Onko ok toimintaa päiväkodin tädiltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kgnllfd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kgnllfd

Vieras
Onko teistä ok tämä: päiväkodissa vierailee seurakunnan työntekijöitä, jotka esittävät uskonnollisen tarinan. Lapsi kysyy myöhemmin päiväkodin työntekijältä esityksestä jotakin ja hoitaja sanoo että se oli vain satua.

Ei ole oikein!

Mua ärsytti ala-asteella opettaja joka uskonnontunnin lopuksi aina sanoi: "Noniin, satutunti taas ohi!". Koin sen loukkaavana meitä uskovaisia kohtaan.

No päiväkoti-ikäiselle tuo on se riittävä vastaus.
Tuskin kovinkaan moni päikyntäti on niin perillä raamatun tapahtumista, että pystyisi lapselle selittämään täysin oikein.

Ihan hyvä vastaus siis.

No voisko täti sanoa kun lapsi juttelee joulupukista, että älä murehdi, se on vain satua?

JA ammattilaisena vastaan, ei voi sanoa lapselle raamatunkertomuksesta että se on satua, ammattilaisen tulee kunnioittaa jokaista näkemystä. Ei siis sanota myöskään muille uskontokuntaan kuuluville heidän uskostaan, että satua on.

Mä olen muuten oikeasti töissä miettinyt sitä, että voinko lastenhoitajana eli kasvatusalan ammattilaisena valehdella lapselle joulupukista?
Kun saduistakin jos lapsi kysyy onko totta, niin tietenkin me kerromme, että ei ole totta, tämän on vain joku keksinyt.
Yhtenä päivänä eräs lapsi kysyi minulta onko joulupukki totta. Paikalla oli myös muita lapsia. Väistin kysymyksen jotenkin, mutta jäin miettimään.. Tietenkin minun olisi pitänyt sanoa totuus.. Mutta..

Väärin toimittu.

Minusta kasvatusalan ammattilaisena ainoa oikea vastaus on sanoa, että jotkut ihmiset uskovat, että nämä kerrotut asiat ovat totta, toiset eivät, ja sitten voi kertoa oman mielipiteen. Huom! Omana mielipiteenä, ei totuutena.

Väärin toimittu.

Minusta kasvatusalan ammattilaisena ainoa oikea vastaus on sanoa, että jotkut ihmiset uskovat, että nämä kerrotut asiat ovat totta, toiset eivät, ja sitten voi kertoa oman mielipiteen. Huom! Omana mielipiteenä, ei totuutena.

Mun mielestä mun tehtävä ammattilaisena ei ole kertoa totuutta joulupukista ei edes sitä omaa mielipidettä vaan voin kertoa et toiset uskoo ja toiset ei, joulu on salaisuuksien ja tarinoiden aikaa mutta kysykääpä omilta vanhemmilta ja keskustelkaa asiasta. Vanhempien tehtävä on päättää mitä he asiasta haluavat kertoa lapsilleen ei päiväkodin aikuisen.

Samoin uskonnonkasvatuksen päävastuu on vanhemman ei henkilökunnan, mutta henkilökunta ei voi kyllä saduksi sanoa uskonnon asioita. Henkilökunnan on hyväksyttävä jokainen uskonto ja ihminen vaikka heidän oma mielipide olisi mikä tahansa. Ammattilainen opettaa suvaitsevuutta ja opettaa hyväksymään sen että me ihmiset olemme erilaisia.

Minä ainakin itse loukkaantuisin kovasti jos tarhantäti sanoisi lapsillemme, ettei joulupukkia ole se on satua.

[QUOTE="vvieras";29297588]Mun mielestä mun tehtävä ammattilaisena ei ole kertoa totuutta joulupukista ei edes sitä omaa mielipidettä vaan voin kertoa et toiset uskoo ja toiset ei, joulu on salaisuuksien ja tarinoiden aikaa mutta kysykääpä omilta vanhemmilta ja keskustelkaa asiasta. Vanhempien tehtävä on päättää mitä he asiasta haluavat kertoa lapsilleen ei päiväkodin aikuisen.

Samoin uskonnonkasvatuksen päävastuu on vanhemman ei henkilökunnan, mutta henkilökunta ei voi kyllä saduksi sanoa uskonnon asioita. Henkilökunnan on hyväksyttävä jokainen uskonto ja ihminen vaikka heidän oma mielipide olisi mikä tahansa. Ammattilainen opettaa suvaitsevuutta ja opettaa hyväksymään sen että me ihmiset olemme erilaisia.

