sitten tekemisen puutetta.

Tekeekö tällainen korvaamattomuus sitten yrittäjästä superihmistä tai muutenkaan parempaa kansalaista? No ei tee, eikä tässä ole siitä kysymys. Silti kanssaihmisten olisi hyvä tietää mitä yrittäminen oikeasti on ja mitä se vaatii. Aikaa perheelle jää vähemmän – de fakto! Yrittäjä yrittää tasapainoilla yrityksen ja perheen välillä eikä se ole helppoa. Jatkuva huono omatunto vaivaa poissaolemisesta perheen kanssa ja perheen kanssa ollessa painaa jatkuva stressi yritystoiminnan kannattavuudesta. Eli periaatteessa siitä että perheellä on huomennakin leipää jota syödä. Suurin osa yrittäjistä varmaan todella mielellään jäisi sairaan lapsen kanssa kotiin päiväksi tai pariksi, jos se vain mitenkään olisi mahdollista niin, ettei yritystoiminta siitä kärsisi.

Kun hallitus on nimenomaan puuttumassa vain kotihoidontuen maksun perusteisiin. Missään ei ole sanottu, että työehtosopimusten mukaista oikeutta jäädä alle 3-vuotiaan kanssa hoitovapaalle oltaisiin muuttamassa. Eli yhtä lailla on oikeus jäädä kotin, mutta siitä ei vaan losahda sitä 300e yhteiskunnalta samoilla ehdoilla kuin ennen.

No sitten ei ole hätää. Mutta pitääköhän tää paikkaansa?

Toivottavasti kuitenkin kaatuu koko homma omaan mahdottomuuteensa.

Mun mies on maanviljelijä. Tällä hetkellä tulot on vielä niin pienet, ettei kertakaikkiaan ole varaa palkata työntekijää, lisäksi työajat on mitä on, lähtö navettaan voi tulla mihin vuorokaudenaikaan tahansa, itse joutuu hoitamaan kaiken jos jotain menee rikki tai tulee muita ongelmia jne. Ei yksi työntekijä riittäisi, jos haluaisi olla ihan kokopäiväisesti kotona.[/QUO

mä tunen taas parikin maatalouslomittajaa jotak tulevat lyhyelläki varoitusajalla töihin, maatalouyrittäjäkin saa lomittajanjos vain haluaa. Maatalouyrittäjä voii kuitenkin olla kotonaan samaan aikaan ja lapet voi ottaa mukan monenkin maatilan juttuun. Itse olen melekin maatilalla kasvanut ( Mummiolassa vietin pitkiä aikoja) ja kyllä vaan on nii että vaika setäni olivat maatalousyrittäjiä, he myäs kävivät muualla töissä. Kesäiisn sitä hommaa oli eniten, kutienkin kasvattivat possuja ja kanoja ,ja oli maata ja metsää. Kyllä sitä aikaa oli muuhunkin. Isoäiit ei paljoa maatöitä jakasnut tehdä, mutta aina löytyi tekijöitä, naapuriapu on maallaa korvaamaton =) lapsetkin pysytvät maatilalla oleman mukana
vaikka oot kuinka melkkein maatalon kasvatti, et näyjtä tietävän yhtään mitään tästä hommasta. esim. meillä lomittajan työaika on 7h 35 m. se menee navetassa. mutta se on vaan pikku osa maanviljelystä. lomittjat ei tee peltotöitä, metsätöitä, kunnosta aitoja yms. jokainen lomitustunti maksaa, 8-9 euroo, ei se sijaisapulomitus ole ilmaista. kodinhoidontuella, ei monta tuntia siitä lystistä makseta.

No meillä minä työtön ja tuskin olisin töitä saanut niin sitten olisi ollut mies kotona lapsia hoitamassa ja minä myös työttömänä, koska työllistymistä turha odottaa.

No meillä minä työtön ja tuskin olisin töitä saanut niin sitten olisi ollut mies kotona lapsia hoitamassa ja minä myös työttömänä, koska työllistymistä turha odottaa.

Oletko kenties sukua ammattivalittajalle?

Mutta eihän tuota hoitovapaata ole pakko pitää, ei miehen eikä naisen. Eli teillä sitten mies olisi jatkanut töissä käyntiä ja sinä hoitanut lapset työttömänä. Kotihoidontukea ette olisi saaneet, mutta se olisi joka tapauksessa vähennetty työttömyyskorvauksesta, joten ei olisi vaikuttanut teidän elämään mitenkään tämä muutos.