Minä ainakin itse loukkaantuisin kovasti jos tarhantäti sanoisi lapsillemme, ettei joulupukkia ole se on satua.[/QUOTE]

Niin, tämän vuoksi en sanonutkaan totuutta joulupukista, koska tiesin, etten "saa" niin tehdä. Uskon asioista ei kukaan voi olla varma, siksi niistä ei sanota että ne olisi satua, sen lisäksi tietenkin, että se olisi myös loukkaavaa. Mutta joulupukkiin ei kukaan oikeasti usko, ja se on satua eikä totta ja meidän pitäisi kuitenkin puhua totta. Mutta sitten ei kuitenkaan tässä asiassa..

[QUOTE="Lilli";29297610]Niin, tämän vuoksi en sanonutkaan totuutta joulupukista, koska tiesin, etten "saa" niin tehdä. Uskon asioista ei kukaan voi olla varma, siksi niistä ei sanota että ne olisi satua, sen lisäksi tietenkin, että se olisi myös loukkaavaa. Mutta joulupukkiin ei kukaan oikeasti usko, ja se on satua eikä totta ja meidän pitäisi kuitenkin puhua totta. Mutta sitten ei kuitenkaan tässä asiassa..[/QUOTE]

Joulupukki, hammaskeiju, peikot, prinsessat, prinssit, keijut, pääsiäisnoidat ym. tekevät lapsuudesta taianomaisen miksi siis kiirehtiä lapsia aikuisuuteen jossa kaikki on totista puurtamista eikö lapsuuteen kuulu juuri se nauttiminen kaikesta ihanasta ja mahtavasta ja ehkäpä vähän jännittävästäkin sen mielikuvituksen ja satujen kautta?
Kyllä tähän aikuisten maailmaan totuuksineen ehtii, ehkä juuri siksi nämä on asioita joista ei tarvi totuuksina puhua.
Ei varmaan kovinkaan moni aikuinen oikeasti syytä ketään valehtelusta vaikka lapsena olisikin uskoteltu että joulupukki ja muut on totta ja aivan varmasti se totuus on jokaiselle jossain vaiheessa selvinnyt. Eikö se pukin odotus kuitenkin ole ollut lapsena ihanan jännää ja mahanpohjaa kutittavaa.

Minusta väärin toimittu. Tuo ei ole asiallista uskontokasvatusta (=ei siis paasata totuutta, vaan kerrotaan että toiset uskoo tähän ja toiset ei jne..)
Jopa törkeää tuossa asemassa mennä puhumaan toisten uskonnosta noin, asiasta mihin toiset uskoo....

Riippuu paljon siitä mitä se lapsi siitä esityksestä kysyy ja minkälainen esitys ylipäätään oli. Raamatun kertomuksia tms. minusta voi hyvinki kertoa sadun muodossa ja itsekin olen esityksissä ollut joista voisin sanoa lapselle sen olevan satua.

Pk:ssa on aika paljon lapsilla kysymyksiä ja työntekijöillä jatkuvasti hommaa. Oon ollut töissä päiväkodeissa ja se on aika "liukuhihnatyötä" välistä, eikä todellakaan kerkeä kaikkien kanssa vuorovaikutukseen yhtä hyvin.

[QUOTE="lamamanmorbid";29297784]Ehkä hän vastasi oman vakaumuksensa mukaan? Miten itse olisit vastannut ateistin lapselle?[/QUOTE]

Ateistin lapselle kerrotaan että jotkut uskoo näiden tarinoiden olevan totta, ja toisten mielestä ne on satua.

Omaa vakaumusta ei ole soveliasta tässä ammatissa kovin suitsuttaa.

jospa on nuori ja tilanne tuli äkkiä.
Minusta lapsuuteen kuuluu taikuus ja sitä parempi mitä pidempään taikuus kestää. Se että uskoo hyvyyteen, keiijuihin, saunatonttuihin. Itsekin uskon.
Vaikka raamatun tarinat ovatkin vain ihmisen kirjoittamia kauniita - vaikkakin osin väkivaltaisia tarinoita, niin ehkä olisi voinut jotenkin toisin ilmaista. vastata siihen mitä mitä lapsi tarinasta kysyi.ja jos ei osannut tai muitsanut kysyttyä asiaa niin kertoa senkin ja pyytää kysymään joltain toiselta.

Yhteistyössä