Alkuperäinen kirjoittaja Yrittäjä M;29283796:
Täällä onkin jo kirjoitettu yrittäjän arjesta hyviä puheenvuoroja ja minä komppaan niitä. Yrittäjä on käytännössä korvaamaton, sillä pienyrittäjällä yritys on yhtä kuin hän itse. Isommissa yrityksissä työskentelevät ja palkkasuhteessa toimivat eivät asiaa ehkä tajuakaan. Se että pankin sijoitusasiantuntija on päivän pois, ei pääse kokouksiin ja siirtää asiakastapaamisensa kollegoilleen on täysin eri asia kuin että pienyrittäjä joutuu keskeyttämään koko yritystoimintansa. Suurin osa pienyrityksistä on yhden tai kahden henkilön pyörittämiä mikroyrityksiä. Jos toiminimellä toimiva pukuompelija jättää päivällä työt tekemättä, ne on pakko tehdä sitten vaikka yöllä. Asiakkaalle kun ei ole varaa sanoa, että ”olin sairaana ja työt on tekemättä”.

Tässä näkyy hyvin myös ero ajattelun tasolla. Palkoillinen työntekijä on ”vain töissä siellä” ja se näkyy hänen ajatusmallissaan. Jos joku työ asiakkaalle myöhästyy tai jää tekemättä, niin sitten niin vain käy. Sairaana ollessaan hän ei uhraa omaa terveyttään asian takia, joka on vain työtä. Yrittäjällä ei ole varaa näin ajatella. Asiakkaan tilaus hoidetaan, tai muuten sitä on jo ajatuksissaan luovuttanut ja laittanut lapun luukulle. Ei tällainen luovuttamiseen taipuvainen henkilö kyllä ikinä yrittäjäksi yleensä lähdekään.

Ja miksikö yrittäjä on korvaamaton, eikä hänelle voi hankkia sijaista? No esimerkkini kaltainen pukuompelija tuskin raportoi tekemistään koko ajan jonnekin asiakkuudenhallintajärjestelmään tai vastaavaan. Hänellä on keskeneräiset projektit roikkumassa henkareilla, tiedot mitoista ehkä jossain vihkossa ja asiakastiedot ehkäpä vain omassa päässään. Ja se taito ommella - se on vain omissa käsissä. Ei ole mitenkään mahdollista, että tuohon tilanteeseen tulisi työkkärin listoilta joku muu jatkamaan työtä. Kyseisen yrityksen ei myöskään tarvitse olla käsityöyritys, vaikka tuo esimerkki siitä olikin. Miten esimerkiksi yhden miehen liikkeenjohdon konsulttifirma selviää asiakkaalle myydystä koulutuspäivästä, jos konsultti/yrittäjä itse ei ole paikalla sitä pitämässä? Eikä sitä useinkaan ole mahdollista siirtää toiselle päivälle. Jos teleoperaattorin projektijohdon vetäjät (40hlö) on tulossa huomenna luennoille & koulutukseen Vierumäen urheiluopiston auditorioon, niin sitä tilaisuutta nyt vain ei siirretä. Jos yrittäjä se peruuttaa, hän menettää 5000-7000€ laskutuksensa ja saa heittää hyvästit asiakkuudelle jatkossa. Ja voi olla aika epätodennäköistä löytää sijaista, ellei nyt Sarasvuon Jarilla satu sopivasti olemaan sitten tekemisen puutetta.

Tekeekö tällainen korvaamattomuus sitten yrittäjästä superihmistä tai muutenkaan parempaa kansalaista? No ei tee, eikä tässä ole siitä kysymys. Silti kanssaihmisten olisi hyvä tietää mitä yrittäminen oikeasti on ja mitä se vaatii. Aikaa perheelle jää vähemmän – de fakto! Yrittäjä yrittää tasapainoilla yrityksen ja perheen välillä eikä se ole helppoa. Jatkuva huono omatunto vaivaa poissaolemisesta perheen kanssa ja perheen kanssa ollessa painaa jatkuva stressi yritystoiminnan kannattavuudesta. Eli periaatteessa siitä että perheellä on huomennakin leipää jota syödä. Suurin osa yrittäjistä varmaan todella mielellään jäisi sairaan lapsen kanssa kotiin päiväksi tai pariksi, jos se vain mitenkään olisi mahdollista niin, ettei yritystoiminta siitä kärsisi.
Näin yrittäjän puolisona on ihanaa lukea tällaista tekstiä, jossa joku oikeasti tietää mitä yrittäjyys vaatii! Mieheni työskentelee yrityksessään yksin, alaisia ei ole. Käytännössä on aivan mahdotonta palkata ketään sijaista hoitamaan yrityksen töitä kokonaisvaltaisesti. Ei kukaan voi saavuttaa lyhyessä ajassa yrityksen (=mieheni) asiantuntijuutta myytävistä tuotteista ja palveluista sekä asiakaskontakteista, kun suurin osa tiedosta on mieheni päässä. Puhumattakaan käytännön osaamisesta tuotteiden asennuksen ja kalibrointien yms. osalta. Miehelläni ei oikeasti olisi ollut käytännön mahdollisuutta jäädä hoitovapaalle lasten kanssa. Satunnaisia päiviä kyllä silloin tällöin, mutta ei puolta vuotta putkeen.

mies on eräällä räppärillä äänimiehenä, joten ei mitenkään voisi jäädä kotihoidontuelle. media-alalla pitää tehä töitä sillon kun niitä on. ja nyt on hyvin ollu keikkaa. ei edes haluaisi jäädä.

[QUOTE="juupajuu";29286135]mies on eräällä räppärillä äänimiehenä, joten ei mitenkään voisi jäädä kotihoidontuelle. media-alalla pitää tehä töitä sillon kun niitä on. ja nyt on hyvin ollu keikkaa. ei edes haluaisi jäädä.[/QUOTE]

Jaaa mä olen käsittänyt että ne jotka eivät halua jäädä kotiin on maalaisia, uskovaisia tai vanhanaikaisesti ajattelevia ihmisiä.

Ainakin pääkaupunkiseudun kolme-nelikymppisissä on paljon koti-isiä nimenomaan (uus)media-alalta, it-alalta yms. Tai sit sun mies on jonkun cheekin äänimies (lukeutuu siis juntteihin ajatusmaailmaltaan). Ei sun mies siis vaan työnantaja.

Itse kannatan ennemminkin kannustimia isille, kuin tukiin liityyviä rajoituksia.

Mutta (vähän aiheen ulkopuolelta) ihmettelen eniten sitä, millaisten miesten kanssa te oikein niitä lapsia hankitte... Mitä tapahtuisi, jos äidille sattuisi jotain ja isä on täysin uusavuton, ei halua viettää aikaa lasten kanssa, työ on tärkeintä jne.? Huostaanko ne pitäisi ottaa tai laittaa isovanhemmille asumaan? Minulle meinasi käydä huonosti toisessa synnytyksessä, mutta olisin kyllä voinut luottaa siihen, että mieheni olisi ollut täysin kykenevä huolehtimaan lapsista. Koskaan ei voi tietää mitä sattuu ja minusta on tärkeää, että lapsella on yhtä syvä kiintymyssuhde molempiin vanhempiinsa.

Tällä palstallahan pyörii nimenomaan niitä matalapalkkaisia naisia eli siivoojia, lähihoitajia, kaupan kassoja yms. Siis se vähemmistö joka ylipäätään käy tai on edes joskus käynyt töissä. Loppu (valta)osa edustaa selkeästi sitä osaa naisväestöstä joka ei älyllisen kapasiteettinsa, mielenterveysongelmien tai puhtaan laiskuuden takia ikinä edes oikeisiin töihin halua saati kykene, vaativista ammateista puhumattakaan. Siksi tällä palstalla korostuu kaikenlainen hölmöläisyys ja yleinen asenne siihen että naisen pitäisi jostain käsittämättömästä syystä ja jollain uskomattomalla pillunomistajan etuoikeudella saada keskittyä kotona olemiseen ja lasten tekemiseen samalla kun mies ja/tai yhteiskunta maksavat naisen elämisen. Ja näistä saavutetuista eduista pidetään kynsin hampain kiinni.

Onneksi ajat muuttuvat ja pikku hiljaa kotona kattoon räkiminen loppuu myös näiltä.

Niin, olihan se pelkkää kattoon räkimistä se kolme vuotta parin mukulan kanssa. Silti räin mieluummin työpaikan kattoon 10 000 bruttotuloilla kevyessä lääkärintyössä ;) Huomattavaa hermolepoa siihen lasten hoitamiseen verrattuna.

Ja miksikö jäin kotiin? Koska mies ei HALUNNUT jäädä, vaikka elintaso kärsi. Siinä teille tasa-arvoa. Ja jotkut täällä kovasti vänkää sitä, että mieshän saattaa vaikka kovasti haluta jäädä kotiin aiemmista suunnitelmista poiketen, kun lapsi on syntynyt. Tuohan olisikin mahtavaa ja toivottavaa. Mutta onko tullut mieleen, että mahdollista (ja jopa mutulla arvellen todennäköisempää) on päinvastainen tilanne...? Kukaan ei voi täysin tietää etukäteen, mitä se lapsiperheen arki on ja kuinka sitä jaksaa kotona 24/7. Tämän ymmärtää jokainen.

Järjetön uudistus, eikä mitään hyvää tarkoittavaa agendaa taustalla. Kokoomuksen lätinöitä, jätän omaan arvoonsa ja toivon todella, ettei uudistus toteudu. Niin kauan kuin naisvaltaiset alat ovat niitä matalapalkkaisimpia, uudistus on naisen palkkatasa-arvon kannalta mitätön. Jokainen tajuaa sen, ettei lähi- tai sairaanhoitaja voi urallaan nousta huimille ansioille esim. kaupalliseen alaan verrattuna. Joo, helppoahan se olisikin, jos naiset joukolla ryntäisivät bisnesmaailmaan ja miehet sairaalaan mummoja hoitamaan tai lattioita kuuraamaan, mutta sitä päivää tuskin ihan lähipäivinä tullaan näkemään. Kotihoidontukikauden pituudesta riippumatta.

Yhteistyössä